بین الملل

سناریوی احتمالی پایان جنگ اوکراین

آرایش, حقوق, روسیه

یک کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به آخرین تحولات جنگ اوکراین گفت: روسیه و آمریکا خوب می‌دانند که کار جنگ اوکراین نباید به کاربرد سلاح‌های راهبردی هسته‌ای کشیده شود.

به گزارش مجله سلامتی ایران، «مجتبی عبدالجواد»در یادداشتی با عنوان سناریوی احتمالی پایان جنگ اوکراین نوشت: یکی از سناریوهای پایان جنگ اوکراین این است که اوکراین برای عدم الحاق به ناتو تعهد دهد و از طرف دیگر روسیه برای عدم حمله نظامی به اوکراین تعهد دهد و از استقلال استان‌های روس‌نشین اوکراین صرف‌نظر کند.

مفروض این نوشته، بر مبنای باقی ماندن آرایش سیاسی و نظامی موجود در صحنه جنگ اوکراین است. با این فرض، یاداشت زیر در ۲ بخش تشریح اجمالی وضعیت جاری میدان جنگ و دوم سناریوی احتمالی برای ختم غائله نگارش شده است:       

الف) وضعیت جاری میدان جنگ                       

۱- در این یک‌سال و اندی از آغاز جنگ اوکراین طرفین همدیگر را سنجیده‌اند و تقریبا توان رزمی کلاسیک ۲ سوی جبهه بزرگ اروپا روشن و نوعی توازن برقرار شده است. نه روسیه امکان پیروزی در میدان جنگ یا سرنگونی رئیس‌جمهور فعلی اوکراین را دارد و نه اوکراین با همه کمک‌های اعضای ناتو توان بیرون راندن روسیه را از خاک خود داراست.        

۲- کشورهای غربی چه به عنوان واحد ملی و چه در شکل اتحادیه ناتو به دلیل پرهیز از مخاطره غیر قابل کنترل‌شدن ابعاد جنگ، ورود مستقیم به میدان درگیری را مصلحت نمی‌دانند و قاعدتا از همین حد مشارکت فراتر نخواهند رفت.  

۳- در راس ۲ جریان، روسیه و آمریکا خوب می‌دانند که کار جنگ اکراین نباید به کاربرد سلاح های راهبردی هسته‌ای کشیده شود.   

۴- اکنون ادامه این درگیری حالت فرسایشی به خود گرفته که حتی کشورهای غربی به‌ویژه اروپا هم هزینه‌های سنگینی را تاکنون‌ پرداخت کرده‌اند. البته تحریم‌های سخت برای روسیه جای خود را دارد.

۵- طرفین ناگزیر به نوعی مصالحه خواهند شد.                                                      

ب) سناریوی احتمالی پایان جنگ:  

۱- تعهد اوکراین برای عدم الحاق به ناتو، سپس خروج  روسیه از خاک اوکراین به جز کریمه                                  

۲- تعهد روسیه برای عدم حمله نظامی به اوکراین و صرف‌نظر کردن از استقلال استان‌های روس نشین اوکراین؛ در ازای گرفتن نوعی تضمین از کی‌یف برای رعایت حقوق روس‌تباران اوکراین و خودمختاری این استان‌ها که در واقع همان قانون پل طلایی برای روسیه است. اینکه در مورد کریمه چه تصمیمی گرفته شود پیش‌بینی آن بسیار دشوار است و احتمال کوتاه آمدن روس‌ها بسیار سخت و شاید غیرممکن.  

انتهای پیام                                         

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.