علمی و پزشکیکسب و کار

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

بسیاری از مادران در دوران بارداری به نوع زایمان توجه ویژه ای دارند. زایمان طبیعی یا سزارین؛ کدامیک بهتر است؟ این سوال دغدغه همه مادران باردار است.

اکثر خانم های باردار گیج هستند، سزارین طبیعی یا سزارین برایشان کدام بهتر است؟ هر کدام از آنها مزایا و معایبی دارند که به همین دلیل معیارهای انتخاب برای هرکسی می تواند متفاوت باشد. مهم ترین نکته ای که باید در هنگام زایمان و در نهایت انتخاب درست در نظر گرفت، سلامت و ایمنی مادر و نوزاد است.

خانواده طبیعی

زایمان طبیعی یک فرآیند فیزیولوژیکی طبیعی است. اگرچه این روند با درد زیادی همراه است، اما اگر روند طبیعی خود را طی کند، درد قابل تحمل است. اگر مادر از روند طبیعی زایمان آگاه باشد و به درستی با علت زایمان برخورد کند، روند زایمان به خوبی پیش خواهد رفت و یکی از خوشایندترین تجربیات برای مادر خواهد بود.

شاید اولین دلیل تمایل مادران به سزارین ترس از این باشد که به صورت ترس از درد و اضطراب از نبود مطب ظاهر می شود. مادر باید مطمئن شود که در هر زمانی که زمان زایمان فرا می رسد، مثلاً سزارین، بیمارستان آماده است و می تواند در شرایط مناسب زایمان طبیعی داشته باشد. از طرفی امکاناتی برای زایمان بدون درد در تمام ساعات شبانه روز وجود دارد.

امپراتور لیکاوس

سزارین یک عمل جراحی بزرگ است و خطراتی مانند خونریزی، عفونت، نیاز به تزریق خون و بیهوشی سزارین وجود دارد. از طرفی مادر بعد از سزارین مدت بیشتری در بیمارستان می ماند. افرادی که به طور طبیعی زایمان می کنند، به دلیل درد کمتر، شیردهی موفق تری دارند.

همچنین این افراد با انجام ورزش های مناسب برای مادرانی که سزارین شده اند، به سرعت قدرت خود را بازیافته و به زندگی عادی و فعالیت های روزمره خود باز می گردند.

زایمان طبیعی یا سزارین

روش های طبیعی از نظر مالی برای خانواده و جامعه مفید است، از طرفی سزارین ضرر مالی به خانواده و نظام سلامت وارد می کند.

مادران باردار باید با آموزش های کافی و مناسب از ترس و وحشت مفرط خلاص شوند و برای اطمینان از روند طبیعی بارداری و اطمینان از سلامت خود و فرزندانشان، مرتباً به متخصص زنان مراجعه و به توصیه های آنها عمل کنند.

این افراد باید اطمینان حاصل کنند که 24/7 به متخصص زنان و زایمان، اقدامات القایی و القایی و سزارین اورژانسی دسترسی دارند.

زایمان طبیعی بهتر است اما اگر شرایط و بیماری هایی در خانم باردار وجود داشته باشد، متخصص زنان و زایمان سزارین را توصیه می کند، بنابراین مادر سزارین می کند.

مادران و خانواده ها باید از خطرات و مزایای هر دو روش زایمان آگاه باشند. تمام زایمان های طبیعی ممکن است به صلاحدید متخصص زنان منجر به سزارین شود.

متخصصان زنان چه نوع زایمانی را توصیه می کنند؟

یکی از سوالات رایجی که زنان باردار از متخصصان می پرسند، نوع زایمانی است که آنها توصیه می کنند. معمولاً تشخیص اینکه کدام روش حمل و نقل برای شما بهترین است غیرممکن است. زیرا باید تمام جوانب مربوط به مادر و فرزند او را در نظر گرفت.

اگر نوزاد و مادر در شرایط طبیعی و کامل هستند، زایمان طبیعی توصیه می شود. اما این بدان معنا نیست که سزارین هیچ فایده ای برای مادر ندارد.

این توصیه به دلیل عوارض کمتر بعد از زایمان است. اما به طور کلی، بهتر است ابتدا سابقه فعلی خود را با متخصص زنان خود در میان بگذارید و سپس نوع مناسب را برای شما توصیه کند.

به عنوان مثال به مادرانی که وضعیت طبیعی ندارند و بیماری هایی مانند دیابت یا فشار خون دارند، پیشنهاد زایمان به روش سزارین داده می شود.

