ورزشی

بررسی غیبت دمیر در بسکتبال ایران/نه برنامه داده نه برنامه گرفته – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، فصل جاری مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور با انجام ۶۶ بازی به پایان نیم فصل رسیده و از روزهای آینده هم وارد مرحله برگشت می شود. هاکان دمیر سرمربی تیم ملی بسکتبال اما دو سه بازی این رقابت ها را بیشتر از نزدیک ندیده است.

این مربی ترکیه ای بعد از پایان کار تیم ملی در بازی های آسیایی که با کسب جایگاه غیرقابل قبول پنجمی همراه بود از همراهی شاگردانش در بازگشت به ایران امتناع کرد و به ترکیه بازگشت. او اوایل آذر و در حالیکه لیگ برتر به نیمه رسیده بود به ایران سفر کرد و بعد از دو هفته هم کشورمان را مجدد ترک کرد.

دمیر طی مدت حضور در ایران در دو نشست کمیته فنی شرکت کرد تا در بررسی ها برای ارزیابی عملکرد تیم ملی در جام جهانی و بازی های آسیایی مشارکت داشته باشد. در این فاصله او دو سه دیدار لیگ برتر در تهران و شمال را از هم نزدیک تماشا کرد و سپس ترک ایران کرد.

سرمربی تیم ملی بسکتبال وقتی به کشورش بازگشت که لیگ برتر همچنان در جریان بود و اتفاقا به دیدارهای مهمی هم رسیده بود. دیدارهایی که فرصتی خوب برای ارزیابی بازیکنان بود به خصوص که تیم ملی باید به زودی تشکیل اردو بدهد تا برای حضور در رقابت های انتخابی کاپ آسیا آماده شود.

در چارچوب مرحله نخست انتخابی کاپ آسیا، تیم ملی بسکتبال ۴ اسفند در تهران به مصاف قطر می رود سپس راهی هند می شود تا ۷ اسفند با تیم ملی این کشور دیدار داشته باشد. به همین منظور قرار است از اواخر بهمن اردوی تیم ملی بسکتبال آغاز شود با این حال هاکان دمیر در هفته های اخیر در ایران حضور نداشت تا با تماشای لیگ برتر به شناخت دقیق تری از بسکتبال ایران و بازیکنان دست پیدا کند.

«غیبت سرمربی تیم ملی بسکتبال در زمان برگزاری لیگ برتر و در آستانه تشکیل اردوی این تیم» موضوع گفت و گوی خبرنگار آنلاین با علی توفیق از مربیان و کارشناسان بسکتبال بود.

بررسی غیبت دمیر در بسکتبال ایران/نه برنامه داده نه برنامه گرفته

حضور سرمربی از دو حیث قابل تامل است

وی در این زمینه با طرح این پرسش که «حضور ۲۴ ساعته دمیر در ایران واقعا چه سودی می تواند داشته باشد؟»، گفت: حضور سرمربی تیم ملی در کشور از دو حیث قابل تامل است، یکی تماشای از نزدیک دیدارهای لیگ برتر و ارزیابی وضعیت بازیکنان و دیگری رسیدگی و اجرای برنامه های جانبی که یا خود ارائه گر آنها باید باشد یا فدراسیون و سازمان تیم های ملی طراحش بوده اند.

نه دمیر برنامه دارد و نه فدراسیون و سازمان تیم های ملی

توفیق خاطرنشان کرد: در مورد بخش دوم اصلا برنامه ای در کار نیست. نه خودِ دمیر برنامه ای برای تیم ملی یا هر تیم و بخش دیگری ارائه داده و نه فدراسیون و سازمان تیم های ملی برنامه ای مشخص کرده اند که او مجری آن باشد. حداقل تا آنجا که ما می دانیم هیچ برنامه ای وجود ندارد که اگر غیر از این بود حتما نتیجه آن را می دیدیم.

تماشای بازی ها به صورت مجازی هم ممکن است

کارشناس بسکتبال با اشاره به تماشای دیدارهای لیگ برتر تصریح کرد: با این حساب حضور دمیر در ایران تنها به تماشای بازی های لیگ می گذشت که آنهم به صورت مجازی قابل انجام است. با وجود فضای مجازی، پخش مستقیم و … تماشای بازی ها قابل انجام است.

حضور در سالن با تماشای مجازی قابل مقایسه نیست

وی در عین حال تاکید کرد: البته که نتیجه حضور در سالن با تماشای تلویزیونی یا مجازی بازی ها قابل مقایسه نیست. وقتی در سالن حضور داریم مسائلی به چشم می آید که با گزارش تلویزیون قابل رصد نیست اما به هر حال قابل انجام است.

بررسی غیبت دمیر در بسکتبال ایران/نه برنامه داده نه برنامه گرفته

باید برای نگه داشتن دمیر بهانه تراشی می شد

این مربی بسکتبال تاکید کرد: با این شرایط و وقتی تماشای بازی ها و ارزیابی بازیکنان از طریق فیلم و گزارش ها و شبکه های مجازی قابل انجام شود، به غیبت دمیر خیلی ایراد وارد نیست. باید دلایل دیگری برای حضور این مربی در کشور در نظر گرفته می شد که وجود ندارد، دلایلی مانند برگزاری دوره آموزشی، کمک به تیم های پایه و … .

چرا باید به دنبال حضور سرمربی باشیم؟

توفیق با تاکید بر اینکه برنامه و فرآیندی نیست که با استناد به آن بگوییم بودن هاکان دمیر خوب است و نبودنش باعث عقب افتادگی می شود، خاطرنشان کرد: سرمربی تیم ملی خودش باید برنامه ای ارائه می کرد یا فدراسیون و سازمان تیم های ملی برنامه ای ارائه می کرد. سپس حضور و غیاب سرمربی تیم ملی کنترل می شود. وقتی برنامه ای نیست، چرا باید به دنبال حضور او باشیم.

انتخابی کاپ آسیا به اندازه جام جهانی و بازی های آسیایی سخت نیست

این کارشناس بسکتبال که پیش از این دبیر فدراسیون بود در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد برنامه پیشنهادی برای تیم ملی به گونه ای که در انتخابی کاپ آسیا موفق تر از جام جهانی و بازی های آسیایی عمل کند، گفت: این رویدادها کاملا متفاوت از یکدیگر هستند. جام جهانی رویدادی بزرگ و سنگین و مشکل است. بازی های آسیایی هم سخت بود اما نه به اندازه جام جهانی. بازی با فیلیپین را در هانگژو از دست دادیم، حتما اگر آن نتیجه رقم نمی خورد جایگاه بهتری می گرفتی اما به هر حال در بسکتبال همین ثانیه ها و اختلاف امتیازها تعیین کننده هستند.

دیدارهای بحرانی در پیش نداریم

توفیق تصریح کرد: تیم های حاضر در انتخابی کاپ آسیا اصلا در حد جام جهانی نیستند. در پنجره نخست باید با قطر و هند دیدار کنیم که بعید است نگران کننده و بحرانی باشد. البته هند میزبان است، کاروان هند هم در بازیهای آسیایی بهتر از ایران بود. این موضوع در مجموع نگران کننده است اگرچه بازهم بعید می دانم در بسکتبال با وجود بازیکنان خوبی که داریم هند خطری برای ما داشته باشد البته به شرط تمرین منظم و دور بودن از آسیب.

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.