علمی و پزشکیکسب و کار

رژیم شیر و خرما

رژیم شیر خرما تنها از دو ماده اولیه شیر و خرما تشکیل شده است که باید در سه نوبت در روز مصرف شود. پیروی از این رژیم باعث می‌شود در دوره کوتاه کاهش وزن قابل توجهی داشته باشید. با این حال، توصیه نمی‌شود این رژیم را به مدت طولانی و برای بیشتر از یک هفته انجام دهید. شیر خرما سرشار از پروتئین است؛ یک لیوان شیرخرما می‌تواند حدود 25 درصد از نیاز پروتئین یک فرد با وزن 50 کیلوگرم را تامین کند. همچنین شیر و خرما شامل ویتامین و مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، پتاسیم و موارد دیگر است. توصیه می‌شود برای کسب نتیجه بهتر در ابتدا یک هفته این رژیم را رعایت کنید و سپس هفته بعدی را از یک رژیم سالم خواری پیروی کنید و سپس به رژیم غذایی شیر و خرما برگردید. در ادامه از این مطلب از به بررسی جزئی تر این رژیم می‌پردازیم.

مزایای رژیم شیر خرما که باید بدانید

شیر و خرما هر دو در دسته مواد غذایی با خواص متعدد هستند و وقتی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند یک ترکیب کامل و مغذی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند مثل یک وعده غذایی روی آن حساب کرد. برای آنکه با خواص این رژیم غذایی بیشتر آشنا شوید بهتر است بدانید که شیر و خرما هر یک چه خواصی دارند و چطور می‌توانند به کاهش وزن کمک کنند. دمنوش قاشقی بسیار آرامبخش است .

خواص خرما در رژیم لاغری شیر خرما

خرما از دیرباز جایگاه ویژه در رژیم غذایی افراد داشته است. درحقیقت خواص منحصر به فرد و متعدد در یک میوه کوچک بسیار شگفت انگیز است. خرما بار بیز سرشار از ریزمغذی‌ها است، کالری بالایی دارد و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند.

  • خرما یک ماده غذایی بسیار مغزی محسوب می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی ورزشکاران و افرادیکه به سلامتی خود اهمیت می‌دهند مثل گیاخواران ایفا می‌کند. خرما کالری بسیار بالایی دارد و این ویژگی سبب می‌شود در زمان رژیم منبع خوبی برای دریافت انرژی و سوخت روزانه بدن باشد. تقریبا در هر 100 گرم خرما 277 کالری وجود دارد.
  • یکی از معضلات افرادیکه که نیاز دارند رژیم غذایی داشته باشند یبوست است. درحقیقت با کاهش حجم غذای مصرفی روده‌ها به سختی حرکت می‌کنند و به این ترتیب تعداد دفعات اجابت مزاج کاهش یافته و مدفوع سخت و خشک می‌شود. این موضوع می‌تواند منجر به بروز بواسیر و سایر مشکلات برای فرد شود. در رژیم شیر خرما، خرما به دلیل داشتن فیبر بالا از یبوست جلوگیری می‌کند . از این لحاظ به لطف فیبر بالای خرما افرادیکه به این رژیم روی آورده‌اند با مشکل یبوست روبرو نخواهند شد.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که رعایت رژیم‌های لاغری سخت و طاقت فرسا می‎‌تواند برای فرد به دنبال داشته باشد از دست دادن تمرکز، اضطراب و در مواردی افسردگی یا پرخاشگری است. درحقیقت مصرف مواد غذایی متنوع به کارکرد متعادل مغز کمک می‎کند و مانع بروز چنین مشکلاتی می‌شود. مصرف خرما براساس تحقیقات علمی متعددی که تاکنون انجام شده است در بهبود عملکرد مغز تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل افرادیکه نگران بروز مشکلات عصبی در حین رژیم هستند با پیروی از رژیم شیر خرما نباید نگرانی داشته باشند.
  • افرادیکه اضافه وزن دارند معمولا علاقه زیادی به مصرف شکر و تنقلات شیرین مثل شیرینی و شکلات دارند. اما خرما به عنوان یک ماده غذایی شیرین طبیعی می‌تواند میل و هوس فرد به شیرینی را تا حد زیادی برطرف کند.
  • مواد معدنی مثل فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم برای سلامت استخوانها ضروری است. درافرادیکه با اضافه وزن روبرو هستند شاید محدودیت متعددی برای مصرف خوراکی‌های متعدد وجود داشته باشد. اما در رژیم لاغری شیر خرما فرد با مصرف خرما می‌تواند تمام این مواد غذایی را یکجا دریافت کند و نیازی به مصرف حجم زیادی ماده غذایی نداشته باشد.

خواص شیر در رژیم لاغری شیر خرما

پروتئین یک ماده غذایی ضروری برای بدن است که برای سلامت ماهیچه‌ها، پوست و مو ضروری است. شیر یک منبع غنی پروتئین محسوب می‌شود. میزان پروتئین شیر تقریبا برابر است با 3 تا 4 درصد وزن شیر. درحقیقت یک لیوان فرانسوی شیر معادل با 244 گرم است که دارای حدود 10 گرم پروتئین است. این میزان می‌تواند 25 درصد نیاز روزانه یک فرد با وزن 50 کیلوگرم به پروتئین را تامین کند. 95 درصد پروتئین شیر جذب می‌شود. چای سبز دکتر بیز برای لاغری مناسب استفاده روزانه است .