علاوه بر این، شرایط بسیار دیگری نیز وجود دارد که فرد را مجبور به انجام زایمان سزارین می کند. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

با فواید زایمان طبیعی آشنا شوید

یکی از مزایای اصلی که بسیاری از مردم با آن آشنا هستند روند بهبود سریع است. پس از زایمان، مادر 24 تا 48 ساعت در بیمارستان می ماند، اما برای سزارین گاهی اوقات می تواند تا چهار روز در بیمارستان بماند.

پس از زایمان طبیعی، وضعیت عمومی مادر خوب است و می تواند بدون هیچ مشکلی از نوزاد خود مراقبت کند. همچنین می تواند زودتر از مادرانی که با سزارین زایمان کرده اند، شیردهی را شروع کند.

آموزش, اضطراب, بارداری

اثرات زایمان طبیعی بر نوزاد

یکی دیگر از جنبه هایی که در انتخاب نوع زایمان باید در نظر گرفت، تأثیر زایمان بر نوزاد است. در زیر به طور کامل به تأثیر آن بر کودک اشاره خواهیم کرد:

یکی از فواید مهم برای مادر و نوزاد، تماس پوست به پوست مادر و نوزاد پس از تولد است.

ارتباط بین مادر و نوزاد و شیردهی سریعتر از سزارین اتفاق می افتد و بسیاری از افراد به این روش زایمان علاقه مند هستند.

زایمان طبیعی یا طبیعی باعث ایجاد مایع در ریه های نوزاد می شود و عملکرد تنفسی بهتر از نوزادانی است که سزارین شده اند.

در طی این زایمان، کودک باکتری های مفید دریافت می کند و این امر باعث بهبود روده و سیستم ایمنی بدن نوزاد می شود.

اما یکی از معدود مشکلاتی که نوزاد می تواند داشته باشد، کبودی روی سر نوزاد است. این در نوزادان بزرگتر شایع تر است. کبودی روی سر موقتی است و پس از مدت کوتاهی بهبود می یابد.

با مزایا و معایب سزارین آشنا شوید

سزارین دارای مزایا و معایب و همچنین نوع زایمان است. در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح می دهیم:

فواید سزارین

یکی از مهمترین مزایای احتمالی این نوع حمل و نقل، تاریخ های قابل پیش بینی تحویل است. اگر تاریخ سررسید را می دانید، می توانید برنامه ریزی کنید. برای انواع طبیعی، مشخصات تاریخ در نظر گرفته نمی شود.

علاوه بر این در هنگام زایمان هیچ دردی در هنگام زایمان وجود ندارد که باعث می شود بسیاری از افراد جراحی را انتخاب کنند.

عوارض سزارین

پس از عمل سزارین، مادر باید برای مراقبت های بعد از عمل در بیمارستان بستری شود. همچنین زمان نقاهت و بستری پس از سزارین بیشتر از حد معمول است. ناحیه ای که برش برای زایمان ایجاد می شود ممکن است ماه ها طول بکشد تا بهبود یابد.

در موارد نادر، خطر پارگی مجدد در محل برش در حاملگی های بعدی وجود دارد. علاوه بر این، احتمال عفونت در ناحیه برش وجود دارد. عوارض مثانه و روده نیز در برخی افراد گزارش شده است. به طور کلی زایمان سزارین بیش از سه برابر زایمان طبیعی عوارض دارد.

اثرات سزارین بر کودک

سزارین خطر مرگ را در کودکان افزایش می دهد، اما نادر است و تنها تعداد کمی از افراد را مبتلا می کند. نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می آیند بیشتر از سایر نوزادان دچار مشکلات تنفسی می شوند.

بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه، کودکانی که به روش سزارین متولد می شوند، بیشتر در سنین کودکی و بزرگسالی چاق می شوند. این ممکن است به اضافه وزن مادر یا دیابت مربوط باشد.

در نتیجه باید اطلاعات خود را در مورد زایمان طبیعی و سزارین افزایش دهید تا با توجه به شرایط خود انتخاب خوبی داشته باشید. متخصصین زنان و زایمان کرج در بیمارستان مریم می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

برای انجام سزارین یا زایمان طبیعی میتوانید به متخصص زنان و زایمان در شیراز مراجعه کنید تا زایمان بدون درد و راحتی داشته باشید.