اجتماعیعلمی و پزشکی

بررسی برخی از جنبه های جشن تولد بر زندگی و سلامت

از برآوردهای مختلف  این چنین به دست آمده و تصور می‌شود که سنت جشن گرفتن روز تولد یک فرد از زمان‌های قدیم وجود داشته است. بسته به فرهنگ، باورهای مذهبی و موقعیت جغرافیایی، مناسبت‌ها برای اجرای مراسم بسیار متفاوت است. هدف از این مطالعه آزمایشی بررسی میزان اهمیت برای دانش آموزان بوده است.

بسته به فرهنگ، اعتقادات مذهبی و موقعیت جغرافیایی، مناسبت‌ها برای اجرای آیینی بسیار متفاوت است. از پدیده‌های طبیعی فصلی، موقعیت ستارگان و سیارات و گاهی حتی رفتار حیوانات خاص گرفته تا جشن‌های جشن‌های تاریخی و مذهبی و در نهایت تولدها، این رویداد از نظر اجتماعی اهمیت دارد. اگرچه اهمیت تولد برای کودکان از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت، تحقیقات کمی در مورد ارزش آن برای بزرگسالان انجام شده است. هدف از این مطالعه بررسی چگونگی درک دانش آموزان در لیتوانی از اهمیت روز تولد خود بود.

برای این تحقیق یک پرسشنامه “دعوت به یادآوری تولدت” توسط نویسندگان برای جمع آوری پاسخ ها برای ارزیابی ایجاد شد. این پرسشنامه شامل 15 سوال بود که در چهار بخش تقسیم بندی شده بود. آن را ارزیابی کرد که پاسخ دهندگان در روز تولد سالانه خود، در مورد سازماندهی جشن، هدیه گرفتن، و ارزش مراسم چگونه و چه احساسی داشتند.

نتیجه گیری

تولد به عنوان فرصتی برای گذراندن وقت با دوستان و خانواده، استراحت از مسئولیت های روزانه و جلب توجه افراد اطراف تلقی می شود. جشن تولد دانشجویان پزشکی متاثر از بافت اجتماعی و فرهنگی آنهاست. یافته‌های این مطالعه ممکن است برای مطالعات آینده در جستجوی راه‌های مناسب با سن و فرهنگ برای استفاده از جشن تولد به عنوان ابزار ممکن برای بهبود سلامت روان مرتبط باشد. داده های فعلی را می توان برای مقایسه های طولی و بین فرهنگی استفاده کرد.

در مجموع 309 دانشجوی پزشکی این نظرسنجی را تکمیل کردند (n = 146 سال 4، n = 163 سال 5)، از جمله 217 دانشجوی زن (70.2%) و 92 (29.8%) دانشجوی پسر. میانگین سنی شرکت کنندگان 22.94 سال (22.83 زن و 23.21 مرد) بود. بیشتر دانش‌آموزان از فرمت پرسشنامه شگفت‌زده شدند و هیچ خوراکی مصرف‌نشده‌ای با آن برگردانده نشد.

تجزیه و تحلیل پاسخ ها نشان داد که دانشجویان پزشکی در روز تولد احساس بهتر و دوست داشتنی بیشتری داشتند. پاسخ دهندگان میزان توافق خود را بر روی مقیاس های متقارن نوع لیکرت که از 11 گویه لیکرت تشکیل شده بود، مشخص کردند. آیتم ها روی یک خط افقی مشخص شده بودند که روی آن آیتم ها با اعداد از 0 تا 10 مشخص شده بودند. علامت 0 به معنای احساس بدتر یا کمتر دوست داشتنی بودن نسبت به یک روز متوسط، 10 به معنای احساس بهتر یا بیشتر دوست داشتن در مقایسه با یک روز متوسط و 5 نقطه خنثی بود، به این معنی که هیچ تفاوتی با یک روز معمولی نداشت. میانگین حسابی برای احساس بهتر یا بدتر در مقایسه با میانگین روز 7.57 و برای احساس کم و بیش دوست داشتنی 7.02 بود. زنان نسبت به پاسخ دهندگان مرد احساس بهتر و دوست داشتنی بیشتری داشتند (05/0p<). این مطالعه همچنین نشان داد که 10.4 درصد از پاسخ دهندگان نمی توانند به طور کامل از جشن تولد خود لذت ببرند زیرا همزمان با امتحانات زمستانی یا بهاری است.

