اقتصادیکسب و کار

اموزش نصب رله تقویت استارت

به بیان ساده رله یک کلید الکترونیکی می باشد که برخلاف کلید های دستی که باید به صورت دستی قطع یا وصل بشوند تا لامپ (یا هر وسیله برقی دیگر) را روشن یا خاموش کنیم، می توانیم با استفاده از یک ولتاژ پایه های رله را تحریک کنیم و مسیر برق را قطع یا وصل کنیم و لامپ (یا هر وسیله برقی دیگر) را روشن یا خاموش بکنیم. جهت اطلاعات بیشتر از خرید بست فلزی کلیک کنید.

آفتامات استارت پراید, اموزش نصب رله استارت پیکان, رله استارت پراید صبا کجاست

این تحریک میتواند به وسیبه انسان ( مانند دستور زدن برف پاک کن و …) یا به وسیله ای سی یو ( مانند رله فن ) انجام بگیرد.

اساس کار رله در آن است که وقتی ولتاژی به سیم پیچ آن برسد، باعث ایجاد یک میدان مغناطیسی شده و این میدان مغناطیسی نیز باعث قطع و وصل شدن کنتاکت های موجود در خود رله می شوند که می تواند به وسیله ی این کنتاکت ها بسیاری از وسایل الکتریکی و الکترونیکی را قطع و وصل و کنترل کند، این دستگاه در بسیاری از کالاهای برقی به صورت پنهان یافت می‌شوند. رله ها در شکل‌ها، اندازه‌ها و توان‌های متنوع برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رله چه مزایایی دارد ؟

از آنجایی که ماهیت رله مغناطیسی است برای حفاظت از مدار بسیار مناسب است، برای این که قسمت قدرت با جریان های بالا را نسبت به مدارالکترونیکی فرمان ایزوله می کند.

با توجه به این که رله توانایی عبور جریانی قوی تر از جریان ورودی را از خود می تواند عبور دهد، می توانیم از آن به عنوان تقویت کننده نیز استفاده کرد.

ساختمان پایه های رله

دو پایه 85 و  86 به دو سر سیم پیچ متصل میشوند.که با جریان ضعیف می تواند تحریک شده و خاصیت اهنربایی پیدا کند

آموزش نصب رله (مثلا برای رله استارت)

با استفاده از سوکت رله (یا سیم) و سر سیم های مهره خور و مادگی میتوانید این رله را نصب کنید.

  • سیم پایه 85 را به بدنه یا منفی باطری متصل کنید .
  • پایه 30 را به مثبت باطری متصل کنید .
  • سیم نازکی که به وسیله یک فیش به اتوماتیک استارت نصب است را  از وسط بچینید و سر ورودی رو به پایه 86 متصل کنید .
  • پایه 87 به استارت نصب کنید.

دستور العمل استفاده از رله و سوکت به عنوان آفتامات چراغ لامپ دو خار

برای انجام این کار به یک رله 5 پایه و  یک عدد سوکت رله و تعدادی سر سیم نیازمندیم.

  1. سوکت و رله را به هم متصل میکنیم.
  2. سیم زرد سوکت رله ( پایه 87) را به سیم قرمز سوکت لامپ (ورودی مثبت) وصل میکنیم.
  3. سیم مشکی سوکت لامپ و سیم مشکی سوکت رله (پایه 86) را به بدنه یا قطب منفی باطری متصل میکنیم.
  4.  سیم آبی سوکت رله (پایه 30) را به ورودی مثبت (قطب مثبت باطری) متصل میکنیم.
  5.  سیم سفید سوکت (پایه 85) رله را به سیمی که قبلا به سیم قرمز سوکت لامپ وصل بود متصل میکنیم.

همانطور که دیدید با صرف یک هزینه اندک میتوانید بخش های برقی مختلف خودرو خود را بهبود ببخشید.

تمام این محصولات در یدک کار موجود میباشد و میتوانید به صورت آنلابن اینرله استارت خودرو موضوعی است که در این مقاله در مورد کارکرد، وظیفه و خرابی آن توضیح می‌دهیم؛ رله استارت یک جز مهم از سیستم احتراق است، رله استارت به این دلیل که قطعات متحرک ندارد امکان خراب شدن آن بسیار کم است؛ اما اگر دچار آسیب شود با توجه به علائم مشخصی که دارد راننده به راحتی به آن پی می‌برد.

تمامی وسایل نقیله به علت ساختاری که دارند دارای اجزای ریز و درشت زیادی هستند که هر کدام از این اجزا در سالم ماندن وسایل نقلیه مهم و تاثیرگذار هستند، اما رانندگان خودرو به تمامی اجزای خودرو توجه کافی و لازم را ندارند و تنها به قطعات مهم و قابل رویت توجه می‌کنند.

یکی از قطعاتی که از چشم رانندگان پنهان است رله استارت یا افتامات است، این قطعه به خودی خود در روشن شدن خودرو و حرکت کردن آن نقش بسزایی دارد.

رله استارت یک قطعه‌ی الکترونیکی است که وظیفه‌ی آن انتقال جریان از باتری به استارت است، این عمل باعث روشن شدن خودرو می‌شود پس می‌توان گفت که رله استارت یک نقش تعیین کننده در خودرو دارد.

کارکرد رله استارت به صورت برقی است پس هر ابزار برقی ممکن است یک‌روزی از کار بیوفتد و خراب شود اما با دانستن برخی از نشانه‌ها به راحتی می‌توانید تشخیص دهید که چه زمانی این قطعه دچار مشکل می‌شود، تمامی نشانه‌هایی که باید در جریان آن قرار داشته باشید را در ادامه بیان می‌کنیم پس تا انتهای این بلاگ با هایپرپارت همراه باشید.

