اقتصادی

آیا برای دعاوی علامت تجاری به وکیل نیاز است؟

می توان گفت که اختلاف اصلی بین تاجران بر سر هویت و محصولشان ، مسئله برند و علامت تجاری است که بعبارت دیگر موجب بوجود آمدن مسئله ای بنام دعاوی علامت تجاری می گردد. برند اصطلاحی رایج است که بازرگانان در فعالیت های تجاری خود برای تمایز محصول خود از دیگران و کسب شهرت از آن استفاده می کنند. اما جالب است بدانید که چنین چیزی در قوانین ایران وجود ندارد و این یک اشتباه رایج در بین مردم است و آنچه در قانون ما مطرح شده است فقط یک علامت تجاری است. در ادامه یک وکیل مالکیت معنوی این موضوع را برای شما عزیزان توضیح می دهد.

دعاوی علامت تجاری
دعاوی علامت تجاری

برند چیست؟

برند علامت تجاری است که متعلق به یک شرکت خاص است و خدمات و محصولات شرکت را نشان می دهد. در واقع نام تجاری فرآیند خرید یک کالای خاص توسط مشتری را فراهم می کند زیرا ممکن است کالای مورد نظر توسط شرکت های مختلفی تولید شود اما مشتری به دلیل اعتمادش به برند کالای مورد نظر خود را با مارک خاصی ترجیح می دهد.

آیا علامت تجاری در ایران ثبت شده است؟

به دلیل تأثیر زیادی که در جذب مشتری و فرآیند فروش محصول دارد ، در اکثر کشورها از این برند پشتیبانی می شود و برای متقاضیان گواهینامه صادر می شود ، اما در قوانین ایران این مارک تعریف نشده و بنابراین دلیل این امر این نیست که اداره ثبت مالکیت صنعتی در این زمینه گواهی صادر کند.

یادآوری می شود خیلی از مطالب پیرامون موضوع دعاوی علامت تجاری تخصصی است اما در برخی از رسانه ها از جمله خبرگزاری ماه نیوز مقالاتی در این زمینه انتشار یافته که به بالا بردن اطلاعات افراد کمک شایانی نموده است.

آیا ما در ایران وکیل برند داریم؟

همانطور که قبلاً ذکر شد ، علامت تجاری در قوانین ایران تعریف نشده است و هیچ قانون و مقررات مرتبطی برای وکلای فعال در زمینه مالکیت معنوی برای پیگیری فعالیت در این زمینه خاص وجود ندارد. بعلاوه ، وقتی فردی در آزمون وکالت شرکت می کند و موفق به اخذ پروانه وکالت می شود ، توانایی علمی در همه زمینه های حقوقی را دارد و این خود وکیل است که مطابق روح و علاقه خود انتخاب می کند. وی در کدام یک از رشته های زیر به صورت حرفه ای فعالیت می کند؟ در ایران هیچ موسسه ای برای اعطای مجوز تخصص در یک زمینه خاص وجود ندارد و هر وکیلی با توجه به تجربه و علاقه خود ، اطلاعاتی را در یک زمینه خاص به دست می آورد و می توان گفت در موارد خاص متخصص است.

خرید و فروش ، کارگزاری ، مدیریت حمل و نقل ، دفاتر بیمه ، صرافی ها ، انواع شرکت های بازرگانی و بسیاری از مشاغل دیگر در محدوده قانون تجارت تعریف و توضیح داده شده است ، بنابراین بسیاری از افراد بدون اینکه بدانند و می خواهند تاجر شوند به تجارت می پردازند.

این نکته وقتی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم قوانین تجارت در بسیاری موارد با قوانین و مقررات حقوقی مالی متفاوت است و تأثیرات متفاوتی دارد. به عنوان مثال ، بدهی ناشی از پرداخت بدهی به هیچ وجه شامل پرونده بازرگانان نمی شود و اصولاً دادخواست ربا از بازرگانان قابل استماع نیست ، یا صدور چک و امضاهای سفته که امری عادی و طبیعی محسوب می شود.

واضح است که در میان مردم ، گاهی اوقات ممکن است یک فرد ناآگاه از طریق دادخواست های تجاری و قوانین تجاری مشکلات زیادی ایجاد کند.

پیشرفت در فناوری و توسعه سریع ارتباطات منجر به گسترش فزاینده روابط تجاری شده است و این طبیعتاً به گسترش دادخواست های تجاری منجر می شود.

تبصره : گسترش اطلاعات در حوزه های مختلف باعث افزایش آگاهی عموم افراد جامعه شده است. هرچند برخی از بخش ها بدلیل تخصصی بودن خاص افراد همان حوزه است اما انتشار بعضی از موضوعات از قبیل مسائل حقوقی آگاهی سطح عمومی جوامع را بسیار بالا برده است.

معمولا خبرگزاری ها از رسانه های معتبر بحساب می آیند مثلا در مسئله دعاوی علامت تجاری که موضوع این نوشتار است در خبرگزاری دانا نیوز مقاله خوبی منتشر شده است که توصیه می شود آن را بخوانید.

نکته : دانش کامل و دقیق از دعاوی تخصصی در زمینه تجارت ، که از آنها به عنوان “دادخواست تجاری” یاد می شود.

این شناخت از این جهت مهم است که در حل و فصل این دعاوی ، مسائل تخصصی و ضمانت نامه های مشترک تجاری معمولاً در نظر گرفته می شود تا کمترین اتلاف وقت و کمترین ضرر یا احتمالاً توقف سرمایه در گردش در طرفین درگیر شود.

در بسیاری از موارد ، این دعاوی دارای دامنه بین المللی هستند و البته یافتن نقاط مشترک مهم است که مشخص شود کدام یک از طرفین باید طبق قوانین کشور مقررات و آئین نامه ها را تنظیم کند. از این گذشته ، بسیاری از دعاوی تجاری محصول برداشت نادرست از مفاد قراردادهای تجاری است ، بنابراین ارائه تفسیر صحیح همراه با پیش بینی صحیح روند وقایع و وقایع پیش رو مهمترین برگ برنده دعوای تجاری است.

الزام به ثبت علامت تجاری ، پذیرش یا رد درخواست ثبت ، ایرادات مختلف یا علائم تجاری ثبت شده از جمله ادعاهای ثبت علامت تجاری است.

همانگونه که از مطالب بالا مشخص است این است که دعاوی مربوط به علامت تجاری و مسائل پیرامون آن از پیچیدگی های خاصی برخوردار است که برای تحلیل آنها نیاز به دانش کافی و البته تجربه لازم است. لذا عموم افراد قادر به حل و فصل دعاوی علامت تجاری نیستند.

بدون شک موارد مطروحه پیرامون دعاوی علامت تجاری نیاز به بررسی و پیگیری دارد که یک وکیل حرفه ای می تواند از پس آن برآید.

 

 

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.