عمومیکسب و کار

در بخش اورژانس بیمارستان از چه تجهیزاتی استفاده می شود؟

تجهیزات اورژانس بیمارستان آن دسته از کالاهای پزشکی و تجهیزات بیمارستانی هستند که در ارتباط با خدمات ارائه شده در این بخش مهم بیمارستانی می‌باشند که فروشگاه آربون مد همه این تجهیزات را دارد و میتوانید با بهترین قیمت و بالا ترین کیفیت در اختیار شما مشتریان عزیز قرار دهد. در واقع این ملزومات شامل تجهیزاتی هستند که برای رسیدگی فوری در شرایط بحرانی بیمار، قبل از انتقال وی به یکی از بخش‌های بیمارستان مورد نیاز می‌باشند. از آنجایی که اورژانس یکی از بخش‌های مهم هر بیمارستان است وجود این تجهیزات الزامی است.

این تجهیزات بسیار گسترده هستند از جمله تخت بیمار، برانکارد، انواع دستگاه ساکشن، کپسول اکسیژن٬ دو عدد کابل و پریز متصل٬ پایه سرم٬ لیست تمام داروها و ملزومات موجود٬ سرنگ٬ لوله آزمایش٬ پنبه آغشته به مواد ضد عفونی٬ باند٬ گاز٬ دستکش معاینه٬ آنژیوکت٬ ترالی و … در بین این موارد برخی از اقلام مانند جعبه کمک‌های اولیه استفاده عمومی دارند و اما بعضی از آنها مانند تخته های احیاء نیز به صورت تخصصی توسط تیم اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

What equipment is used in the emergency department of the hospital?

آشنایی با چند نمونه از تجهیزات اورژانس

همانطور که گفته شد تجهیزات زیادی در این بخش مهم بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما مهم‌ترین آنها شامل موارد زیر می‌شود:

ساکشن برقی

یکی از وسایل مهم پزشکی دستگاه ساکشن است که معنی لفظی آن مکش یا جذب است. و وظیفه اصلی آن استفاده از پمپ مکش و جذب مایعات در زمانی که حجم مایعات خارج شده از بدن بیمار بالا باشد به داخل دستگاه است. از این دستگاه در اتاق عمل برای جمع ‌آوری خون آبه‌ها در ناحیه جراحی برای دید بهتر استفاده می‌شود اما علاوه بر این، در اورژانس نیز کاربرد دارد.

به عنوان مثال بعد از بروز حوادث برای خارج کردن مایعات و خون از محل زخم و شکاف مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو نوع ساکشن وجود دارد: دستگاه ساکشن برقی و دستگاه ساکشن دستی. مدل برقی از قسمت‌های زیر تشکیل شده است:

  • موتور الکتریکی دستگاه ساکشن
  • مولد فشار منفی
  • مخزن برای جمع آوری مایعات
  • فیلتر تصفیه
  • نمایشگر و مانومتر دستگاه ساکشن

نحوه‌ی انجام ساکشن به این صورت است که شلنگ آنتی باکتریال به سمت مایعات هدایت شده و بعد دستگاه شروع به جمع آوری و مکش آنها می‌کند.

کپسول اکسیژن و تجهیزات اورژانس

از نمونه پرمصرف در اورژانس، کپسول اکسیژن است که در اتاق عمل، اورژانس و حتی در منازل برای مراقبت از بیمار کاربرد دارد. از این دستگاه برای کمک به تنفس بیماران که دچار مشکلات تنفسی هستند و افرادی که ریه‌ی آنها از کار افتاده است استفاده می‌شود. به دلایل مختلف مانند ناراحتی قلبی، مسمومیت با گاز و حتی مصدومیت، افراد ممکن است نیاز فوری به اکسیژن رسانی داشته باشند به همین دلیل وجود این دستگاه به عنوان یکی از تجهیزات اورژانس در این بخش ضروری است.

