اقتصادیکسب و کار

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه کار میکند

سیستم گرمایش کولر گازی چیست؟

به نقل از smartprix.com همه‌ی کسانی که در تابستان عاشق خنکای کولر هستند، قطعا دوست دارند تا در سرمای زمستان هم از محیط‌ گرم منزل یا محل کار خود لذت ببرند.

امروزه کارخانه‌های تولید لوازم خانگی انقلابی در صنعت تولید کولرهای گازی داشته‌اند. آن‌ها به شما کمک می‌کنند تا با یک تیر دو نشان بزنید. یعنی تنها با خرید یک سیستم تهویه‌ی هوای خانگی، هم سرما و هم گرما را به خانه‌ی خود ببرید.

قیمت کولر گازی اجنرال: کولرهای گازی به تولید سرما معروف هستند. اما نسل جدید این کولرها، سیستم گرمایشی دارند.‌ کافی است کمی تنظیمات این دستگاه‌ها را تغییر دهید. در زمستان می‌توانید از باد گرم این‌سیستم‌ها لذت ببرید.

 

از کجا بفهمیم کولر گازی گرمایش دارد, انرژی, ایا از گرمایش کولر گازی استفاده کنیم

 

سیستم گرمایش کولر گازی چگونه عمل میکند؟

کولرهای گازی این کار را با استفاده از کمپرسوری موجود در دستگاه انجام می‌دهند. همه‌ی این تغییرات تنها به واسطه‌ی گازی انجام می‌شود که در درون کمپرسور قرار دارد.

در حالت گرمایش، چرخه‌ی عملکردی کولر گازی‌ تغییر می‌نماید. این تغییر شکل سیستم بر عهده‌ی شیری به نام شیر چهار طرفه یا شیر معکوس کننده انجام می‌شود.

تنها یک شیر کوچک

کمپرسور به واسطه‌ی این شیر می‌تواند هوای گرم را به سمت قسمتی دیگر از کولر منتقل کند. این قسمت  اواپراتور نام دارد.

گاز داغی که قرار بود از کمپرسور خارج شود، حال تغییر مسیر داده و به سمت اواپراتور حرکت می‌کند. لوله‌های مسی که بر روی صفحات آلومینیوم قرار گرفته شده است باعث می‌شود اواپراتور گرم شده و فن داخلی به کار می‌افتد. این فن هوا را از روی لوله‌های گرم انتقال داده و هوا به این وسیله گرم می‌شود.

گاز که دوباره سرد شده به سمت اواپراتور منتقل شده، گرم‌ می‌شود. پس از این مرحله باز جذب کمپرسور شده و به داخل اتاق هدایت می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

تفاوت سیستم گرمایش و سرمایش

تفاوت اصلی این دو عملکرد به این گونه است که در سیستم سرمایش، پس از این‌که هوا خنک شد، یا کمپرسور خاموش می‌شود یا اینورتر در حالت کند قرار می‌گیرد.

در سیستم‌ گرمایش پس از اینکه هوای اتاق به حد مطلوب رسید، فن داخلی خاموش می‌شود. سپس برفک‌زدایی یا دیفراست انجام می‌شود. این کار بر روی اواپراتور و با هم کندانسور انجام می‌شود.

اکنون زمان آن رسیده است که از گرمایش این سیستم لذت ببرید اما قبل از آن باید به یک نکته‌ی بسیار مهم دقت کنید. حتمد قبل از راه‌اندازی مجدد سیستم گرمایشی خود، برای سرویس کولر خود اقدام کنید‌ این کار باعث می‌شود حتی اگر ایراد کوچکی در کولر گازی شما دیده شود، اما با رفع آن تبدیل به ایرادات بزرگ نشود. این کار سبب بالا رفتن عمر کولر گازی شما می‌شود

راهاندازی اینسیستم

تصور کنید که شما در فصل تابستان این کولر گازی را خریداری کرده‌اید. حال که زمستان شده است ترجیح می‌دهید تا به جای بخاری اسپیلت خود را روشن کنید. اما چگونه؟

کولر گازی

پیش از هرچیز از طریق دفترچه راهنمای این دستگاه مطمئن شوید که کولر شما سیستم گرمایش دارد یا خیر. اما اگر دفترچه را در اختیار نداشتید با مراجعه به اینترنت، یا تماس با نمایندگی فروش می‌توانید از این امر مطمئن شوید.

گام دوم

اکنون که مطمئن شدید کولر شما سیستم گرمایشی دارد با چند حرکت ساده می‌توانید از باد گرم آن لذت ببرید.

کافی است تا با کمک ریموت کنترل دستگاه، حالت گرمایش را انتخاب نمایید.

بر روی ریموت کنترل دکمه‌ای به نام MODE یا Menue وجود دارد که باید آن را بفشارید. با فشردن این دکمه بر روی صفحه نمایش می‌توانید حالات مختلف را مشاهده کنید.

در اغلب کنترل‌ها حالان فن، سرما، گرما، خشک و خودکار مشترک است. برای هر کدام از این نام‌ها شکلی نمادین بر روی کنترل وجود دارد. شکل نمادین گرما، تصویر خورشید است.

