اقتصادیعمومی

بدست آوردن بیلد نامبر گوشی خاموش

به گفته مجتمع آموزش فنی پویان، بیلد نامبر build number در گوشی هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند به معنی شماره ساخت سیستم عامل گوشی است. از آنجایی که گوشی های اندرویدی در دنیا طرفداران بسیاری دارد، در بازه های زمانی مختلف نسخه جدیدی از آن برای رفع نیازهای کاربران این سیستم عامل عرضه می شود.

این بروزرسانی ها برای ورژن های مختلف اندروید عرضه می شود و گاهی کاربران به دلایل فنی خود نمی توانند نسبت به آپدیت ورژن اندروید گوشی خود اقدام کنند. به همین منظور به مراکز تعمیرات موبایل مراجعه می کنند که در بخش ، تکنسین مربوطه باید به اطلاعات خاصی از سیستم عامل شما را در اختیار  داشته باشد

یکی از مواردی که تکنسین بهترین مجمع آموزش فنی و حرفه ای برای آپدیت سیستم عامل به آن نیاز دارد بیلدنامبر (build number) است. در این مقاله به نحوه  تشخیص بیلد نامبر گوشی های مختلف پرداخته ایم.

Buildnumber بیلدنامبر گوشی ترکیبی از حرف و عدد است که در واقع نشان دهنده شماره ساخت سیستم عامل در گوشی های اندرویدی است. این شماره در مناطق مختلف جهان متفاوت می باشد. یعنی هر کشوری کد مخصوص خود را دارد. برای آپدیت کردن سیستم عامل گوشی و نصب کاستوم رام روی گوشی موبایل و آنلاک کردن آن به بیلدنامبر گوشی نیاز است.

همان طور که گفته شد از آموزشگاه تعمیرات برد فنی پویان این شماره در مناطق مختلف باهم یکسان نبوده و متفاوت است. و با استفاده از آن می توان اطلاعات دقیقی از گوشی به دست آورد. بنابراین می تواند روی چند گوشی ورژن اندروید یکسانی نصب باشد ولی شماره ساخت آنها باهم متفاوت باشد.

هر بخش از بیلدنامبر Build Number به چه معناست؟

در این بخش می خواهیم ببینیم هر بیلدنامبر چند بخش دارد و هر کدام از آنها چه معنی دارند. هر بیلدنامبر در گوشی با یک حرف بزرگ انگلیسی مانند L شروع می شود. در واقع این حرف ابتدای نام خانواده  اندرویدی است که روی موبایل شما نصب است. L  حرف اول Lollipop می باشد که اندروید 5 با این نام شناخته می شود.

بخش بعدی مربوط به Branch نسخه بیلدنامبر گوشی می شود. این بخش به گوگل در به دست آوردن اطلاعات شاخه نسخه نصب شده اندروید کمک می کند. در واقع نشان می دهد که در حال حاضر کدام شاخه از اندروید را نصب دارید.

حرف سوم نشان دهنده تاریخ است و حروف سه ماهه سال را نشان می دهد. مثلا حرف A نشان دهنده سه ماه اول سال 2009  بوده و حرف F نشان دهنده سه ماهه دوم 2010 را نشان می دهد. برای اینکه درک این موضوع برایتان راحت تر شود مثال دیگری می زنیم؛ مثلا F85 را در نظر بگیرید این کاراکترها نشان دهنده تاریخ 24 ماه جون سال 2010 است.

مشخص کردن روز ساخت نسخه ها از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا اگر باگی در سیستم وجود داشته باشد، ارائه دهندگان با استفاده از تاریخ ساخت آن می دانند که ورژن عرضه شده در این تاریخ با مشکلاتی مواجه شده است که باید برای برطرف کردن آن نسخه اقدام کنند.

حروف انتهایی نیز نشان دهنده نسخه های خصوصی مربوط به آن تاریخ و روز است. بیلدنامبر ها معمولا با یک حرف شروع و پایان می یابند که به اختصار فقط یک حرف نوشته می شود.

کد CSC نشان دهنده منطقه فعلی گوشی است. CSC یک کد مخصوص برای کشورهای مختلف است که در اصل کد پایه فریمور می باشد. این کد به کاربر این امکان را می دهد تا از ویژگی های جدید و پیشرفت های فریمور آگاهی داشته باشد. کد CSC نیز زمانی که سیستم عامل یا فریمور را آپدیت می کنید باید بروز رسانی شود.

این کد برای به دست آوردن اطلاعاتی در رابطه با Root ، ریکاوری و فلش کردن گوشی کاربرد دارد و اساسا نشان می دهد که این دستگاه در کدام منطقه پیکربندی شده است. به همین دلیل نیز هر کشور یک کد CSC منحصر به فرد دارد.

