اقتصادیکسب و کار

انواع سیستم عامل سوئیچ سیسکو

کاربرد سوییچ سیسکو چیست؟ با عملکرد cisco آشنایی دارید؟ مدل‌های مختلف سیستم عامل‌های سوییچ سیسکو کدام‌اند؟ تمامی این موارد سوالاتی است که در مورد انواع سیستم عامل‌های سوییچ‌های سیسکو پیش می‌آید. ما در این مقاله قصد داریم در مورد پاسخ این سوالات اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. یکی ار بهترین سوئیچ ها WS-C2960X-48FPD-L می باشد که می توانید با سرچ در گوگل آن را بررسی کنید. برای بررسی قیمت لوپن با رقبا کلیک کنید.

Cisco ios چیست, Ios های سیسکو, سیستم عامل سیسکو

نوع کاربرد سوییچ سیسکو:

سوییچ برای ارسال فریم‌ها به مقصد تصمیم‌گیری می‌کند که آن‌ها را از کدام پورت خود ارسال کند. به این ترتیب که فریم‌های دریافتی را گرفته و پردازش می‌کند و ایده‌آل‌ترین مسیر برای ارسال بسته‌ها به مقصد را انتخاب می‌کند.

کلیه امور مربوط به تقسیم و به اشتراک گذاری منابع را سوییچ آسان‌تر می‌کند. با وجود این سوییچ‌ها، با دستگاه‌های متصل می‌توانند اطلاعات مختلف را به اشتراک بگذارند و صرف نظر از موقعیت مکانی خود، با یکدیگر صحبت کنند.

نوع عملکرد cisco:

کمپانی سیسکو( Cisco ) بزرگ‌ترین تولید کننده تجهیزات سوییچ و روتر در شبکه در انواع مقیاس‌ها است و ارائه کننده راهکارهای تخصصی در پیاده سازی زیرساخت مراکز داده است. سیسکو محصولات و خدمات IT خود را در ۶ رده اصلی به بازار عرضه می‌کند:

۱- شبکه: شامل اترنت، نوری، وایرلس و موبیلیتی

۲- امنیت

۳- ارتباطات درون سازمانی: شامل صدا و تصویر و دیتا

۴- دیتاسنتر

IoT-۵

مدل‌های مختلف سیستم عامل‌های سوئیچ سیسکو:

همان طور که می‌دانید تجهیزات سخت افزاری در شرکت‌ها نیاز به IOS هایی دارد که روی تجهیزات شبکه اجرا و راه اندازی شود. از مدل‌های مختلف سیستم عامل سیسکو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

IOS

این مدل از سیسکو، بر روی اکثر سوییچ‌ها و روترهای سیسکو قرار می‌گیرد و دارای دو نوع نرم افزار با ورژن ۱۲ و ۱۵است که از نظر استاندارد و بسته بندی با هم متفاوت است.

در این سیستم عامل، IOS کلاسیک و یکپارچه وجود دارد که کرنل و تمام ماژول‌های آن از یک فضای مموری مشترک استفاده می‌کنند. این موضوع مشکلاتی مانند کمبود حافظه را به همراه داشت و این مسئله در عملیات حیاتی و کلیدی باعث ایجاد مشکل می‌شد. برای حل این مشکل  دوباره از ابتدا cisco ios را بازنویسی کردند و IOS XE را به صورت ماژولار معرفی نمودند.

IOS XE 

در این مدل از IOS XE طراحی به صورت ماژولار است. ورژن های IOS XE شامل ۲,۳ و ورژن جدید ۱۶ است.

Cisco IOS XE، سیستمی است که بر روی سیستم عامل linux اجرا می‌شود.

نوع کارایی آن به این صورت است که سیسکو عملکرد سیستم را از هسته اصلی جدا و هر کدام را در یک پروسس اجرا می‌کند. این کار به این معنی است که اگر عملکرد یکی از سیستم‌ها متوقف شود، روی عملکرد کلی سیستم و دستگاه تاثیری نخواهد گذاشت.

