عمومیکسب و کار

سریال با بازی سیروان خسروی

موضوع قسمت پانزدهم سریال حرفه‌ای از «سیامک کجاست» به «سیامک چه کار کرد» تغییر می‌کند. در این قسمت متوجه می‌شویم که سونیا پشتِ فرمان ماشین در انتهای قسمت قبلی نشسته بود و از یک طرف خوشحال می‌شویم که سیامک در این قائله سوتی نداده و به دام پلیس نیفتاده است. حداقل در قسمت پانزدهم چیزی از گاف و سوتی‌های سیامک متوجه نمی‌شویم. قسمت پانزدهم به طور کلی اختصاص دارد به بازجوییِ سرگرد سماوات از سونیا.برای دانلود آهنگ کردی کلیک کنید.

در قالب چند فلش بک سعی شده تا انگیزه‌ی سونیا را مخاطب درک کند. تا اینجای کار قبول داریم که سونیا انگیزه‌ی کافی برای کشتنِ یک خانواده را دارد اما نقشه‌ای که این شخصیت ادعا می‌کند بی‌نقص است، به قول سیامک، «حماقت» در لحظه به لحظه‌اش موج می‌زند. خودِ کارگردان نیز چند مرتبه از مجرای دیالوگ سعی می‌کند تا نقشه‌ی تصادفِ سونیا و امیرعلی را توجیه کند اما هیچ رقمه این ریسک بسیار زیاد از شخصیتی که به هوشش می‌نازد قابل قبول نیست؛ به خصوص از کسی که از همان ابتدا تلاش کرده تا اصلا و ابدا تحت رادارِ پلیس آگاهی شناسایی نشود. رفتار سونیا با چیزهایی که جلوی سماوات می‌گوید کمی ضد و نقیض است. اگر فیلم‌نامه‌نویس سعی کرده تا یک بیمار روانیِ چند شخصیتی را به اسم سونیا در داستان حضور داشته باشد، راهش این نبود که بیننده تا آخرین لحظه چیزی از او نداند. اتفاقا باید به گذشته‌ها سفر می‌کردیم و به صورت پلکانی با سونیا و همچنین حلقه‌ی مفقوده‌ای به عنوان «رابطه‌ی عاشقانه‌ی سیامک و سونیا» بیشتر آشنا می‌شدیم. انگیزه‌ی سونیا همان‌طور که گفتیم قابل قبول است اما انگیزه‌ی سیامک از این همه اتفاقات نه تنها قابل فهم نیست که بیشتر یک حماقتِ همه‌جانبه است. خودِ سیامک که این همه در طول سریال گفته شده او حرفه‌ای است، چرا باید به عشق قدیمی‌اش برای این کار سخت بله بگوید؟ به قولِ خود کاراکتر سیامک، از کجا معلوم دوباره قال گذاشته نشود یا سونیا سرِ سیامک را نیز زیر آب نکند؟ این‌که سیامک صرفا به یک شماره دادن دلش را خوش کند که یک منطقِ بچه‌گانه‌ست! تعامل و شیمیِ این دو کاراکتر را باید بیشتر می‌فهمیدیم. چه بسا نمایشِ یک سکانس عاشقانه بین سونیا و سیامک در انتهایِ یک قسمت می‌توانست یک نقطه غافل‌گیری به شدت هیجان‌انگیز محسوب شود.برای دانلود آهنگ لکی کلیک کنید.

اگر از ایرادات فیلم‌نامه‌ که در اواخر سریال تازه نمود پیدا کرده بگذریم، بازیِ سارا بهرامی به شدت قابل قبول است. همین‌که کمتر کسی به شخصیت سونیا در همان اوایل داستان شک می‌کند، یک بخشی از این تجربه به ایفای نقش بهرامی برمی‌گردد. با این حال، برون‌فکنی‌های بازیگر در سرِ صحنه بازجویی می‌توانسته احساسی‌تر باشد. فردی که انگیزه‌اش را از یک حس بسیار بد در بچگی دریافت می‌کند، زمانِ بازجویی فرصت مناسبی بوده تا خودش را تخلیه کند. این رفتار بیشتر مناسبِ چنین سکانسی بود تا این‌که سونیا، تیپِ یک جامعه‌گریزی را داشته باشد که کم صحبت می‌کند اما نافذ، بی‌رحم و مستبد. این اکت و بازی به این شخصیتِ ستم‌دیده با این عقبه‌ی داستانی نمی‌خورد. از آن سو، سماوات نیز انتظار می‌رفت تا دیالوگ‌های چالشی‌تری با سونیا رد و بدل کند تا صحنه‌ی بازجویی وارد فاز هیجانی‌تر شود. قسمت پانزدهم صرفا خلاصه شده به سوال و جواب و کنکاش در گذشته؛ در زمانِ حال فقط همین موضوع مطرح است، تا این‌که در لحظه‌ی پایانی قسمت پانزدهم سوال می‌شود که پس سیامک الان کجاست؟ آیا سونیا او را به قتل رسانده یا سیامک، فرار را بر قرار ترجیح داده؟

قسمت پانزدهم سریال حرفه‌ای با شتاب بیشتری سیر نزولی این سریال را دنبال می‌کند. با این‌که جریان قصه در اواسط سریال به جاهای خوبی رسیده بود، اما چفت و بستِ یک قصه‌ی جنایی باید محکم‌تر از این‌ها بسته می‌شد. همین موضوع باعث شده تا به قسمت پایانی خوش‌بین نباشیم.برای دانلود آهنگ لری کلیک کنید.

