عمومیکسب و کار

آشنایی کامل با فواید رویال کنین گاسترو سگ

مشکلات گوارشی در سگ‌ها اغلب با تغییر در وضعیت ظاهری، عادات غذایی و یا تغییر در شکل مدفوع بروز می‌کند، بدون شک استفاده از تغذیه سالم و فاقد مواد حساسیت زا می‌تواند تا حد زیادی از بروز این مشکل در آن‌ها جلوگیری کند، به همین دلیل با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله قصد داریم تا با بررسی انواع مشکلات گوارشی و علائم آن و انتخاب رژیم غذایی مناسب، شما را در خرید بهترین برای درمان بیماری‌های گوارشی یاری کنیم.

بیماری‌های رایج گوارشی در سگ‌ها

اغلب بیماری‌های گوارشی با بررسی علائم بالینی توسط دامپزشک و انجام آزمایشات مشخص می‌شود، این مشکلات معمولاً به دلایل ژنتیکی که در نژادهای‌هایی مانند گلدن رتریور، ژرمن شپرد و بردر کولی رایج‌تر است و بر اثر تغذیه ناسالم، ترشح نا مناسب آنزیم‌های گوارشی، عفونت‌های باکتریایی، آلرژی غذایی و… در سگ‌ها بروز می‌کند، در این قسمت از مقاله برای آشنایی بیشتر به طور کامل به بررسی شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی در سگ‌ها می‌پردازیم:

یکی از رایج‌ترین بیماری‌های گوارشی که بر اثر التهاب روده بزرگ به وجود می‌آید و با ایجاد درد ناحیه شکم و اسهال در سگ‌ها نمایان می‌شود، در این بیماری محتویات روده به طور مکرر خارج شده و باعث ایجاد زخم و ترشح مخاط در لایه داخلی روده می‌گردد.

این بیماری به صورت حاد و مزمن در سگ‌ها بروز کرده و باعث ایجاد ناراحتی‌های گوارشی مانند انسداد روده، زخم معده و عفونت می‌گردد که از مهم‌ترین نشانه‌های گاستریت می‌توان به افزایش ترشح اسید معده، استفراغ همراه با خون، درد شکمی، بی اشتهایی و ضعف اشاره کرد.

این بیماری با درگیر کردن معده و روده سگ و بروز دردهای شکمی، اسهال و استفراغ خونی، رنگ پریدگی لثه، کم آبی بدن، کاهش دمای اندام‌ها مشخص می‌گردد که از بهترین روش‌های تشخیص گاستروانتریت می‌توان به انجام آزمایش مدفوع، آزمایش خون و عکسبرداری رادیولوژی از ناحیه شکم اشاره کرد.

التهاب لوزالمعده ( پانکراس ) که بر اثر ترشح نا مناسب آنزیم‌های گوارشی به وجود می‌آید و باعث بروز استفراغ مداوم، درد شکمی، کم آبی بدن و بی‌حالی شدید در سگ‌ها می‌گردد. علائم پانکراتیت معمولاً بر اثر خوردن غذاهای پرچرب و فاسد شدت پیدا می‌کند و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به غش کردن و حتی مرگ سگ‌ها شود.

وجود التهاب در روده کوچک می‌تواند ناراحتی‌های گوارشی متعددی مانند عدم جذب مواد مغذی، کاهش وزن، اسهال مداوم، بی اشتهایی و بی حالی ایجاد کند.

علائم مشکلات گوارشی در سگ‌ها

بیماری‎‌های دستگاه گوارش در سگ‌ها علائم شناخته شده‌ای دارد و معمولاً با توجه در هضم و دفع غذا، ناتوانی در جذب مواد مغذی و کاهش وزن می‌توان به وجود آن پی برد. مسلماً شناخت نشانه‌های رایج و انجام اقدامات درمانی تحت نظر دامپزشک می‌تواند از حاد شدن بیماری جلوگیری کرده و زندگی دوباره‌ای برای این حیوانات دوست داشتنی ببخشد، در ادامه برای آشنایی بیشتر شما صاحبان پت به بررسی کامل علائم رایج مشکلات گوارشی در سگ‌ها اشاره می‌کنیم:

افزایش فعالیت روده و مدفوع آبکی در سگ‌ها از اصلی‌ترین نشانه‌های بروز مشکل در دستگاه گوارش به شمار می‌رود و در صورتی سگ‌تان به طور مکرر این علائم را دارد؛ لازم است که وضعیت تغذیه‌ای آن‌ها را بررسی کرده و آن را به دامپزشک اطلاع دهید.

بالا آوردن غذاهای هضم نشده و حالت تهوع در سگ‌ها از اصلی‌ترین نشانه‌های مشکلات گوارشی به شمار می‌رود و در صورت استمرار می‌تواند باعث بروز کم‌آبی و بی‌حالی در آن‌ها شود.

احساس درد هنگام دفع و سفت شدن مدفوع ( یبوست ) در سگ‌ها بسیار آزار دهنده بوده و می‌تواند ناشی از یک مشکل گوارشی باشد.

