عمومیکسب و کار

لیست مشاغل خانگی مشمول وام خوداشتغالی

مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیردو منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد.  مشاغل خانگی این روزها در سراسر جهان طرفداران زیادی داردامروزه مشاغل خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می گردند.

لیست مشاغل خانگی شامل چه مواردی می‌شود و شغل خانگی چیست؟

قابلیت انجام این نوع کسب و کار در «منزل» سبب ایجاد مزایای بسیاری برای شاغلین آن ها می شود، که از جمله می توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های کار خانوادگی، امکان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی به شیوه استاد- شاگردی بین اعضاء خانواده و… اشاره نمود.

باید توجه داشت که در سالیان اخیر به دلیل تحولات عظیم در بخش فناوری اطلاعات در جهان و ایجاد مشاغل جدید، امکان اشتغال خانگی برای بسیاری از افراد در زمینه های IT  نیز فراهم گردیده است. این مشاغل که روزانه در سراسر جهان تعداد آن ها رو به فزونی و تنوع می باشد این امکان را فراهم می آورد تا افراد بتوانند در محیط خانه با استفاده از رایانه و وسایل جانبی مورد نیاز، به انجام کسب و کارهای گوناگون در این حوزه بپردازند.

کسب و کار یا مشاغل خانگی:

مشاغل خانگی آن دسته از فعالیت هایی است که توسط عضو یا اعضا خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحد های مسکونی همجوار شکل می گیردو منجر به تولید خدمت یا و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می گردد. شاغلین کسب و کار مذکور برای کسب منافع به صورت های ذیل فعالیت می نمایند:

۱-    انجام فعالیت به صورت کارمزدی برای کارفرمای خارج از محیط مسکونی

۲-    انجام فعالیت مستقل اعم از تامین مواد اولیه تا عرضه و محصول به خارج از محیط مسکونی

۳-    انجام فعالیت به صورت تعاونی ،اتحادیه ویا مشارکت با بنگاه های بالا دستی تامین کننده مواد اولیه و عرضه محصول آنان در بازار ، ترجیحا به صورت کسب و کار خوشه ای

شرایط دریافت وام مشاغل خانگی:

متقاضیان مشاغل خانگی لازم است متناسب با نوع فعالیت موردنظر خود یکی از فرم‌های ثبت‌نام (مستقل – تحت پوشش – پشتیبان) را تکمیل کنند. فرم‌های تکمیلی توسط دستگاه اجرائی ذی‌ربط بررسی‌شده و در صورت تائید طرح در دستگاه اجرائی، مجوز مربوطه صادر خواهد شد.

مراحل دریافت وام مشاغل خانگی:

متقاضیان مشاغل خانگی باید از مهارت و تخصص کافی جهت انجام شغل خانگی موردنظر برخوردار باشند.درصورتی‌که شغل موردنظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی موجود نباشد، متقاضی می‌تواند شغل مدنظر خود را پیشنهاد نماید. مشاغل پیشنهادی متعاقباً بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.

شرکت ما به عنوان برترین وب سایت تخصصی مشاوره وام بانکی در کشور اقدام به اطلاع رسانی در خصوص انواع وام خرد وکلان، شرایط متقاضی، ضامنین، وثایق، نحوه دریافت وام، مدارک مورد نیاز متقاضی، پاسخ گویی به سوالات هر وام و همچنین پیشنهاد بهترین بانک در زمان موجود باتوجه به وام درخواستی هر متقاضی و همچنین بخش پذیرش و نمایش آگهی های خریداران و فروشندگان وام و ضامن وام بانکی نموده است.

اشخاصی که در قالب فرم افراد تحت پوشش ثبت‌نام می‌کنند، در صورت داشتن شرایط لازم و وجود پشتیبان متناسب با شرایط آنان، به شخص پشتیبان معرفی خواهند شد.گليم بافي ( ورني بافي – گبه بافي –همه چیز درباره شرایط و مراحل دریافت وام مشاغل و کسب و کار خانگی

مشاغل خانگی از جمله پرطرفدارترین شغل‌ها در سراسر دنیا محسوب می‌شود، به همین دلیل است که روز به روز به تعداد کسانی که وارد این شغل می‌شوند افزوده می‌شود. دولت برای تشویق و حمایت افراد برای فعالیت در این زمینه تسهیلات و مزایای بسیاری در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها دریافت وام و تسهیلات قرض الحسنه است. در این مقاله شرایط دریافت وام مشاغل خانگی و جزئیات مربوط به آن را برای شما بیان می‌کنیم.

مشاغل خانگی چیست؟

مطابق قانون ساماندهی مشاغل خانگی شامل آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و منجر به تولید خدمت ویا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌گردد.

کسب و کارهای خانگی نباید آلودگی‌های زیست محیطی، صوتی و بصری ایجاد کند و حقوق همسایگان به طور کامل رعایت گردد. عرضه و فروش محصول (کالا و خدمات) در خارج از واحد مسکونی صورت گیرد. تردد غیر متناسب با فضای محل سکونت به ویژه در مجتمع‌های مسکونی انجام نشود. شغل مجاز باشد و با محیط مسکونی تناسب داشته باشد.

آیا مشاغل خانگی نیاز به مجوز دارند؟

بله، اگر میخواهید کسب و کار خود را در منزل راه اندازی کنید. اولین اقدامی که در راستای قانونی کردن کسب و کار خود باید انجام دهید، گرفتن جواز کسب است، حتما این روزها نام درگاه ملی مجوزها را زیاد شنیده اید. سایت مجوزها g4b. ir سامانه مجوزهای کسب و کار است که توسط وزارت اقتصاد با همکاری وزارت ارتباطات به منظور ارائه خدمات اینترنتی در حوزه دریافت مجوزهای کسب و کار ایجاد شده است.

وام مشاغل خانگی به چه کسانی تعلق میگیرد؟

متقاضیان دارای مجوز مشاغل خانگی، می‌توانند از تسهیلات مشاغل خانگی که توسط نهادهای ذی صلاح ارائه می‌شود بهره‌مند شوند. اعطای تسهیلات یاد شده تابع ضوابط و شرایط بانکی بوده و اخذ مجوز به مفهوم الزامی برای دریافت تسهیلات نیست، بنابراین تنها افرادی موفق به دریافت وام می‌شوند که شرایط دریافت آن را داشته باشند. برای این که بدانید کدام مشاغل می‌توانند وام اشتغال خانگی دریافت کنند ابتدا باید بدانید مشاغل خانگی به چه شغل‌هایی اطلاق می‌شود.

شرایط دریافت وام مشاغل خانگی

متقاضیان برای استفاده از تسهیلات ارائه شده به کسب و کارهای خانگی، باید در ابتدا در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی ثبت نام کنند. هیچ محدودیتی جنسیتی برای وام گیرندگان وجود ندارد و همه مشاغل خانگی شامل دریافت چنین وام و تسهیلاتی می‌شوند.عمدتا مشاغل خانگی در اختیار خانم‌ها است و اکثر کارآفرینان حوزه مشاغل خانگی خانم‌ها هستند و تقریبا زنان دو برابر مردان در این زمینه مشغول فعالیت هستند.

از سوی دیگر باید خاطر نشان کرد امروزه با توجه به افزایش آمار بیکاری دستیابی به توسعه اشتغال از طریق مشاغل خرد و خانگی یک ضرورت محسوب می‌شود تا جایی که توجه به این مهم در سایر کشورهای دنیا برای رسیدن به نقطه ایده آل در توسعه اشتغال و کارآفرینی یک ضرورت انکار ناپذیر است، از این رو کارشناسان بر این باور هستند که دولت‌ها برای دستیابی به توسعه اشتغال در کشور متبوع خود نیازمند توجه به توسعه مشاغل خانگی دارند.

مراحل دریافت وام اشتغال خانگی

آنچه مسلم است اولین اصل برای اقدام به دریافت مشاغل خانگی برخورداری از مهارت و تخصص کافی است. از سوی دیگر باید به خاطر داشت اگر چنانچه شغل مورد نظر متقاضی در فهرست مشاغل خانگی وجود نداشته باشد این امکان وجود دارد که متقاضی شغل مد نظر خود را پیشنهاد نماید. مشاغل پیشنهادی پس از اعلام، بررسی و در صورت تصویب، به فهرست مشاغل خانگی اضافه خواهند شد.