دو عملکرد مهم رله استارت خودرو

  • برای رساندن برق به مصرف‌کنندگان سیم‌کشی در مدارالکترونیکی را از طریق پایه 30 و 78 کوتاه کرده‌است.
  • از کلید انتقال برق که جریان قوی در آن جاری‌است محافظت می‌کند.

علائم خراب بودن رله استارت

رله استارت برای رساندن برق به باتری خودرو کارایی دارد و باعث روشن شدن خودور می‌شود، زمانی که رله سالم باشد پس از اینکه استارت زده شد موتور روشن و آماده‌ی حرکت می‌شود.

اگر رله طبق وظیفه‌ی خود عمل کند خودرو به راحتی روشن و خاموش می‌شود، حال اگر این قطعه دچار آسیب و خراب شدن شود این عمل متوقف می‌شود و دیگر خودرو روشن نمی‌شود و باید اقدام به تعویض این قطعه کنید.

برخی از کامیون‌ها و خودروهای امروزی برای استارت زدن از یک سوئیچ الکترونیکی از راه دور استفاده می‌کنند، کلیدی که از آن نام بردیم به واسطه‎ی یک تراشه‌ی الکترونیکی به صورت مستقیم به کامپیوتر خودرو متصل می‌شود، که باعث استارت زدن خودرو می‌شود. این قطعه‌ی الکترونیکی هم ممکن است خراب شود.

علائم خراب شدن رله استارت خودرو را در  ادامه نام می‌بریم که با اطلاع از این موارد به راحتی می‌توانید خرابی رله را تشخیص دهید.

  1. خودرو روشن نمی‌شود

از اساسی‌ترین نشانه‌های خراب بودن رله استارت روشن نشدن خودور است، اگر این اتفاق برای خودروی شما رخ داد باید یکی از احتمالات را خرابی رله در نظر بگیرید؛ همانطور که در قبل گفتیم زمانی که دکمه استارت را زدیم و یا سویچ را چرخاندیم انتقال نیرو به باتری رخ می‌دهد.

بنابراین اگر شما عمل استارت زدن را انجام دادید ولی خودروی شما روشن نشد، ممکن است مشکل از سیستم رله استارت باشد، پس مهم نیست که چند بار شما عمل استارت زدن را انجام دهید چون رله از کار افتاده است پس اگر ده‌ها بار پشت سرهم استارت بزنید بازهم خودروی شما روشن نمی‌شود.

اگر در هنگام استارت زدن سروصدایی از خودرو بشنوید به این معنی است که رله استارت هنوز به صورت کامل خراب نشده است و بهتر است هرچه سریع‌تر خود را به یک تعمیرگاه برسانید.

  1. مشکلات در استارت خوردن خودرو

یکی دیگر از راه‌هایی که به واسطه‎‌ی آن می‌توان به خراب بودن رله استارت پی برد، روشن ماندن استارت پس از روشن ماندن خودرو، اگر این اتفاق برای شما رخ داد، یعنی: دکمه‌ی استارت پس از اینکه خودرو را روشن کردید همچنان روشن ماند به این معنی است که رله استارت دچار آسیب شده‌است.

برای اینکه مشکلات بیشتری رخ ندهد بهتر است به یک تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید تا این مشکل را هرچه سریعتر حل کنید.

  1. نامنظم کارکردن استارت

رله استارت در محفظه‌ی موتور بدون هیچگونه محافظی قرار دارد یعنی در معرض گرد و غبار و آلودگی‌ها است، بنابراین ممکن است به این دلیل دچار آسیب و مشکل شود. این مشکل اینگونه به نظر می‌رسد که گاهی وقتا با یک استارت زدن خودرو به خوبی روشن و به حرکت در می‌آید ولی در بعضی مواقع بد از بارها استارت زدن خودرو روشن نمی‌شود.

پس استارت خوردن نامنظم خودرو یکی از راه‌ها برای تشخیص خراب بودن رله استارت است، پس اگر با این مشکل روبه رو شدید بهتر است هرچه سریعتر به یک تعمیرگاه خودرو مراجعه کنید و یا با یک تعمیرکار تماس بگیرید.

  1. به گوش رسیدن صدای تق تق در هنگام استارت زدن

صدای تق تق در هنگام استارت زدن می‌تواند یکی از نشانه‌های خراب بودن باتری هم باشد اما در موارد محدودی جز نشانه‌های خراب بودن رله استارت نیز هست، رله استارت عملکردی مطلق دارد یعنی یا کار می‌کند و یا خراب است.

رله استارت حد وسطی ندارد اگر مشکلی در مورد استارت دارید و مواردی که در موردی خرابی‌های رله استارت را مشاهده کردید آگاه باشید که رله استارت شما خراب شده و باید برای تعمیر هرچه سریعتر آن اقدام کنید.

  1. مشکلات استارت خودرن خودرو

همانطور که اشاره کردیم رله استارت در محفظه‌ی موتور خودرو قرار دارد و هیچگونه محافظی ندارد و به راحتی گرد و غبار اطراف آن را فرا می‌گیرد و یکی از علت‌هایی که دچار آسیب و خرابی می‌شود همین موضوع است.

زمانی که در خودروی خود نشسته‌اید و در تلاشید تا با استارت زدن ماشین خود را روشن کنید، اما روشن نمی‌شود! پس از گذشت چند لحظه مجدد استارت میزنید و حالا خودرو روشن می‌شود احتمالا مشکلی در  رله به وجود آمده‌است و باید پیگیر برطرف کردن مشکل باشید.

در صورت بروز این مشکل بهتر است با یک تعمیرکار مشورت کنید تا راه‌حلی پیش پای شما قرار دهد.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی