علمی و پزشکیکسب و کار

آیا لیپوماتیک خطر آمبولی دارد؟

مطمئنا افرادی که تحمل و وقت کافی را برای ورزش کردن و گرفتن رژیم‌های سخت ندارند، به سراغ روش‌های تهاجمی همچون لیپوماتیک برای لاغر شدن و کاهش وزن در سریع‌ترین زمان می‌روند. امر مهمی که باید در نظر گرفت این است که هر اقدامی که در جهت زیبایی و همچنین درمان مشکلات مختلف بدن انجام می‌شود، عوارضی را به دنبال دارد؛ خطر رخداد آمبولی بعد از لیپوماتیک نیز، موردی است که افراد قبل از انجام این روش زیبایی و درمانی باید در نظر داشته باشند.

علت رخداد آمبولی بعد از لیپوماتیک چیست؟

سوال مهمی که ممکن است به ذهن افراد برسد این است که علت رخداد آمبولی بعد از لیپوماتیک چیست؟ در واقع باید به این نکته توجه داشت که یکی از مهم‌ترین عوارض انجام عمل لیپوماتیک، آمبولی است که در صورتی که افراد برای انجام جراحی لیپوماتیک به سراغ پزشکی غیرحرفه‌ای که در کار خود تخصص ندارد بروند، احتمال رخداد آمبولی برای آن‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد. پس بهتر است این عمل توسط بهترین جراح لیپوماتیک در تهران انجام شود تا ریسک ابتلا به آمبولی کاهش یابد.

آمبولی چیست؟

در واقع بیماری آمبولی زمانی به وقوع می‌پیوندد که پزشک جراح در هنگامی که قصد خارج کردن چربی‌های موضعی بدن را دارد به گونه‌ای عمل کند که این چربی‌ها به خون افراد وارد شوند و در نتیجه‌ی جریان یافتن خون در بدن، این چربی‌ها وارد قلب افراد شوند؛ در نتیجه خطر وقوع سکته‌ی قلبی برای افراد وجود خواهد داشت و احتمال آن بیشتر می‌شود.

باید بدانید که آمبولی معمولا در موارد کمی پیش می‌آید و یک عارضه‌ی همه‌گیر نیست. نکته‌ی دیگر این است که احتمال رخداد آمبولی برای افرادی که لیپوساکشن انجام می‌دهند، به نسبت بیشتر از سایر روش‌هایی است که در جهت لاغری موضعی به کار می‌رود‌. بهتر است که کار جراحی لیپوماتیک را به یک دکتر متخصص و حاذق و یا کلینیکی معتبر مانند غرب کلینیک بسپارید.

معرفی انواع آمبولی در لیپوماتیک

موضوع بسیار مهم دیگری که وجود دارد و لازم است تحت بررسی قرار گیرد، در نظر گرفتن انواع آمبولی بعد از لیپوماتیک است. از انواع مختلف آمبولی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آمبولی چربی

از انواع آمبولی بعد از لیپوماتیک، آمبولی چربی است؛ این نوع از آمبولی در زمانی به وقوع می‌پیوندد که بافت‌های چربی که پزشک قصد خارج کردن آن‌ها را از بدن داشته است، به داخل عروق خونی فرد بیمار نفوذ پیدا کنند.

بروز این نوع آمبولی با علائم مختلفی همراه است؛ از جمله علائم آن می‌توان به کم شدن پلاکت، بروز تنگی نفس در افراد و عدم رسیدن اکسیژن کافی به آن‌ها، بروز اختلالات و حملات عصبی مختلف و علائم دیگر اشاره کرد. موضوعی که اکثر پزشکان متخصص بر آن تاکید دارند این است که احتمال رخداد آمبولی چربی بعد از لیپوماتیک به نسبت دیگر انواع این بیماری کمتر است؛ به این دلیل که در هنگام انجام لیپوماتیک، چربی‌ها به وسیله‌ی ساکشن و از طریق کانولا از بدن بیرون می‌آیند و امکان ورود این چربی‌ها به داخل عروق خونی بدن وجود ندارد.

تمام این موارد باز هم احتمال این وجود دارد که چربی‌های موجود در بدن در داخل عروقی که دچار آسیب شده‌اند، خشک شوند و در نهایت به وسیله‌ی شریان‌های آسیب دیده‌ی بدن، به داخل عروق خونی نفوذ پیدا کنند. در صورت بروز آمبولی چربی و عود کردن آن، خطر وقوع آمبولی چربی کامل و همچنین آمبولی ریوی وجود خواهد داشت.