اکثر سگ‌هایی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند؛ معمولاً تمایلی به غذا خوردن نشان نمی‌دهند و علائمی مانند دردهای شکمی و نفخ را تجربه می‌کنند.

اغلب ناراحتی‌های گوارشی معمولاً بر اثر بروز اسهال مداوم و بی اشتهایی باعث عدم جذب مواد مغذی بدن سگ‌ها شده و کاهش وزن محسوسی را به دنبال خواهد داشت.

وجود مشکلات پوستی ارتباط مستقیمی با وضعیت سلامت روده داشته و بروز رفلاکس، بیماری‌های التهابی روده و ترشح نا مناسب آنزیم‌های روده منجر به التهاب، خارش و خشکی پوست سگ‌ها می‌گردد.

برگشت اسید معده به مری یک هشدار جدی در وضعیت سلامت سگ‌ها بوده و در صورت عدم درمان می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند التهاب مری و زخم معده شود.

بهترین غذا برای سگ‌های حساس در گوارش

غذای سگ‌های حساس در گوارش باید قابلیت هضم بالایی داشته و منبع غنی از پروتئین حیوانی و گیاهی قابل هضم، کربوهیدرات‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد تا به خوبی مواد مغذی مورد نیاز بدن این حیوانات دوست داشتنی را فراهم کند. مواد غذایی تجاری با فرمولاسیون ویژه‌ای از با کیفیت ترین مواد اولیه قابل هضم، فاقد مواد افزودنی شیمیایی و دارا بودن طعم لذیذ اشتهای سگ‌های بد غذا را تحریک کرده و به حفظ سلامت و درمان بیماری گوارشی آن‌ها کمک خواهد کرد، که از بهترین محصولات غذایی تجاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذای سگ رویال کنین گاسترو سگ اینتستینال
  • غذای خشک سگ گاسترو اینتستینال فایبر رویال کنین
  • غذای سگ رویال کنین مدل گاسترو لوفت
  • غذای خشک توله سگ رویال کنین گاسترو اینتستینال

Gastrointestinal غذای سگ, خرید غذای رویال کنین گاسترو کم چرب سگ, رویال کنین gastro high fibre

ترکیبات غذایی مناسب سگ با معده حساس

برای تغذیه سگ‌هایی که سابقه ناراحتی گوارشی دارند؛ لازم است با مشورت دامپزشک و متخصص تغذیه حیوانات رژیم غذایی متعادل و فاقد هر گونه مواد آلرژی زا برای وعده‌های غذایی حیوان خانگی‌تان فراهم کنید، همچنین با توجه به تاثیر مثبت برخی از مواد خوراکی و مکمل‌ها در درمان بیماری‌های دستگاه گوارش می‌توانید از غذاهای تجاری که حاوی ترکیبات زیر هستند؛ استفاده نمایید:

فیبر نقش مهمی در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده بزرگ داشته و با ایجاد احساس سیری به کنترل وزن سگ‌ها کمک می‌کند.

مواد پروبیوتیک با تنظیم فلور روده و افزایش باکتری مفید نقش مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش دارند و با ترشح آنزیم‌ها به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کنند.

ویتامین‌ B۱۲ و ویتامین C نقش مهمی در هضم بهتر مواد غذایی دارند و در صورت کمبود آن در بدن سگ‌تان می‌توانید با مشورت دامپزشک از مکمل‌های تقویتی خوراکی و تزریقی موجود در بازار استفاده کنید.

اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ با افزایش باکتری‌های مفید روده و به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی می‌توانند تا حد زیادی مشکلات مربوط به روده بزرگ و کوچک را رفع کنند.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد؛ ناراحتی‌های گوارشی از شایع‌ترین بیماری‌های نژادهای مختلف سگ بوده و شناخت دلایل و علائم بروز آن تاثیر بسیاری در درمان به موقع آن دارد و لزوم داشتن یک رژیم غذایی مناسب برافراهم کردن یک رژیم غذایی بالانس شده و مغذی برای سگ‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی این حیوانات دوست داشتنی دارد.

فراهم کردن یک رژیم غذایی بالانس شده و مغذی برای سگ‌ها نقش مهمی در حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی این حیوانات دوست داشتنی دارد.  به همین سبب توصیه می‌شود که شما به عنوان فردی که سرپرستی سگ‌ها را بر عهده دارید؛ با درک اهمیت این موضوع و آگاهی کامل از انواع غذاهای سگ، فواید و معایب غذای خشک و مرطوب، ویژگی‎‌های بهترین غذای سگ و برنامه‌های غذایی متناسب با وزن، سن و نژاد آن‌ها، شناخت مواد مضر و انواع غذاهای خانگی متناسب با دستگاه گوارش سگ‌ها بتوانید به نحو احسن از این حیوانات وفادار مراقبت کنید. بدون شک شما با مطالعه این مقاله جذاب نکات مهمی را در خصوص خرید و عوامل تاثیر گذار در کسب خواهید کرد.

