اقتصادیکسب و کار

تفاوت کارواش مکانیزه و کارواش سنتی

دستگاه کارواش اتوماتیک که در انواع کارواش اتوماتیک ماشین سنگین و سواری شوی ارائه می شود، با توجه به نیاز مکان کارواش به دو دسته کارواش دروازه ای و کارواش ریلی تقسیم خواهد شد.

در ادامه مقاله “معایب کارواش های اتوماتیک”هر کدام از انواع کارواش اتوماتیک ویژگی ها و مکانیزم آن را بررسی خواهیم کرد. جهت اطلاع بیشتر به روبوواش کلید کنید.

کارواش اتوماتیک دروازه ای

در صورتی که فضای مورد نیاز برای راه اندازی کارواش کم باشد و تعداد خودرو هایی که در طول روز شستشو داده می شوند زیاد نباشد، بهتر است از کارواش ریلی (دروازه ای) که کوچک تر بوده و تعداد کمتری خودرو را در روز شستشو می دهد استفاده کرد. مکانیزم عمل این دستگاه مشترک می باشد و ویژگی خاص این نوع، شستشو به صورت مجزا می باشد. برای آگاهی از قیمت دستگاه بخار کارواش کلیک کنید.

در این نوع کارواش، عملکرد شستشو به این صورت است که ماژول های شستشو به طور مجزا به نظافت مکانیزه می پردازند و مرحله به مرحله فرآیند شستشوی کامل خودرو انجام می شود. در این دستگاه هر ماشین جداگانه شستشو می شود و فاصله ای در مراحل شستشو وجود نخواهد داشت.

کارواش اتوماتیک تونلی

با توجه به فضای کارواش، در صورتی که محدودیتی برای اندازه دستگاه نباشد و تعداد ماشینی که قرار است در روز شستشو شود بالا است، بهره گیری از کارواش تونلی گزینه مناسبی می باشد. مکانیزم شستشوی خودرو توسط این نوع از دستگاه کارواش تمام اتوماتیک به این صورت است که خودرو ها به صورت نوبتی و پشت هم بر روی ریل قرار می گیرند و بر روی ریل حرکت می کنند.

اتومبیل به صورت نوبتی به ماژول های شستشو رسیده و فرآیند نظافت مرحله به مرحله انجام خواهد شد. به همین ترتیب چند خودرو به طور همزمان شستشو شده و سرعت نظافت بالا می رود. مزیت این مکانیزم امکان شستشوی تعداد بیشتری خودرو در طول یک روز می باشد.

کارواش سواری و سنگین شوی

از دیگر وجوه تمایز در بین کارواش تمام اتوماتیک تفاوت کاربری آن هاست . به گونه ای که یک نوع برای شستن ماشین های سواری و ماشین های شاسی بلند و مدل دیگر برای شستن خودرو های سنگین از جمله اتوبوس ها و کامیون ها می باشد. تقسیم بندی دیگر کارواش های اتوماتیک بر اساس نوع خودروی مورد شستشو است.

در این تقسیم بندی کارواش های اتوماتیک به دو مدل کارواش سواری شوی و کارواش سنگین شوی (اتوبوس شوی) تقسیم می گردند.

انواع کارواش اتوماتیک سواری شوی قابلیت شستشوی خودروهای شاسی کوتاه، شاسی بلند و ون را دارا می باشند در صورتی که دستگاه کارواش اتومات سنگین شوی به منظور شستشوی تخصصی مینی بوس، انواع اتوبوس و کامیون ها طراحی و ساخته شده اند. چارچوب مرتفع، برس های بلند و نازل های متعدد پاشش آب، از تفاوت های کارواش ماشین سنگین با دستگاه کارواش سواری شوی می باشد.

در ادامه مقاله “معایب کارواش های اتوماتیک” میرسیم به تفاوت های کارواش اتوماتیک تونلی و دروازه ای و آگاهی از قیمت کارواش اتوماتیک را توضیح دادیم.

کارواش های تونلی و دروازه ای خودرو را با برس و هم بدون استفاده از برس شستشو می دهند. در هر دو این کارواش ها، کاربر به مراتب کمتر از کارواش های دستی درگیر فرآیند شستشو هستند.

تفاوت کارواش تونلی و دروازه ای موارد مختلفی می باشد که ادامه به آن خواهیم پرداخت.

کارواش های اتوماتیک نسبت به کارواش های دستی دوستدار محیط زیست می باشند زیرا آب و مواد شوینده کمتری مصرف می کنند. استفاده از سیستم های بازیابی و تصفیه آب در کارواش های اتوماتیک باعث کاهش مصرف آب تا ۸۰ درصد شده است.

تفاوت کارواش تونلی و دروازه ای در تعداد خودرو هایی که در مدت زمان مشخصی می توانند شستشو دهند می باشد. بهترین کارواش اتوماتیک تونلی، تعداد خودرو های بیشتری را نسبت به کارواش اتوماتیک دروازه ای شستشو می دهد.

