عمومیکسب و کار

اهمیت کفش در ورزش

کفش بسکتبال ورزشی از ابزار ضروری انجام هر تمرین و رشته ورزشی است. انتخاب کفش مناسب ورزش در سلامت عضلات و اسکلت شما در حین ورزش موثر خواهد بود. یک کفش مناسب می‌تواند جلوی بروز جراحات و دردها را تا حدی بگیرد. مناسب دارای سه كاركرد اصلی است. حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن . در واقع عناصر آناتوميک و فيزيولوژيک به طور همزمان باعث حركت موثر می‌شوند. درحركت سه فاكتور حركت ايمن، حركت موثر و حركت با كيفيت، بسيار مهم است.

آناتومی اصلی يک پا را ۲۶ استخوان، ۳۳ مفصل، ۱۹ عضله و يک گروه از ليگامنت‌ها تشكيل می‌دهند. ساختار پا نقش بسيار مهمی درحركت دارد. علوم حركت‌شناسی و بيومكانيک در حركت پا بسيار به يكديگر وابسته هستند.متخصصان معتقدند استفاده از کفش‌های غيراستاندارد حتی بر اعصاب و روان و راندمان کار انسان نيز تاثير نامطلوبی می‌گذارد. از مهم‌ترين اعضايی که ارتباط مستقيم با پا دارد، کمر و ستون فقرات است که بيش‌ترين آسيب را از کفش غيراستاندارد می‌بيند.

همچنين استفاده از اين قبيل کفش‌ها موجب اختلال در راه رفتن و تعادل می‌شود. در هنگام ورزش کردن نيز استفاده از کفش مخصوص هر رشته ورزشی اهميت فوق‌العاده‌ای دارد چرا که هر ورزش شامل فعاليت‌ها، تحرکات و شرايط خاص خود است ولازم است از کفش مخصوص آن رشته استفاده شود.

ويژگی‌های عمومی یک کفش مناسب ورزش

  1. انعطاف پذيری برای تمامی حرکات مختلف پا
  2. ثبات يا استحکام برای حمايت و حفاظت از چرخش‌های ناگهانی
  3. لايه گذاری مناسب برای جذب ضربه و راحتی کل پا

The importance of shoes in sports

کفش مناسب دویدن

هیچ چیز در تمرین کردن مهمتر از داشتن یک کفش ورزشی مناسب دویدن نیست. دویدن و پیاده روی کردن از رایج ترین تمرین ها محسوب می شوند. در همه ی باشگاه های ورزشی در سراسر جهان حداقل تعدادی تردمیل وجود دارد.دونده ها زمانی که تمریناتی با شدت کم مثل پیاده روی انجام می دهند، به ثبات زیادی نیاز ندارند. هر تمرینی که نیاز به انعطاف پذیری بالا دارد، باعث فشار آوردن به مفصل ها می شود. مانند دویدن. کفش مناسب باید از قوس کف پا محافظت کند و در قسمت پاشنه ی پا انعطاف پذیر باشد.

یک کفش خوب می‌تواند دویدن های طولانی را برایتان ساده کند. پس مطمئن شوید که کفش تهیه می کنید که برای دویدن طراحی شده باشد. .بسکتبال شامل دویدن و پریدن های بسیار است. پس مهم است که کفش بسکتبالیست‌ها از استحکام، انعطاف پذیری و محافظت کنندگی بالایی برخوردار باشد. بیسبال و فوتبال نیز شامل دویدن و عوض کردن ناگهانی جهت است. پس کفش‌هایی که حین انجام این ورزش‌ها می پوشید، باید قابلیت کشش و انعطاف پذیری خیلی خوبی داشته باشند.

کفش مناسب بدنسازی

دستگاه هایی مانند الپتیکال و دوچرخه ثابت می تواند در خانه و در باشگاه استفاده شود. این دستگاه ها برای تمرین با شدت کم طراحی شده اند. کمترین فشار را روی مفاصل می آورند. کفش ورزشی مناسب کمک میکنند که تمرین کردن روی دستگاه برای تان آسان تر باشد.

ممکن است که شما با شدت کمی تمرین کنید. اما هنوز در حال کار کردن روی مفاصل خود هستید. حتی گاهی بیشتر از دویدن. کفشی که برای تمرین با دوچرخه ثابت استفاده می کنید؛ باید کفی های نازکتری نسبت به کفشی که برای دویدن می پوشید، داشته باشید. اما در هر صورت کفش باید فشار روی مفاصلتان را کاهش دهند. ممکن است فکر کنید به کفش های مناسب برای بلند کردن وزنه نیاز ندارید. اما واقعیت این است که در ورزش بدنسازی هم داشتن کفش مناسب واجب است.