انواع غذای سگ

انواع مختلفی از غذاهای سگ در بازار موجود هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند و در حالت کلی به دو دسته اصلی غذای خشک و غذای مرطوب تقسیم بندی می‌شوند. غذای خشک سگ که جزو رایج ترین و پر فروش‌ترین محصولات موجود در پت شاپ‌ها هستند و با فرمولاسیون ویژه‌ای از مواد مغذی مورد نیاز نژادهای سگ‌ در سنین مختلف تامین می‌کنند. از سوی دیگر، غذاهای مرطوب سگ، نیز با رطوبت بالا، نقش مهمی را در هضم بهتر غذا و هیدراتاسیون بدن این حیوانات دوست داشتنی ایفا می‌کنند، به طور مثال افراد زیادی برای کامل بودن غذای، خریداری میکنند که در ادامه به بررسی بیشتر فواید و معایب هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

فواید و معایب غذای خشک سگ

غذای خشک سگ به دلیل نگهداری و سرو راحت محبوب زیادی در بین صاحبان سگ دارد و به راحتی می‌توان در دمای محیط تا مدت زمان طولانی از آن استفاده کرد. غذای خشک در مقایسه با غذای مرطوب مقرون به صرفه تر بوده و بافت ترد به تمیز کردن دندان های سگ و کاهش مشکلات پریودنتال کمک می‌کند. برندهای مطرح تولید کننده غذای خشک با عرضه محصولات در طعم‌های متنوع و با فرمولاسیون ویژه تمامی نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها را تامین می‌کنند.
با توجه به رایج بودن استفاده از غذای خشک در میان اکثر صاحبان حیوانات خانگی، مصرف مداوم آن می‌تواند مشکلات متعددی را برای سگ‌تان ایجاد کند که از مهم‌ترین آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد یبوست
    • هضم سخت غذا
    • ایجاد حساسیت گوارشی
    • افزایش وزن
    • بوی بد مدفوع و ادرار
    • کم آبی بدن

فواید و معایب غذای مرطوب سگ

غذای مرطوب سگ ( کنسرو و پوچ ) ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و با تامین رطوبت بالا به هیدراته نگه داشتن بدن سگ کمک می‌کند و یک غذای ایده‌آل برای سگ‌هایی که آب کافی نمی‌نوشند؛ به شمار می‌رود. غذای مرطوب به دلیل بافت نرم و طعم لذیذ، اشتهای سگ‌های بد غذا را تحریک کرده و با هضم راحت مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را تامین می‌کند.

اما با این حال لازم است برای استفاده از غذای مرطوب سگ توجه ویژه‌ای به نحوه نگهداری آن داشته‌باشید و از فاسد شدن آن جلوگیری نمایید که از مهم‌ترین معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فاسد شدن سریع
    • ماندگاری کوتاه مدت
    • میزان انرژی و کالری کمتر
    • لزوم نگهداری در دمای کم
    • عدم صرفه اقتصادی

ویژگی بهترین غذای سگ

انتخاب بهترین رژیم غذایی برای سگ‌ها اولویت بالایی در حفظ سلامت و بهبود کیفیت زندگی این حیوانات وفادار دارد. طبق نظر دامپزشکان بهترین غذای سگ باید یک منبع غنی از پروتئین حیوانی مانند گوشت مرغ و بوقلمون، گوشت گاو یا ماهی بوده و ثانیاً، باید دارای نسبت متعادلی از پروتئین، چربی و کربوهیدرات باشد تا به خوبی نیازهای غذایی آن‌ها را برآورده کند، علاوه بر این، غذای سگ باید فاقد هر گونه مواد افزودنی مصنوعی، مواد نگهدارنده و طعم دهنده باشد تا مانع از بروز آلرژی‌های گوارشی شود، سگ‌ها برای رشد بهتر و تامین انرژی مورد نیاز روزانه‌شان به ترکیبات بالانس شده از بهترین مواد اولیه از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی نیاز دارند که در ادامه به بررسی کامل هریک از آن‌ها می‌پردازیم:

  • پروتئین حیوانی

پروتئین نقش مهمی در بهبود عملکرد ماهیچه، حفظ سلامت بافت‌ها، استحکام مفاصل و غضروف‌های سگ داشته و از مهم‌ترین منابع آن می‌توان به گوشت بوقلمون و مرغ، گوشت بره و گوساله اشاره کرد.

  • ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های ب کمپلکس جزو ویتامین‌های محلول در آب به شمار می‌روند و نقش مهمی در حفظ سلامت سیستم عصبی، بهبود متابولیسم، تقویت پوست و مو، افزایش انرژی و شادابی سگ‌ها دارد.

  • ویتامین C

ویتامینC به عنوان یک آنتی اکسیدان مهم که نقش موثری در افزایش سیستم ایمنی سگ‌ها دارد و مصرف آن از بروز بسیاری از بیماری‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند.