اجزای کپسول اکسیژن

یک کپسول اکسیژن از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • کپسول اکسیژن: انباره‌ای استوانه‌ای شکل و دربردارنده اکسیژن
  • فشارسنج: نشان دهنده فشار گاز درون کپسول
  • شیر تنظیم کننده خودکار: کاهش‌دهنده فشار گاز درون کپسول پیش از رسیدن به فشارسنج
  • جریان سنج: نشانگر مقدار اکسیژن مصرف شده را بر حسب لیتر در دقیقه
  • پیچ کنترل: تنظیم میزان اکسیژن با توجه به جریان سنج
  • شیشه آب مقطر: نم‌دارکننده اکسیژن
  • ماسک اکسیژن: انتقال دهنده گاز از مخزن به بیمار

آتل سر و گردن مهم ترین تجهیزات اورژانس

در اغلب تصادفات و حوادثی که در خیابان‌ها اتفاق می‌افتد نیاز به آتل سر و گردن می‌باشد. از این ابزار برای ثابت نگه داشتن مهره‌های گردن و جایگذاری ثابت و محکم چانه استفاده می‌شود. در نتیجه مانع از خمیدگی و جا به جایی  چانه در زمان حرکت و انتقال بیمار می‌شود. این ابزار در 16 سایز مختلف قابل تنظیم هستند . برای ثابت نگه داشتن آتل و جلوگیری از حرکت گردن در دو سمت آن دو دکمه به عنوان نگه دارنده وجود دارد. همچنین این ابزار و تجهیزات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که باعث محدودیت در امداد رسانی نشوند.

ست یا کیف احیاء

ست احیاء شامل کپسول اکسیژن، رگولاتور و مانومتر، ماسک CPR، تیوب، ساکشن دستی، ست لوله گذاری و لارنگوسکوپ، فشارسنج، گوشی پزشکی، باند، گاز، چراغ قوه، دستکش، قیجی، ابزار جراحی اولیه بخیه و پانسمان، لوله تراشه، سرنگ، آنژیوکت، تیغ بیستوری، آمبوبک و تیپ است. از این ست برای اهداف مختلف برای امداد رسانی در اورژانس استفاده می‌شود.

علاوه بر بیمارستان در سازمان‌ها، کارخانه‌ها، هتل‌ها و مجموعه‌های خدماتی نیز برای انجام کمک‌های اولیه از این ست استفاده می‌شود. وزن این مجموعه 10 کیلوگرم است به همین دلیل حمل و جابجایی آن کار دشواری نیست. معمولا طراحی این کیف به گونه‌ای انجام می‌شود که محتویات آن به سادگی قابل مشاهده است، وزن سبکی دارد و از متریالی تولید شده است که قابل شستشو هستند.

ترالی حمل کپسول اکسیژن

ها یک نمونه از تجهیزات بیمارستانی هستند که در انواع و مدل‌های مختلف تولید شده‌اند و در بخش‌های مختلف بیمارستان کاربرد دارند. علاوه بر که برای امدادرسانی به بیمار استفاده می‌شود و شامل ابزار و داروهای مشخصی می‌باشد ترالی مخصوص حمل کپسول اکسیژن نیز در این بخش کاربرد دارد. این ترالی دارای بست کمربندی است که سیلندر اکسیژن را ثابت نگه می‌دارد.

معمولا کپسول‌های اکسیژن وزن بالایی دارند به همین دلیل جابجایی آنها در مواقع اورژانسی ممکن است کار سختی باشد به همین دلیل وجود وسیله‌ای با وزن کم برای جابجایی آن در شرایطی که بیمار نیاز فوری به اکسیژن رسانی دارد ضروری است. دارای 5 کیلوگرم وزن است که برای انتقال یک کپسول با وزن 10 کیلوگرم مناسب خواهد بود.

جعبه کمک‌های اولیه

این جعبه شامل اقلامی مانند محلول بتادين و سرم فيزيولوژي برای ضدعفونی کردن محل زخم و جراحت، الکل سفيد، پنبه، باند و گاز استریل، محلول آمونياک یا محرک تنفسی، کیسه یخ و کیسه آب گرم، پماد جنتامايسين و پماد تترا سيکلين، درجه تب، قيچي و پنس، سرنگ، آتل، باند سه گوش و باند نواري و چسب زخم  است. علاه بر اورژانس وجود این جعبه در هر مکانی برای رسیدگی به بیمار و مصدوم در زمان رخ دادن حوادث گوناگون ضروری است.