همان‌طور که انتظار می‌رفت قسمت پایانی سریال حرفه ای روی همان روندِ سقوط آزاد قسمت‌های قبلی حرکت می‌کند. سیامک به احمقانه‌ترین شکل ممکن توسط سونیا کشته می‌شود. باید اعتراف کرد که سونیا، کاراکتری جاه‌طلب و مرموزی بوده که می‌توانسته اثرگذاری بیشتری در پایان قصه داشته باشد، آن هم با فراری دادنِ سیامک یا هر حرکتِ دیگری که سونیا بتواند باز هم مخاطب و پلیس را گمراه کند. ما حتی تا آخرین لحظه در قسمت پایانی منتظر یک غافل‌گیری دیگری بودیم. شاید روایتِ سونیا یک دروغ تمام عیار بود تا سیامک را نجات دهد اما پلانِ پایانی سریال آب پاکی را روی دست‌مان ریخت و کاملا ناامید شدیم از تماشای قسمت آخر سریال حرفه‌ای.

متاسفانه داستان سریال حرفه‌ای با این‌که به خوبی اوج گرفته بود، در پایان یک فاجعه تمام عیار است. هنوز مخاطب این سریال نمی‌تواند هضم کند شخصیت سیامک چطور انقدر ساده لوحانه تن به چنین داستان پرمخاطره‌ای داده و در انتها نیز به شکلی بسیار ساده مرگ خود را رقم می‌زند. یعنی سونیا که این‌طور دل‌باخته‌ی سیامک بود هیچ راهی به جز کشتنش نمی‌توانست پیدا کند؟ این دو شخصیت که قصد خروج از مملکت را داشتند، آیا نمی‌توانستند به صورت غیر قانونی از مرز خارج شوند؟ ایرادات داستانی و چنین سوالاتی در پایان سریال آن‌چنان زیاد می‌شود که مخاطب می‌ماند و انبوهی از سوالات پیرامون اتفاقات پایانیِ سریال.

سریال حرفه‌ای در قالب ۱۶ قسمت می‌توانسته اثر به شدت قدرتمندی در سبک معمایی و جنایی شناخته شود، اما سناریوی این سریال در انتها چفت و بست‌هایش از هم باز می‌شود. با این حال تدوین بسیار خوب، ایفای نقش اکثر بازیگرها و جنبه‌های تکنیکیِ کار مثل موسیقی و فیلم‌برداری از عواملی است که می‌توان در ایکی از مجموعه های جدید شبکه نمایش خانگی، سریال « حرفه ای » است که پخش آن از چهارشنبه ی هفته ی گذشته آغاز شده است.

پلیس آگاهی, پیمان معادی, خانواده

سریال « حرفه ای » به نویسندگی و کارگردانی مصطفی تقی زاده، از مجموعه های پرستاره ی شبکه نمایش خانگی محسوب می شود. یکی از ستاره های این مجموعه، سیروان خسروی، خواننده و آهنگساز مشهور پاپ است که نقش اصلی داستان یعنی همان «حرفه ای» برعهده ی او گذاشته است. این نخستین تجربه ی بازیگری سیروان خسروی محسوب می شود.

زانیار خسروی، برادر کوچک تر سیروان خسروی که همچون او در حوزه ی خوانندگی و آهنگسازی فعالیت دارد هم در این سریال حضور دارد و یکی دیگر از نقش های اصلی را ایفا می کند. این البته نخستین باری نیست که زانیار خسروی در مقام بازیگر جلوی دوربین می رود. او در سال ۹۰ با فیلم سینمایی «برف روی کاج ها» به کارگردانی پیمان معادی برای اولین بار بازیگری را تجربه کرد و در سال ۹۳ در سریال شبکه نمایش خانگی «عشق تعطیل نیست» به کارگردانی بیژن بیرنگ به ایفای نقش پرداخت که در آن با بازیگرانی همچون مهناز افشار و محمدرضا گلزار همبازی بود.

برخی از دیگر بازیگران سریال « حرفه ای » عبارتند از: سارا بهرامی، ماهور الوند، علی مصفا، بهاره کیان افشار، المیرا دهقانی و امیرمحمد زند.

سریال « حرفه‌ ای » به تهیه کنندگی سعید خانی، قصه‌ ای معمایی دارد و در خلاصه ی داستانش آمده: «پول هنگفتی در میان است. برای از بین بردن موانع رسیدن به این ثروت، نقشه ی بی‌ نقصی لازم است. نقشه‌ ای ناب و پیچیده، که برای اجرایش احتیاج به یک آدمکش حرفه‌ ای دارد.احتمالا او باهوش‌ ترین و بی‌رحم‌ ترین است.»

تصویر برداری این سریال در اسفند ۹۹ آغاز شد اما در اردیبهشت ۱۴۰۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا ضبط آن چند هفته ای متوقف شد.

سریال « حرفه ای » روزهای چهارشنبه به طور اختصاصی از پلتفرم نماوا پخش می شود.

این سریال یک صفحه ی رسمی هم در اینستاگرام دارد که از طریق در دسترس است.

« حرفه ای » نخستین تجربه ی سریال سازی مصطفی تقی زاده است. این نویسنده و کارگردان جوان ایرانی متولد ۱۳۶۵ در تهران و فارغ التحصیل رشته ی سینما است. او از همان دوران دانشجویی فیلم ساختن را آغاز کرد و پس از فارغ التحصیلی، در فضای حرفه‌ ای، فیلم‌ های کوتاه و نیمه بلند ساخت و به صورت حرفه‌ ای دستیار کارگردان بود، تا اینکه در سال ۹۵ اولین فیلم بلند سینمایی خود، یعنی «زرد» را ساخت. در این فیلم که در چند جشنواره ی خارجی موفق به دریافت جایزه شد، بازیگرانی همچون بهرام رادان، ساره بیات، بهاره کیان افشار، شهرام حقیقت دوست و آناهیتا درگاهی نقش آفرینی کردند.

ین سریال تحسین کرد.