آموزش, سامسونگ, شیائومی

برای انجام چه کاری باید از Build Number گوشی مطلع باشیم؟

در فرآیند برای انجام یک سری تعمیرات نرم افزاری تعمیرکار نیاز دارد تا از بیلدنامبر گوشی اطلاع داشته باشد. این کار باعث می شود تا در حین انجام کار با خطای کمتری مواجه شود. در زیر به موارد رایجی که برای انجام آن به build number  نیاز است را آورده ایم.

  • نصب رام روی گوشی
  • روت کردن دستگاه
  • برای نصب فایل کامبینیشن (Combination)
  • نصب کاستوم ریکاوری
  • تغییر منطقه
  • استفاده از فایل های آنلاک 

نحوه تشخیص بیلد نامبر گوشی سامسونگ

برای تشخیص بیلدنامبر گوشی سامسونگ به سه روش می توان عمل کرد که در ادامه به آن می پردازیم

فهمیدن بیلد نامبر گوشی سامسونگ از قسمت تنظیمات

 برای تشخیص بیلدنامبر گوشی سامسونگ، در ابتدا وارد قسمت تنظیمات گوشی شده و با اسکرول کردن وارد بخش About Device (درباره تلفن)  در تبلت (درباره تبلت) شوید.

 در این بخش می توانید به تمام اطلاعات نرم افزاری گوشی خود از جمله  بیلدنامبر build number دسترسی داشته باشید.  

این بخش در مدل های مختلف گوشی های سامسونگ ممکن است کمی متفاوت باشد. اما مراحلی که باید انجام شود تقریبا یکسان است. در برخی مدل ها مثل گلگسی S8  و بالاتر به این صورت است:

تنظیمات <درباره>

نحوه تشخیص بیلد نامبر گوشی سامسونگ خاموش

یک راه دیگر برای تشخیص بیلد نامبر گوشی  این است که گوشی را خاموش کنید، زمانی که لوگو اندروید را مشاهده نمودید، به طور همزمان دکمه های ولوم بالا و دکمه پاور را فشار دهید. در صورتی که موبایل شما دکمه هوم دارد، دکمه ولوم بالا، هوم و دکمه پاور را همزمان فشار دهید تا گوشی وارد محیط ریکاوری شود. در این قسمت می توانید بیلد نامبر گوشی سامسونگ خود را مشاهده نمایید.

کد دستوری بیلد نامبر سامسونگ

یک روش بسیار ساده و سریع برای پیدا کردن بیلدنامبر گوشی سامسونگ، این است که  وارد بخش شماره گیری گوشی شده و کد *#1234# را وارد نموده و شماره گیری نمایید. در صفحه ای که باز می شود می توانید به build number گوشی خود دسترسی داشته باشید. در صفحه باز شده در بخش AP  بیلدنامبر گوشی  قرار گرفته است.

نحوه تشخیص بیلد نامبر گوشی هواوی

سیستم عامل اندروید در همه برندهایی که از این فریمور استفاده می کنند یکسان است. اما ممکن است تفاوت های ظاهری در منو و برخی امکانات داشته باشند. برای خواندن بیلدنامبر هواوی نیز مانند سایر گوشی ها در ابتدا باید وارد تنظیمات گوشی شوید. در قدم بعدی وارد قسمت درباره تلفن شده و اطلاعات بیلد نامبر گوشی هواوی خود را مشاهده کنید.

نحوه تشخیص بیلد نامبر گوشی شیائومی

در پاسخ به سوال بیلد نامبر شیائومی کجاست؟ باید بگوییم برای تشخیص بیلد نامبر گوشی شیائومی نیز مانند سایر گوشی ها عمل می کنیم. تنها تفاوتی که گوشی های شیائومی با سایر گوشی ها دارند این است که در قسمت تنظیمات در برخی مدل ها بیلد نامبر با گزینه MIUI یکی شده است. مراحل تشخیص بیلد نامبر شیائومی را به ترتیب در زیر آورده ایم

  1. وارد قسمت تنظیمات گوشی شوید
  2. در انتهای صفحه روی گزینه درباره تلفن ضربه بزنید
  3. در صفحه باز شده گزینه MIUI یا بیلدنامبر گوشی را پیدا کنید

نحوه تشخیص بیلد نامبر در آیفون

برای اینکه بتوانید در گوشی آیفون و آیپد نسخه سیستم عامل IOS نصب شده روی دستگاه را پیدا کنید به این روش عمل کنید.

وارد قسمت تنظیمات گوشی خود شده و به بخش عمومی رفته، سپس در بخش درباره تلفن اطلاعات نرم افزاری دستگاه خود را مشاهده کنید.

Settings >> General >> About

با توجه به موارد گفته شده می توان به این نتیجه دست یافت که در تعمیرات موبایل یا بروزرسانی نسخه نرم افزار گوشی به بیلد نامبر گوشی نیاز است. در صورتی که علاقه مند به فراگیری تعمیرات نرم افزاری موبایل هستید، می توانید در دوره های نرم افزار  استاد جی اس ام شرکت نمایید.

  • بهار آقایی
  • بهمن 4, 1400
  • 2622 بازدید