عمومیکسب و کار

انواع عایق های الاستومری

انواع عایق الاستومری

عایق های الاستومریک دارای انواع  مدل های متنوعی می باشند که هر کدام بر اساس ویژگی ها و مشخصه هایی که دارا می باشند؛ کاربرد های خاصی را نیز به خود اختصاص می دهند. اما ب طور کلی می توان این عایق را در دو دسته کلی عایق های رولی و لوله ای جای داد. با توجه به خواص عایق‌بری بالای آن، خرید عایق الاستومری می‌تواند به بهبود کیفیت هوای داخلی ساختمان کمک کند. . که در ادامه به تفصیل به شرح و تفصیل هریک می پردازیم.

عایق الاستومری رولی

عایق الاستومری رولی نوعی از عایق الاستومری می باشد که به صورت یک تکه تولید و عرضه می گردد. به همین لیل است که به آن عایق پتویی نیز گفته می شود. کاربرد عایق الاستومری رولی بیشتر برای عایق بندی سطوح بزرگ مانند سطح مخازن آب و لوله های بسیار بزرگ مانند لوله های اسپیرال که برای خطوط انتقال نیرو و … مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق در اندازه های استاندارد تولید و بنا به نیاز پروژه در قطع های کوچکتر برش داده می شود. برش این محصول با استفاده از دستگاه برش سی ان سی ( CNC )، به صورت بسیار دقیق صورت می پذیرد. از عایق صوتی بیشتر در میان دیوار ها پیش از ساخت، کف و سقف ساختمان استفاده می شود.

همچنین در مواردی که تجهیزات و تاسیساتی با سر و صدای زیاد وجود داشته باشد؛ می توان از این عایق به منظور جلوگیری از انتشار صدا استفاده نمود. مانند پمپ ها، بدنه تجهیزات و یا حتی کانال های گالوانیزه که در هنگام عبور هوا صدای زیادی در داخل آن ها تولید می شود. این نوع از عایق ها به صورت لوله ای و با روکش آلومینیوم در ضخامت های ۹، ۱۳، ۱۹ و ۲۵ میلی متر و در سایز های ۶ تا ۱۱۵ میلی متر تولید می شوند. این عایق دارای ضخامت های متفاوتی نیز می باشد که کاربرد عایق الاستومری لوله ای را مشخص می نماید. انواع مختلفی از کانال فلکسیبل با عایق الاستومری نیز وجود دارد که در صنایع مختلف به کار گرفته می شود.

این عایق مقاومت بالایی در برابر نفوذ آب دارد. این مزیت وقتی قابل توجه است که عایق در محیطی پایین تر از دمای محیط مورد استفاده قرار گیرد. در این حالت، بخار آب برای رسیدن به تعادل سعی در نفوذ به داخل عایق را دارد. هدایت گرمایی آب حدود 16 برابر بیشتر از عایق است و نفوذ آب می تواند باعث کاهش کارایی عایق شود. جریان گرما در شرایط استاتیک از سطح مواد همگن عبور می کند. رسانای گرمایی نشان دهنده قابلیت انتقال گرما مصالح است. مزایای عایق الاستومری عایق های الاستومری بسیار سبک می باشند و به دلیل اینکه انعطاف پذیری بالایی دارند به آسانی می توان از آن ها برای عایق کاری سیستم های مختلف استفاده کرد. این عایق ها دوام و طول بالایی دارند.

مقاومت عایق الاستومری باعث شده که این نوع عایق در مقایسه با پشم شیشه و عایق های سنتی آسیب کمتری ببینند و مقاومت آن ها بالا برود. قیمت عایق های الاستومری در مقایسه با پشم شیشه و پشم سنگ بالاتر است اما به دلیل عدم نیاز به پوشش بسیار مقرون به صرفه است. این عایق فاقد هر نوع مواد مضر و آلرژی زا بوده به همین دلیل هنگام استفاده از آن ها نیازی به دستکش، ماسک و یا لوازم ایمنی نیست. قابلیت رنگ پذیری دارد و برای زیبا کردن ظاهر این عایق ها در مکان هایی که در معرض دید هستند، می توان آن ها را رنگ کرد.

