عمومیکسب و کار

بررسی انواع ضخامت ورق سیاه

یکی از اصلی ترین ویژگی های ورق سیاه، تولید آن در انواع ضخامت ها به چند شکل رول، شیت فابریک و شیت برشی می باشد. داشتن تنوع ابعادی در بین ورق های تخت فولادی، یک مزیت به شمار می آید؛ زیرا بیشتر این فلزات در جهت بهبود و حفظ خواص مکانیکی آن ها، قابلیت تولید در ضخامت های بیشتر از 6 میلی متر را ندارند؛ از این رو در این مطلب قصد بررسی انواع ضخامت های ورق سیاه را، به همراه گریدها و کاربردهای آن ها داریم.

ورق سیاه در بازه ضخامتی بین 2/1 تا 100 میلی متر تولید می شود و از نظر عرضی نیز در محدوده 650 تا 2000 میلی متر عرضه می گردد. با این وجود اگر به شکل رول تولید شود، محدودیتی در طول نداشته و اگر به صورت شیت باشد، مطابق با سفارش مشتریان و طول مناسب با کاربری نهایی تولید و عرضه می شود.

ضخامت ورق های سیاه فولادی تأثیر به سزایی بر نرخ، کاربری و گرید آن ها دارد. به طور مثال آنالیزهای شیمیایی که در هر گرید یا کیفیت ورق سیاه وجود دارند، در یک بازه ضخامتی قابلیت تولید دارند؛ در نتیجه کاربردهای خاصی را نیز در برمی گیرند. هر ضخامت معمولاً در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و همه این موارد بسته به میزان انتظار تولید کنندگان و مصرف کنندگان از ورق سیاه است.

برخی از این ضخامت ها نیز کاملاً سفارشی هستند. از جمله آن ها نیز می توان به ضخامت های کمتر از 2 میلی متر و بیشتر از 40 میلی متر اشاره کرد که برای کاربری های اختصاصی و مد نظر خریداران به کار برده می شوند. با این وجود در ادامه به بررسی کاربرد هر کدام از ضخامت ها در صنایع، انواع گریدهای این محصول و تفاوت آن ها با یک دیگر پرداخته ایم تا درک بهتری از ضخامت مناسب برای کاربرد نهایی خود داشته باشید.

کاربرد انواع ضخامت های ورق فولادی سیاه

به طور کلی ورق های سیاه در ضخامت کمتر از 1 میلی متر برای تجهیزات صنعتی و مواردی به کار برده می شوند که بیشتر مبحث انعطاف پذیری مانند ساخت سقف، دیوار و سازه های سبک در نظر گرفته شود. ورق های گرم در ضخامت 2 میلی متر، دارای قابلیت جوش پذیری بیشتر و همچنین انعطاف پذیری کمتری هستند. در واقع پاسخ به این که ورق سیاه چیست بیشتر بازه ضخامتی 2 میلی متر به بالا را در برمی گیرد. به طور معمول نیز این ضخامت ها در کیفیت های معمولی مانند st33 تا st37 تولید و عرضه می شوند و در مصارفی مانند تولید لوله های انتقال با ضخامت های مختلف، انواع پروفیل و ساخت قطعات و تجهیزات صنعتی کوچک در صنایع مختلف، بدنه کامیون ها، تانکرها، مخازن صنعتی، کف وانت، کامیون و … به کار برده می شوند. کاربرد سایر ضخامت ها نیز با توجه به معیارهایی که برای ورق سیاه در نظر گرفته شد، شامل موارد زیر است:

  •         ورق سیاه در بازه ضخامتی 3 میلی متر: بدنه لودرها، بدنه جرثقیل ها و ساخت مخازن تحت فشار در صنعت پتروشیمی
  •         بازه ضخامتی کمتر از 5 میلی متر: مصارف عمومی و فلزی ساختمانی و تجهیزات صنعتی
  •         بازه ضخامتی بیشتر از 5 میلی متر تا 20 میلی متر: ساخت ماشین آلات، ساخت برخی قطعات صنعتی و خودرویی
  •         بازه ضخامتی بیشتر از 20 میلی متر تا 100 میلی متر: ساخت سازه های فلزی سنگین، پل سازی، دکل ها، مخازن ذخیره سازی