هنگامی که از پاسخ‌دهندگان پرسیده شد که ترجیح می‌دهند با چه کسی تولد خود را جشن بگیرند، پاسخ‌ها به این صورت توزیع می‌شوند: با دوستان (90.9%)، با افراد مهم دیگر (80.6%)، با اعضای خانواده‌شان (66.3%) و تنها (12%). ٪. دانش‌آموزان ترجیح می‌دهند که روز تولدشان توسط دیگران سازماندهی شود تا خودشان (به ترتیب 2/49 و 4/21 درصد). حدود یک پنجم از همه پاسخ دهندگان ترجیح می دهند روز تولد خود را به هیچ وجه جشن نگیرند (18.1٪).

هم برای دانش‌آموزان دختر و هم برای دانش‌آموزان پسر، بودن در کنار افراد مهم برای آنها بهترین هدیه برای دریافت در روز تولدشان بود (79.6%). دومین هدیه برتر یک مهمانی سرگرم کننده (45.3٪) و رتبه سوم به پول (35.6٪) تعلق گرفت. هدایای یک تجربه (27.8 درصد) و یک هدیه فیزیکی (15.9 درصد) رتبه های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

اکثر پاسخ دهندگان بر این باور بودند که تولدها فرصتی برای جلب توجه شخصی افراد اطرافشان است (5/62%). بیش از نیمی از دانش‌آموزان، تولد خود را فرصتی برای تفریح می‌دانستند (57.3%). تولد همچنین انگیزه ای برای دریافت هدیه (49.8٪) و پذیرایی از خود با یک غذای خوشمزه (43.7٪) بود. حدود یک سوم از پاسخ دهندگان مسئولیت های روزانه کمتری را در آن روز بر عهده گرفتند (35٪) یا روز را به فکر کردن در مورد زندگی خود گذراندند (32.7٪). برخی از دانش آموزان اعتراف کردند که تولد خود را به عنوان یک روز اهمیت ویژه ای در نظر نمی گیرند (30.7٪) و اکثر پاسخ دهندگان (73.5٪) موافق بودند که با گذشت سالها، تولدها به مناسبت کمتری برای جشن گرفتن آنها تبدیل شد.

تولد در ایران

در ایران نیز مانند سایر کشورها جشن‌ تولد برگزار می‌شود. این جشن در سال‌های اخیر رشد بسیاری داشته و کمتر کسی را پیدا می‌کنید که هر چند سال یک بار حداقل یک جشن تولد برایش برگزار نشود. والدین جوان نیز اهمیت زیادی به برگزاری جشن تولد برای کودک خود قائل هستند.

يكي از روزهای مهم در ايران، كه از ديرباز مورد توجه قرار گرفته شده، زاد روز يا روز تولد هر فرد می‌باشد. اسناد موجود نشانگر اين است كه با شكوه ترين ضيافت در كاخ‌های سلطنتی در دوره هخامنشيان، در زاد روز پادشاه هخامنشی بود؛ تنها روزی كه پادشاه سر خود را با صابون می‌شست و به پخش كردن هدايا می پرداخت. در شاهنامه هم اشاراتی به مراسم تبریک گويی در روز تولد آمده است.

راه اندازی تجارت لوازم تولد و اجرای تم های تولد نیز در این سال ها رونق گرفته و مغازه‌های زیادی در این حوزه شکل گرفته‌اند. برای خرید عمده تم و لوازم تولد در اصفهان و تمام شهرهای ایران می‌توانید با سایت پخش عمده دنیای شادی در تماس باشید.

با گذر زمان جشن های تولد از سبک و رنگ و لعاب اشرافی خارج شد و به غافلگيری های دوستانه و خانوادگی تبديل شد. از جمله ايده ها و اقداماتی كه با گذر زمان، سبب جذاب‌تر و ماندگار تر شدن اين روز شد.

خلاصه

نحوه برگزاری جشن تولد در حال تغییر و تحول است. تجزیه و تحلیل پاسخ‌ها نشان داد که اهمیت جشن تولد به طور گسترده در بین دانش آموزان و سایر افراد جامعه شناخته شده است. نتایج نشان می‌دهد که تولد یک مناسبت فردی مهم است که دانش آموزان تمایل دارند سالانه آن را جشن بگیرند. این نه تنها برای شخص جشن گیرنده، بلکه برای خانواده، دوستان و سایر افراد نیز مهم است. این موضوع برای بررسی بین فرهنگی نیز جالب است.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.