اقتصادیکسب و کار

دراپ شیپینگ لباس چگونه است؟

اگر برای شما سوال است که دوره دراپ شیپینگ را چگونه تهیه کنیم با ما در این مقاله همراه باشید. دراپ شیپینگ یک روش فروش محصولات بدون نیاز به داشتن موجودی است. در این روش، فروشنده محصولات را مستقیما از تامین‌کننده خریداری می‌کند و به مشتریان خود ارسال می‌کند.این روش برای کسب و کارهای کوچک و بزرگی که می‌خواهند هزینه‌های نگهداری و انبارداری را کاهش دهند، بسیار مناسب است. دراپ شیپینگ به عنوان یکی از روش‌های فروش محصولات بدون نیاز به داشتن موجودی و انبار، در حوزه تجارت الکترونیک به شدت مورد توجه قرار گرفته است.در این مقاله، به شما خواهیم گفت که دراپ شیپینگ چیست و به بررسی ۱۲ مزیت و ۱۱ عیب و مراحل راه‌اندازی دراپ شیپینگ خواهیم پرداخت.

dropshipping یا دراپ شیپینگ چیست؟

 

دراپ شیپینگ یک روش فروش محصولات است که نیازی به داشتن موجودی آن محصول ندارد. در این روش، فروشنده محصولات را مستقیما از تامین‌کننده خریداری می‌کند و به مشتریان خود ارسال می‌کند. در این روش، فروشنده به عنوان واسطه بین مشتری و تامین‌کننده عمل می‌کند و محصولات را بدون نیاز به نگهداری موجودی و انبارداری به مشتریان ارسال می‌کند.

با این روش، فروشنده محصولات را به قیمت تامین‌کننده خریداری می‌کند و به مشتریان خود با قیمت بالاتری فروخته و سود خود را از این تفاوت قیمت کسب می‌کند. این روش برای کسب و کارهای کوچک و بزرگی که می‌خواهند هزینه‌های نگهداری موجودی را کاهش دهند، بسیار مناسب است.

طرز کار دراپ شیپینگ چگونه است؟

همان‌طور که احتمالاً تا اینجا فهمیده‌اید، شما (در نقش کسی که سراغ دراپ شیپینگ رفته است) بعد از دریافت سفارش، باید از موجود بودن آن نزد تأمین‌کنندۀ اصلی مطمئن شوید.

نکته: بیشتر محصولاتی که به‌صورت دراپ شیپینگ فروخته می‌شوند، کمیاب هستند و پیدا کردنشان سخت است؛ پس اطمینان از موجود بودن آن‌ها، قدم بسیار مهمی محسوب می‌شود.

این نکته را گوشۀ ذهنتان داشته باشید و بیایید با یک مثال ببینیم روال کار دراپ شیپینگ چیست.

فرض کنید محصولی را با قیمت ۱۰ هزار تومان در وب‌سایت یک تأمین‌کنندۀ بزرگ پیدا می‌کنید؛ محصولی که قیمتش همین الان در بازار ۵۰ هزار تومان است؛ پس شما این محصول را با قیمت ۳۵ هزار تومان در سایتتان لیست می‌کنید. (بله، ترجیحاً باید سایت داشته باشید!)

بعد از بازاریابی، مخاطب هدف که خواهان آن محصول است سایت شما را پیدا می‌کند. آن‌ها سفارش را ثبت می‌کنند و پول را به حساب شما واریز می‌کنند. حالا مرحلۀ دوم کارتان آغاز می‌شود.

وارد سایت تأمین‌کننده می‌شوید و با اطلاعات فردی که از سایتتان خرید کرده، سفارشی برای همان محصول ثبت می‌کنید. در نهایت، جنس مستقیماً از طرف تأمین‌کننده برای سفارش‌دهنده ارسال می‌شود. شما هم این وسط ۲۵ هزار تومان سود می‌کنید!

درآمد دراپ شیپینگ در ایران چقدر است؟

درآمد دراپ شیپینگ در ایران یا هرجای دیگری، بسته به فاکتورهای متعددی متغیر است. فاکتورهایی مثل نوع محصولی که قرار است بفروشید، تعداد فروش‌های هر ماه، بازار هدف و البته استراتژی کلی‌ای که برای کارتان در نظر می‌گیرید.

مثلاً اگر جامعۀ هدفتان خارج از کشور باشند و به آن‌ها دلاری بفروشید، مسلماً درآمدتان هم خیلی بیشتر خواهد بود؛ حتی اگر هدفتان فروش به هموطنانمان در همین خاک باشد، بسته به محصولی که انتخاب می‌کنید و جامعه‌ای که هدف می‌گیرید، میزان درآمد بسیار متفاوت خواهد بود.

در واقع، ممکن است ماهی چند ده هزار دلار درآمد از این طریق کسب کنید، شاید هم مقدار درآمدتان به‌معنای واقعی کلمه صفر باشد! بله؛ ممکن است حتی نتوانید یک مشتری جذب کنید؛ مخصوصاً وقتی در ابتدای راه باشید و به اهداف مدنظرتان در بازاریابی نرسیده باشید.

مسیر موفقیت اولین دراپ شیپر ایرانی سینا سینری است که در سال 1394 با راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود در زمینه فروش کفش، فعالیت خود را آغاز کرد. او در ابتدای کار خود هیچ کالایی در انبار خود نداشت و به جای آن از روش دراپ شیپینگ استفاده کرد.

مزایای drop shipping

دراپ شیپینگ یک روش تجارت الکترونیک بدون ریسک است. یعنی شما بدون داشتن دغدغه ی موجودی انبار خود به راحتی اجناسی را در بستر اینترنت به فروش می رسانید. شما با خیال آسوده و تنها با چند تماس تلفنی که به عنوان خرده فروش با عمده فروشان برقرار می کنید، می توانید کالاهای آن ها را با نام خود به فروش برسانید و سود خود را از این داد و ستد دریافت نمایید. در واقع این عدم نیاز به انبار یکی از چندین مزایای دراپ شیپینگ است که ما در ادامه به بیان چند مورد از آن ها می پردازیم. مزایای drop shipping عبارتند از:
1- اولین و مهم ترین مزیت دراپ شیپینگ عدم نیاز به سرمایه ی اولیه است. شما برای شروع هر کسب و کاری نیاز به یک سرمایه اولیه و هزینه کردهای ابتدایی خواهید داشت. حال در ادامه ممکن است در صورت عدم موفقیت، این هزینه ها به حساب شما باز نگردد. اما در دراپ شیپینگ شما دیگر هزینه ی اولیه یا بودجه ی شروع کسب و کار از جهت تأمین مکان و محصولات مورد نظر خود، نخواهید داشت. تنها با چند تلفن می توانید کالاهای سفارشی را ارسال و سود خود را دریافت نمایید.
2- هر شخصی که کسب و کاری را راه اندازی می کند، پس از مدتی در صورت موفقیت به فکر گسترش آن می افتد. یعنی می خواهد کسب و کار خود را از لحاظ جغرافیایی (تعداد شعب) یا تنوع محصولات و یا افزایش خدمات و…. گسترش دهد. اگر در حالت عادی و یک کسب و کار فیزیکی باشد، طبیعتاً باید هزینه های هنگفتی را بابت این موضوع پرداخت کنید. اما در کسب و کار آنلاین خصوصاً به روش دراپ شیپینگ شما این هزینه ها را به حداقل خود می رسانید و با کم ترین بودجه، شغل محبوبتان را گسترش می دهید.
3- مشاغلی که با مشتری و فروش کالا سر و کار دارند همیشه باید انباری پر از کالا داشته باشند تا در هر لحظه بتوانند به سرعت پاسخگوی نیاز مشتریان خود باشند. به همین علت باید هر از گاهی هزینه ی هنگفتی را بابت خرید یکجای کلی محصولات پرداخت کنند. ولی در دراپ شیپینگ نیازی به این کار نیست. چرا که شما با عمده فروشان در ارتباط هستید و نگرانی از بابت عدم موجودی را بر دوش آن ها می اندازید و فقط مانند یک واسطه کالاهای موجود را به فروش می رسانید.
4- خرید جایی برای محصولات علاوه بر هزینه ی بالا، نیاز به زمان نیز دارد. شما برای خرید محصولات جدید باید زمانی را اختصاص داده و به بازارها و فروشگاه های مورد نظر مراجعه نموده و از آن ها اجناس مرتبط با کسب و کارتان را خریداری نمایید. در این حالت برای افرادی که در ابتدای کار هستند و نیروی کمکی و کار ندارند، می تواند زمان بسیاری را از آن ها بگیرد که این موضوع در دراپ شیپینگ به صفر می رسد. چرا که شما انباری ندارید که بخواهید برای پُر کردن آن نیاز به اختصاص دادن زمان جهت خرید کالا داشته باشید.
5- اگر دقت کرده باشید در طول شبانه روز، تعطیلات، گرما، سرما، شرایط سخت مانند کرونا افرادی که به صورت فیزیکی کسب و کاری دارند مجبور به حضور در فروشگاه خود می باشند. این موضوع برای افرادی که نیروی کار ندارند بسیار سخت است و باید خودشان در مکان حضور داشته باشند. یعنی تمام وقت خود را باید برای کار و درآمدزایی بگذارند. حال آن که در دراپ شیپینگ شما حتی در تعطیلات و در خارج از کشور هم که باشید می توانید کالاهای مورد نظر خود را به راحتی با چند تلفن به فروش برسانید. بدون آن که نیاز باشد در شهر یا مکان خاصی حضور داشته باشید. اگر نحوه انتخاب محصولات پرفروش برای دراپشیپینگ را نمی دانید اینجا کلیک کنید