انواع گریدهای ورق سیاه فولادی

گریدهای ورق سیاه شامل سه دسته بندی اصلی می شود. هر کدام از این دسته بندی ها در یک محدوده ضخامتی و در کاربردهای خاصی که از ابتدا برای آن ها در نظر گرفته شده است، استفاده می شوند. این سه دسته شامل ورق های گرم یا سیاه معمولی، صنعتی و آلیاژی هستند. در بررسی آنالیز شیمیایی محصولات صنعتی دریافتیم که این فلزات دارای عناصر آلیاژی بیشتری مانند کربن، در مقایسه با محصولات گرم معمولی می باشند. همچنین ورق های آلیاژی تنها با داشتن عناصر آلیاژی و ویژگی های خاص به صورت سفارشی تولید شده و در مصارف خاصی نیز به کار برده می شوند. با این وجود گریدهای اصلی ورق سیاه و موارد آلیاژی، دریایی و آتش خوار، شامل موارد زیر می باشد:

  •         ST37
  •         ST52
  •         ST44
  •         A572
  •         A573
  •         A283
  •         A285
  •         A36
  •         STW22
  •         SPHC
  •         STE380
  •         DD11
  •         A515
  •         A516
  •         API

تفاوت گریدهای ورق سیاه

اصلی ترین تفاوت گریدهای ورق سیاه با یک دیگر در آنالیز شیمیایی و میزان کاربرد آن ها در صنایع می باشد. حال برای مقایسه کلی این موضوع، به بررسی تفاوت دو گرید اصلی معمولی و صنعتی با نام های ST37 و ST52 پرداخته ایم. اصلی ترین تفاوت این دو فلز، در ترکیبات شیمیایی آن ها می باشد.

میزان درصد کربن به کار رفته در آلیاژ ST52 بیشتر از ورق سیاه معمولی است؛ از این رو دارای سختی بیشتری می باشد. از سوی دیگر اگر میزان کربن از یک درصدی افزایش پیدا کند، سبب شکنندگی فلزات می باشد. وجود عناصر دیگری مانند فسفر، گوگرد، سیلیسیم و … نیز در ورق سیاه صنعتی نیز سبب شده تا این فلز استحکام بیشتری در مقایسه با آلیاژ ST37 در برابر نیروهای مختلف از خود نشان دهد.

از سوی دیگر کمتر بودن کربن در محصولات گرم معمولی سبب شده تا این فلزات قابلیت انعطاف پذیری و جوش پذیری بیشتری نسبت به آلیاژ ST52 داشته باشند. سطح ظاهری هر دو محصول نیز کدر و سیاه بوده و سطحی زبر را به سبب عملیات نورد گرم به خود اختصاص داده اند.

دیگر تفاوت دو گرید معمولی و صنعتی ورق سیاه نیز در کاربرد نهایی آن ها می باشد. محصولات معمولی بیشتر در مصارف کوچک تر و عمومی مانند ساخت و سازهای سبک، تولید پروفیل های مختلف، ساخت قوطی، سقف و دیوار به کار برده می شوند. این در صورتی است که ورق های صنعتی بیشتر در سازه های فلزی سنگین، سدسازی، ساخت مخازن و مواردی که نیاز به استحکام بالا و در عین حال وزن سبک دارند، به کار برده می شوند. گریدهای آتش خوار، دریایی و آلیاژی دیگر نیز هر کدام کاربردهای خود را داشته و معمولاً به صورت سفارشی توسط کارخجات فولادی تولید و عرضه می شوند.

کیفیت ورق سیاه فولاد مبارکه

شرکت فولاد مبارکه اصفهان یکی از برترین تولیدکنندگان ورق سیاه در خاورمیانه به شمار می آید. این مجموعه انواع ورق های تخت فولادی را با بالاترین کیفیت تولید و عرضه می کند. فرآیند اسلب سازی و نورد گرم از صفر تا صد در این مجموعه برای تولید محصولات گرم انجام می گیرد؛ به همین علت کیفیت ورق سیاه فولاد مبارکه بسیار بالا می باشد. از سوی دیگر کارشناسان فولاد مبارکه دقت بالایی را برای تولید این فلزات به کار می برند و بسته بندی عالی را برای آن ها در نظر می گیرند؛ از این رو همواره قیمت محصولات گرم فولاد مبارکه تعیین کننده نرخ این فلز در بازار آزاد آهن آلات می باشد.

این مجموعه ورق سیاه را در انواع گریدهای ذکر شده در مطلب، به صورت رول و در بازه ضخامتی 2/1 تا 15 میلی متر تولید و عرضه می نماید. کیفیت این فلزات نیز پیش از بسته بندی چندین بار توسط کارشناسان چک شده و سپس برای خریداران و شرکت های واسطه ارسال می گردد. انواع کیفیت ورق سیاه فولاد مبارکه را نیز می توانید به وسیله تماس با کارشناسان شرکت آهن اینفو خریداری نمایید تا تحویل با بالاترین کیفیت سطحی و بسته بندی برای شما انجام گیرد.

 

 

 

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.