 

آمبولی ریوی

در بعضی موارد، توده‌های چربی و همچنین لخته‌های خونی که در زمان انجام جراحی لیپوماتیک و یا بعد از انجام آن به داخل رگ‌های خونی بدن نفوذ پیدا کنند و بدین ترتیب راه آن‌ها برای ورود به ریه، کلیه، مغز و پوست باز شود؛ در چنین مواقعی، احتمال بروز آمبولی ریوی وجود خواهد داشت. این نوع از آمبولی همانند آمبولی چربی بسیار پرخطر است و افراد در صورت ابتلا به آن، لازم است که حتما به بیمارستان مراجعه کنند.

آمبولی چربی کامل

از انواع دیگر آمبولی بعد از لیپوماتیک، آمبولی چربی کامل است. این نوع از آمبولی زمانی رخ می‌دهد که، توده‌های چربی که پزشک قصد خارج کردن آن‌ها از بدن را داشته متلاشی شده و از هم جدا شوند و به داخل عروق خونی بدن نفوذ پیدا کنند.

شرایط رخداد بیماری آمبولی بعد از لیپوماتیک

سوال دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که در چه شرایطی امکان رخداد آمبولی بعد از لیپوماتیک وجود دارد؟

از اصلی‌ترین عوامل رخداد آمبولی این است که موادی از جنس گاز و یا جامد یا مایع به داخل رگ‌های خونی افراد نفوذ پیدا کنند و از طریق این رگ‌ها به داخل دیگر اعضای بدن همچون قلب، ریه و… وارد شوند. بروز آمبولی باعث می‌شود که شریان‌‌ها مسدود شوند و در نتیجه مشکلات و نارسایی‌هایی در داخل اندام مختلف بدن به وقوع بپیوندند.

خیلی از مردم به دلیل وجود احتمال رخداد انواع آمبولی، از انجام عمل جراحی برای لاغری و کاهش وزن خودداری می‌کنند. با در دست داشتن اطلاعات دقیق و کامل درباره‌ی عمل لیپوماتیک، عوارض حاصل از آن و راه‌های پیشگیری از بروز این عوارض، تصمیم‌گیری برای چنین افرادی جهت انجام دادن یا ندادن لیپوماتیک آسان‌تر می‌شود و می‎تواند به آن‎ها برای مقابله با ترس خود کمک کند.

راههایی برای درمان آمبولی چربی بعد از لیپوماتیک

همانطور که گفته شد یکی از انواع آمبولی بعد از لیپوماتیک، آمبولی چربی است. حال سوال اینجاست که در صورت ابتلا به این نوع آمبولی بعد از انجام دادن عمل لیپوماتیک، چگونه می‌توان برای درمان آن اقدام کرد؟

بعد از این که با علائمی همچون اختلالات عصبی، تنگی نفس و… مواجه شدید، بهتر است که خیلی سریع به بیمارستان مراجعه کنید. در بیمارستان پزشکان با استفاده از دستگاه‌های تنفسی، راه نفس کشیدن را برای افراد باز خواهند کرد و تا اکسیژن به میزان لازم به بدن افراد برسد. همانطور که گفته شد، اختلال در نفس کشیدن از جمله علائم رخداد آمبولی چربی است.

از اقدامات دیگری که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، استفاده از داروهایی برای تنظیم کردن فشار خون و افزایش حجم خون جاری در بدن بیماران است. با انجام چنین اقداماتی، اسیدهای چربی که در داخل بدن بیماران قرار دارند و می‌توانند باعث رخداد صدماتی به بدن افراد شوند، تحت درمان قرار خواهند گرفت.

برای رقیق کردن خون بدن، از رقیق کننده‌های خون همچون هپارین و استروئیدها استفاده می‌شود. استفاده از چنین دارویی‌هایی باید حتما زیر نظر پزشکان باشد؛ در غیر این صورت احتمال افزایش خونریزی در بدن فرد بیمار وجود خواهد داشت.

مقاله های علمی زیادی در این باره در سایت ozanbalik.com منتشر شده است که می توانید آنها را مطالعه نمایید.

بررسی احتمال بروز آمبولی بعد از لیپوماتیک

سوالی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که آیا احتمال بروز انواع آمبولی بعد از لیپوماتیک بالا است؟

اکثر روش‌های زیبایی و درمانی دارای یک سری عوارض هستند. طبق نظر اکثر پزشکان رخداد انواع آمبولی، از جمله عوارضی است که بعد از لیپوماتیک به سراغ افراد می‌آید. درصد وقوع انواع آمبولی بعد از لیپوماتیک را، نمی‌توان تنها محدود به یک مورد مشخص دانست؛ بلکه لازم است عوامل متعددی را برای بررسی کردن احتمال وقوع این بیماری از لیپوماتیک در نظر گرفت.