گام بعدی چیست؟

اکنون که دکمه‌ی MODE را فشردید، گرما را انتخاب کنید. پس از آن می‌توانید با فشار دادن دکمه TEMP دمای مورد نظر خود را انتخاب کنید.

عیبیابی سیستم گرمایش کولر

گاه متوجه می‌شوید که سیستم گرمایش شما یا بادی ولرم تولید می‌کند یا اصلا گرمایی ایجاد نمی‌کند. علت این مسئله چه می‌تواند باشد؟

ممکن است ظرفیت کولر گازی متناسب با متراژ منزل نیست و نسبت به آنجا کمتر است. امکان دارد از میزان گاز کولر کم شده باشد.

اما دلیل دیگری که وجود دارد این است که در چرخه‌ی سیستم گرمایش اشکال به وجود آمده است.

البته توجه کنید از زمانی که دکمه‌ی کولر را می‌زنید تا ۵ دقیقه باید صبر کنید تا باد گرم از دریچه‌ی کولر به درون منزل بتازد. اما اگر این زمان از ۱۵ دقیقه هم گذشت باید به فکر سرویس کولر و تماس با متخصصین باشید.

با این حال دلایل متعددی می‌تواند برای درست کار نکردن سیستم گرمایشی وجود داشته باشد:

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس کولر گازی هم ارائه میده؟

  • ممکن است فیلترهای پنل داخلی خراب باشند
  • فن پنل داخلی به درستی کار نمی‌کند
  • فن پنل خارجی از کار افتاده است
  • کندانسور خارجی دچار ایراد شده  و به درستی عمل نمی‌کند
  • کمپرسور‌ به درستی کار نمی‌کند

البته توجه کنید که کولرهای گازی نیازمند عمل دیفراست در حالت گرمایشی هستند. پس از این‌ که دما به میزان مطلوب رسید دستگاه توقف کرده و سیستم یخ زدایی را انجام می‌دهد. این عملی بسیار طبیعی است. اما اگر این مراحل یخ زدایی بسیار زمان زیادی را به خود اختصاص داد باید به دنبال ایراد اصلی دستگاه باشید. البته کولرهای گازی ایرادات متداولی دارند که به آنها به طور خلاصه اشاره می‌کنیم:

  • عدم ایجاد گرمایش و سرمایش کافی
  • وجود لرزش و صداهای ناهنجار از درون دستگاه
  • به کار نیفتادن فن داخلی
  • بوی سوختگی
  • وجود کد خطا بر روی صفحه‌ نمایش دستگاه یا ریموت کنترل می‌تواند تا حدی راهنما باشد. در این صورت به دفترچه راهنما مراجعه کنید یا به صورت تلفنی از متخصصین راهنمایی بخواهید.

کولر گازی

نکات استفاده از سیستم گرمایش کولر گازی

  • توجه کنید حتما زمانی که دستگاه روشن است درب و پنجره‌ها را ببندید. این کار از مصرف زیاده از حد انرژی جلوگیری می‌کند.
  • اگر می‌خواهید از سیستم گرمایشی استفاده کنید حتما میزان مصرف انرژی را بررسی نمایید.
  • مصرف برق را حتما در نظر بگیرید.
  • از تناسب متراژ و قدرت اسپیلت خود مطمئن شوید.
  • از ورود گرما جریان هوا از نقاط دیگر منزل خودداری کنید‌ در صورت لزوم درب باقی اتاق‌ها را ببندید.
  • از حالت اقتصادی استفاده کنید تا میزان مصرف انرژی کمتری داشته باشید.
  • بخش‌هایی از منزل که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد در زمستان نیازمند داشتن دمای ۱۶ درجه و باقی منزل دمای ۲۴ الی ۲۶ درجه هستند.

میزان مصرف برق

سیستم‌های گرمایشی قدیمی برای این‌که گرما تولید کنند از المنت استفاده می‌کردند. همین امر باعث می‌شد که مصرف انرژی بسیار زیاد باشد. اما سیستم گرمایش کولر گازی از المنت استفاده نمی‌کند. در نتیجه مصرف حامل انرژی آن بسیار کمتر از سایر وسایل گرمازا است.

به عبارت دیگر بسته به اینکه دمای کنونی و دنای هدف محیط چقدر با یکدیگر تفاوت دارند بستگی دارد. به عنوان‌ مثال اگر هوای کنونی محیط ۱۶ باشد و دنای هدف ۲۵ باشد مصرف برق بیش از زمانی است که دمای کنونی ۱۶ و دمای هدف ۲۰ باشد، است.

اختلاف دمای کنونی و هدف محیط هرچه بیشتر باشد، کمپرسور باید زمان بیشتری  صرف نماید  تا بتواند محیط را گرم کند‌ و به دمایی برساند که بر روی آن تنظیم شده است. همین امر موجب می‌شود تا کولر برق بیشتری مصرف نماید

اما از نظر تفاوت بین سیستم گرمایش  کولر و سیستم سرمایش کولرهای گازی در مصرف برق باید عنوان کرد که بسته به عوامل متعددی، مصرف برق این دو با یکدیگر تفاوت می‌کند و قابل مقایسه نیست

منبع : giznext.com