  • ویتامین D3

ویتامین د۳ جزو ویتامین‌های محلول در چربی بوده و نقش اساسی در تقویت سیستم ایمنی، استحکام مفاصل، استخوان و دندانهای سگ دارد.

  • ویتامین E

ویتامین ای به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی با رادیکال‌های آزاد موجود در بدن مبارزه کرده و باعث افزایش سطح ایمنی و حفظ سلامت پوست و موی سگ‌ها می‌گردد.

  • کربوهیدرات

کربوهیدرات‌ها به دلیل نقش مهمی که تامین انرژی مورد نیاز روزانه سگ‌ها دارند؛ جزو مهم‌ترین عناصر در ترکیبات غذایی آن‌ها به شمار می‌روند، اما لازم است که مقدار مصرف آن کنترل شود تا از بروز مشکلاتی مانند دیابت و چاقی در سگ‌ها پیشگیری شود.

  • چربی

وجود مقادیر کمی از چربی‌ در رژیم غذایی روزانه سگ‌ها برای جذب ویتامین‌ها و ترمیم بافت‌های بدن لازم است.

  • اسید‌های آمینه

با توجه به اینکه بدن سگ‌ها مقادیر مورد نیاز اسیدهای آمینه را سنتز نمی‌کند؛ بهتر است از طریق خوراکی کمبود آن در بدن جبران شود. تائورین، تریپتوفان، سیستئین و لیزین جزو اسیدهای آمینه ضروری برای تقویت بینایی و قلب، بهبود عملکرد سیستم عصبی و مغز، حفظ سلامت پوست و موی سگ‌ها به شمار می‌روند.

  • اسیدهای چرب

اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ به دلیل نقش مهمی که در تقویت پوست و مو و بهبود عملکرد مغز و قلب دارند؛ جزو اساسی‌ترین نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها به شمار می‌روند.

  • مواد معدنی

کلسیم، پتاسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، روی از ضروری‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن سگ‌ها به شمار می‌روند و نقش مهمی در حفظ سلامت بدن و افزایش طول عمر آن‌ها دارند.

  • رطوبت

کم آبی ( دهیدراته بودن ) بدن سگ‌ها عوارض بسیاری از جمله مشکلات گوارشی، عفونت‌های ویروسی و باکتریایی، تب، له له زدن و… را به دنبال دارد و لازم است در کنار وعده‌های غذایی روزانه آن‌ها آب آشامیدنی کافی قرار دهید.

غذای سگ در سنین مختلف

با افزایش سن سگ ها، نیازهای غذایی آنها تغییر چشمگیری پیدا می‌کند. توله سگ‌ها در سنین رشد به مقادیر بالایی از پروتئین، چربی، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند. سگ‌های بالغ نیز با رسیدن به سن تولید مثل به مواد خوراکی باکیفیت و مقوی نیاز دارند تا بتواند به خوبی جنین را داخل بدنشان پرورش بدهند. از سوی دیگر، معمولاً سگ‌های مسن به رژیمی نیاز خواهند داشت که به استحکام مفاصل کمک کرده و همچنین سطوح پایین‌تری از چربی برای جلوگیری از اضافه وزن در آن‌ها ضروری است، در ادامه به شرح کامل نیازهای تغذیه‌ای سگ‌ها در مراحل مختلف زندگی می‌پردازیم:

  • بدو تولد تا ۲ ماهگی : توله‌های تازه متولد شده به طور میانگین روزانه ۶ بار از شیر مادرشان تغذیه می‌کنند و با رسیدن به ۴ هفتگی می‌توانند در کنار شیر مادر از غذاهای مرطوب سگ استارتر استفاده کنند، همچنین در صورتی که مادرشان توانایی شیردهی نداشته باشد؛ می‌توانید از شیر خشک‌های مخصوص توله سگ برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدنشان استفاده نمایید.
  • ۲ ماهگی تا ۱۲ ماهگی : این مرحله از زندگی سگ‌ها جزو مهم‌ترین دوره زندگی آنها به شمار می‌رود و در این سن برای رشد بهتر به غذاهای مقوی و با کیفیت و ترکیبی از غذاهای خشک و مرطوب نیاز دارند و هر گونه کمبود مواد مغذی ممکن است باعث بروز مشکلات جسمانی در سن بلوغ شود.
  • بارداری : با رسیدن به سن بلوغ، سگ‌های ماده قدرت باروری پیدا می‌کنند و معمولاً مدت زمان بارداری آن‌ها ۶۰ الی ۶۸ می‌باشد، با توجه به اهمیت رژیم غذایی در زمان بارداری و تاثیری که بر رشد جنین دارد؛ لازم است در این برهه حساس از مواد غذایی حاوی انواع ویتامین، پروتئین، مواد معدنی و کربوهیدرات استفاده شود.
  • شیردهی : با تولد توله‌ سگ‌ها و نیاز آن‌ها به شیردهی، بهتر است توجه ویژه‌ای به انرژی از دست رفته و کمبود مغدی مادران شیرده داشته باشید و با در اختیار قرار دادن آب کافی در کنار غذای مادر اند بیبی به تامین انرژی و مواد مغذی مورد نیاز بدنشان کمک کنید.
  • بالای ۷ سال : اکثر سگ‌ها با رسیدن به سن ۷ سال با کاهش تحرک، اضافه وزن و… رو به رو می‌شوند و متابولیسم بدنشان به شدت کاهش پیدا می‌کند، به همین دلیل بهتر است از غذاهای کم کالری و بالانس شده برای تامین نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها استفاده کنید.

غذای سگ برای نژادهای مختلف

سگ‌ها نژادهای متنوعی در سراسر جهان دارند و هریک از آن‌ها براساس شرایط بدنی و میزان فعالیت‌شان نیازهای غذایی متفاوتی دارند که برای مثال سگ‌های نژاد کوچک مانند شی هوا هوا یا یورکشایر تریر‌ها به دلیل سوخت و ساز بالای بدنشان به وعده‌های غذایی بیشتری نیاز دارند و از طرف دیگر سگ‌های نژاد بزرگ، مانند گلدن رتریور یا ژرمن شپرد، به منابع غنی از پروتئین و کلسیم برای حفظ استحکام و عضلات نیاز دارند، همچنین برخی از نژادهایی که از حساسیت غذایی یا آلرژی رنج می‌برند لازم است که با مشورت دامپزشک از رژیم غذایی مخصوصی استفاده کنند که در ادامه به بررسی نیازهای غذایی محبوب‌ترین نژادهای سگ اشاره می‌کنیم:

  • نیازهای غذایی نژاد شیتزو : شیتزوها نسبت به سایر نژاد در معرض مشکلات گوارشی قرار دارند و به همین دلیل بهتر است از ترکیبات غذایی حاوی پروتئین با کیفیت حیوانی، فیبر، پروبیوتیک و اسیدهای چرب امگا۳ برای وعده‌های غذایی‌شان استفاده نمایید.
  • نیازهای غذایی نژاد پودل : پودل‌ها جزو سگ‌های آپارتمانی به شمار می‌روند و معمولاً میزان فعالیت کمی در طول روز دارند، به همین دلیل برای جلوگیری از اضافه وزن بهتر است از ترکیبات غذایی بالانس شده از پروتئین، چربی، کربوهیدرات برای تامین مواد مغذی روزانه‌شان استفاده کنید.
  • نیازهای غذایی نژاد پامرانین : اغلب سگ‌های نژاد پامرانین به طور ژنتیکی بیشتر از سایر نژادها در معرض حساسیت‌های گوارشی قرار دارند و به همین سبب توصیه می‌شود از مواد غذایی با کیفیت و فاقد مواد افزودنی (نگهدارنده، طعم دهنده و رنگ دهنده) برای تغذیه روزانه آن‌ها استفاده کنید.
  • نیازهای غذایی نژاد ژرمن شپرد : ژرمن‌ها با توجه ساختار عضلانی بدنشان به انرژی بیشتری در طول روز نیاز دارند و بهتر است از مواد غذایی پر کالری مانند پروتئین و کربوهیدرات در برنامه غذایی روزانه آن‎ها استفاده کنید.
  • نیازهای غذایی نژاد هاسکی : هاسکی‌ها به دلیل سوخت و ساز بدنی بالا به منابع غنی از پروتئین حیوانی و گیاهی نیاز دارند، آن‌ها همچنین علاقه‌ای به خوردن غذاهای تکراری ندارند، در صورتی که شما سرپرستی نژاد هاسکی را بر عهده دارید بهتر است به متنوع بودن وعده‌های غذایی توجه ویژه‌ای داشته باشید.
  • نیازهای غذایی سگ‌های نگهبان : سگ‌های نگهبان تحرک بدنی زیادی در طول روز دارند و به همین دلیل به مصرف غذاهای پر کالری با ارزش غذایی بالا و سرشار از پروتئین حیوانی، انواع ویتامین، کربوهیدرات‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب نیاز دارند.

مقدار غذای مورد نیاز سگ‌ها

حجم وعده‌های غذایی مورد نیاز سگ‌ها بر اساس وزن و جثه آنها متفاوت بوده و برای مثال سگ‌های نژاد کوچک متابولیسم بدنی بالاتری در مقایسه با نژادهای بزرگتر دارند و نوع مواد خوراکی آنها متناسب با فیزیک فک و دهانشان تهیه شده‌است. از سوی دیگر، سگ‌های نژاد بزرگ به دلیل سطح بالای فعالیت بدنی و برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه، حفظ سلامت عضلات و استحکام استخوانها به کالری و حجم بیشتری از پروتئین حیوانی، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارند تا بتوانند مواد مغذی مورد نیاز‌شان را دریافت کنند. در حالت استاندارد مقدار غذای مورد نیازسگ‌ها در طول روز به اندازه یک بیستم وزن بدنشان تعیین می‌شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر مقدار وعده‌های مورد نیاز سگ‌ها بر اساس وزنشان را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

سگ‌های بالغ نژاد کوچک وزن ۵ تا ۱۰ کیلوگرم : ۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم غذای خشک در روز
سگ‌های بالغ نژاد متوسط وزن ۱۰ تا ۲۵ کیلوگرم : ۴۰۰ الی ۶۰۰ گرم غذای خشک در روز
سگ‌های بالغ نژاد بزرگ وزن بین ۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم : ۵۰۰ الی ۷۵۰ گرم غذای خشک در روز

غذاهای درمانی سگ

سگ‌هایی که بیماری یا شرایط خاصی را از لحاظ جسمانی تجربه می‌کنند؛ در کنار اقدامات درمانی به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز دارند تا بتوانند روند بهبودی خود را به سرعت سپری کنند، به همین دلیل برندهای تولید کننده غذای حیوانات با درک اهمیت این موضوع و با بهره‌گیری از برترین متخصصان تغذیه دامپزشکی و استفاده از تجهیزات پیشرفته اقدام به تهیه مواد غذایی با کیفیت و فرمولاسیون ویژه برای رفع ( مشکلات کلیوی و ادارای، مشکلات گوارشی، مشکلات کبدی، بیماری قلبی، دیابت، مشکلات پوستی، مشکلات دندان و…) کرده‌اند که در ادامه به معرفی پرفروش‌ترین غذاهای درمانی سگ اشاره می‌کنیم:

  • کنسرو ریکاوری رویال کنین سگ
    • غذای درمانی رویال کنین گاسترو سگ اینتستینال
    • غذای درمانی رویال کنین مدل گاسترو لوفت
    • غذای درمانی سگ گاسترو اینتستینال فایبر رویال کنین
    • غذای درمانی سگ یورینری رویال کنین
    • غذای درمانی سگ دنتال اسپشیال رویال کنین
    • غذای درمانی سگ نژاد کوچک ستایتی رویال کنین
    • غذای درمانی سگ هپاتیک رویال کنین
    • غذای درمانی سگ آلرژیک رویال کنین
    • غذای درمانی سگ اسکین کیر رویال کنین
    • غذای درمانی سگ دیابتیک رویال کنین

غذاهای خانگی سگ

برخی از صاحبان سگ ترجیح می‌دهند از غذاهای خانگی برای تغذیه حیوان خانگی‌شان استفاده نمایند تا از کیفیت مواد به کار رفته در آن اطمینان حاصل کنند. با این حال، لازم است تغذیه متعادلی از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنشان را در نسبت‌های مشخص فراهم کنید. همچنین توصیه می‌شود با یک متخصص تغذیه دامپزشکی در این خصوص مشورت کرده و یک دستور غذای خانگی بالانس شده برای سگ‌تان تهیه کنید، در ادامه به مواد غذایی خانگی که سازگاری بالایی با دستگاه گوارش سگ‌ها دارد؛ اشاره می‌کنیم:

  • گوشت بوقلمون پخته شده
    • گوشت مرغ پخته شده
    • گوشت بره پخته شده
    • گوشت گوساله پخته شده
    • ماهی سالمون پخته شده
    • هویج و کرفس پخته شده
    • کدو حلوایی پخته شده
    • برنج پخته شده
    • تخم مرغ آب پز
    • نان جو

بهترین برندهای تولید کننده غذای سگ

با توجه به افزایش افراد علاقه مند به نگهداری از حیوانات در سراسر دنیا کمپانی‌های متعددی در ایران و کشورهای خارجی اقدام به تولید غذای سگ کرده‌اند که از معتبرترین آن‌ها می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد:
برند ترکیه‌ای رفلکس : از پر فروشترین تولید کنندگان غذای پت در سراسر جهان که با بهره‌گیری از مجهزترین آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت (فیزیکی، شیمیایی، میکروبیولوژیکی، سم شناسی) محصولات خود را با کیفیت پرمیوم و سوپر پرمیوم به بازار عرضه کرده‌است که در ادامه به معرفی پرطرفدارترین غذاهای سگ رفلکس اشاره می‌کنیم:

  • غذای سگ بالغ رفلکس پلاس های انرژی
    • غذای سگ نژاد کوچک رفلکس پلاس طعم سالمون
    • غذای خشک سگ بالغ رفلکس باطعم بره و برنج
    • غذای سگ رفلکس با طعم سالمون و برنج
  • غذای سگ مینی پاپی رویال کنین
    • غذای سگ بالغ رویال کنین شیتزو
    • غذای سگ بالغ گلدن رتریور رویال کنین
    • غذای سگ پامرانین رویال کنین
    • غذای خشک سگ مدیوم ادالت رویال کنین
    • غذای خشک سگ مکسی پاپی رویال کنین

برند آلمانی جوسرا : این برند از سال ۱۹۴۱ فعالیت خود را شروع کرده و محصولات خود را با کیفیت سوپر پرمیوم به بازار سراسر جهان عرضه می‌کند. برند جوسرا با بهره‌گیری از مواد طبیعی و ارگانیک و عدم استفاده از مواد افزودنی شیمیایی و با دارا بودن گواهینامه معتبر ایمنی کیفی از برترین برندهای تولید کننده غذای سگ محسوب می‌شود که از پرطرفدارترین محصولات این برند می‌توان به محصولات زیر اشاره کرد:

  • غذای سگ بالغ نژاد کوچک جوسرا مینی دلوکس
    • غذای سگ جوسرا مدل جوسی داگ فامیلی
    • غذای توله سگ جوسرا مدل جوسی داگ جونیور
    • غذای سگ باردار و توله سگ فامیلی پلاس جوسرا
    • غذای سگ جوسرا سنسی جونیور

برند آلمانی هپی داگ : از قدیمی‌ترین برندهای تولید کننده غذای سگ که در سال ۱۹۵۰ در کشور آلمان شروع به کار کرد. این برند با تمرکز بر کیفیت بالای محصولات و عدم استفاده از مواد افزودنی شیمیایی نقش مهمی در حفظ سلامت حیوانات خانگی ایفا کرده و محصولات خود را برای تمامی نژادها و رده‌های سنی مختلف در کیفیت‌های سوپر پرمیوم، ارگانیک و های پرمیوم به بازار عرضه می‌کند که در ادامه به معرفی بهترینمحصولاتاین برند اشاره می‌کنیم:

  • غذای خشک توله سگ نژاد کوچک سوپر پرمیوم هپی داگ
    • غذای خشک سگ بالغ نژاد کوچک سوپر پرمیوم هپی داگ
    • غذای سگ هپی داگ مدل نیچر کراک طعم گوشت و برنج
    • غذای خشک سگ بالغ نژاد کوچک عقیم سوپرپرمیوم ارگانیک هپی داگ
    • غذای خشک سگ بالغ هپی داگ با طعم گوساله و برنج

برند برزیلی مونلو: این برند از سال ۲۰۰۱ شروع به کار کرده و محصولات خود را براساس استاندارهای کنترل کیفی در بسته‌بندی‌های قابل بازیافت به بازار عرضه می‌کند. محصولات غذایی مونلو با بهره‌گیری از مواد ارگانیک و حاوی عصاره‌های گیاهی به بهبود هضم و دفع غذا در سگ‌ها کمک می‌کند که در ادامه به معرفی محبوب‌ترین غذای این برند اشاره می‌کنیم:

  • غذای سگ مونلو مدل سلکت طعم مرغ و برنج
    • غذای سگ بالغ تردیشنال مونلو
    • غذای سگ مونلو پاپی طعم مرغ
    • غذای خشک سگ مونلو نژاد متوسط و بزرگ

برند ایرانی نوتری پت: این برند از سال ۱۳۷۹ خط تولید غذای سگ و گربه را در ایران راه‌اندازی کرده است. محصولات نوتری پت با کیفیت بالا و با هدف ارتقا سلامت حیوانات خانگی و بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته به بازار عرضه شده که از پر طرفدارترین محصولات این برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • غذای خشک سگ پروبیوتیک نوتری پت
    • غذای خشک سگ بالغ نوتری پت
    • غذای خشک سگ بالغ نژاد کوچک نوتری پت
    • کنسرو سگ طعم کدو تنبل نوتری پت

برند ایرانی مفید: این برند از سال ۱۳۹۷ در شهر اصفهان فعالیت خود را آغاز و به طور تخصصی در زمینه تولید غذای حیوانات خانگی فعالیت می‌کند. محصولات مفید با بهره‌گیری از مواد اولیه با کیفیت و حاوی انواع ویتامین‌ها و موادد معدنی توانسته سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار بگیرد که در ادامه به معرفی محصولات پر فروش این برند اشاره می‌کنیم:

  • غذای خشک سگ نگهبان برند مفید
    • غذای خشک توله سگ نژاد کوچک مفید
    • غذا خشک سگ مکسی ادالت مفید
    • غذای خشک سگ بالغ نژاد کوچک
    • غذای خشک سگ مدل حمایتی مفید

بهترین مولتی ویتامین‌ برای سگ

سگ‌ها نیز همچون سایر موجودات ممکن است بر اثر تغذیه ناسالم و سبک زندگی‌شان با کمبود ویتامین و مواد معدنی مواجه شوند که در این صورت لازم است با مشورت دامپزشک از مولتی ویتامین‌های اورجینال برای جبران کمبود مواد مغذی استفاده شود که از بهترین مکمل‌های غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص مولتی ویتامین بیفار مدل تاپ ۱۰
    • قرص مولتی ویتامین و ال کارنتین سگ بیفار
    • شربت ویتامین ب کمپلکس بیفار
    • قرص کلسیم سگ بیفار
    • قرص ضد ریزش مو سگ آنتی ویتال
    • شربت مکمل مولتی ویتامین سگ تی ار ام
    • شربت سگ مایازول تی ار ام مخصوص عضله سازی
    • شربت سگ افزایش تحرک کراسین تی ار ام

غذای تشویقی سگ

در نظر گرفتن غذای تشویقی برای سگ‌ها بعد از انجام فرامین آموزشی جذابیت بسیاری دارد؛ به خصوص اگر غذای تشویقی حاوی ارزش غذایی بالایی بوده و طعم لذیذی نیز داشته‌باشد؛ غذاهای تشویقی علاوه بر ایجاد سرگرمی نقش مهمی در تحریک اشتها، تقویت سیستم ایمنی، رشد و استحکام مفاصل و استخوان‌ها، هضم و دفع آسان غذا دارد و باعث ایجاد رابطه صمیمانه بین شما و حیوان خانگی‌تان می‌گردد به همین دلیل در این قسمت از مقاله به معرفی پرطرفدارترین غذاهای تشویقی سگ می‌پردازیم:

  • تشویقی سگ جرهای با طعم جگر
    • تشویقی سگ جرهای با طعم بلوبری
    • تشویقی سگ جرهای با طعم مرغ
    • تشویقی سگ جرهای با طعم اردک
    • تشویقی سگ لاو می

مواد مضر برای سلامت سگ

سگ‌ها معمولاً هر آنچه را که در اطراف خود می‌بینند بو می‌کشند و ممکن است برخی از آن‌ها ببلعند، به همین سبب در صورتی که شما سرپرستی سگ‌ها را بر عهده دارید؛ بهتر است آگاهی کاملی از مواد مضر برای سلامتی‌شان داشته‌باشید و بتوانید با دور کردن آن‌ها از بروز اتفاقات ناگوار پیش‌گیری کنید، برخی از مواد ممنوعه برای سگ‌ها عبارت اند از:

  • مواد غذایی خام
    • انگور
    • کشمش
    • سیر
    • پیاز
    • قهوه
    • نوشابه
    • شکلات
    • مواد الکلی
    • هسته میوه
    • شیر گاو
    • نمک و ادویه‌جات
    • آجیل
    • داروهای انسانی
    • سموم شیمیایی

نکات مهم برای خرید غذای سگ

برای انتخاب یک غذای ایده‌آل برای سگ‌‌تان لازم است؛ چندین فاکتور مهم را به یاد داشته‌باشید:

ü خرید از برندهای معتبر تولید کننده غذای حیوانات
ü خرید از نمایندگی‌های و فروشگاه‌های معتبر
ü بررسی ترکیبات غذایی به کار رفته در محصول
ü توجه به ذائقه و حساسیت‌های غذایی سگ
ü عدم خرید محصولات حاوی نگهدارنده، طعم دهنده و رنگ دهنده شیمیایی
ü توجه به تاریخ انقضا محصول
ü توجه به نژاد و سن سگ
ü توجه به بسته‌بندی و اصالت کالا
ü توجه به نحوه نگهداری و مصرف محصول

قیمت غذای سگ

قیمت مواد غذایی عرضه شده در بازار ارتباط مستقیمی با کیفیت و اورجینال بودن محصول، مواد اولیه به کار رفته در ترکیبات آن و بسته‌بندی محصول دارد و بدون شک برای تهیه مواد غذایی مرغوب لازم بودجه کافی در اختیار داشته‌باشید، همچنین توصیه می‌شود برای جلوگیری از اتلاف هزینه با مشورت دامپزشک و آگاهی از نیازهای تغذیه‌ای حیوان خانگی‌تان اقدام به خرید نمایید.

بهترین نمایندگی غذای سگ در ایران

توصیه می‌شود در هنگام تهیه غذای سگ، از پت شاپ‌ها و فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید کنید؛ زیرا در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است که وضعیت سلامت حیوان خانگی‌تان با خطر جدی مواجه شود. در صورتی که شما قصد خرید آنلاین غذای سگ‌تان را دارید؛ می‌توانید به راحتی آن را از پت شاپ آنلاین تام و جری ثبت سفارش کرده و با قیمت مناسب در بسته‌بندی اورجینال و همراه با فاکتور معتبر درب منزل و یا محل کارتان دریافت نمایید.

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله اشاره شد؛ داشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی برای سگ‌ها نقش مهمی در بهبود کیفیت زندگی آن‌ها داشته و لازم است که شما به عنوان فردی که از آن‌ها مراقبت می‌کنید با درک نیازهای تغذیه‌ای آن‌ها در سنین مختلف و تهیه محصولات غذایی از برندهای معتبر بتوانید به نحو احسن از حیوان خانگی‌تان مراقبت کنید.

برای دوستانتان ارسال کنید

این تیتر را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ی سگ‌های حساس در گوارش در کنار اقدامات تحت نظر دامپزشک از بهترین روش‌ها برای حل مشکلات گوارشی به شمار می‌رود.