علمی و پزشکیکسب و کار

توصیه های لازم برای داشتن لثه سالم

تعدادی از درمان های طبیعی ممکن است به شما کمک کنند تا لثه های سالمی داشته باشید، که بخش مهمی از سلامت عمومی شما است. هنگامی که این درمان های طبیعی به یک روتین بهداشتی دهان و دندان اضافه شوند که شامل حداقل دو مرتبه مسواک زدن در روز، نخ دندان کشیدن مکرر و مراجعه منظم به دندانپزشک برای پاکسازی ها و چکاپ های حرفه ای می شود، ممکن است به پیشگیری از بروز بیماری لثه کمک کند.

 

استاندارد, استرس, باکتری

علل بروز بیماری لثه

در دهان شما، باکتری ها دائماً در حال تشکیل ماده چسبنده ای به نام پلاک روی دندان های شما هستند. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می توانند به خلاص شدن از شر پلاک کمک کنند، اما این ماده همچنین می تواند سفت شود و به نوبه خود باعث تشکیل ماده دیگری به نام تارتار شود.

در بسیاری از موارد، تجمع پلاک و تارتار می تواند منجر به ایجاد ژنژیویت (التهاب لثه) شود، وضعیتی که مشخص ویژه آن التهاب لثه ها است. ژنژیویت در صورت عدم درمان، می تواند پیشرفت کند و به پریودنتیت (به معنای “التهاب اطراف دندان”) تبدیل شود. پریودنتیت نه تنها به این ویژگی معروف است که باعث از دست رفتن دندان می شود، بلکه در تعدادی از مطالعات با بیماری قلبی نیز مرتبط بوده است.

راهکارهای طبیعی برای پیشگیری از بروز بیماری لثه

علاوه بر روتین بهداشتی معمول مانند مسواک زدن و نخ دندان کشیدن که به حفظ سلامت دندان ها و لثه ها کمک می کنند، اما راهکارهای طبیعی دیگری نیز وجود دارند که با انجام آنها می توانید از صحت سلامت لثه های خود بیشتر مطمئن شوید. قبل از استفاده از هر نوع درمان طبیعی برای لثه های سالم، به یاد داشته باشید که هیچ دارویی نباید جایگزین مراقبت های استاندارد دهان و دندان شود. گرچه هیچ درمان طبیعی برای درمان یا پیشگیری از بیماری لثه یافت نشده است، اما برخی از این راهکارهای خاص ممکن است به مبارزه با تجمع پلاک و حفظ سلامت لثه ها کمک کنند. در اینجا نگاهی به تعدادی ازدرمان های طبیعی برای تقویت لثه های سالم خواهیم داشت.

چریش یا زیتون تلخ

مشخص شده است که عصاره چریش، یک داروی آیور ودا (نوعی سیستم کلاسیک طبی که 5000 سال قبل بنیان نهاده شده است و در حال حاضر در هند کاربرد دارد)، از یک درخت همیشه سبز بومی هندوستان، دارای خواص ضد باکتریایی است. تحقیقات در مورد چریش و سلامت لثه شامل یک مطالعه کوچک است که در مجله طب سنتی و مکمل در سال 2014 منتشر شده است.

برای این مطالعه، 105 کودک (12 تا 15 ساله) دو بار در روز به مدت سه هفته از دهانشویه های حاوی چریش، انبه یا کلرهگزیدین (ضدعفونی کننده موجود در بسیاری از انواع دهانشویه ها) استفاده کردند. نتایج نشان داد که هر سه نوع دهانشویه در کاهش پلاک و مهار التهاب لثه مؤثر هستند.

روغن درخت چای

بر اساس گزارشی که در سال 2006 منتشر شد، روغن درخت چای ممکن است به درمان التهاب لثه کمک کند. اگر به فکر استفاده از روغن درخت چای برای سلامت لثه هستید، خمیر دندانی را انتخاب کنید که حاوی این روغن ضروری به عنوان یک ماده تشکیل دهنده باشد. قورت دادن روغن درخت چای رقیق نشده (یا استفاده از داروهای خانگی روغن درخت چای) می تواند سمی باشد.

زغال اخته

برخی تحقیقات نشان می دهند که زغال اخته ممکن است با جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دندان ها به خنثی کردن بیماری لثه کمک کند. علاوه بر این، یک مطالعه اولیه منتشر شده در مجله تحقیقات پریودنتال در سال 2013 حاکی از این است که ترکیبات موجود در زغال اخته ممکن است به تنظیم التهاب مربوط به پریودنتیت کمک کند.

 

استاندارد, استرس, باکتری

ویتامین سی

شواهدی وجود دارند که نشان می دهند ویتامین C می تواند در محافظت از سلامت لثه ها نقش داشته باشد. به عنوان مثال، در مطالعه ای که در سال 2000 در مجله پریودنتولوژی منتشر شد، محققان داده های 12419 فرد بزرگسال را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند افرادی که کمترین ویتامین C را مصرف می کنند، بیشترین خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را دارند.

برای کمک به تأمین ویتامین C، خوراکی هایی مانند گریپ فروت، پرتقال، کیوی، انبه، پاپایا، توت فرنگی، فلفل قرمز، کلم بروکلی، کلم بروکسل و طالبی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

روغن کشی یا روغن گردانی داخل دهان

روشی که مدت ها است در آیور ودا استفاده می شود، روغن گردانی شامل چرخاندن یک قاشق غذاخوری روغن (مانند روغن نارگیل یا روغن کنجد) در اطراف دهان به مدت حدود 15 دقیقه است.

تحقیقات در مورد اثرات روغن کشی روی سلامت محدود هستند، اما چندین مطالعه کوچک (از جمله یک کارآزمایی بالینی منتشر شده در مجله تحقیقات دندانپزشکی هند در سال 2009) نشان داده است که روغن کشی ممکن است تشکیل پلاک را کاهش دهد و محافظت در برابر ژنژیویت را ارائه دهد.

رژیم غذایی

در کنار استفاده از روش های بهداشتی دهان و دندان، با دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم و غذاها و نوشیدنی های حاوی قند کم، می توانید سلامت دهان خود را حفظ کنید.

سبک زندگی

سبک زندگی های متعددی نیز ممکن است به بهبود سلامت لثه های شما کمک کنند. به عنوان مثال، پرهیز از سیگار کشیدن (و هر شکل دیگری از مصرف تنباکو) می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش دهد. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهند مدیریت استرس می تواند به حفظ سلامت لثه ها کمک کند.

سخن پایانی

با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و پاکسازی تخصصی دندان ها، سلامت دهان خود را حفظ کنید. اگر علائمی مانند خونریزی لثه، درد حین جویدن، یا حساسیت در دندان های خود را تجربه می کنید، بسیار مهم است که به جای تلاش برای خود درمانی مشکلات سلامت لثه ها با داروهای طبیعی، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.