که برای ورزش پرورش اندام می پوشید، باید فشار را از روی زانوها، قوزک ها و انگشتان پا بردارد و هنگامی که می خواهید وزنه بلند کنید؛ از استحکام خوبی برخوردار باشد. کفش ها باید بتوانند پاهای شما را در وضعیت مناسب نگه دارند. این کار ریسک آسیب دیدن را بطور قابل توجهی کاهش می دهد.کفشی که هنگام تمرین می پوشید باید تضمین کند که از قوزک پاهایتان محافظت می کند. پیدا کردن کفشچرا پوشیدن کفش مناسب حین ورزش مهم است؟

داشتن کفش مناسب اجباری است، خواه تمریناتتان شامل دویدن، پیاده روی، ورزش‌های دیگر یا استفاده از تجهیزات بدنسازی باشد. آسیب‌های ناشی از عدم استفاده کفش مناسب میتواند تلاشتان در کاهش وزن یا تناسب اندم را از بین ببرد. سرمایه گذاری برای خرید کفش با کیفیت میتواند ازصدمه‌های مچ و پای شما جلوگیری و باعث میشود تمریناتی لذت بخش و راحت را تجربه کنید.

انواع کفش

انواع کفشهای ورزشی، مطابق با نوع ورزش در بازارها موجود است. کفش‌های دویدن که دارای فنر داخلی در آن برای دونده‌ها و کفشهای سبک پیاده روی مخصوص افرادی که پیاده راه می‌روند در دسترس است. کفشهای تمرینات هوازی، سبک و دارای فنر داخلی هستند تا از خستگی پا جلوگیری و تسکین دهنده درد جلوی پا، حین ورزشهای ایروبیکی است.

کفشهای مخصوص تنیس، کف انعطاف پذیری دارند تا از پاهای شما در برابر اینطرف و آنطرف رفتن در تنیس محافظت کند. کفشهای مخصوص بسکتبال با کف ضخیم و ساق بلند، محافظ قدرتمندتری در برابر آسیبهای مچ و پا ناشی از پرش هستند. کفشهای چند منظوره ورزشی نیز موجود است. این نوع کفش برای افرادی که چندین نوع ورزش یا تمرینات انجام می‌دهند، مناسب می‌باشد.

انتخاب کفش

جامعه ارتوپدی پا و مچ پا در امریکا توصیه می‌کند، نوع کفشی که انتخاب میکنید باید مطابق با نوع ورزشی که بیشتر انجام می‌دهید، باشد. اگر سه بار در هفته ورزش خاصی انجام میدهید، کفش ورزشی مربوط به آن را انتخاب کنید.

مرکز بهداشت مک کینلی توصیه میکند که برای انتخاب کفش، بعدازظهر تا عصر و یا بعد از انجام تمرینات زمانیکه که پاها بزرگتر هستند، اقدام کنید. کفش‌ها را با جوراب ورزشی پا بزنید و بایستید تا از اندازه بودن سایز آنها مطمئن شوید. از انگشت شست پایتان ۱. ۲۷ سانتی متر تا نوک کفش فاصله بگذارید و مطمئن شوید به راحتی می‌توانید انگشتانتان را تکان دهید. کفش را خم کنید و ببینید خیلی انعطاف پذیر نباشد، چرا که عدم حفاظت کمتری را نشان می‌دهد.

مزایای کفش مناسب

انتخاب کفشی مناسب میتواند به حفاظت در برابر آسیبهای معمول بسته به نوع تمرینات ورزشی کمک کند. کفشهای خوب میتواند تاثیر ناشی از شدت ضربه‌ای که موقع گذاشتن پا بر زمین وارد می‌شود، بکاهد. بعلاوه، کفشهای مخصوص ورزشی می‌تواند عملکرد و توانایی تان مثلا تغییر سریع جهت را بهبود بخشد.

کفش‌ها و آسیب‌های پا

کفش نامناسب ورزشی میتواند عامل آسیب‌های زیادی باشد. علاوه بر صدمات وارده مشخص، شامل شکستگی و در رفتگی‌های مچ، میخچه و پینه پا و دیگر صدمه‌های کمتر شناخته شده نیز رایج هستند. متاتارسالژیا، که به عنوان درد در قسمت جلویی پا معرفی شده، بر طبق مرکز پزشکی بت اسراییل دیکونس میتواند با استفاده کفشهای نامناسب بدتر شود.

تعویض کفش

کفشهای کهنه از پاهایتان حین ورزش به خوبی محافظت نخواهند کرد. بر اساس عقیده دانشگاه ایالتی میشیگان، کفشهای مخصوص دویدن هر ۴۸۲ الی ۸۰۹ کیلومتر یکبار باید تعویض شوند. اگر هفته‌ای ۳۲ کیلومتر میدوید، به این معنی است که شما باید کفشهای خود را هر ۲۰ الی ۲۵ هفته یکبار عوض کنید. Netwellness توصیه میکند که از روی آج کفشهایتان درباره دوامش قضاوت نکنید. در عوض، پاشنه کفش را بررسی کنید که خرابی کفش را زودتر نشان میدهد.

مناسب برای بدنسازی می تواند کمی چالش برانگیز باشد. ممکن است شما با کفش هایی که کفی ضخیم دارند راحت نباشید؛ بنابراین کفش های مینیمالیست می تواند در این مورد برای برخی افراد ایده آل باشد. اگر شما به کفش انعطاف پذیرتری برای تمرین کردن نیاز دارید؛ باید از کفش هایی که بصورت اختصاصی برای پرورش اندام طراحی شده اند، استفاده کنید.

داشتن کفش مناسب باشگاه و ورزش، مهم و ضروری است. خیلی از اوقات لیست لوازمی که یک بدنساز باید تهیه کند اینگونه است: یک شیکر، بطری آب، لباس ورزشی مناسب و هدفون برای موسیقی حین ورزش.

چیزی که اغلب نادیده گرفته می شود کفش است! بله کفش مناسب باشگاه و مناسب برای بدنسازی اغلب به چشم کسی نمی‌آید؛ اما اتفاقا از همه موارد مهم‌تر است. کفش مناسب برای وزنه زدن و تمرین قدرتی، یک رویای فراموش شده‌است که اگر به حقیقت بپیوندد تغییرات بزرگی در عملکرد ورزشکار ایجاد می‌کند.اما واقعا اهمیت کتانی مخصوص برای بدنسازی چیست و اصلا چه کفشی باید به این منظور انتخاب کنیم؟ در این مطلب از فیتامین همه موارد را باهم بررسی می‌کنیم.

اهمیت پوشیدن کفش در بدنسازی

بااینکه می‌توان در بعضی تمرینات کفش نپوشید و پابرهنه وزنه زد، اما توصیه می‌کنیم که همیشه از و ورزش استفاده کنید. انتخاب کفش باشگاه و کتانی برای بدنسازی و تمرین قدرتی به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد.

۱. محافظت از مفاصل و ستون فقرات

یک کفش مناسب باشگاه و ورزش، می‌تواند حین بلند کردن وزنه‌های سنگین از مچ پاها، قوزک پاها، زانو، لگن و کمر حمایت و محافظت کند و نگذارد فشار زیادی به مفاصل شما وارد شود. جلوگیری از آسیب دیدگی و ایجاد ثبات برای وزنه زدن از دیگر فواید کفش باشگاه بدنسازی است.

۲. فراهم کردن ثبات بدن

کفشی که پا می‌کنید باید روی زمین محکم فیکس شود تا در حین انجام لیفت به خصوص و ددلیفت از لیز خوردن و سر خوردن شما جلوگیری کند. این موضوع یک نکته ایمنی است که از حوادث حین تمرین جلوگیری خواهد کرد.

۳. جلوگیری از احساس درد و ناراحتی پا

شما به عنوان یک بدنساز زمان زیادی روی پاهای خود می‌ایستید یا با پاهای خود دستگاه‌های تمرینی را حرکت می‌دهید، بنابراین لازم است پاهای شما راحت و آرام باشند؛ به این معنا که احساس درد و ناراحتی نداشته باشید. کفش مناسب باشگاه به شما این امکان را می‌دهد که روی تمرین خود متمرکز باشید، بدون اینکه بابت درد و ناراحتی پا در رنج باشید.

۴. افزایش تعادل

کفش مناسب باشگاه، می‌تواند تعادل لازم را برای فرم صحیح و تکنیک مناسب در هنگام وزنه زدن ایجاد کند. داشتن تعادل به شما امکان می‌دهد تا عضلات‌تان را به درستی هدف قرار دهید و از وارد کردن فشار غیر ضروری به سایر قسمت های بدن خود جلوگیری کنید.به طور خلاصه، پوشیدن کفش باشگاه بدنسازی هنگام تمرین هم راحتی و تعادل‌تان را افزایش می‌دهد و هم از آسیب دیدن شما جلوگیری می‌کند.

برای بدنسازی چه کفشی بپوشیم؟

ما در این قسمت از برند یا کارخانه خاصی نام نمی‌بریم؛ بلکه می‌خواهیم ویژگی‌های کامل یک کفش بدنسازی مناسب را معرفی کنیم تا شما با توجه به بودجه، سلیقه و نیاز خود دنبال آن بگردید.لازم است برای جلسه تمرین قدرتی (تمرین با وزنه) از کفش مناسب باشگاه و کتانی مخصوص بدنسازی استفاده کنید. این کفش‌ها به منظور اجرای صحیح تکنیک‌ و پیشگیری از آسیب دیدگی طراحی شده‌اند. این دو ویژگی برای بدنسازی لازم است.