استان هاکسب و کار

تابلو فرش تبریز

وقتی قدم در بازار تابلو فرش تبریز قدم می‌گذارید، با دنیایی از رنگ‌ها و طرح‌ها روبه‌رو می‌شوید که دست‌های ماهر و هنرمند صنعتگران تبریزی به آن‌ها روح زندگی بخشیده‌اند. به‌طورکلی در بازار فرش تبریز، انگار جاده‌هایی از تاریخ در قالب نقشه‌هایی از پشم و ابریشم بافته‌شده، به دیدار شما می‌آیند و خوش آمدگویی می‌کنند.

چه میزان درمورد صنعت فرش و تابلو فرش در تبریز می‌دانید؟ آیا با نقشه‌های تابلو فرش‌های تبریز و ویژگی‌های این فرش‌های تزئینی ارزشمند آشنا هستید؟ در این مقاله مطالب کاربردی و مفیدی راجع‌به تابلو فرش در تبریز گردآوری کرده‌ایم. لطفاً با ما همراه باشید.

آلمان, استان آذربایجان شرقی, استرالیا

ویژگی‌های تابلو فرش تبریز

تابلو فرش تبریز یکی از ارزشمندترین آثار هنری ایران است. فرش تبریز به‌عنوان سفیر فرهنگی کشورمان در جهان شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های مهم صنعت فرش و تابلو فرش دستبافت تبریز، امکان تولید انبوه این فرش‌ها بدون نیاز به تشکیلات گستردهٔ اداری و مؤسسات بزرگ مالی است. همین امر موجب شده‌است تا فرش و قالی‌بافی در تبریز، به منبع درآمد افراد زیادی به‌ویژه روستاییان این منطقه تبدیل شود.

تابلو فرش چیست؟

قبل از بررسی ویژگی‌های تابلو فرش‌های تبریز اعم از طرح، رنگ، قیمت و بازار فروش آن‌ها، بهتر است تعریفی از تابلو فرش ارائه دهیم. تابلو فرش‌ به فرش‌هایی اعم از دستبافت یا ماشینی گفته می‌شود که جنبهٔ تزیینی دارند و به‌عنوان دکور از آن‌ها استفاده می‌شود. به‌طور معمول این فرش‌ها را قاب گرفته و بر روی دیوار نصب می‌کنند.

ابعاد و اندازهٔ تابلو فرش

تابلو فرش‌ها معمولاً در ابعاد کوچک و متوسط بافته می‌شوند. بر همین اساس در بازار تابلو فرش، شاهد فرش‌هایی با اندازه‌های متنوع از 50 در 35 سانتی‌متر گرفته تا فرش‌هایی با ابعاد 2 در3 متر هستیم. بدیهی است که اندازه و ابعاد تابلو فرش، یکی از عوامل مؤثر بر قیمت این کالای ارزشمند و اصیل ایرانی محسوب می‌شود.

پایتخت تابلو فرش جهان

فرش و تابلو فرش یکی از زیباترین و اصیل‌ترین آثار ایرانی به‌شمار می‌رود. شهر سَردرود یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی واقع در بخش مرکزی شهرستان تبریز، به‌عنوان قطب تولید تابلو فرش در ایران و جهان شناخته می‌شود. هنرمندان و قالی‌بافان زبردست سردرود، خالقان زیباترین نقشه‌های تابلو فرش در ایران هستند. آثار این هنرمندان که به‌طور غالب از نقشه‌ها و طرح‌هایی همچون مناظر طبیعی، چهره‌ها، گل، حیوانات و اشخاص تشکیل می‌شود، زینت‌بخش بازارهای داخلی و خارجی فرش در سراسر جهان است.

صادرات تابلو فرش

خوشبختانه محدودیت‌های سال‌های گذشته درمورد صادرات فرش تاحدودی ازبین‌رفته و امروزه نمونه‌های متعددی از فرش‌ها و تابلو فرش‌های ایرانی در بازار فرش کشورهای چین، آمریکا و استرالیا به چشم می‌خورد. درواقع بیش از 80 درصد تابلو فرش‌های بافته‌شده در ایران، به کشورهای اروپایی از قبیل فرانسه، آلمان، سوییس، هلند، لوکزامبورگ، آلمان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌گردد.

آلمان, استان آذربایجان شرقی, استرالیا

قیمت تابلو فرش

چندین فاکتور مهم و اساسی بر قیمت تابلو فرش تأثیر می‌گذارند. از عوامل مهم و اساسی تأثیرگذار بر قیمت این کالای اصیل ایرانی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ابعاد و اندازهٔ تابلو فرش.
  • تراکم فرش: تراکم فرش دستبافت باکیفیت با قیمت آن رابطهٔ مستقیمی دارد. یعنی هرچه تراکم بیشتر باشد، کیفیت تابلو فرش بیشتر و به‌تبع قیمت آن نیز بالاتر است.
  • شانه فرش.
  • جنس نخ و الیافی که در بافت فرش مورداستفاده قرار گرفته بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد.
  • هرچه تعداد واسطه‌های خرید و فروش تابلو فرش بیشتر باشد، قیمت این کالا بالاتر می‌رود. برای خرید تابلو فرش با قیمت مناسب، بهتر است آن را از دست اول (کارخانه یا بافنده) خریداری کنید.
  • نوع بافت ازلحاظ ریز و درشتی: ظرافت بافت فرش و گره‌های آن، یکی از عوامل مؤثر بر قیمت این کالا به‌شمار می‌روند. تابلو فرش‌هایی با بافت ظریف و ریز، گران‌قیمت‌تر هستند.
  • نوع قاب تابلو: در صورت خرید تابلو فرش قاب‌شده، نوع و متریال قاب بر قیمت تمام‌شدهٔ کالا مؤثر خواهد بود.
  • پرداخت تابلو فرش: یکی از مراحل در بافت تابلو فرش، مرحلهٔ پرداخت فرش است. این مرحله باید با ظرافت و ماهرانه انجام شود تا تابلو فرش به‌عنوان یک اثر هنری بدرخشد. پرداخت ماهرانه و حرفه‌ای، می‌تواند ارزش تابلو فرش را بالا ببرد. در حالت برعکس نیز، در صورت پرداخت نامناسب و غیرحرفه‌ای، از ارزش تابلو فرش کاسته می‌شود.
  • نقشه تابلو فرش: نقشه تابلو فرش نیز یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت این کالای تزیینی محسوب می‌شود.
  • دستبافت یا ماشینی بودن: مسلماً دستبافت یا ماشینی بودن تابلو فرش عامل مهم و مؤثری بر قیمت این کالا محسوب می‌شود. قیمت تابلو فرش دستبافت نسبت‌به تابلو فرش‌های ماشینی بسیار بالاتر است.

نخ و نقشهٔ تابلو فرش تبریز

طرح و نقشهٔ تابلو فرش از تنوع زیادی برخوردار است و انواع تابلو‌ فرش‌ها با طرح‌های آیه، گل، فرانسوی، مینیاتوری، طرح‌های طبیعت، منظره، چهره‌ها و … را دربر می‌گیرد. با مراجعه به فروشگاه تابلو فرش، می‌توانید طرح دلخواه خود را بیابید و خریداری کنید. اما اگر طرح مدنظر شما در بازار یافت نشد، می‌توانید از طریق تولیدی‌‌هایی که امکان پذیرش سفارش تابلو فرش را فراهم کرده‌اند، طرح و ایده‌ٔ مدنظر خود را بر روی تابلو فرشی با ابعاد و اندازهٔ دلخواه خود پیاده کنید.

سفارش تابلو فرش

تابلو‌ فرش‌ها به‌عنوان وسیله‌ای دکوری در منازل و فضاهای مختلف دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کالای تزئینی گاهی به درخواست سفارش‌دهنده بافته می‌شود. بنابراین هنرمندان قالی‌باف، انواع تابلو فرش دستبافت را با طراحی‌های متنوع و به‌صورت سفارشی می‌بافند. به‌طورکلی سفارش تابلو فرش در سه نوع بافت ماشینی، چاپ ماشینی و تابلو فرش دستبافت تهیه می‌شود که در صورت انتخاب هرکدام ، باید روند خاص آن را طی کرد.

کلام آخر

تابلو فرش تبریز یکی از کالاهای ارزشمند و اصیل ایرانی محسوب می‌شود. شهرستان سردرود به‌عنوان قطب فرش دستبافت ایران و جهان، منشاء زیباترین و جالب‌توجه‌ترین تابلو‌ فرش‌ها شناخته می‌شود. به‌طورکلی تابلو فرش‌ها، به‌عنوان یک وسیلهٔ دکوری و تزیینی، موردتوجهٔ زیادی قرار گرفته‌اند. قیمت این محصول براساس چند عامل مهم از قبیل اندازه، جنس نخ، طرح و نقشه، نوع بافت، دستبافت یا ماشینی بودن، جنس نخ، نوع پرداخت و … محاسبه می‌شود. زیباترین طرح‌های تابلو فرش، شامل طرح‌هایی از طبیعت، منظره‌ها، گل، حیوانات و …. بافته می‌شود. گاهی نیز طراحی چهره‌های خاص و مشهور یا هر طرح دیگری به‌درخواست سفارش‌دهنده، بر روی تابلو فرش‌ها پیاده می‌شود.