عمومیکسب و کار

در یک سوله چکار میشه کرد؟

با یک سوله چکار میشود کرد؟

سوله ها همان سازه های عظیم و بزرگ که در شهرک های صنعتی استان ها بیشتر شاهد آنها هستیم، ساختاری بسیار مقاوم و یکپارچه کاربرد های زیادی در دنیای صنعت دارد. سوله سازی از زمان های قدیم مورد استقبال صنعتگران و فعالان این حوزه واقع شده است اگر به تاریخچه ساخت سوله های صنعتی در ایران نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که در کشورهای دیگر ساخت سوله به زمان های خیلی دور می رسد، در آخرین بررسی که انجام شد ساخت سوله برای اولین بار در کشور انگلستان در حدود سال های 1750 و 1751 انجام گرفته است.

احداث کارخانه با یک میلیارد, ایده راه اندازی خط تولید, با ۱۵۰ میلیون چه کاری راه بندازم در سال ۱۴۰۲

در مورد تاریخچه سوله سازی در کشور ایران هم می توان به 75 سال پیش اشاره کرد زمانی که برای اولین بار ساخت سازه های سوله در ایران رواج یافت. بدین ترتیب سوله سازی با گذشت زمان در میان مشاغل صنعتی محبوب شد، فضای مناسب زیاد و همچنین هزینه تمام شده پایین تر از جمله علت هایی بود که صاحبان مشاغل صنعتی به ساخت و احداث سوله روی آوردند.

نوع سازه های صنعتی نیز با گذشت زمان متوجه تغییراتی شده است که در آخر سبب شده است تا ما با سوله سبک های امروزی آشنا شویم، به کار بردن بتن در ساختار سوله از دیر باز به دلیل هزینه بالا و سختی احداث آن که نمی توان در بیشتر مکان ها استفاده کرد، سبب شده است سازه های فلزی با اتصالات پیچی پدید آیند.

سازه های فلزی که ما امروزه با انواع کم و بیش آشنایی داریم مانند سازه های سنگین و یا سازه های پوسته ای که با پیشرفت در حوزه علم مواد، ما شاهد این هستیم که دیگر سوله ها با وزن های بسیار زیاد و خیلی سنگین ساخته نمی شوند. بار دیگر این قدرت علم و خلاقیت تکنولوژی علوم مواد است که سبب می شود گام های بزرگی در حوزه های مختلف به خصوص صنعت  برداشت.

نحوه اجرای سوله

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، نحوه‌ی اجرای سوله شامل چندین مرحله است؛ یعنی اینکه بررسی‌های سوله در ابتدا باید انجام شود، لوازم مورد نیاز و مصالح ساختمانی به محل سوله برده شود تا در نهایت سوله بتواند وارد مرحله ساخت در محل شود. نحوه‌ی اجرای سوله به ترتیب مراحل زیر است:

بازدید از زمین مورد نظر

بازدید از زمین مورد نظر، اولین مرحله اجرای سوله است؛ در این مرحله، مهندسان دبه محل پروژه رفته و جنس و تراکم خاک را بررسی می‌کنند. این کار به این منظور انجام می‌شود که براساس خاک مورد نظر و محیط مورد نظر، بتوانند سوله را طراحی کنند.

طراحی نقشه

طراحی سوله توسط نرم‌افزار‌های پیشرفته مهندسی می‌شود؛ یکی از این نرم‌افزار‌ها ARCHICAD و  XSTEEL می‌باشد.

خرید ورق مورد نیاز

در این مرحله لازم است که ورق متناسب برای سوله خریداری شود.

ساخت سوله

ورق‌های خریداری شده برای ساخت سوله، بر اساس نقشه‌های طراحی شده برش می‌خورند. بعد لازم است که روی این ورق‌ها برش خورده شود، جوشکاری انجام شود و در نهایت به رنگ کاری دو لایه می‌پرداند و آماده ساخت می‌شوند.

آماده‌سازی محل ساخت سوله

همزمان با ساخت سوله، لازم است که زمین مورد نظر اماده شود. در این مرحله از اجرای سوله، خاکبرداری، تراز‌سازی، آرماتور‌بندی و بتن‌ریزی در زمین انجام می‌شود.

تعیین ابعاد مناسب برای ساخت سوله

خب برای سوله سازی اولین گام شما باید ساخت سوله و تعیین ابعاد مناسب برای ساخت سوله می باشد. تا وقتی که شما ابعاد عرض و طول و ارتفاع را نداشته باشید واقعا نمی توانید بهترین تصمیم را برای نوع و روش ساخت سوله خود بگیرید، و به یاد داشته باشید که سوله ساز بهترین ابعاد را برای کاربری شما نمیداند بلکه بهترین ابعادی که سود بهتری برای خود دارد را به شما پیشنهاد میکند .

در سوله سازی سه روش اصلی و متفاوت دارد و حتی جنس و نوع مصالح نیز ، که در این سه نوع سازه استفاده می شود ، با هم فرق دارد.

قیمت ساخت هر متر سوله در هر کدام از این سه روش و در ابعاد های مختلف با هم متفاوت است و شما با خواندن کامل این مقاله متوجه خیلی از آیتم ها خواهید شد که می توانید در نهایت با کمترین هزینه بهترین سوله را برای خود بسازید.

مثال : ساخت یک سوله با دهانه زیر ۱۵ متر و ارتفاع حداکثر ۶ متر ، با روش سوله سبک خرپایی مناسب نیست و بهترین روش و اقتصادی ترین روش، ساخت سوله تیر ورقی یا همان سازه های سنگین سنتی قدیمی می باشد. در ادامه مقاله این مبحث را کاملا باز خواهیم کرد.

خب در شروع شما برای ابعاد سوله باید ۳ آیتم را در نظر بگیرید:

دهانه سوله
طول سوله
ارتفاع سوله
۱-ابعاد دهانه سوله :
ابعاد دهانه سوله به عرض سوله و یا اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم ، به سمت ورودی سوله گفته می شود.

در تعریف دیگر می توان دهانه سوله را اینطور تعریف کرد که:

همیشه در ساخت سوله از دو ردیف ستون ( سمت چپ و سمت راست ) استفاده می شود که سقف بر روی این دو ردیف ستون قرار میگیرد و فاصله این ستون ها در امتداد طول، هر ۶ متر می باشد، و همیشه این ستون ها در طول سوله کار می شوند و اما در سمت دهانه سوله ستونی کار نمی شود و یا اگر هم کار شود بسیار کم و با فاصله زیاد کار میشود زیرا هر چقدر در قسمت دهانه ستون زیاد باشد ارزش سازه پایینتر و تعداد کاربری هایی که در آن میشود کار شود محدود تر خواهد شد.

به عنوان مثال سوله زیر دارای ۲ دهانه به هم چسبیده می باشد که این دو دهانه با یک ستون میانی به هم اتصال داده شده اند و شما آن را از همان سمت دهانه آن می بینید و سمت راست و چپ ستون های سوله در امتداد هم می باشند ، که این طول سوله هست.

در طراحی خرپا با قوطی به‌صورت دو شیب، دو خرپای تک‌شیب را از سمت ضلع قائمه کنار یکدیگر قرار می‌دهند. به همین دلیل، طول دو شیب این خرپا با یکدیگر برابر خواهد بود. برای محاسبه ارتفاع این نوع خرپا، باید ابتدا طول ضلع پایین را تقسیم بر عدد 2 کنید و سپس حاصل را در شیب خرپا ضرب کنید. به عنوان مثال اگر طول قاعده خرپا 10 متر و شیب آن 25 درصد باشد، باید آن را با ارتفاع 125 سانتی‌متر (1.25 متر) بسازید.

وقتی که سوله طبقات به آن اضافه می شود چند بحث جدید باز می شود. یکی اینکه ارتفاع سوله افزایش پیدا می کند و همین موضوع باعث می شود که بار باد در سوله تاثیر گزاری بیشتری داشته باشد پس سازه از این جهت باید قویتر ساخته شود که این یعنی مصرف بیشتر فولاد و افزایش قیمت، نکته بعدی بار و فشار هست که طبقه دوم به سازه وارد می کند، هرچه قدر که کاربری طبقه دوم برای مصارف و استفاده از دستگاه های سنگین باشد ، سازه هم باید به همان نسبت قوی تر باشد، حال نکته ای که در اینجا حائز اهمیت می باشد.