اشخاصی که در قالب فرم افراد تحت پوشش ثبت نام می‌کنند، در صورت داشتن شرایط لازم و وجود پشتیبان متناسب با شرایط آنان، به شخص پشتیبان معرفی خواهند شد. ثبت نام افراد تحت پوشش به معنای اشتغال قطعی یا فوری فرد ثبت نام شده نیست. انجام فعالیت توسط سایر اعضای خانوار منوط به موافقت و رضایت سرپرست خانوار است.

متقاضیان انجام فعالیت در قالب تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی لازم است گزینه «تعاونی» را انتخاب و در صورت تشکیل تعاونی تأمین نیاز، می‌توانند در قسمت پشتیبان حقوقی ثبت نام کنند.

پس از تکمیل فرم ثبت نام، در صورتی که اطمینان از صحت اطلاعاتی که در فرم وارد نموده اید، با کلیک بر روی علامت ثبت نام خود را قطعی می‌کنید. سوالات مربوط به هزینه و تسهیلات موردنیاز فعالیت، صرفاً برای اطلاع از نقطه نظر شما بوده و تعیین میزان تسهیلات مورد نیاز بر عهده دستگاه‌های اجرایی ذی ربط است.

وام مشاغل خانگی چقدر است؟

امکان دریافت وام مشاغلی برای همه مشاغلی که در تعریف مشاغل خانگی قرار می‌گیرند وجود دارد، دریافت این وام منوط به احراز همه شرایط از جمله داشتن مجوز کسب و کار خانگی است. مبلغی که برای مشاغل خانگی به عنوان تسهیلات در نظر گرفته شده است برای اشخاص حقیقی ۵۰ میلیون تومان و برای فعالیت‌های شبکه ای، گروهی و پشتیبانی ۲۰۰ میلیون است.

این وام توسط بانک‌های عامل و صندوق‌های قرض الحسنه اعطا می‌شود. میزان تسهیلات قرض الحسنه به نوع کسب و کار خانگی و نیز وضعیت پشتیبان، مستقل و تحت پوشش اشخاص بستگی داشته و طرح‌هایی با اشتغال‌زایی بالا در اولویت قرار خواهند داشت.

نوع و مبلغ وام قرض‌الحسنه مشاغل خانگی ۱۴۰۱

وام ۱۰۰ میلیون تومانی مشاغل خانگی، از نوع وام‌های قرض‌الحسنه محسوب می‌شود. برای این وام سود ۴ درصدی در نظر گرفته شده است و فقط به افراد خاصی تعلق می‌گیرد.متقاضیان این تسهیلات بانکی، باید برای آگاهی از لیست شغل‌های مشمول وام مشاغل خانگی ۱۴۰۱ به سامانه وزارت کار به آدرس mkh. mcls. gov. ir مراجعه کنند.

سود وام مشاغل خانگی چند درصد است؟

به منظور ثبت نام وام مشاغل خانگی باید از مبلغ وام و مدت زمان بازپرداخت آن آگاه باشید. همانطور که اشاره کردیم، نوع فعالیت مورد نظر در میزان تسهیلات ارائه شده بسیار موثر است.

نحوه بازپرداخت وام مشاغل خانگی

طبق آخرین اخبار، مبلغ وام مشاغل خانگی ۱۰۰ میلیون تومان اعلام شده است که به صورت قرض‌الحسنه در اختیار افراد واجد شرایط قرار می‌گیرد. حداکثر مدت بازپرداخت در تسهیلات انفرادی ۸۴ ماه معادل ۷ سال است.از آنجایی که اقدام برای کسب وام مشاغل خانگی تنها برای مشاغلی مجاز است که دارای مجوز فعالیت باشند در ادامه شرایط اخذ مجوز مشاغل خانگی را بازگو می‌کنیم.

شرایط عمومی برای اخذ مجوز کسب و کار خانگی

برای دریافت مجوز کسب و کار خانگی باید شرایط زیر را به صورت عمومی داشته باشید:
– حداقل دارای ۲۰ سال سن باشید.
– سابقه کیفری موثر نداشته باشید.
– اقامت در محل اجرای طرح
– تابعیت جمهوری اسلامی ایران
– داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی برای آقایان