بین الملل

با تنش کانادا-هند؛ رشته‌های آمریکا در ایندوپاسیفیک پنبه می‌شود

قتل, کانادا, کره شمالی

دولت بایدن با نگرانی فراوان ناظر تنش‌زایی کانادا با هند بر سر قتل یک پیرو آیین سیک در خاک کانادا بوده و نگران این است که این درگیری آسیب شدیدی به استراتژی ایندوپاسیفیک آمریکا وارد کند؛ سیاستی که حول محور مقابله با نفوذ چین بنا شده است.

به گزارش مجله سلامتی ایران، خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره تاثیر مناقشه حساس هند و کانادا بر سیاست خارجه واشنگتن نوشته است: واشنگتن در انظار عمومی اظهار می‌کند که ماجرای اتهام کانادا علیه هند مبنی بر دست‌داشتن دهلی‌نو در قتل یک سیک در کانادا، مسئله‌ای است که این دو کشور باید بین خود حل‌وفصل کنند.

اما در پشت پرده، برخی مقامات آمریکایی مکرراً از هند خواسته‌اند تا در تحقیقات همکاری کند. دهلی‌نو تا امروز این درخواست‌ها را نادیده گرفته و همچنان دست‌داشتن در این ماجرا را نفی می‌کند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا هفته گذشته اعلام کرد که «اطلاعات موثق» نشان می‌دهد دولت هند در قتل «هاردیپ سینگ نجار» در خاک کانادا نقش داشت. به گزارش شبکه سی‌بی‌اس نیوز، این اطلاعات توسط جاسوسان حاضر در هند و همچنین رصد شبکه‌های ارتباطی هند در تحقیقات چندماهه کانادا و متحدانش به دست آمد. هند ادعای کانادا درباره نقش داشتن در قتل این منتقد سیک را «مضحک» دانسته و روند صدور ویزای هند برای شهروندان کانادا را برای تلافی متوقف کرد.

هاردیپ سینگ نجار، حامی سفت‌وسخت ایجاد یک سرزمین مستقل برای پیروان آیین سیک، در ۱۸ ژوئن سال میلادی جاری در کانادا به ضرب گلوله به قتل رسید.

ترودو در پارلمان کشورش این قتل را «نقض غیرقابل‌قبول» حق حاکمیت کانادا دانست.

مقامات آمریکایی باور دارند که ممکن است ادعاهای ترودو صحت داشته باشد و شاید نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در حال پاک‌سازی مخالفان خود در خاک کشورهای خارجی است؛ مانند اتهامی که علیه کشورهایی از جمله روسیه، عربستان و کره شمالی هم مطرح است.

اما آنچه واقعاً واشنگتن را نگران کرده، تأثیر مناقشه هند و کانادا بر یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های سیاست خارجه دولت آمریکا، یعنی ایندوپاسیفیک یا همان منطقه مابین اقیانوس هند تا آرام است. واشنگتن سعی دارد با نفوذ فزاینده چین در این منطقه جلوگیری کند.

آمریکا برای به نمایش گذاشتن یک جبهه متحد و دموکراتیک علیه قاطعیت چین در این منطقه هم به کانادا نیاز دارد و هم هند.

سیاست خارجه دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا فارغ از حمایت از اوکراین در برابر روسیه، بر رسیدگی به مسئله چین به‌عنوان یک رقیب و تهدید بین‌المللی بالقوه تمرکز دارد. به همین دلیل است که واشنگتن حضور خود در هند-آرام را افزایش داده و گروه «کوآد» را با حضور استرالیا، ژاپن و هند تشکیل داده است. جو بایدن این گروه را یکی از عناصر کلیدی سیاست خارجه خود می‌داند.

حال این احتمال وجود دارد که با تشدید تنش‌ها میان هند و کانادا، آمریکا وادار به کاهش یا قطع ارتباط دیپلماتیک با هند شده و تمام رشته‌هایش در منطقه پنبه شود.

اگر کانادا از آمریکا بخواهد که دیپلمات‌های هندی را در اعتراض به نقش ادعایی دهلی‌نو در قتل این سیک از خاک خود اخراج کند، واشنگتن چاره‌ای جز تن‌دادن به این خواسته نخواهد داشت. این می‌تواند به جدایی در رابطه هند و آمریکا منجر شده و رابطه هند با گروه کوآد را کم کند یا حتی از بین ببرد.

هند چندی پیش از کانادا خواست تا ۴۱ تن از ۶۲ دیپلمات خود را از هند خارج کند. اما ترودو می‌گوید که قصد ندارد اقدام متقابل انجام دهد. ظاهراً نخست‌وزیر کانادا سعی بر آرام‌کردن آتش مناقشه دارد و می‌گوید که به دنبال «تشدید تنش‌ها یا تحریک هند» نیست؛ اما واشنگتن همچنان آرام و قرار ندارد.

انتهای پیام

تیم خبری بین المللی

تحلیلگر اخبار خارجی با تمرکز بر رویدادهای آموزشی و تحصیلی جهانی. با توانایی درک عمیق از چالش‌ها و موفقیت‌های آموزش و تحصیل در جهان، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای آموزشی، تحولات در آموزش و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما دیدی جامع از تحولات آموزشی و تحصیلی جهانی می‌دهم.