استان ها

سوگواره ملی “شعر عاشورایی اقوام و عشایر” در صدرا برگزار شد

شاعر, شعر, عشایر

مجله سلامتی ایران/فارس سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور، با حضور شاعرانی از قومیت‌های مختلف کشور در شهر صدرا برگزار شد.

دبیر اجرایی این سوگواره در آیین افتتاحیه خواستار ثبت این سوگواره مهم و مؤثر به عنوان یکی از برنامه‌های اجتماعی فرهنگی کشور در راستای اتحاد ملی و انسجام اسلامی ملت ایران و حمایت، تقویت و توسعه آن شد.

به نقل از روابط عمومی سوگواره شعر عاشورایی عشایر،‌ امین‌الله قربانی کشکولی افزود: هدف اصلی ما باید تعمیق باورهای اعتقادی و ارزشی و تربیت نسل آینده و تحکیم انسجام ملی در میان جامعه پویای عشایری باشد.

دبیر سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور ادامه داد: در طول ۱۲سال گذشته با فراخوان‌های مربوطه و برقراری ارتباط با بیش از ۴۰۰ شاعر و نویسنده ارزشی والامقام از اقوام و قومیت‌های مختلف، حدود ۱۲۰۰ آثار متناسب در راستای اهداف سوگواره جمع‌آوری شده است.

قربانی کشکولی گفت: علاوه بر شعرای منتخب بعضی استان‌ها، امسال برای سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و ایلات عشایر کشور، حدود ۱۰۰ شعر قابل عاشورایی از ۴۰ شاعر برتر قومیتی به ستاد سوگواره رسیده است.

او ادامه داد: پس از کارشناسی و داوری ۱۶ شعر و مداحی چند زبانه از اقوام مختلف، با زبان‌ها و گویش‌های متفاوت و شیرین از جمله: (کردی، آذری، بلوچی، لری بختیاری و لک، عربی خوزستان و عربی ایل خمسه، قشقایی، ترکمن و نیشابوری)، برای ارائه در این برنامه انتخاب شدند.

دبیر سیزدهمین سوگواره ملی شعر عاشورایی اقوام و عشایر کشور اظهار کرد: مایه مباهات و افتخار است که تعدادی از شعرای منتخب ما از عزیزان اهل سنت و قومیت‌های مختلف هستند که این پدیده مبارک می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در وحدت ملی و انسجام اسلامی امت بزرگ ایران اسلامی، داشته باشد.

او گفت: با توجه به شرایط پیچیده فعلی و بدون متولی جدی بودن حوزه‌های فرهنگی اجتماعی خاص اقوام و عشایر، ضرورت برگزاری این نوع سوگواره‌ها بیش از گذشته احساس می‌شود و می‌تواند به عنوان ابزاری هنرمندانه و بسیار مؤثر باشد.

قربانی کشکولی اضافه کرد: سوگواره شعر عاشورایی عشایر قبل از آن که یک مسابقه رقابتی باشد، یک نمایش واقعی و هنرمندانه از پایبندی عمیق اقوام و عشایر ایرانی به اعتقادات دینی و مذهبی و انسجام ملی اسلامی در راستای دفاع عاشقانه از نظام اسلامی است.

او تصریح کرد: استقبال شایسته از این سوگواره، گوشه‌ای از ارزش‌ها، هنجارها و رویکردهای فرهنگی مذهبی اقوام و ایلات عشایر را به نمایش می‌گذارد، چرا که این سوگواره یک همنوایی راهبردی به سوی وحدت، همفکری، همدلی و نمایش ظرفیت‌های کم‌نظیرِ مغفول‌مانده و بدونِ مسئول اقوام و عشایر ایرانی است.

این فعال فرهنگی جامعه عشایری اظهار کرد: از یک نگاه، جدا کردن اقوام و عشایر از دیگر جوامع و اقشار ایرانی، امری پسندیده و مقبول نیست و از سویی شناسایی و به‌کارگیری مناسب اشتراکات فرهنگی، قبیله‌ای و قومی هم از عواملی هستند که برای تقویت و ارتقاء اتحاد و انسجام ملی و قدرت جامعه و استحکام پایه‌های نظام اسلامی ضروری به نظر می‌رسد.

او ادامه داد: متأسفانه تاکنون آن‌طور که لازم بوده از این زاویه به معرفی این جامعه مهم و بسیار باارزش نپرداخته‌ایم و بیشتر نمادهای غیردینی و غیرارزشی این جامعه تبلیغ و ترویج یافته است.

قربانی کشکولی تصریح کرد: در تمام دوران‌های تاریخی گذشته، اقوام و ایلات عشایر ایرانی در مقابل همه حکومت‌ها قیام کرده و همیشه برای آن‌ها از مزاحمین جدی و پرخطر بوده‌اند، اما در مقابل نظام اسلامی، علاوه‌بر این‌که خالصانه سر تسلیم فرود آورده‌اند بلکه، مدافعانی واقعی و جانفدا برای اسلام، روحانیت و کشور بوده‌اند و برای اثبات عملی وفاداری خود، هزاران شهید تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند.

او گفت: در راستای تبلیغ و ترویج اعتقادات و فرهنگ باارزش و اصیل اقوام گرانمایه و عشایر غیور و همچنین، نمایش واقعی چهره دینی و ملی این جامعه بزرگ و باارزش و با توجه به نیازها و کمبودها و احساس تکلیف، به میدان سوگواره شعر عاشورایی وارد شدیم.

انتهای پیام