از مزایای دیگر استفاده از سیستم IOS XE این است که امکان توزیع سرویس‌های سیستم به صورت متعادل را بر روی چندین core از CPU را ایجاد کرده است.

IOS XR

مدل IOS XR بر روی روترهای بسیار پیشرفته در Service Provider قابل اجرا است. این سیستم برای هر یک از پروسه‌ها به صورت جداگانه یک فضای حافظه ایجاد می‌کند و این کار باعث می‌شود تا از متوقف شدن کرنل به خاطر یک باگ بوجود آمده جلوگیری شود.

این مدل از انواع مدل‌های مختلف سیستم عامل سیسکو،

PIX OS

سیستم عامل قدیمی روی دستگاه‌های فایروال قدیمی PIX سیسکو بوده و منسوخ شده است.

FXOS

 NX-OS

درباره IOS سیستم عامل سوئیچ های سیسکو :

سیستم عامل سیسکو یا مسیریاب سیسکو، سیستم عامل مختص شرکت سیسکو می باشد که برای کنترل روتینگ و سوئیچینگ دستگاه های بین شبکه ای استفاده می شود. تمامی دستگاه های شبکه ای مثل یا با این IOS مدیریت و پیکربندی می شوند بنابراین آشنایی با نحوه کار IOS های سیسکو و بررسی سوئیچ های سیسکو یکی از الزامات ، برای کار با این تجهیزات می باشد.
قبل از اینکه یک یا یک سوئیچ بتواند وظایف خود را انجام دهد باید IOS روی آن نصب گردد.

این سیستم عامل را قادر می سازد تا در شبکه وظایف خود را به درستی انجام دهند. به خاطر داشته باشید سیستم عاملی که قادر است تمام های سیسکو را راه اندازی و اجرا نماید باید از تمام ویژگی های آنها حمایت کند تا بتوان با استفاده از آن  هر مسیریابی را در هر محیطی تنظیم و پیکربندی کرد.

این سیستم عامل فرامین و توابع زائد و بی مورد را که به ندرت مورد استفاده قرا می گیرد ندارد .

سیستم عامل Cisco IOS مجموعه ی کامل، کارآمد و در عین حال کوچکی از توابع و دستور هایی  است که مدیریت مسیریاب را فراهم می سازد . قطعا متوجه هستید که سیستم عامل چیزی فراتر از یک مجموعه فرامین برای اجرا و مدیریت مسیریاب است . سیستم عامل IOS مدیریت ذخیره وبازیابی فایل ، مدیریت حافظه ومدیریت سرویسهای متنوعی همانند TFTP را بر عهده دارد که مسول شبکه بر اساس آنها قادر است مسیریاب را با محیط مورد نظر خود سازگار، پیکر بندی وتنظیم نماید.

کاربرد IOS در شبکه :

  1. عملیات روتینگ و سوئیچینگ.
  2. قابلیت توسعه و تغییر پیکربندی شبکه.
  3. دستیابی ایمن به منابع شبکه.
  4. IOS دارای نسخه های متفاوتی است که هر نسخه دارای ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خود می باشد ولی ساختار اولیه دستورات پیکربندی در همه آن ها مشابه میباشد.

ضرورت استفاده از سیستم عامل سیسکو :

درباره اینترفیس IOS :

انواع دسترسی به محیط IOS :

1)  console session :

در این روش با استفاده از یک اتصال سریال با سرعت پائین، رایانه و دستگاه ترمینال را مستقیما به پورت کنسول روتر متصل می نمایند. سرویس شبکه ای خاصی بر روی روتر پیکربندی نشده است.

در این روش با استفاده از مودم و از طریق پورت کمکی  با روتر ارتباط برقرار می گردد.

3) با استفاده از telnet :

انواع مسیریاب های سوئیچ سیسکو :

مسیریاب های سوئیچ سیسکو به دو دسته تقسیم میشوند :

1) مسیریاب های RFR :

2) مسیریاب های RFF :

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی