استان هاکسب و کار

آثار تاریخی یزد به ما چه می گویند؟

شهری در دل کویر! سرزمین آفتاب سوزان! معدن کوچه پس کوچه های قدیمی! یزد، این مکان دیدنی در مرکز ایران، هزاران مسافر و علاقه مند را به سوی خود جذب می کند. در این شهر دوست داشتنی می توانید از نزدیک با بافت های قدیمی یک شهر خشت و گلی آشنا شوید. این جا حرف های زیادی برای گفتن دارد. اگر به کویرگردی علاقه دارید و می خواهید اوج شکوه و عظمت ستاره های آسمان شب را با چشمانتان تماشا کنید، یزد، بهترین مکان است. چرا تور یزد را رزرو نمی کنید و رهسپار این شهر نمی شوید؟!

آجر سنتی یزد, باغ, تابستان

همه ما از اینکه بتوانیم جاهای تاریخی و عجیب و شاید کمتر شناخته شده را از نزدیک ببینیم، لذت می بریم. به خصوص آن مکان هایی که فقط در عکس های کتاب ها و یا ویدیوها دیده ایم، برایمان جالب تر است. فکر می کنیم شما هم با ما هم عقیده هستید؛ گردشگری، یک تفریح و سرگرمی است که برای تقویت روحیه بسیار ایده آل است. همه شهرهای ایران، تماشایی هستند! یزد هم از این قاعده مستثنی نیست!

خیلی از جاهای دیدنی یزد را می شناسیم، اما برخی از آنها هنوز آن طورها هم که باید شناخته شده نیستند. در این بحث می خواهیم به معرفی تمامی آثار تاریخی معروف یزد اشاره کنیم. قطعاً این مکان ها حرف های زیادی برای گفتن دارند. با ما همراه باشید.

این 7 مکان تاریخی یزد را بهتر بشناسیم

آجر سنتی یزد, باغ, تابستان

1-باغ دولت آباد یزد

یکی از دیدنی ترین بناهای قدیمی شهر یزد، باغ دولت آباد است. این باغ از قسمت ها و بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام، نمای متفاوتی از معماری کهن را به نمایش می گذارند. قدمت این باغ به دوران زندیه و افشاریه باز می گردد. در باغ دولت آباد یزد، کاخ های زمستانی و تابستانی ساخته شده است. همچنین تالارهایی که به زیبایی هر چه تمام تر آینه کاری شده اند و آب انبار نیز در این مکان خودنمایی می کنند. داستان هایی که این باغ در دل خود جای داده است، حاکی از تاریخ حکومت های زندیه و گاهی قاجاریه است. اگر به یزد سفر کردید، شکوه این بنای تاریخی را خودتان از نزدیک تماشا کنید.

2-میدان امیر چخماق یزد

یکی دیگر از جذاب ترین آثار تاریخی یزد، منطقه ای وسیع با نام میدان امیر چخماق است. اینجا معماری به اوج شکوه و خلاقیت خود رسیده است! در اطراف این میدان، مسجد و حسینیه قدیمی و آب انبار قرار دارند. قدمت این منطقه به دوران تیموریان باز می گردد. این میدان، نمادهایی از کاشی کاری و برجسته کاری است. نمای میدان امیر چخماق یزد هنگام شب به قدری خیره کننده و دلفریب است که بدون شک، شیفته آن خواهید شد! این منطقه کهن را خودتان از نزدیک تماشا کنید.

3-آتشکده یزد

سومین بنای تاریخی و ارزشمند در یزد، آتشکده زرتشتیان است. این مکان در سال 1313 ساخته شده است اما قدمت آتش آن به حدود 1500 سال قبل باز می گردد. این آتش در طول قرن ها همچنان روشن نگاه داشته شده است تا نمادی از آیین و دین زرتشت باشد. قسمت های مختلفی در این آتشکده وجود دارد که تماشای آنها خالی از لطف نخواهد بود.

4-محله فهادان یزد

یکی دیگر از جاهای تاریخی یزد، محله فهادان نام دارد. اینجا برگرفته از ده ها و صدها کوچه و محله است که یک بافت تاریخی و قدیمی، خشتی و گلی را تشکیل داده اند. اگر تصاویر این محله را از نمای بالا نگاه کنید، به زیبایی و قدمت آن پی خواهید برد. محله فهادان در یزد به هزاران سال قبل برمی گردد. در اطراف این محله، بازارها و مغازه های زیادی قرار دارد که آنها نیز نمادی از بافت تاریخی این شهر هستند.

وقتی برای تماشای این محله می روید، دیگر بناهای قدیمی نیز هستند که آنها را نیز می توانید تماشا کنید. از این جمله می توانیم به عمارت لاری ها، مسجد چهل محراب، زندان اسکندر، موزه سکه و مردم شناسی، بقعه دوازده امام، خانه محمودی و …، اشاره کنیم. هر یک از این بناها داستان های زیادی برای تعریف کردن دارند. برای تماشای همه بخش های محله فهادان یزد باید یک یا دو روز را فرصت اختصاص دهید.

5-مسجد جامع یزد

نمی توانیم از بناهای تاریخی یزد صحبت کنیم اما نامی از مسجد جامع به میان نیاوریم. اینجا یک بنای قدیمی است که معماری آن در نوع خود، مثال زدنی می باشد. کاشی کاری ها، معرق کاری، گچکاری ها، همه باعث زیباتر شدن گنبد و مناره های مسجد جامع یزد شده اند. وقتی داخل این مسجد می شوید، گویی آسمان بالای سر شما در حال رقص است!

6-ساباط های یزد

یکی از دیدنی ترین جاهای تاریخی یزد، دالان ها و راهروهای خشتی و گلی است که به نام ساباط های یزد شهرت دارند. اینجا محله های قدیمی را تشکیل داده است که در جای خود، تماشایی هستند. یزد، شهری کویری است و زمستان های یزد و تابستان های بسیار داغ دارد. با این حال، وقتی از میان ساباط ها عبور می کنید، تغییرات دمای هوا را چندان احساس نخواهید کرد. این دقیقاً همان امتیاز بزرگی است که معماری این دالان ها فرآهم می سازد.

7-آب انبار شش بادگیری

بارها و بارها درباره شکوه و زیبایی بناهای تاریخی یزد مطالبی خوانده اید. آب انبار شش بادگیری، یکی از این بناها است. در این آب انبار، 6 عدد بادگیر بلند تعبیه شده است که نقش خنک کنندگی را دارد. قنات ها و آب انبارها، اجزای جدا نشدنی از بافت تاریخی یزد هستند. این آب انبار از نظر ساخت و معماری، ویژه و دیدنی است. ایده خوبی است که به یزد سفر کنید و از پله های آب انبار پایین بروید و اینجا را خودتان از نزدیک تماشا کنید.

دیدنی های یزد، کم نیستند! شما می توانید تورهای زمینی و هوایی یزد را رزرو کنید و رهسپار این سرزمین تاریخی شوید. شاید هم ترجیح می دهید با خودروی شخصی سفر کنید، که در این صورت، بهترین هتل های یزد برای پذیرایی از شما آماده هستند.

ما بر اساس وبسایت تیناسفر، بهترین هتل یزد را برایتان معرفی می کنیم تا بتوانید درباره رزرو اقامتگاه، تصمیم گیری درستی داشته باشید. لذا این هتل ها را می توانید در سفر خود به یزد بررسی نمایید:

هتل ارگ یزد – هتل داد یزد – هتل مهر و ماه یزد – هتل صفاییه یزد – هتل فیروزه – هتل فهادان – هتل مشیرالممالک – هتل مظفر – هتل مهر در یزد و هتل ملک التجار.

مجله سلامتی ایران

جدیدترین اخبار روز پزشکی و سلامتی ایران و جهان و در این مجله سلامتی و پزشکی می توانید شاهد بررسی انواع امراض و بیماری های مختلف، شیوه ها و راهکار های درمان، روش های تشخیص بیماری باشید.