ورزشی

افشاگری‌های درویش درباره اسپانسر؛ کمک کنید به جنگ تیم‌های حکومتی برویم!

تبلیغات, شفافیت, عربستان

رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، در واکنش به اعتراض جمعی بازیکنان تیمش در پایان دیدار با تراکتور همچنان اصرار دارد که ستاره‌های این تیم با تعصب و باغیرت هستند و باید به خواسته‌های آنها با توجه موفقیتی که کسب کرده‌اند، توجه کرد.

مدیرعامل باشگاه پرسپولیس که در گفت‌وگویی حرف‌های عجیبی از وضعیت فشار مالی شدید به این تیم به زبان می‌آورد، درباره نکاتی صحبت کرده که تا به امروز کمتر به آن پرداخته بود، از جمله اینکه چرا هنوز نتوانسته‌اند با حامی مالی روی پیراهن به توافق برسند. درویش در پایان صحبت‌هایش گریزی به فوتبال عربستان می‌زند و از تفاوت دیدگاه اداره فوتبال در ایران و این کشور می‌گوید؛ چیزی که بدل به نکته قابل اشاره مدیران فوتبال ایران شده است: اینکه تا کی قرار است اغلب باشگاه‌ها و کل فوتبال ایران در تنگای مالی به نفس کشیدن ادامه بدهند.
این مصاحبه داغ را بخوانید:

رضا درویش در ابتدای صحبت‌هایش درباره شایعه اختلاف با اسپانسر پیراهن این تیم به واسطه نمادی که اکنون با حاشیه مواجه شده اینطور گفت: اولا که آنها اصلا به این نماد ورود نکردند و نمی‌شناسند. دوما اینکه سال‌هاست که روی پیراهن پرسپولیس به این شکل بوده و در ضمن اکنون سال‌هاست که یکی از بنگاه‌های اقتصادی بزرگ این نماد را دارد و هیچ ربطی ندارد. برخی به دنبال حاشیه‌سازی هستند و موفقیت تیم را برنمی‌تابند.

۲۰ سال این پیراهن تن پرسپولیس است، الان یادتان آمده؟

من یک روز گفتم کاش قهرمان نمی‌شدیم و خیلی حرف و حدیث درباره این جمله من شکل گرفت. منظور من همین روزها و اتفاقات بود. فرصت دارید بگویم؟ بعضی‌ها فکر کردند ما از قهرمانی بدمان می‌آید. چرا باید بدمان بیاید؟ چون با قهرمانی برای ما سدهای زیادی درست می‌کنند و کردند ما گفتیم کاش قهرمان نمی‌شدیم. بعضی‌ها فکر کردند ما قهرمانی را دوست نداریم. صبح و شب زحمت کشیدیم تا قهرمان شویم. شما ببینید از زمانی که قهرمان شدیم چه موانعی برای ما درست کردند. 20 سال است که این پیراهن بر تن تیم است ولی الان ببینید چه حاشیه‌ای درست کردند. خب منبع این حاشیه مشخص است از کجاست! چرا برای تیم‌هایی که قهرمان نشدند علی‌رغم هزینه‌هایی چند برابر ما چنین حواشی‌ای ساخته نشد؟ بیایید ببینید درباره آنها کسی چیزی گفته؟

دیگران خلاف می‌کنند، گناه ما شفافیت است

مگر نگفته بودند تیم‌هایی که بالاتر از سقف قرارداد ببندند جلوی بازی‌شان گرفته می‌شود و نتیجه آنها سه – هیچ می‌شود؟ چه کردند؟ چه کسی باید رسیدگی و بررسی کند؟ بعد بیایید ببینید درباره پیراهن ما چه حاشیه و شیطنتی درست می‌کنند. می‌دانید چرا؟ چون همه کار علیه ما شد، اما با شروع بازی‌ها پرسپولیس با برد شروع کرد. می‌گویند ما این همه مانع درست کردیم، پس چرا پرسپولیس هنوز زنده است و موفق؟ طفلی بازیکنان ما از فصل گذشته طلبکار هستند، هنوز پول این فصل و آپشن‌ها را نداده‌ایم و نتوانستیم جلسه‌ای با خصوصی‌سازی داشته باشیم، ولی همه جانشان را برای تیم می‌گذارند. این اصالت ماست که ما را زنده و موفق نگه داشته است. هنوز نتوانسته‌ایم از محل سپرده‌مان برداشت کنیم، ولی همچنان می‌گویند تا روحیه و نشاط تیم را بگیرند. اما مطمئن باشید که هواداران ما آگاه هستند. قطعا فردا یک جلسه با خصوصی‌سازی خواهیم داشت تا شرایطمان مشخص شود. ما چیز زیادی نمی‌خواهیم. می‌گوییم یا مالک ما وزارت است یا خصوصی‌سازی. می‌گوییم هر چقدر که آن بچه گرفته به ما هم بدهید. می‌گوییم ما قهرمان شدیم و اصلا از آنها به ما کمتر بدهید. باور کنید ما کمتر گرفته‌ایم و باز هم کمتر می‌خواهیم. آنها 900 میلیارد بدهکار هستند. هیچکس اندازه ما شفاف ما کار نمی‌کند و ما چوب همین شفافیت و این قهرمانی را می‌خوریم. آن روز که درباره قهرمانی گفتم به خاطر همین مسائل بود. اینکه از حقوق حقه خودمان محروم می‌شویم.

راه‌های درآمد را بستید از آسمان برای ما پول ببارد؟
استادیوم در بازی اول بدون تماشاچی بود. من باید 520 میلیون به شرکت تجهیز برای آن بازی بدهم. جا دارد از شرکت تجهیز هم البته تشکر کنیم و بدهکار هم هستیم به آنها و ممنون هستیم که تحمل کرده‌اند. اما من باید با کدام درآمد این هزینه را بدهم؟ تبلیغات حقوق حقه ماست و از آن محروم هستیم. پارسال ما در خصوص تبلیغات محیطی کاملا حساب و کتابمان را انجام دادیم و الان یک مقدار طلبکار هم هستیم. امسال هنوز بازی اول را ندادند. پخش تلویزیونی هم نداریم و می‌گویند حرفش را نزنید. تبلیغات محیطی هم که نداریم و هوادار هم نمی‌آید و بلیت‌فروشی نداریم. از آسمان باید بیاید تا هزینه‌ها را بدهیم؟ از کجا باید پول در بیاوریم؟

بازیکنان حق دارند گلایه کنند
بازیکنان حق دارند ناراحت باشند. پارسال قهرمان شدند و اینهمه زحمت کشیدند. فدراسیون که خودش را راحت کرده و می‌گوید ما عادت نداریم به قهرمان پولی بدهیم. سازمان لیگ هم همین‌طور . باید یک فرقی بین قهرمان و دیگر تیم‌ها باشد. ما طلب فصل گذشته را ندادیم و 20 درصد امسال را هم ندادیم. خب مشخص است که این بنده خداها هم حق دارند.

ما توافق کردیم اما فشار آوردند باید با آن تیم هم قرارداد ببندید

ما با ایرانسل به توافقات مثبتی رسیده بودیم. اما الان به آنها فشار آورده‌اند که بیا و با یک تیم دیگر هم ببند! آنها هم می‌گویند ما اینقدر بودجه در نظر نگرفته بودیم اما همچنان فشار می‌آورند و همین باعث شده تا توافقات ما با تاخیر دنبال شود. مشکلات ما یکی دو تا نیست که! خب این بحث را باید چه کنیم؟ ما قهرمان شدیم و الان باید منتظر بمانیم که ببینیم چه می‌شود نتیجه این فشارها!

این بدهی‌ها مرا بیچاره کرده
گفتم مشکلات ما زیاد است؛ از آن طرف دارایی آمده و 9 میلیارد تومان اجرایی کشیده است برای بدهی مالیاتی قدیم. تازه از سال 75 تا 90 را من تسویه کرده بودم. دوستانی که می‌گویند ما پرداخت کرده بودیم لطفا به دارایی مراجعه کنند و بگویند آقا این بیچاره‌ها را اذیت می‌کنید و تحت فشار می‌گذارید. به بعضی‌ها برخورده که چرا ما گفتیم مالیات سالیان گذشته را پرداخت کرده‌ایم. از 1375 تا 90 را قبلا تسویه کرده‌ام، 95 و 96 را در مقطعی دیگر، 91 تا 94 و 98 و 99 را هم 269 میلیارد گفته‌اند که بخش زیادی از آن جریمه بوده است. برای دریافت مجوز باید یک کاری می‌کردیم و الان آن را به 80 میلیارد رسانده‌ایم. ما حقوق پرسنل نداریم و الان این 80 میلیارد هم به بدهی ما اضافه شده. خب از کجا باید بیاورم فقط برای بدهی‌های گذشته؟ 38 میلیارد بدهی بیمه دارند! مگر چقدر می‌توانم بدهی گذشته بدهم و شرایط جاری باشگاه را هم پیگیری کنم؟

می‌گویید 350 میلیارد سهام فروختید، اما کلی بدهی داریم

جالب است که ما 350 میلیارد سهام فروخته‌ایم و هر کس می‌آید و می‌گوید آقا شما 350 میلیارد سهام فروختید. باشگاهی که به ما تحویل دادید 700 میلیارد بدهی داشته. شما 350 میلیارد بورس را از این بدهی کم کن، باز 350 میلیارد عقب است اما همه همین پول سهام را پیراهن عثمان کرده‌اند. به جز آن بدهی‌ها از زمانی که من آمده‌ام 111 میلیارد بدهی‌ای که در صورت حساب‌ها نبوده را پرداخت کرده‌ام. این بدهی‌ها در صورت مالی نبود و بعدها یکی یکی آمد. اگر همین 100 میلیارد نبود و به خاطر دریافت مجوز مجبور به پرداخت و اولویت آن شدم، الان بدهی و پیش پرداخت بازیکنان را داده بودم. اما کسی نمی‌داند و از این مسائل خبر ندارد و دشمن هم فراوان داریم و آرامش باشگاه را برنمی‌تابد و به دنبال حاشیه‌سازی بیشتر هستند. می‌گویند فلانی چطور با 700 میلیارد و هزار میلیارد هزینه قهرمان نمی‌شود و این‌ها (پرسپولیس) با این‌همه مشکل قهرمان می‌شوند. آنها از سرمایه ارزی و ارتباطات و بودجه کلانی که در اختیار دارند بهترین استفاده مالی را می‌برند. اما خدا محبت کرد و بازیکنان و اعضای تیم غیرت کردند و قهرمان شدیم.

جریان گلایه بازیکنان از هیات مدیره
هیات مدیره هم تلاش می‌کند و این مشکلات مالی را که برای شما گفتم. ما نمی‌دانیم از کجا بیاوریم و چیکار کنیم. یک میلیارد هم سخت است که پول بیاورید. ما نه صنعتی هستیم و نه معدنی که بگوییم چند صد میلیارد پول خوابیده. من باید هزار تومن هزار تومن پول در بیاورم و این بدهی‌های بزرگ و مطالبات انباشته شده را پرداخت کنم. شما می‌نشینید و می‌گویید این‌ها مشخص است که فردا بروند چقدر بدهی به بار آورده‌اند! وقتی شما فقط بدهی گذشته را می‌دهید مشخص است که فرصتی برای پرداخت مسائل مالی جاری ندارید. پرداخت نکنی که نمی‌شود و پنجره بسته می‌شود و مجوز حرفه‌ای نمی‌دهند. یکی از بدهی‌هایی که بیچاره‌مان کرده و پولش را با بدبختی جور می‌کنیم بدهی 850 هزار دلاری آقای رادوشوویچ است. می‌شود 45 میلیارد تومان! خب برای چه من باید بدهم؟ مگر در دوره من بوده این اشتباه؟ می‌دانید 45 میلیارد چه فشاری روی من می‌آورد و چقدر باعث می‌شود از مسائل روز تیم عقب بمانم؟ می‌دانید چقدر بیچاره می‌شوم تا این پول را جور کنم؟ تازه جور هم کنم برای پرداخت و واریز آن با توجه به شرایطی که هست چقدر باید حرص بخورم تا پول به حساب این دوست عزیز بنشیند؟ شما دعا کنید فقط برای ما!

باید به جنگ تیم‌های حکومتی برویم
این بچه‌ها اینقدر از خودگذشتگی و محبت دارند که واقعا شرمنده‌شان می‌شویم. آنها حق دارند و زحمت کشیدند برای قهرمانی تیم. امیدواریم مسئولان به یک اجماعی برسند. بابا ما باید برویم آسیا با تیم‌هایی بازی کنیم که 200 میلیون دلار قیمت بازیکنانشان است. 90 درصد تیم‌هایشان هم حکومتی است و برای فلان شازده و فلان وزیر. ببینید چقدر حکومت عربستان هزینه کرده و به این باشگاه‌ها کمک کرده. من باید تیمم را در شرایطی برای تقابل با تیم منتخب جهان آماده کنم که از الان فکر این هستم که ناهار چه کنم و مشکل داریم!

می‌گویند دولتی هستید، اما دولت کمک نمی‌کند
آنها ولی دنبال این هستند که این همه پول را چطور خرج کنند. باید یک عدالتی باشد و یک همیت ملی باشد و ما فردا به عنوان پرسپولیس ایران قرار است در آسیا حاضر شویم. ما در لیگ یک کاری می‌کنیم اما وقتی در آسیا هستیم همه باید پای کار باشند. گفتند تیم برود خصوصی‌سازی و مشکلات حل شود. خب چه شد؟ الان مشخص نیست مرغ هستیم یا شترمرغ! از آن ور حسابرس‌های دولتی می‌آیند و می‌گویند شما دولتی هستید و می‌گویم پس دمتان گرم و یک بودجه و آفر دولتی به ما بدهید و می‌گویند نه! نه ورزش قهرمانی یک ریال به کسی نمی‌تواند کمک کند.

مهاجم خارجی می‌آید، اما باید بتواند به تیم کمک کند

هنوز خبری نیست و اگر ما بخواهیم مهاجم خارجی بیاوریم باید کسی باشد که بتواند واقعا گرهی از تیم باز کند. وگرنه همین جا اینقدر جوان طراز اول داریم. اگر آقای گل‌محمدی تا الان تعلل کرده خودم در جریان هستم که بیش از 30 بازیکن را به دقت موردبررسی قرار داده است.

۲۵۸ ۲۵۸

کارگروه خبری مطالب ورزشی

با داشتن علاقه‌ی عمیق به ورزش و تجربه در زمینه‌ی نوشتن ورزشی، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی تحلیل‌ها و نقد‌های دقیق و جذاب درباره‌ی تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. همراهی با من را بپذیرید و دنیای ورزش را از زوایای جدیدی بشناسید.