اقتصادیکسب و کار

بهترین بروکر ارز دیجیتال برای ایرانیان

اکثر ما برای انجام با صرافی‌های رمزارز آشنا هستیم و می‌دانیم که انجام تبادلات بر بستر صرافی‌ها امکان‌پذیر است. این یک روش متداول و مرسوم است که در همه جای دنیا به عنوان نخستین گزینه برای تبادلات ارزی شناخته می‌شود. با این حال مراجعه به صرافی ارز دیجیتال، تنها راه پیش روی شما نیست و می‌توانید از طریق بروکرها نیز اقدام کنید. اما آیا با بروکرهای ارز دیجیتال آشنا هستید و نحوه عملکرد آن‌ها را می‌دانید؟

بهترین بروکر ارز دیجیتال چه ویژگی‌هایی دارد؟

«بروکر» یا «کارگزاری» مفهومی نیست که تنها به بازار کریپتو مربوط باشد. در واقع، پیش از آن که بروکرها ارزهای دیجیتال را در فهرست موارد تحت پوشش خود قرار دهند، فارکس، بورس و مواردی از این دست را پشتیبانی می‌کردند.  همین حالا هم احتمالا اصطلاح بروکر را بیش از آن که برای رمزارزها به کار ببرید، در بازار فارکس می‌شنوید. اگر بخواهیم مفهوم بروکر را شرح دهیم، می‌توانیم اشاره‌ای به صرافی‌های از دیجیتال داشته باشیم.

صرافی محیطی است که در آن خریداران و فروشندگان دور هم جمع می‌شوند تا معاملاتی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال شکل دهند. در واقع صرافی‌ها به عنوان یک واسطه میان خریدار و فروشنده عمل می‌کنند؛ اگر چه این تعریف، خود به نوع صرافی بستگی دارد. بروکرها نیز تقریبا چنین خدماتی را ارائه می‌دهند. کارگزاران در حقیقت افراد و یا سازمان‌هایی هستند که بستر مناسب برای شکل‌گیری معاملات و تبادل اطلاعات بیشتر میان افراد را فراهم می‌کنند.

ویژگی‌های بهترین بروکرهای ارز دیجیتال

حالا که با بروکر و ماهیت فعالیت آن آشنا شدید، می‌توانیم به ویژگی‌های بهترین بروکرهای ارز دیجیتال و بهترین صرافی ارز دیجیتال بپردازیم. همواره خبرهایی در ارتباط با کلاهبرداری بروکرها به گوش می‌رسد و این مسئله بسیاری از افراد را نگران کرده است. باید گفت نخستین اقدام برای انتخاب یک بروکر، بررسی مجوزهای آن است.

بروکرهای ارز دیجیتال می‌بایست از رگولاتوری‌های معتبر، مجوز دریافت کرده باشند. نکته مهم درباره تشخیص بروکر قابل اعتماد این است که بروکرهای معتبر همیشه مجوزهای خود را به صورت شفاف به کاربران خود ارائه می‌کنند. این شفافیت معمولا در همان صفحه نخست وبسایت دیده می‌شود و می‌توانید تاًییدیه‌ها را بررسی کنید. همیشه و همواره در انتخاب صرافی و بروکر، یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در نطر گرفته شود میزان کارمزد است. یکی از دلایلی که سبب شده بروکرها انتخاب مناسبی برای معاملاتی با حجم بالا باشند، این است که کارمزد کمتری در مقایسه با صرافی‌ها دریافت می‌کنند.

با این حال، همچنان کارمزد یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از بروکرها امکان انجام معاملات حتی با کارمزد صفر را فراهم می‌کنند که البته تعداد آن‌ها زیاد نیست و چه بسا در رده بهترین بروکرهای ارز دیجیتال هم قرار نگیرند. زمانی که حجم معاملات شما افزایش پیدا می‌کند، اهمیت کارمزد نیز بیشتر خواهد شد. از دیگر ویژگی‌های بهترین بروکرهای ارز دیجیتال، پشتیبانی از تعداد زیادی رمزارز است. درست مانند انتخاب صرافی، در انتخاب بروکرهای ارز دیجیتال نیز باید به تعداد رمززارزهای پشتیبانی شده توجه کنید.