یکی از انواع عایق های الاستومری عایق رولی یا ورقه ای استکه در ضخامت های مختلف با توجه به مکان مورد نظر و شرایط آب و هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق در فضاهای داخلی و خاجی مورد استفاده قرار می گیرد. این عایق جایگزین بسیار مناسبی برای پشم شیشه بوده و با ساختار سلول بسته خود مانع اتلاف انرژی و حرارت در ساختمان شده و طول عمر تاسیسات را نیز بالا می برد. عایق های الاستومری رولی ساده وزن بسیار سبکی دارند و مقاومت آن ها در برابر رشد قارچ و باکتری، مواد شیمیایی، گرد و غبار و رطوبت بسیار بالا است.

نصب و نگهداری آن بسیار آسان بوده و برای عایق کاری سیستم های تهویه مطبوع در فضاهای بسته کاربرد دارد. برای نصب این عایق ها، از نوعی چسب مخصوص و برای پوشش دادن درزهای ایجاد شده، از درزگیر مخصوص استفاده می شود. به دلیل تغییر شرایط آب و هوایی، برای عایق کاری تاسیسات ساختمانی، باید از این نوع عایق ها استفاده شود که مقاومت بالایی در برابر تغییرات جوی زمین دارند. از این عایق می توان در محیط های داخلی ساختمان استفاده کرد اما برای فضاهای خارجی بهتر است که از عایق الاستومری روکش دار استفاده کرد.

عایق الاستومری رولی شانه تخم مرغی:

اصولا این عایق ها به عنوان عایق صوتی مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل دارا بودن ساختار سلولی و سطح متخلخل، به میزان قابل توجهی سر و صدا را کاهش می دهند و نقش بسیار مهمی در کاهش آلودگی صوتی دارند. عایق تخم مرغی در نوع ساده یا موج‌دار به دو صورت بدون چسب یا چسب دار تولید می شود و مقاومت آن در برابر جذب آب، حرارت، مواد شیمیایی و آسیب دیدگی بسیار بالا است.

معایب عایق الاستومریک چیست؟

در پاسخ به این سوال که معایب عایق الاستومری چیست باید گفت: قیمت عایق الاستومری با توجه به عملکرد و کیفیت خوب آن، نسب به عایق های قدیمی بیشتر است. مقاومت در برابر دما یکی از ویژگی های بسیار مهم این عایق است، ولی به علت ساختار عایق الاستومری، اگر مدت زیادی در معرض افزایش دما باشند، ساختار و انعطاف پذیری خود را از دست می دهند. ولی در دمای ثابت و معمول، ساختار انعطاف پذیر آن مجدد برمی گردد. عایق های الاستومری را می توان جایگزین انواع قدیمی کرد، زیرا از مواد غیر سمی تشکیل شده و برای طبیعت و انسان ضرری ندارد. مهمترین ویژگی این عایق ها، حفظ انرژی است، که اهمیت بالایی در ساختمان سازی دارد.

عایق الاستومریک در مکان هایی مانند استخر، حمام، سرویس بهداشتی که رطوبت بالایی دارند، بسیار مناسب و بهینه است و در انواع سیستم های تهویه مطبوع به کار می رود. از جمله کاربردهای عایق الاستومریک در صنایع، می توان به موارد بعد از خرید عایق، بهتر است بدانید روش نصب عایق الاستومریک چیست؟ برای نصب عایق های الاستومر، نیاز به چسب مخصوص دارید. این چسب به دلیل مقاومتی که در برابر رطوبت، بخار آب، دمای بالا و همچنین سرما (مثل زیر برف و باران) از خود نشان می دهد، بسیار مناسب است

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.