برانکارد داز اولویت‌های اصلی و مهم نظام سلامت ارائه خدمات به هنگام و با کیفیت به بیماران اورژانس است. اورژانس بیمارستان یکی از مهم‌ترین مراکز درمانی است که بیماران بد حال ابتدا به این قسمت مراجعه می‌کنند. برای خدمت‌رسانی بهتر و هماهنگی بهتر کادر درمان برای نجات جان بیماران لازم است عوامل مختلفی دست‌به‌دست یکدیگر داده تا کارها درست پیش بروند. یکی از این عوامل تجهیزات اورژانس مناسب و باکیفیت است. در کنار تجهیزات مناسب باید از نیروی انسانی متخصص و فضاهای فیزیکی مناسب نیز بهره برد تا کادر درمان بهترین عملکرد خود را به انجام برساند.

اورژانس بیمارستان یکی از شلوغ‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های بیمارستان است که اختلال در کار هر یک از اجزای آن می‌تواند باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیر زیادی شود. به‌همین دلیل لازم است مسئولین برای خرید تجهیزات اورژانس دقت و حساسیت لازم را به خرج دهند و از تجهیزات اورژانس مناسب با استانداردهای روز دنیا استفاده کنند.

تجهیزات اورژانس مورداستفاده در فوریت‌های پزشکی اورژانس

وسایل و تجهیزات درمانی در اورژانس بیمارستانی و محیط‌های خارج از بیمارستان نیز استفاده می‌شوند. در معمولاً از وسایل ضروری پزشکی استفاده می‌شود.

کیف تجهیزات اضطراری

این کیف یک کیسه است که در آن اکثر وسایل جراحی ضروری مورد نیاز قرار می‌گیرد. این وسایل شامل قطر، بانداژ، سرنگ و… است. این کیف‌ها معمولاً بسیار بزرگ بوده و دارای چند کیسه هستند که وسایل مختلف و زیادی در آن‌ها نگهداری می‌شود. کیف تجهیزات اضطراری به‌طور قابل‌توجهی جامع‌تر از کیف کمک‌های اولیه معمولی بوده و ممکن است حتی تا وزن بیست کیلوگرم وسایل بسته‌بندی‌شده را در داخل خود جای داده باشد.

ماسک سوپاپ دار کیسه‌ای

یکی از تجهیزات اورژانس است که در برخی شرایط ویژه و اضطراری مانند ایست قلبی که نیاز به انجام مانورهای احیا است و بیمار نمی‌تواند به‌تنهایی نفس بکشد از آن استفاده می‌شود. امدادگر این ماسک را روی صورت بیمار گذاشته و با ریت مناسب و مشخصی ماسک را فشرده می‌کند. این کار باعث برقراری جریان هوا در ریه‌ها می‌شود و تا زمانی‌که بیمار توانایی تنفس خود را به دست آورد معمولاً این کار ادامه می‌یابد.

در برخی از موارد با وجود استفاده از این ماسک تنفس بیمار بهبود نمی‌یابد و بیمار نیاز به دریافت اکسیژن کمکی دارد به ‌همین دلیل این دستگاه دارای قابلیت اتصال به سیلندر اکسیژن است.نکته: این ماسک بسته به کاربرد آن در افراد مختلف دارای سایز مناسب نوزاد، کودک و بزرگسال است و اندازه‌های مختلفی دارد.

دستگاه ساکشن

یکی دیگر از ضروری‌ترین تجهیزات اورژانس دستگاه مکش یا ساکشن است. در بخش اورژانس بیماران زیادی مراجعه می‌کنند که براثر تصادف یا تروما ترشحات و مایعات بسیار زیادی وارد راه‌های هوایی آن‌ها شده که این کار تنفس بیمار را با مشکل مواجه می‌کند و می‌تواند عوارض شدید تنفسی برای بیمار ایجاد کند. درنتیجه لازم است که هرچه سریع‌تر این ترشحات و مایعات از دستگاه تنفسی بیمار خارج شود.

با قدرت مکش خود داخل دهان و راه‌های هوایی بیمار قرار گرفته و تمام ترشحات داخل راه‌های هوایی بیمار را بیرون کشیده و که این ترشحات در ظرفی که به دستگاه متصل است جمع‌آوری می‌شود. این دستگاه از یک واحد ساکشن، لوله جراحی و یک کاتر استریل ساخته‌ شده است.

کیسه دارویی

یکی از انواع ضروری وهمیشگی تجهیزات اورژانس کیسه دارویی است. این کیسه یک کیف برای حمل داروهای ضروری پزشک اورژانس برای بیماران  بوده که به اندازه‌ی یک کیف دستی است. برای محافظت از آمپول‌های موجود در این کیسه‌ها معمولاً این کیسه‌ها توسط محافظ هایی پر شده‌اند. داروها در زیر بندهای الاستیک یا کیسه‌های جداگانه نگهداری می‌شوند. کیسه دارویی معمولاً حاوی داروهای ضروری در اورژانس‌های پزشکی است اما معمولاً نوع، مقدار و اندازه این دارو ها بسته به صلاحیت امدادگران متفاوت است.

تخت نخاعی

این تخته‌ها برانکاردهای بدون چربی برای حمایت قوی و حمل بیمارانی است که مشکوک به آسیب ستون فقرات هستند. در تروما ها و تصادفات بیماران مشکوک به آسیب ستون فقرات باید بدون تحرک به بیمارستان منتقل شوند زیرا حتی کوچک‌ترین جابه‌جایی و حرکت در ستون فقرات ممکن است موجب فلج شدن یا آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای بیمار شود.

این تخت‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیمار کمترین حرکت را داشته باشد. برای ایمن کردن بیشتر بیماران آسیب‌دیده روی تخت می‌توان از تخته نخاعی همراه با بلوک سر و مهار عنکبوت استفاده کرد.گفتیم که این تخت‌ها برای بیماران با آسیب‌های احتمالی ستون فقرات طراحی شده‌اند اما از آن‌ها برای حمل بیماران سایر بیماران در مسافت‌های کوتاه نیز می‌شود استفاده کرد.

دفیبریلاتور و مانیتور نوار قلب

یکی دیگر از مهم‌ترین تجهیزات اورژانس که حتما باید در اورژانس‌های بیمارستان حاضر باشند دفیبریلاتورها و مانیتورهای قلب هستند که برای آگاهی از قیمت مانیتورعلائم حیاتی میتوانید با کارشناسان ما تماس بگیرید. این تجهیزات چندین مدل داشته و در مدل‌ مانیتورهای چند پارامتری پیشرفته تا مدل‌های اصلی خودکار طراحی شده‌اند. بهترین مدل آن‌ها انواع خودکار هستند. در انواع خودکار امدادگر مانیتور را به بدن بیمار متصل می‌کند و طبق دستورات صوتی آن عمل می‌کند. مانیتورهای پیشرفته نیز تجهیزات نظارت بیمار را در مانیتورها تعبیه و نشان می‌دهند.

عملکرد اصلی مانیتور نوار قلب به این صورت است که نوار قلب بیمار را روی صفحه مانیتور نمایش می‌دهد تا پزشک از وضعیت قلبی بیمار مطلع شود. به وسیله آن به ‌راحتی می‌توان انواع آریتمی‌های قلبی و بلوک‌های قلبی را مشاهده کرد.

در صورت وجود آریتمی قلبی از دفیبریلاتور استفاده می‌شود. دفیبریلاتور وسیله‌ای برای ضربه زدن در آریتمی‌های قلبی است. آریتمی‌های قلبی به‌هم خوردن ضربان و ریتم طبیعی قلب هستند که بسیار خطرناک بوده و ممکن است موجب ایست قلبی شوند. به‌ همین دلیل درمان سریع آن‌ها از اورژانس‌های مهم پزشکی است که دفیبریلاتورها برای از بین بردن این آریتمی‌های قلبی استفاده می‌شوند و ضربان قلب را به حالت طبیعی خود برمی‌گردانند.

فروشگاه آربون مد بزرگترین و به روزترین سایت تخصصی تجهیزات پزشکی دست دوم، محیطی امن با کاربری آسان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید در بستری کاملا تخصصی به خرید ، فروش و اجاره کالاهای دست دوم پزشکی خود و همچنین خدمات پزشکی بپردازید.