اقتصادیعمومی

زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال

چه عوامل بر مدت زمان اتومات یخچال تأثیرگذار هستند؟

به نقل از darlingretail.com شرایط مختلفی در عملکرد یخچال و اتومات کردن آن تأثیرگذار هستند. به همین دلیل نباید انتظار داشت که همه‌ی یخچال یه مدل رفتار داشته باشند و در زمان یکسانی اتومات کنند یا به عبارت دیگر در زمان مشخصی روشن و خاموش شوند. از جمله‌ عوامی که در اتومات کردن یخچال تأثیر دارند، عبارتند از:

  • مدل یخچال
  • عمر یخچال
  • دمای بیرون
  • حجم مواد غذایی داخل یخچال
  • تعداد دفعات باز کردن درب یخچال در طول روز هم
  • انجام تعمیرات روی یخچال

آموزش, از کجا بفهمیم یخچال یکسره کار میکند, تعمیر

 علت اتومات نکردن یخچال چیست؟

 خرید یخچال سامسونگ بانه: اگر شما هم به دستگاه خود خیلی حساس هستید و نحوه کارکرد آن را با زیر ذره‌بین گذاشته‌اید، ممکن است متوجه شوید که یخچال شما در زمان نرمال روشن و خاموش نمی‌شود یا اتومات نمی‌کند. توصیه ما به شما این است که هنگام بررسی زمان اتومات یخچال حتما سرمایش یخچال را بررسی کنید. اگر زمان اتومات یخچال شما متفاوت از آن چیزی است که ما در بالا گفتیم، نگران نباشید. سیکل یخچال‌های مختلف ممکن است متفاوت باشند. اگر یخچال شما سرمایش مناسب دارد، به احتمال زیاد دستگاه شما مشکلی ندارد. اما اگر مواد  غذایی داخل یخچال شما فاسد می‌شوند یا یخ می‌زنند، این به آن معناست که یخچال شما اتومات نمی‌کند یا به درستی اتومات نمی‌کند. در ادامه به دلایل اتومات نکردن یخچال می‌پردازیم:

 ۱) کثیف بودن لولههای کندانسور

 اولین علت عدم اتومات یخچال و فریزر کثیف شدن لوله های کندانسور است. همان طور که می‌دانید لوله های کندانسور وظیفه گردش هوا برای خنک سازی یخچال را بر عهده دارند و در صورت کثیفی و یا ایجاد رسوبات گاز درون لوله‌ها نمی‌تواند به درستی فعالیت کنند. بنابراین یخچال برای خنک‌سازی باید فشار زیادی را متحمل شود و به صورت مداوم کار می‌کند تا بتواند دمای داخل یخچال را به دمای تنظیم شده برساند. در نتیجه به دلیل کثیف بودن لوله‌های کندانسور یخچال اتومات نمی‌کند. برای رفع این مشکل باید لوله‌های کندانسور را تمیز کرد.

دومین علت خرابی تایمر یخ زدایی است. تایمر یخ زدایی یا دیفراست قطعه‌ای که از یخ زدگی و برفک در یخچال جلوگیری می‌کند و زمانی که دچار مشکل شود با ایجاد برفک به شما هشدار می‌دهد که دچار مشکل شده است. بهتر است از یک تعمیرکار یخچال بخواهید تا برای برطرف کردن مشکل مراجعه کرده و در صورت نیاز قطعه تایمر یخ زدایی را تعمیر یا تعویض کند.

دلیل سوم اتومات نکردن یخچال خرابی ترموستات است. یکی از رایج ترین دلایل برای اتومات نکردن یخچال خرابی ترموستات است. ترموستات دمای محیط داخل یخچال و فریزر را دریافت می‌کند و آن را برد اطلاع می‌دهد و برد بر اساس آن فرمان کار کردن یا متوقف شدن موتور یخچال را صادر می‌کند. یخچال‌های جدیدتر از سنسورهای دمایی بهره می‌برند که دما را دقیق‌تر تشخیص می‌دهند و به برد الکترونیکی آن را اطلاع می‌دهند. یخچال‌های قدیمی از ترموستات‌های مکانیکی بهره می‌برند.

و اما دلیل چهارم عدم اتومات یخچال خرابی فن اواپراتور است. همه ما می‌دانیم که فن اواپراتور وظیفه خنک‌سازی یخچال را بر عهده دارد. به این ترتیب که سرمای تولید شده در کویل‌های اواپراتور را با دمیدن هوا از میان آنها به داخل محیط یخچال انتقال می‌دهد. هر گاه سر و صدا زیاد یخچال آزار دهنده شد و غیر طبیعی بود، بدانید فن اواپراتور معیوب شده است و باید برای تعویض و یا تعمیر آن اقدام نمایید.

 ۵) خرابی موتور فن کندانسور

 دلیل پنجم اتومات نکردن یخچال خرابی موتور فن کندانسور است. فن کندانسور در پایین یخچال قرار دارد و در صورت خراب شدن آن، یخچال اتومات نمی‌کند. برای تست سالم بودن فن نیاز به ابزار های خاص داریم که بهتر است کار را به کاردون بسپارید زیرا این کار نیاز به دانش فنی دارد.

و اما آخرین دلیل فرسودگی لاستیک درب یخچال است که باعث عبور جریان گرم و سرد می شود و اجاز نمی دهد یخچال اتومات کند برای برطرف کردن این مشکل باید لاستیک دور درب یخچال را تعویض کنید. برای این کار حتما با کاردون در ارتباط باشید تا تیم مجرب و آموزش دیده کاردون برای برطرف کردن مشکل در محل شما اعزام شوند.

گاز یخچال یا مبرد در لوله‌های یخچال می‌چرخد و باعث سرد شدن محیط داخل یخچال می‌شود. این مبرد در کمپرسور فشرده می‌شود و در کندانسور گرمای خود را از دست می‌دهد و با عبور از اواپراتور سرمای خود را به محیط یخچال منتقل می‌کند. حال اگر گاز یخچال نشتی داشته باشد و سطح گاز پایین آید سیکل سرمایش یخچال به درستی انجام نمی‌شود و کمپرسور یخچال مجبور می‌شود مداوم کار کند تا سرما تولید شود و در این حالت یخچال اتومات نمی‌کند.

با رسیدن برق به قطعه رله استارت، رله استارت کنتاکت فلزی را متصل می‌کند و باعث می‌شود کمپرسور روشن شود. حال اگر برق به دستگاه نرسد یا رله استارت کار خود را انجام ندهد، کمپرسور یخچال روشن نمی‌شود. اگر هم برق قطع نشود، کمپرسور خاموش نمی‌شود.

 زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال

 ترموستات یخچال دمای محیط یخچال را دریافت می‌کند و آن را به برد می‌فرستد. در صورتی که دمای محیط از محیط تنظیم شده پایین‌تر آمده باشد، فرمان آغاز به کار موتور صادر می‌شود. زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال برای دستگاه‌های مختلف فرق می‌کند. اما به طور کلی زمان نرمال روشن و خاموش شدن یخچال به این صورت است که بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه کار کردن موتور یخچال ۱۵ دقیقه استراحت می‌کند. البته اگر در این مدت درب یخچال بیشتر باز و بسته شود یا حجم مواد غذایی داخل یخچال زیاد باشد، یا هوای بیرون خیلی گرم باشد، این مدت زمان بیشتر خواهد بود.

 نشتی گاز علت اتومات نکردن یخچال

گاز یخچال و اتومات نکردن یخچال با هم رابطه مستقیم دارند. یکی از علت‌های اصلی در یخچال‌های ساید بای ساید نشتی گاز یخچال یا کم شدن آن با گذشت زمان است که منجر به اتومات نکردن یخچال می‌شود. اگر بیشتر از 10 سال است که از یخچالتان استفاده می‌کنید مطمئن باشید مشکل از گاز یخچال است و سریعا برای برطرف کردن آن اقدام نمایید.

دانستن این نکات شاید از نظرتان پیش و پا افتاده بیاید ولی رعایت آن می‌تواند به شما کمک کند تا از اتفاقاتی که ممکن است پیش آید جلوگیری کنید. گاهی اوقات نیز پس از شارژ گاز مجدد یخچال فریزر خود، تکنسین تنظیم سیکل کمپرسور یخچال را تغییر می‌دهد و زمان اتومات کردن یخچال دیگر مثل سابق نخواهد بود. این مورد را حتما باید با تکنسینی که برای سرویس یخچال شما مراجعه کرده بود، در میان بگذارید و مطمئن شوید که اشتباهی صورت نگرفته باشد.

حتما می‌دانید در جابه جایی و اسباب کشی نباید به یخچال ضربه وارد شود و یا تا حد امکان یخچال وارونه نشود. زیرا ممکن است روغن وارد مدار گاز شده و این کار شما را به دردسر خواهد انداخت. همچنین در صورتیکه یخچال شما برفک می‌زند سعی نکنید با اشیا تیز برفک‌ها را از بین ببرید. پیشنهاد می‌کنیم یخچال را به مدت 2 ساعت خاموش کنید تا این پروسه مسیر طبیعی خود را طی کند. البته به این نکته هم توجه کنید که در صورت برفک زدن زیاد یخچال حتما از یک متخصص برای رفع نقص احتمالی کمک بخواهید.

 رفع مشکل اتومات نکردن یخچال

 اگر می‌خواهید بدانید که چگونه مشکل اتومات نکردن یخچال را برطرف کنید، در ادامه همراه ما باشید. اولین قدم این است که نحوه استفاده از یخچال خود را تغییر دهید. درب یخچال را بیش از حد باز نگه ندارید تا موتور یخچال مجبور نشود بیشتر کار کند. پس این جمله که از قدیم می‌گفتند درب یخچال را باز نگذار خراب می‌شود، تا حدودی صحت دارد.

اگر ایراد اتومات نکردن یخچال از کمپرسور یخچال بود،‌ شاید مجبور شوید آن را تعویض کنید. در مواردی که ایراد دقیقا به خود کمپرسور بازمی‌گردد تعمیر کردن موتور یخچال خیلی به صرفه نخواهد بود و هیچ تضمینی برای سالم کار کردن آن به مدت طولانی وجود ندارد.

کار ترموستات تنظیم دمای داخل یخچال می‌باشد که در یخچال‌های امروزی دیگر ترموستات وجود ندارد و کار ترموستات به صورت دیجیتال و هوشمند توسط سنسورهای خاص انجام می‌شود. در یخچال‌های امروزی وقتی سنسورهای ترموستات دمای داخل یخچال را مناسب تشخیص دهند، برق به کمپرسور منتقل نمی‌شود و در این صورت یخچال خاموش می‌شود.

اگر از یخچال برند جنرال الکتریک استفاده می کنید که نیازمند تعمیر است، پیشنهاد می کنیم از سرویس  کاردون استفاده نمایید.

حال تصور کنید در این مسیر یکی از قطعات کار خود را به درستی انجام ندهد و این فرآیند دچار مشکل شود، نتیجه آن اتومات نکردن یخچال خواهد شد.

در صورت نقص فنی در هرکدام از قسمت‌های دیگر یخچال که در این مطلب نام بردیم باید از یک متخصص تعمیرات یخچال بخواهید تا از دستگاه شما بازدید کند و عیب آن را برطرف کند. شما می‌توانید از خدمات تعمیر و سرویس یخچال فریزر و ساید بای ساید کاردون درخواست خدمات دهید تا در اسرع وقت تکنسین باتجربه کاردون در محل شما حاضر شود و دستگاه‌ شما را مورد بررسی قرار دهد.

موتور یخچال به طور متوسط ۳۰ الی ۴۰ دقیقه کار می‌کند و حدود ۱۵ دقیقه خاموش می‌شود و به استراحت می‌رود.

دمای بالای محیط، باز و بسته شدن زیاد درب، حجم بالای مواد غذایی و مشکلات فنی نظیر خرابی ترموستات، کثیف بودن کندانسور، نشتی گاز و خرابی لاستیک دور درب یخچال از جمله دلایل اتومات نکردن یخچال فریزر هستند.

سوال و نظر خود را بیان کنید

منبع : gadgets360.com