به هر میزان که یک بروکر رمزارزهای بیشتری را پشتیبانی کند، برای ما ارجحیت دارد. در این حالت دست شما برای انجام معاملات بازتر است و می‌توانید معاملات متنوعی را پیش ببرید. طبیعتا زمانی که تعداد ارزهای یک بروکر محدود باشد، شما نیز برای معامله محدود می‌شوید. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای کاربران تازه کار اهمیت بیشتری دارد، حداقل سرمایه‌ای است که برای ورود به بروکر به آن نیاز دارید. زمانی که می‌خواهید تریدینگ را آغاز کنید، ترجیح می‌دهید با سرمایه کمتری فعالیت خود را آغاز کنید تا متحمل ضرر زیادی نشوید. پس از انجام معاملات، پلتفرم اصل سرمایه‌ای که به عنوان لوریج معین شده بود را از شما دریافت خواهد کرد. اگر به عنوان یک تریدر حرفه‌ای با کمک لوریج معاملات خود را بهبود می‌بخشید، خوب است پلتفرم‌هایی را انتخاب کنید که لوریج بیشتری پرداخت می‌کنند.

تفاوت بروکر و صرافی

تفاوت‌هایی نیز میان صرافی و بروکر وجود دارد که باید آن‌ها را بشناسید. این تفاوت‌ها عبارت‌اند از:

  • در مرحله اول، در ورود به صرافی ممکن است نیازی به احراز هویت نداشته باشید؛ اما تقریبا در تمام بروکرها باید هویت خود را احراز کنید.
  • در صرافی‌ها ارزها بر اساس قیمت آنلاین خرید و فروش می‌شوند و قیمت در تمام صرافی‌ها یکسان است. همچنین، آن‌ها مبلغی را به عنوان کارمز کسر می‌کنند. در بروکرها قیمت هر رمزارز بر حسب موقعیت، توسط کارگزار مشخص می‌شود. همچنین بروکرها مبلغی را به عنوان حق عضویت دریافت می‌کنند. کارمزد در بروکرها معمولا بسیار کمتر از صرافی‌هاست.
  • اصلی‌ترین تفاوتی که میان بروکر و صرافی ارز دیجیتال وجود دارد این است که بروکرها محیطی برای انجام طیف گسترده‌ای از معاملات است. اگر حجم زیادی از ارز دیجیتال را معامله می‌کنید، بروکر انتخاب بهتری برای شماست. همچنین اگر به عنوان یک مبتدی پا به دنیای کریپتو گذاشته و می‌خواهید با سرمایه کم ترید کنید، باز هم بروکر می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.
  • بروکرها معمولا امکان دریافت لوریج را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. در واقع می‌توانید از بروکر بخواهید تا با سرمایه‌ای که به عنوان لوریج در نظر گرفته شده، برای شما معاملاتی را پیش ببرد.
  • در صرافی‌ها معمولا وارد کردن ارز فیات و یا برداشت به صورت فیات، یک دردسر است. در مقابل در بروکرها تنها می‌توانید با ارزهای فیات وارد معاملات شوید یا سودتان را برداشت کنید. در نتیجه برای ورود به معاملات یا برداشت سود به صورت فیات، بروکرها انتخاب مناسب‌تری هستند.
  • نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم این است که انجام معاملات در صرافی‌ها معمولا تنها با بررسی چارت قیمت و نمودار نوسانات انجام می‌شود. این در حالی است که در بروکرها ابزارهای متعددی وجود دارند و در کل محیط حرفه‌ای تری را مشاهده می‌کنید.

انتخاب میان بروکر و صرافی CEX مسئله‌ای است که باید آن را بر اساس شرایط خود انجام دهید. در موقعیت‌های مختلف هر یک از این دو می‌توانند کاربردی باشند.