انواع کارواش اتوماتیک از نوار نقاله، نازل پاشش آب و مواد شوینده، برس، خشک کن، انواع سنسورهای هوشمند تشکیل شده است و این اجزا در کنار یکدیگر می تواند طرز کار کارواش اتوماتیک و عملکرد آن را برای مصرف کننده سهولت بخشد.

شستشوی خودرو در کارواش های اتوماتیک شامل عملیات های مختلفی از جمله پیش شستشوی با آب فشار قوی، پاشش مواد شوینده کارواش و فوم ، برس زنی، آب کشی نهایی، پاشش واکس و عملیات خشک کن می باشد. هر دستگاه کارواش اتومات به فراخور مدل و نوع آن می تواند دارای تعدادی از این بخش ها باشد. تقریبا تمامی مدل های دستگاه کارواش اتوماتیک دارای نازل های پاشش آب و فوم هستند. اغلب آنها سیستم برس زنی دارند و تعداد کمتری نیز سیستم خشک کن و پاشش واکس را برای خودرو ها ارائه می دهند.

۱- پیش شست و شو با پاشش فشار قوی آب بر روی بدنه خودرو
۲- پاشش شامپو و فوم روی بدنه خودرو
۳- برس زنی شامپو و فوم بر روی بدنه خودرو
۴- آب کشی نهایی آلودگی ها و مواد شوینده
۵- پاشش واکس به منظور جلادهی بدنه خودرو
۶- عملیات خشک کردن بدنه خودرو

به طور کلی استفاده از این دستگاه در جایگزینی شیوه های سنتی و حتی کارواش دستی، مزایای بسیار فراوانی خواهد داشت. این مزایا در انواع کارواش تمام اتوماتیک مشترک بوده و ارتباطی به مدل خاص دستگاه نخواهند داشت.

این دستگاه قادر است با توجه به سیستم خاص شستشو تا حد زیادی مصرف آب را کاهش دهد و همچنین می تواند مقداری از این آب مصرفی را تصفیه کرده و به چرخه شستشو بازگرداند. مکانیزم خاص این دستگاه موجب افزایش کیفیت شستشو شده و همچنین سرعت نظافت را به دلیل اتوماتیک بودن بالا می برد.

این دستگاه مجهز به سیستم قدرتمند PLC بوده و امکان انتخاب برنامه های متفاوت شستشو و همچنین بهره گیری از مانیتور در حین شستشو به منظور نظارت بر روند وجود دارد. دستگاه کارواش اتوماتیک بسیار مطمئن بوده و هیچگونه آسیبی در اثر شستشو توسط کارواش به خودرو وارد نخواهد شد.

از مهم ترین مزایای شستشوی خودرو به وسیله کارواش مکانیزه، کمک به طبیعت به دلیل سازگاری بالای این دستگاه با محیط زیست می باشد. کیفیت شستشو پس از طی مراحل توسط دستگاه، بسیار بالا بوده و هیچ اثری از آب و یا آلودگی باقی نخواهد ماند.

کارواش اتوماتیک یک راه و روش جدید و مدرن است که بدون دخالت انسان و بوسیله ای دستگاه های مکانیزه اقدام به شستشو یا کارواش ماشین می کند.

اما از معایب آن می توان به هزینه دستگاه های کارواش اتوماتیک اشاره کرد که بسیار زیاد است و همچنین هزینه تعمیر و نگهداری دستگاه های کارواش اتوماتیک را باید در نظر گرفت در دستگاه های کارواش اتوماتیک قدیمی تر مصرف حامل های انرژی مانند آب و برق بسیار بالا می باشد و اگر بخواهید برای راه اندازی کارواش اتوماتیک از دستگاه های بروز استفاده کنید باید هزینه بالایی را پرداخت کنید.

مراحل شستشو در کارواش اتوماتیک و روشویی ماشین در کارواش اتوماتیک به این صورت زیر است :

1- ماشین وارد کارواش شده یک آب پاشی اولیه به وسیله نازل های آب پاش کارواش اتوماتیک صورت می گیرد.

2-اگر کارواش اتوماتیک جدید باشد رینگ شویی هم انجام می شود.

3-ماشین بوسیله ای قلتک ها ماشین را هدایت می کنند سپس عمل کف پاشی انجام می گیرد.

4- به وسیله ای برس های کارواش اتوماتیک کف مالی صورت میگیرد که باید جنس برس ها خوب باشد تا عمل ساییدگی رنگ خوردو صورت نگیرد.

5- در آخر آب کشی نهایی انجام می گیرد تمام این مراحل بصورت اتوماتیک و بدون دخالت دست انجام می شود.

موتورشویی و صفرشویی بهتر است در این کارواش صورت نگیرد

در کاوراش اتوماتیک برای انجام موتورشویی و صفرشویی نیاز به واترجت آب فشارقویی می باشد.

موتورشویی باعث آسیب به قطعات موتور ماشین می شود که بعضا کارواش داران شستشوی موتور ماشین را خذف می کنند و موتورشویی را انجام نمی دهند به دلیل خسارت های جبران ناپذیری که ممکن است به موتورماشین وارد شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی