آغاز دنیای جدید شبکه های اجتماعی با تردز و بلواسکای
شبکه های اجتماعی تردز و بلوسکای به عنوان جایگزین های اصلی شبکه اجتماعی توییتر اهداف مشابهی دارند اما در راستای تحقق این اهداف از روش های کاملاً متفاوتی استفاده کرده اند.
به گزارش انگجت تردز که توسط شرکت متا و مارک زاکربرگ کنترل می شود در حالی که ادعا می کند به گفتگو های عمومی اهمیت می دهد با این حال از طریق تنظیمات مختلف برخی از انواع خاص محتوا را بیشتر از سایرین ترویج کرده است. برای مثال در سال انتخاباتی متا محتوای سیاسی را محدود کرد و کاربران مجبور شدند تنظیمات خود را برای مشاهده پست های مرتبط با انتخابات و “موضوعات اجتماعی” تغییر دهند.
این تمایل به محدود کردن محتوای حساس باعث اتخاذ تصمیمات بحث برانگیز در زمینه نظارت شده است. به عنوان مثال برای ماه ها این اپلیکیشن از جستجوی برخی موضوعات مانند کووید ۱۹ و واکسن ها جلوگیری کرده بود. اگرچه این محدودیت ها اکنون رفع شده است اما هنوز برخی خطا های عجیب در نظارت بر محتوا در تردز مشاهده می شود.
از سوی دیگر بلوسکای رویکردی کمتر متمرکز به نظارت دارد. این شرکت در حالی که از برخی مدیران داخلی برای نظارت بر محتوا استفاده می کند به کاربران این امکان را می دهد که کنترل بیشتری بر روی محتوا های غیرمطلوب داشته باشند و حتی سرویس های نظارتی خود را برای تجربه ای بیشتر سفارشی سازی کنند.
برخلاف تردز که در تلاش است تا از انتشار اخبار سخت جلوگیری کند بلوسکای سعی کرده است به اشتراک گذاری لینک ها را ترویج کند و گزارش هایی از ناشران مختلف حاکی از افزایش قابل توجه ترافیک وب سایت ها از بلوسکای نسبت به تردز و ایکس (توییتر سابق) است.
یکی دیگر از تفاوت های برجسته نحوه نمایش پست ها است. بلوسکای به طور پیش فرض یک فید معکوس زمانی ارائه می دهد که پست ها را از حساب های دنبال شده نمایش می دهد. کاربران همچنین می توانند فید های سفارشی بر اساس موضوعات مختلف ایجاد کنند. این در حالی است که تردز همچنان از فید الگوریتمی برای نمایش محتوا استفاده می کند که ترکیبی از محتوا های مورد علاقه کاربران و مطالب بی ربط است.
در سال ۲۰۲۵ هر دو شبکه اجتماعی برای کسب درآمد به دنبال مدل های جدید خواهند بود. بلوسکای با ارائه دامنه های سفارشی و یک سرویس اشتراکی که ویژگی های اضافی به کاربران می دهد آزمایش هایی برای کسب درآمد انجام داده است. در مقابل تردز که به طور مستقیم به ماشین تبلیغاتی چند میلیارد دلاری متا متصل است ممکن است از ژانویه تبلیغات را آغاز کند.
با وجود آن که بلوسکای همچنان در برابر تردز که بیش از ۱۰ برابر بزرگ تر است به عنوان یک رقیب کوچک محسوب می شود اما کاربران بلوسکای به دیدگاه این شبکه اجتماعی در مورد ایجاد یک فضای اجتماعی باز و غیرمتمرکز اعتقاد دارند. بلوسکای نه تنها در تلاش است تا مدل های جدید اجتماعی ایجاد کند بلکه قصد دارد کنترل بیشتری را به کاربران خود بدهد تا انتخاب هایی در مورد محتوای قابل مشاهده داشته باشند.
این شبکه اجتماعی که ساختاری دموکراتیک تر دارد به توسعه دهندگان خوش آمد گفته است و آنها توانسته اند ده ها اپلیکیشن ثالث برای این سرویس بسازند.
در نهایت بلوسکای برای ایجاد تغییرات بنیادین در دنیای شبکه های اجتماعی بر تغییرات از پایین به بالا تأکید دارد و در تلاش است که کاربران کنترل بیشتری بر آنچه که می بینند داشته باشند.
انتهای پیام/