نکته‌ای که باید مد نظر قرار داد این است که آمبولی می‌تواند به دلیل طولانی شدن مدت زمان انجام این عمل جراحی باشد. خارج کردن چربی زیاد از بدن، مدت زمان زیادی طول می‌کشد؛ در نتیجه احتمال وقوع آمبولی نیز بیشتر می‌شود.

در صورتی که چربی‌هایی که با انجام لیپوماتیک از بدن خارج می‌شوند زیاد باشند، احتمال وقوع آمبولی بیشتر می‌شود‌. افراد به دلیل تزریق چربی به بدن خود نیز، ممکن است به بیماری آمبولی مبتلا شوند. موثرترین راه در جهت این که از رخداد آمبولی جلوگیری کرد، اقدام سریع برای درمان این بیماری است.

برای جلوگیری از ابتلا به آمبولی بعد از لیپوماتیک، می‌توان اقدامات مختلفی همچون هیدراتاسیون کردن بدن، تقویت تنفس افراد با رساندن اکسیژن کافی به بدن آن‌ها و پیشگیری کردن از خونریزی کردن دستگاه گوارش با خوردن غذای سالم و دوری از استرس و نگرانی اشاره کرد.

برای انجام لیپوماتیک، پزشکی متخصص انتخاب کنید

اصلی‌ترین اقدامی که می‌توان جهت پیشگیری از آمبولی بعد از لیپوماتیک انجام داد، سپردن کار جراحی لیپوماتیک به یک پزشک متخصص و کاربلد است. لازم است که پزشک معالج انتخابی شما، با تکنیک‌های جراحی که کمترین خطر را به دنبال دارند کار جراحی را انجام دهد.

انتخاب یک کانولا با کمترین قطر، می‌تواند تخصص پزشک شما را نشان دهد؛ بهترین قطر کانولای انتخابی برای خروج چربی‌های بدن برابر با ۳ میلی‌متر است. علاوه بر آن بهتر است از کانولا با نوک تیز استفاده نشود؛ کانولایی که نوک صافی داشته باشد، بهترین گزینه برای انجام لیپوماتیک است.

نکته‌ی دیگری که تخصص پزشک را نشان می‌دهد این است که پزشک برای انجام لیپوماتیک به جای استفاده از روش wet و dry، روش‌های Superwet و Tumescent را به کار ببرد. برای درمان آمبولی، می‌توان از دارویی مثل پروفیلاکسی کورتیکواستروئید استفاده کرد؛ مصرف این دارو باید تحت نظر پزشک معالج باشد، تا هنگامی که آمبولی به طور کامل درمان شود‌. در غیر این صورت اگر برای مصرف این دارو به شکل خودجوش و بدون تجویز پزشک اقدام شود، ممکن است عوارض غیرقابل جبرانی رخ دهد.

 علائم و نشانه های آمبولی بعد از لیپوماتیک چیست؟

لیپوماتیک یک روش جراحی برای برداشتن بافت چربی اضافی در افراد دارای اضافه وزن است که در بسیاری از کشورها رایج شده است و معمولاً عوارض جانبی بسیار کمی دارد. یکی از عوارض بسیار نادر لیپوماتیک که در صورت انتخاب پزشک غیرماهر و یا کم تجربه امکان رخ دادن آن وجود دارد آمبولی است. اگر می پرسید که آمبولی چه زمانی اتفاق می افتد، بهتر است بدانید که حین بیرون کشیدن چربی‌های مازاد بدن از طریق کانولا ممکن است به دیواره رگ ها آسیب وارد شده و میزان اندکی از چربی وارد عروق خونی شود که نهایتا آمبولی ریوی را باعث خواهد شد.

سه علامت و نشانه سندرم آمبولی چربی پس از انجام لیپوماتیک عبارتند از دیسترس تنفسی یا زجر تنفسی، که فرد به سختی می‌تواند نفس بکشد. معمولاً در 85٪ از بیماران مبتلا به آمبولی این علائم در عرض 24 تا 72 ساعت پس از تخلیه چربی به روش لیپوماتیک ظاهر می‌شوند. از دیگر علائم و نشانه‌های سندرم آمبولی پس از لیپوماتیک می‌توان به تاکی‌کاردی ( تپش قلب شدید)، تاکی‌پنه( تند نفسی)، تب و هیپوکسمی ( کمبود اکسیژن) اشاره کرد.