نکاتی برای انتخاب بهترین بروکر رمزارزها

بارها و بارها درباره اهمیت انتخاب صرافی در معاملات کریپتو صحبت شده و حالا می‌دانید که انتخاب بروکرهای ارز دیجیتال نیز به همان اندازه حائز اهمیت خواهند بود. اگر می‌خواهید در کشور ایران تریدینگ در بروکرهای مطرح دنیا را انجام دهید، طبیعتاً دشواری بیشتری خواهید داشت. اگر می‌خواهید به راحتی در بروکرهای خارجی فعالیت کنید، شاید بهتر باشد به یک IP ثابت فکر کنید تا بتوانید به راحتی وارد این بروکرها شده و فعالیت خود را آغاز نمایید. با این حال به غیر از این مورد، چند نکته دیگر نیز وجود دارند که باید به آن‌ها هم توجه داشته باشید:

  • حتما اعتبار بروکرهای ارز دیجییتال را در نظر داشته باشید. اگر چه ارز دیجیتال نسبتا نوظهور است، اما اغلب بروکرها پیش‌تر در زمینه‌های دیگر مانند فارکس فعالیت داشته‌اند. بنابراین مراجعه به بروکری که اعتبار قابل توجهی دارد، خیال شما را از بابت امنیت و کارایی بروکر آسوده خواهد کرد. بررسی مجوزها و تاییدیه‌ها را به هیچ عنوان از یاد نبرید. همچنین می‌توان گفت مدت زمان حضور یک بروکر در بازار، نشان دهنده نحوه عملکرد آن است؛ چرا که کاربران بروکری را در بازار نگه می‌دارند که خدمات مطلوبی را به آن‌ها ارائه کند.
  • حتما به پشتیبانی فنی سایت توجه داشته باشید. اگر چه بسیاری از افراد این مورد را مد نظر قرار نمی‌دهند، اما یکی از مهم‌ترین مواردی است که در مسیر ثبت نام و انجام معاملات به آن نیاز خواهید داشت. به همین خاطر توصیه می‌کنیم از پلتفرم‌هایی استفاده کنید که پشتیبانی مطلوبی داشته باشد.
  • فرایند ثبت نام و احراز هویت در بروکرها معتبر در سطح جهانی ممکن است سخت و پردردسر باشد. از آن جایی که احراز هویت تقریبا در تمام بروکرها ضروری است، به نظر می‌رسد باید به دنبال روشی برای گذر از این مانع باشید. با این حال مطالعه قوانین ثبت نام یکی از کارهایی است که باید حتماً انجام دهید.
  • اگر می‌خواهید سودآوری خود را افزایش دهید، بهتر است به دنبال بروکرهایی باشید که امکانات مختلفی را ارائه می‌کنند. به عنوان مثال دریافت لوریج به شرط مهارت شما می‌تواند تأثیر به سزایی در افزایش سوددهی‌تان داشته باشد.
  • برای آن که از داخل ایران برای ثبت نام در بروکرها اقدام کنید، علاوه بر بررسی ارائه خدمات، باید به روش پرداخت هم توجه داشته باشید. معمولا بروکرها از پردداخت ریالی پشتیبانی نمی‌کنند.
  • نکته مهم دیگر این است که تناقضی میان بروکرهای در دسترس ایرانیان و بهترین بروکرهای ارز دیجیتال دنیا وجود دارد. همان طور که دیدید، بهترین بروکرهای دنیا معمولا به ایرانیان خدمات ارائه نمی‌کنند و آن دست از کارگزاری‌هایی که کاربران ایرانی بخش عمده کاربران آن‌ها را شامل می‌شوند، به نظر می‌رسد جایگاه مطلوبی ندارند؛ چرا که در صورت ارائه خدمات باکیفیت، مورد توجه افراد در سایر کشورها نیز قرار می‌گرفتند.

بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای ایرانیان

در این قسمت به معرفی چند صرافی ارز دیجیتال برتر می‌پردازیم که ایرانیان می‌توانند تا حدی به آنها اعتماد کرده و به معامله رمزارزها مشغول شوند. کاربران ایرانی باید در انتخاب صرافی ارز دیجیتال خارجی، دقت ویژه‌ای داشته باشند. بسیاری از کاربران ایرانی تمایل به فعالیت در صرافی‌های خارجی دارند به دلیل اینکه این صرافی‌ها امکانات بیشتر و شفافیت مالی بهتری دارند. اما کار در آنها می تواند برای کاربران ایرانی خطرناک هم باشد چون بسیاری از این صرافی ها اگرچه در ابتدا شرایط ثبت نام آسانی دارند ولی ممکن است در ادامه از کاربران ایرانی مدارک هویتی معتبر را طلب کنند و به بهانه تحریم‌ها پول کاربران ایرانی را بلوکه کنند.

مانند اتفاقی که در مورد صرافی Bittrex در سال ۲۰۱۷ رخ داد و مقادیر بالایی از سرمایه ایرانیان را مسدود کرد. یا زمانی که احراز هویت در صرافی‌هایی مانند بایننس و کوکوین الزامی شد و کاربران ایرانی به دلیل محدودیت‌های موجود با مشکلات زیادی مواجه شدند. مشکل دیگر صرافی‌های خارجی این است که از ریال پشتیبانی نمی‌کنند و افراد باید به صورت دلاری یا با یک ارز دیجیتال مثل تتر واریز های خود را انجام دهند.

  • صرافی ارز دیجیتال بینگ ایکس (BingX)
  • صرافی ارز دیجیتال کوینکس (CoinEx)
  • صرافی ارز دیجیتال بای بیت (BYBIT)

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی برای ایرانیان

توصیه می‌شود که اگر در داخل ایران زندگی می‌کنید از صرافی های داخلی استفاده کنید. مزایای صرافی‌های داخلی این است که دارایی شما در معرض بلوکه شدن نیست، امنیت رضایت بخش و پشتیبانی از واریز و برداشت ریالی دارند. ولی یک سری معایب نیز دارند از جمله تنوع کم رمز ارزها و محدودیت در میزان واریز و برداشت های ریالی. حتی اگر قصد داشته باشید تا از خدمات اکسچنج‌های خارجی استفاده کنید، ابتدا باید در یکی از پلتفرم‌های داخلی حساب باز کرده، تتر خریداری کنید و سپس آن‌را به صرافی خارجی مد نظر انتقال دهید. بنابراین، بهتر است که چند مورد از بهترین صرافی های ارز دیجیتال ایرانی را بشناسید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

دقت داشته باشید که با توجه با گسترش استقبال کاربران ایرانی نسبت به بازار ارزهای دیجیتال هر روزه به تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال اضافه می‌شود و در این میان صرافی‌هایی با امنیت پایین و یا با اهداف کلاهبرداری نیز مشاهده می‌شود، بنابراین در انتخاب صرافی ارز دیجیتال با دقت و حساسیت بیشتری عمل کنید

  • صرافی ارز دیجیتال نوبیتکس
  • صرافی ارز دیجیتال اکسیر
  • صرافی ارز دیجیتال تترلند
  • صرافی ارز دیجیتال والکس
  • صرافی ارز دیجیتال بیت پین

ایرانیان در صرافی‌هایی که احراز هویت در آن‌ها اجباری نیست می‌توانند فعالیت کنند.

بینگ ایکس، کوینکس، ال‌بانک ، کراکن، mexc، اوکی ایکس

بله در صورت شناسایی آیپی شما ممکن است دارایی شما توسط صرافی مسدود شود که جای نگرانی نیست، میتوانید از طریق ارتباط با پشتیانی سرمایه خود را آزاد کنید. صرافی های خارجی نسبت به همتایان ایرانی خود حجم معاملات بالاتری دارند و خدماتی مانند معاملات فیوچرز ارائه میدهند که هیچ کدام از صرافی های ایرانی امکان ارائه این خدمات را ندارند. اطلاعات مربوط به صرافی های خارجی در وب‌سایت کوین مارکت کپ قابل مشاهده است. زمان واریز و برداشت ها بسته به نوع ارز و شبکه متفاوت است و در طولانی ترین حالت ممکن است تا 12 ساعت زمان ببرد. بله شما می‌توانید دارایی های خود را بین پلتفرم های ایرانی و خارجی جا به جا کنید.