برای سلامت و استحکام استخوان‌ها بدن شما به کلسیم، فسفر، پتاسیم، پروتئین و ویتامین K2 احتیاج دارد. همه این مواد غذایی به طور یکجا در شیر وجود دارد. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کم شیر در زنان بین سن 20 تا 49 5.6 درصد در برابر سایر افراد که مصرف منظم شیر دارند مواد معدنی استخوانی کمتری دارند. با این حال در زنان بالای 50 سال هیچ ارتباطی بین مصرف شیر و عدم مصرف آن در سلامت استخوانها دیده نشده است.

شیر یک ماده غذایی کاملی محسوب می‌شود و به دلیل پروتئین بالا به کاهش وزن کمک می‌کند. درواقع تحقیقات نشان می‌دهد رژیم غذایی غنی از پروتئین می‌تواند 80 تا 100 کالری بیشتری نسبت به سایر رژیم‌ها بسوزاند. ترکیب شیر و خرما باعث می‌شود بدون از دست ویتامین، مواد معدنی، خستگی و ریزش مو لاغر شوید. شیر حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است. از سوی دیگر هم خرما و هم ئگروتئین سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری بدن است که در کنار هم قرار دادن آنها می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای بدن در طی یک برنامه غذایی لاغری را تامین کند.

مضرات رژیم شیر خرما

پیروی از رژیم‌های غذایی با تعداد محدود مواد غذایی در طولانی مدت می‌تواند برای بدن معایب متعددی داشته باشد. در ادامه به لیستی از معایب پیروی طولانی مدت از رژیم شیر خرما خواهیم پرداخت.

  • حساسیت به شیر: همه افراد نمی‌توانند شیر مصرف کنند. درواقع عدم تحمل لاکتوز مشکلی شایع است که بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند؛ این اختلال می‌تواند باعث بروز دل درد ، معده درد و اسهال پس از مصرف شیر شود. علاوه بر آن برخی از افراد با مصرف حجم بالایی از شیر دچار بدحالی می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود رژیم شیر خرما را حتی اگر در هضم شیر با مشکلی روبرو نیستید برای مدت طولانی ادامه ندهید.
  • اگرچه شیر و خرما دارای مواد معدنی ضروری بدن هستند، اما این رژیم غذایی همچنان کمبودهایی دارد. به همین دلیل توصیه می‌شود در طولانی مدت از این رژیم استفاده نکنید.
  • مصرف بالای خرما می‌تواند مضراتی برای بدن داشته باشد. درواقع خرما دارای مقادیر بالایی از قند است و مصرف بالای آن میتواند منجر به افزایش قند خون و افزایش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 باشد. به همین دلیل اگر مبتلا به دیابت هستید یا از قبل قند خون بالایی داشتید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. به طور کلی مصرف یک ماده غذایی خاص در طولانی مدت توصیه نمی‌شود. درواقع یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های یک رژیم غذایی سالم تنوع غذایی است.

لاغری با رژیم 7 روزه شیر خرما

هفته اول: صبحانه:7 عدد خرما، یک لیوان شیر کم چرب یا یک فنجان ماست ناهار:7 عدد خرما، یک لیوان شیر کم چرب یا یک فنجان ماست شام: 7 عدد خرما، یک لیوان شیر کم چرب یا یک فنجان ماست توجه: در این رژیم باید روزانه 2 تا 3 لیتر آب بنوشید. مصرف چای، قهوه و دمنوش بدون شکر بلامانع است. هفته دوم: پس از 5 تا 7 روز باید رژیم را متوقف کنید. در هفته دوم می‌توانید پروتئین حیوانی، کربوهیدرات، سبزیجات و میوه مصرف کنید. اما باز هم باید به عدم مصرف قند و شکر ادامه دهید. در نظر داشته باشید که نباید در مصرف کربوهیدرات زیاده روی کنید. هفته سوم: در هفته سوم مطابق به هفته اول عمل کنید.

نتایج رژیم شیر و خرما

رژیم شیر خرما 7 روزه یک رژیم لاغری مبتنی بر مصرف دو ماده غذایی شیر و خرما است که می‌تواند در کوتاه مدت موثر باشد. درواقع هفته اول فرد باید تنها شیر و خرما در سه وعده غذایی مصرف کند، هفته بعد سالم خواری کند و در هفته سوم مجدد رژیم شیر و خرما را ادامه دهد. رژیم شیرخرما به دلیل دارا بودن پروتئین، کلسیم، فسفر و مواد معدنی مورد توجه قرار گرفته است. اما با این حال محدودیت در مصرف مواد غذایی و حساسیت به لاکتوز شیر از محدودیت‎‌های این رژیم محسوب می‌شود. رژیم شیر خرما چند روزه است؟ این رژیم در یک دوره 21 روزه انجام می‌شود. در هفته اول فرد تنها باید از شیر و خرما استفاده کند، هفته دوم فرد باید یک رژیم غذایی سالم داشته باشد و در هفته سوم باید مجدد رژیم شیر خرما بگیرد.

خرما چیست؟

شیر و خرما به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از پروتئین و مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، پتاسیم و … یک ترکیب غنی برای بدن است که برخی از نیازهای بدن را یکجا تامین می‌کند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.