دلایل ایجاد آمبولی پس از لیپوماتیک

اینکه آمبولی چه زمانی اتفاق می افتند سوالی است که ممکن است برای شما پیش بیاید. در واقع سندرم آمبولی چربی از طریق دو فرآیند پاتوفیزیولوژیک اتفاق می‌افتد. ابتدا امکان دارد ذرات چربی حاصل از تخریب سلول‌های چربی در حین حرکت کانولا در لایه زیر جلدی وارد وریدهای پاره شده اطراف شوند. این ذرات چربی در جریان خون تبدیل به آمبولی شده و به بستر عروق ریوی منتقل می‌شوند که نهایتا باعث بروز مشکلات تنفسی می‌شود. آمبولی‌های چربی با اندازه‌های بین 10 میکرومتر تا 40 میکرومتر قطر دارند که رگ‌های خونی ریوی را مسدود می‌کنند که منجر به افزایش فشار شریان ریوی و هیپوکسی در فرد می‌شود. این فشار افزایش‌یافته می‌تواند آمبولی چربی را به گردش خون عمومی سیستمیک بدن هدایت کند و منجر به این عارضه سایر اندام‌های بدن شود.

دلیل دوم ایجاد آمبولی به اسیدهای چرب آزاد که از ذرات شکسته شده سایر چربی‌ها  تولید می‌شوند باز می‌گردد که نهایتا به عنوان سموم آسیب‌رسان برای سلول‌های ریوی و عروق آنها عمل می‌کنند.

آیا آمبولی بعد از لیپوماتیک درمان دارد؟

بله، در صورت تشخیص زود هنگام علائم ناشی از آمبولی می‌توان با از بین بردن عامل ایجاد آمبولی در بدن آن را برطرف نمود. بسته به اینکه چه عواملی باعث آمبولی می شود، عامل انسداد عروق یا به عبارتی آمبولی چیست، اندازه انسداد چقدر است و کدام قسمت از بدن را درگیر کرده است روش‌های درمان نیز متفاوت است. گاهاً استفاده از یک دارو برای حل آمبولی که ناشی از لخته‌شدن خون باشد می‌تواند این مشکل را برطرف کند یا با تجویز داروهای ضد انعقاد خون مثل هپارین، وارفارین و دوزهای اندک آسپیرین می‌توان از چسبندگی خون و تشکیل لخته‌های بعدی جلوگیری کرد، یکی دیگر از داروهای مصرفی برای درمان آمبولی پروفیلاکسی کورتیکواستروئید است که بایستی حتما با تجویز پزشک مصرف شود.

در صورتی که عامل مسدود کننده عروق خونی بزرگتر از آنچه باشد که بتوان با دارودرمانی برطرف کرد پزشک به فکر آمبولکتومی می‌افتد که با جراحی و ایجاد برش در شریانی که آسیب دیده است این جسم خارجی اضافی را طی فرایندی که آسپیراسیون خوانده می‌شود خارج می‌کند.

از دیگر اقداماتی که برای بهبود آمبولی در لیپوماتیک می‌توان بهره برد، اکسیژن رسانی مناسب به بافت‌ها، هیدراته کردن بدن، مراقبت از دستگاه گوارش به منظور پیشگیری از خونریزی و کاهش سطح استرس بدن اشاره کرد.

بسیاری از متقاضیان انجام عمل لیپوماتیک برای خارج کردن چربی‌های اضافی بدن و تغییر سایز، به دلیل همین خطرات ناشی از لیپوماتیک چون آمبولی چربی یا آمبولی ریه و … از انجام این عمل زیبایی سرباز می‌زنند. شما زیبایی جویان عزیز با اندکی تحقیق در رابطه با روش‌های مختلف پیکرتراشی یا متوجه خواهید شد که در صورت انتخاب یک کلینیک تمیز و معتبری که انواع تجهیزات مورد نظر را داشته باشد و از همه مهم‌تر پزشک متخصصی که از نظر دانش و مهارت و تجربه در بالاترین سطح بوده و شناخته شده باشد بدون تجربه هیچ گونه عوارض جانبی می‌توانید به خواسته‌های خود در رابطه با اندامی زیبا دست یابید.

