علمی و پزشکیکسب و کار

جلوگیری از بزرگ شدن پروستات

حدود 50 درصد از مردان بالای 50 سال به سرطان پروستات یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) مبتلا هستند. در سن 80 سالگی، تقریبا 90 درصد از مردان با این مشکل زندگی می کنند. خبر خوب این است که رژیم غذایی غنی از ویتامین ها و مواد معدنی خاص می تواند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کند، سلامت شما را حفظ کند و خطر BPH را کاهش دهد. برای جلوگیری از بزرگ شدن پروستات به متخصص اورولوژی مراجعه نمایید.

اضافه وزن یکی دیگر از عوامل خطر این بیماری است. بنابراین انتخاب غذای سالم راه مهمی برای کاهش وزن و خطر ابتلا به این بیماری است.

با رژیم غذایی سالم از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کنید

محصولات زیر نه تنها برای پیشگیری، بلکه برای کاهش و درمان بیماری های پروستات نیز موثر هستند:

1_ با کنجد از سرطان پروستات جلوگیری کنید

دانه های کنجد سرشار از روی هستند. طبق یک مطالعه، این ماده معدنی برای سلامت پروستات مهم است. مردان مبتلا به BPH یا سرطان پروستات سطوح پایینی روی دارند، گاهی اوقات 75 درصد کمتر از افراد دارای پروستات سالم.

جذب روی از غذا نسبت به مکمل‌های روی آسان‌تر است. با یک میان وعده دانه کنجد به بدن خود کمک کنید. بادام، لوبیا ادزوکی و دانه کدو تنبل نیز سرشار از روی هستند. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که تخم کدو تنبل ممکن است در درمان BPH نیز مفید باشد.

2_ استفاده از امگا 3 و ماهی قزل آلا

طبق گفته کلینیک مایو، چاقی می تواند خطر بزرگ شدن پروستات را افزایش دهد. از طرفی مصرف منبع غنی امگا 3 همراه با ورزش برای کاهش چاقی و جلوگیری از افزایش وزن توصیه می شود. ماهی سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. این چربی های سالم می توانند از شما در برابر موارد زیر محافظت کنند:

بیماری قلب و عروقی

سرطان

روماتیسم مفصلی

ادم

افزایش وزن

اگر طرفدار ماهی نیستید، می توانید امگا 3 را از گردو، دانه کتان آسیاب شده، دانه چیا و روغن کانولا دریافت کنید. مقدار کمی امگا 3 در لوبیا قرمز و سویا یافت می شود.

3_ با مصرف ویتامین C از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کنید

ویتامین C موجود در سبزیجات ممکن است در مبارزه با BPH نقش داشته باشد. فلفل دلمه ای سرشار از ویتامین C است. یک فنجان فلفل دلمه ای خام تقریباً 200 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین C را دارد. می توانید سبزیجات غنی از ویتامین C را به رژیم غذایی خود اضافه کنید:

کلم بروکلی

گل كلم

کلم

پوسته جوانه می زند

4_ جلوگیری از التهاب پروستات با خوردن گوجه فرنگی

آجیل سرشار از لیکوپن و کاروتنوئیدهای روشن است که به گیاه رنگ قرمز می دهد. لیکوپن ممکن است خطر سرطان پروستات و بزرگ شدن پروستات را کاهش دهد و ممکن است پیشرفت بیماری را کند کند.

لیکوپن یک پروستاتیت است که آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را کاهش می دهد که با BPH و سرطان پروستات مرتبط است. آووکادو برای بهبود جذب آجیل از غذاهای غنی از لیکوپن با چربی هایی مانند روغن یا کره استفاده کنید.

منابع لیکوپن:

گوجه فرنگی

هندوانه

تغییر دادن

گریپ فروت صورتی

پاپایا

5_ دریافت آنتی اکسیدان با مصرف سبزیجات

مصرف بیشتر سبزیجات ممکن است خطر بزرگ شدن پروستات را کاهش دهد. سبزیجات برگ سبز از اهمیت ویژه ای برخوردارند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان هستند. سبزیجات چلیپایی مانند بروکلی خطر ابتلا به مشکلات پروستات از جمله BPH و سرطان پروستات را کاهش می دهند.

افرادی که به طور منظم پیاز و سیر می خورند کمتر در معرض خطر ابتلا به BPH هستند. پیاز و سیر اغلب در درمان های طبیعی برای مبارزه با عفونت ها و تقویت سیستم ایمنی استفاده می شوند.

6_ کاهش عوارض بزرگی پروستات

آووکادو سرشار از بتا سیتوسترول است، استرول گیاهی که تصور می شود علائم مرتبط با بزرگ شدن پروستات را کاهش می دهد. برخی از مردانی که از مکمل های بتا سیتوسترول استفاده می کنند، جریان ادرار بهتر و ادرار باقیمانده کمتری را گزارش می دهند. با این حال، اثربخشی مکمل های بتا سیتوسترول ثابت نشده است. علاوه بر آووکادو، سایر غذاهای غنی از بتا سیتوسترول عبارتند از:

دانه کدو تنبل

جوانه گندم

سویا

گردوی آمریکایی

7_ درمان پروستات با مصرف سویا

ایزوفلاون های سویا رشد BPH را کاهش می دهند. اما اخیراً یک منبع موثق نشان داده است که سویا تنها رشد سلول های سرطانی در غده پروستات را کاهش می دهد.

مطالعه دیگری نشان داد که ایزوفلاون های سویا علائم و نشانه های بیماری دستگاه ادراری تحتانی ناشی از BPH را بهبود می بخشد. این غذاهای سویا را به عنوان سایر منابع ایزوفلاون سویا امتحان کنید:

شیر سویا

تمپه

ادامام یا سویای آب پز

لوبیا بوداده

ماست سویا