عمومیکسب و کار

جلوگیری از سوختن واشر سرسیلندر با سیستم هواگیری اتوماتیک در پژو و سمند

راه حل دائمی واشر زدن 405 و سمند

با سلام
مشکلی که اکثر دارندگان خودروهای پژو و سمند با موتورهای سری XU7 دارند سوختن یا ترساندن واشر سرسیلندر می باشد که دلیل عمده آن نوع طراحی موتور و تماس مستقیم واشر سرسیلندر با آب است(اطراف بوش سیلندر مملو از آب می باشد-معروف به بوش تر)
راهکارهای مختلفی برای افزایش طول عمر واشر سرسیلندر توسط متخصصین امر پیشنهاد شده از جمله:
-نصب مقاومت روی فشنگی حرارت و ریمپ ECU جهت استارت زودتر فن ها
-حذف ترموستات
-نصب قطعه الکترونیکی محافظ سرسیلندر
استفاده از واشر سرسیلندر مسی
و …
دمای موتور برای احتراق خوب و عملکرد مناسب یک بازه مشخص دارد که بسته به نوع موتور و سوخت مصرفی بین 85 تا 95 درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود و دستکاری موتور جهت کاهش دمای کاری استاندارد می تواند پیامدهای زیر را به دنبال داشته باشد:
-مصرف بیشتر سوخت
-کاهش قدرت موتور
-افزایش استهلاک قطعات موتور
یکی از ایراداتی که در سیستم خنک کاری خودروهای XU7 وجود دارد درب غیر استاندارد رادیاتور می باشد.
درب رادیاتور همانند سوپاپ اطمینان عمل می کند.با توجه به سفتی بیش از حد فنر سوپاپ درب رادیاتور این خودروها،فشار ناشی از جوش آوردن موتور قادر به خروج از این سوپاپ نبوده و این فشار زیاد به واشر سرسیلندر و جنت ها وارد می شود.
همچنین در هنگام کار موتور به دلیل وجود نقاط داغ در اطراف محفظه احتراق حباب های هوا تشکیل می شود که همین امر نیز باعث ایجاد اختلال در مکانیزم پمپاژ آب می گردد.
در حال حاضر سیستم خنک کاری اکثر خودروهای امروزی مثل L90 – پژو 206 -تیبا- TU5-پراید و همچنین خودروهای خارجی از نوع مدار بسته(دارای منبع انبساط) می باشد و می توان با نصب منبع انبساط شرایط زیر را برای سیستم خنک کاری به وجود آورد:
-سطح آب رادیاتور همیشه فول می باشد و هیچ هوایی در سیستم وجود ندارد.
-فشار آب اضافه هنگام داغ بودن موتور به منبع انبساط تخلیه شده و پس از خنک شدن مجددا از منبع به رادیاتور برمی گردد.
-فشار مایع خنک کننده رادیاتور هنگام داغ بودن موتور به حدود یک سوم کاهش پیدا می کند.(در شرایط دمایی یکسان با نمونه فابریکی)
-در شرایطی که هنگام رانندگی در شهر و گرم بودن هوا خودرو را خاموش کنید با توجه به خاموشی فن ها و از کار افتادن واترپمپ،حرارت موجود در موتور که به آب سیستم خنک کننده وارد می شود،با تخلیه در منبع به فشار ماکزیمم و خطرناک نمی رسد.
@@همچنین با نصب سنسور قدرتمند و پیشرفته تشخیص سطح آب رادیاتور،به هر دلیلی سطح آب رادیاتور کاهش پیدا کند(سوراخ شدن جنت ها و رادیاتور و …)در کمتر از یک ثانیه با ایجاد آلارم راننده را از این امر مطلع ساخته و مانع افزایش حرارت ناگهانی و ایجاد خرابی اساسی در موتور خودرو می گردد.

از میان تمامی عیب و ایرادات وارد برخودروهای ساخت داخل، مشکل شایع سوختن واشر سرسیلندر موتورهای خانواده xu7 (موتور 1800 پژو، سمند، پارس و …) از جمله پرخرج ترین و مشکل ساز ترین عیب هاست که به قول معروف برای مکانیک ها و تراشکاران تبدیل به نون و رزق و روزی شده است اما گریبان خریداران این دست خودروها را نیز گرفته و هر از چندگاهی خرج هنگفتی را به ایشان تحمیل می نماید.

قطعات بی‌کیفیت، تعمیرکاران بی‌دقت

بخشی از مشکل این است که بلوک این موتور براساس الگوی اصطلاحا بوش تر ساخته شده است و از اساس دارای حساسیت زیادی در سیستم خنک کاری خود است، اما بخش دیگر مشکل نیز به جنس نامرغوب واشر سرسیلندر برمیگردد که معمولا پس از طی شدن کیلومترهای صد هزارتایی، به تدریج دچار مشکل شده و در نهایت کارایی خود را از دست داده و مالک نگون بخت را با مخلوط شدن ناگهانی آب و روغن مواجه می کند. این در حالیست که در بازار قطعات مصرفی نیز معمولا جنس واشر سرسیلندر با کیفیت به راحتی پیدا نمی شود و  خرید اقساطی خودرو در نهایت با قطعات بی کیفیتی مواجه می شوند که معمولا توسط مکانیک های بی دقت بر روی خودرو نصب می شوند و در چنین شرایطی نیز طبیعتا بازه زمانی کارکرد خودرو کاهش می یابد و دوره های تعویض واشر از 100 هزار کیلومتر اولیه به کمتر از 50 هزار کیلومتر کاهش می یابد.

واشر سرسیلندر

بدین صورت است که رانندگان تاکسی معمولا در بازه های زمانی کوتاه مدت ناچار به تعویض واشر سرسیلندر می شوند و اگر پای صحبت های ایشان بنشینید، ممکن است با مواردی مواجه شوید که سالانه بیش از یکبار با این مشکل مواجه می شوند.

استاندارد, پژو, پژو 206

حالا راه حل این مشکل فراگیر و دردسرساز که معمولا مخارج میلیونی را به مالکین تحمیل می کند چیست؟

درگام نخست و برای خودروهای کم کارکرد می توان گفت که اصطلاح دمای ترموستات به خصوص در شهرهای جنوبی کشورمان می تواند راه حل قابل قبولی باشد. در واقع خودروسازان با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی، موتور خودرو را براساس دمای کارکرد بالا تنظیم می نمایند (چرا که در این حالت احتراق کامل تر انجام می شود)، اما در عوض با توجه به ضعف کیفیت، احتمال آسیب دیدگی به قطعات موتور افزایش می یابد، پس کاهش دمای ترموستات فابریک می تواند کمک کننده باشد.

در همین راستا استفاده از روش های نرم افزاری برای کاهش دمای فعال شدن فن دور کند و دور تند نیز کارساز خواهد بود. اینکار از طریق ریمپ ecu خودرو قابل انجام است.

همچنین می توان از روش های سخت افزاری نیز برای کاهش دمای فن زدن استفاده کرد که البته نیازمند انجام تغییراتی در سیم کشی و استفاده از حسگر دمای اب با درجه پایینتر است.

واشر سرسیلندر

در نهایت برخی از کارگاه های واشرسازی در کشور نیز پس از سال ها مواجه با انبوهی از خودروهای معیوب، واشرهای سرسیلندر تقویت شده با ورق های مس و مواد مستحکم دیگری را خانواده موتور xu7 تولید کرده اند که یافتن آن ها در بازار قطعات یدکی نیز کار چندان دشواری نیست. در واقع می توان گفت که در این مورد خاص، برخی از جنس های کارگاهی نسبت به جنس های کارخانه ای و تولید انبوه برتری دارند، بنابراین در صورت مواجه با واشر سرسیلندر خراب، توصیه می کنیم تا با کمی دقت، سعی نمایید بهترین جنس ممکن را انتخاب کرده تا بلکه از تکرار زود هنگام این عیب پر هزینه کاسته شود.