مطالب بیشتر: چقدر است؟

راهکارهای کاهش خطر آمبولی بعد از لیپوماتیک

بسیاری از افرادی که قصد انجام جراحی لیپوماتیک دارد این سوالات برایشان پیش می آید که آیا احتمال بروز آمبولی (Pulmonary embolism) در عمل لیپوماتیک بالاست یا چه عواملی باعث آمبولی ریوی می‌شود؟ یکی از بهترین روش‌ها برای کاستن احتمال وقوع آمبولی ریه ناشی از جراحی لیپوماتیک انجام تمامی آزمایش‌های قبل از جراحی برای کسب آگاهی از سلامت عمومی بیمار و مطلع کردن پزشک از وجود بیماری‌های مختلف در متقاضیان لیپوماتیک است. در این صورت پزشک از روش‌هایی که متناسب با وضعیت سلامتی فرد باشد برای برداشت چربی‌های مازاد استفاده می‌کند.

به عنوان مثال افرادی که از فشار خون رنج می‌برند گزینه مناسبی برای انجام این عمل نیستند، یا افرادی که بسیار چاق هستند به دلیل اینکه برای حذف چربی‌های این افراد عمل لیپوماتیک مدت زمان زیادی طول می‌کشد بنابراین احتمال آمبولی در این افراد بالا می‌رود، پس به آنها توصیه می‌شود اول از سایر روش‌ها برای لاغری استفاده کنند سپس اقدام به لیپوماتیک نمایند.

برخورداری از رژیم غذایی سالم، انجام فعالیت های روزمره و گنجاندن چند دقیقه ورزش در برنامه روزانه نیز به شما هم در داشتن بدنی سالم کمک خواهد کرد و هم از خطر آمبولی بعد از لیپوماتیک را به میزان زیادی کاهش می دهد.

مطالب بیشتر:

آیا می توان از آمبولی بعد از لیپوماتیک جلوگیری کرد؟

روش‌های متعددی برای پیشگیری از وقوع آمبولی ریوی پس از جراحی لیپوماتیک وجود دارند که همگی آنها به انتخاب و دقت پزشک در استفاده از روش‌های مناسب برای لاغری یا پیکرتراشی شما بستگی دارد. بهتر است بدانید که افرادی که از چاقی بیش از حد رنج می‌برند انجام  لیپوماتیک برای آنها چندان توصیه نمی‌شود که هم به دلیل طولانی شدن زمان جراحی و هم به دلیل زیاد بودن چربی بدن احتمال آسیب به رگ‌ها و بروز آمبولی ریه بعد از جراحی         بیشتر است. روش چربی زدایی از بدن به روش لیپوماتیک برای افرادی که شاخص توده بدنی کمتر از 33 دارند مناسب می باشد.

از دیگر اقداماتی که می‌تواند از احتمال بروز آمبولی ریه بعد از جراحی در فرد بکاهد می‌توان به خودداری از انجام چندین عمل زیبایی به طور همزمان اشاره کرد، چرا که در این صورت نیز مدت زمان جراحی طولانی شده و خطر این عارضه را افزایش می‌دهد.

همانطور که پیشتر نیز ذکر شد یکی از نکات مهمی که قبل از هر نوع عمل جراحی بایستی انجام گیرد ارائه کامل گزارشی از سلامتی فرد تحت عمل است تا پزشک خود را از بیماری‌های زمینه‌ای، داروهایی که مصرف می‌کند، سابقه جراحی‌های قبل که داشته است مطلع نماید. داشتن تحرک کافی در طول روز، عمل به توصیه‌های مراقبتی جراح متخصص قبل و بعد از لیپوماتیک، استفاده از گن‌هایی که مخصوص تخلیه چربی هستند( در صورت تجویز پزشک) از دیگر نکاتی است که در صورت توجه به آنها تا حدود زیادی از وقوع آمبولی پس از لیپوماتیک پیشگیری خواهید کرد.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک برای جلوگیری از آمبولی

همانطور که گفته شد وقوع برخی عوارض جانبی و به ویژه آمبولی ریه بعد از عمل که ممکن است پس از جراحی لیپوماتیک رخ دهد برای افراد بسیار نگران کننده است و همین خود دلیلی بر پشیمانی افراد از انجام این عمل زیبایی می شود.

پس از جراحی پزشک استفاده از گن‌های مخصوص لیپوماتیک را به بیمار توصیه می‌کند که مسئول تخلیه چربی‌ها می‌باشد، که لازم است به مدت دو ماه بی وقفه این گن‌ها پوشیده شوند و پس از این مدت نیز به توصیه پزشک خود می‌توانید ساعاتی از روز گن را درآورید. انجام فعالیت‌های روزانه نیز از دیگر اقداماتی است که پس از لیپوماتیک توصیه می‌شود چون تحرک داشتن خود روشی برای در امان بودن از آمبولی پس از لیپوماتیک است.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.