عمومیکسب و کار

چرا لباسشویی ال جی روشن میشه ولی کار نمیکنه

چرا ماشین لباسشویی روشن می‌شود اما کار نمی‌کند؟

اغلب مردم چند بار در هفته از ماشین لباسشویی استفاده می کنند. حالا فکر کنید اگر روزی بخواهید لباس های خود را بشویید و لباسشویی روشن نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ هنگامی که دو شاخه برق را به پریز وصل می کنید، ممکن است متوجه شوید که ماشین لباسشویی پاسخ نمی دهد، چراغ های دستگاه روشن می شود اما دستگاه کاری انجام نمی دهد این مشکل دلایل زیادی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد در نتیجه با کاردون همراه باشید.

ابتدا به دو نکته توجه داشته باشید دلایل روشن نشدن لباسشویی،  و روشن شدن ولی کار نکردن آن کاملا با یکدیگر متفاوت هستند و ما در این مقاله به علت‌های کار نکردن ماشین لباسشویی هنگامی که روشن است، می‌پردازیم.

چرا ماشین ظرفشویی روشن میشه ولی کار نمیکنه, علت کار نکردن دکمه استارت لباسشویی, علت کار نکردن ماشین لباسشویی ال جی

دلایل کار نکردن ماشین لباسشویی روشن

تفاوتی ندارد که دستگاه ماشین لباسشویی ال جی شما روشن نمی شود یا ماشین لباسشویی سامسونگ شما یا هر برند دیگری چرا که اساس کاری همه ی برند ها تقریبا یکسان است. در ادامه به مهم‌ترین علت‌های اینکه ماشین لباسشویی روشن می‌شود ولی کار نمی‌کند می‌پردازیم:

  • بروز مشکلات برقی در ماشین لباسشویی
  • عدم توجه به ظرفیت مخزن ماشین لباسشویی
  • بسته نبودن درب لباسشویی
  • مشکلات میکروسوئیچ ماشین لباسشویی
  • خرابی کلید استارت یا ولوم لباسشویی
  • خرابی و بروز مشکلات در برد دستگاه
  • مشکلات پمپ آب یا پمپ تخلیه
  • خرابی شیر برقی لباسشویی
  • خرابی هیدروستات
  • خرابی موتور لباسشویی
  • بروز مشکل در چرخ دنده های ماشین لباسشویی

این مشکلات را در ادامه مطلب به طور کامل‌تر توضیح داده‌ایم:

بروز مشکلات برقی در ماشین لباسشویی

روشن بودن دستگاه از صفحه نمایش یا در بعضی مدل‌ها صدای فشردن دکمه‌ها و ولوم مشخص می‌شود. یکی از شایع‌ترین دلایل کار نکردن ماشین لباسشویی روشن، وجود مشکلات برقی در دستگاه است. توصیه می‌کنیم، قبل از هر اقدامی، جریان برق ورودی دستگاه را چک کنید. دستگاه را جلو بکشید و سیم برق متصل شده به پریز و حتی خود پریز را چک کنید.

عدم توجه به ظرفیت مخزن ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل شایع دیگر اینکه ماشین لباسشویی روشن می‌شود ولی کار نمی‌کند، پر کردن دستگاه بیشتر از ظرفیت آن است. برای مثال اگر ظرفیت دستگاه شما 7 کیلو است باید به این نکته توجه داشته باشید که این ظرفیت علاوه بر لباس‌ها، آب و مواد شوینده را نیز شامل می‌شود.

در صورتی که درب دستگاه به خوبی بسته نشود آب وارد دستگاه نمی شود و ماشین لباسشویی شروع به کار نخواهد کرد. بنابراین باید از محکم بسته شدن درب اطمینان حاصل کنید.

در ادامه مواردی را بررسی می کنیم که برای عیب یابی تخصصی آنها حتما باید با مراکز  تعمیر ماشین لباسشویی و لوازم خانگی در ارتباط باشید.

مشکلات میکروسوئیچ ماشین لباسشویی

میکروسوئیچ ها دارای دو نوع مغناطیسی و برقی هستند و در ماشین لباسشویی به وسیله عملکرد آنها قفل یا باز می‌شود. اگر میکروسوئیچ دچار مشکل شود آب وارد دستگاه نخواهد شد.

خرابی کلید استارت یا ولوم لباسشویی

حتی خرابی دکمه ها هم می تواند باعث روشن شدن لباسشویی و کار نکردن آن شود که این خرابی در دکمه‌های شروع و ولوم دستگاه ممکن است صورت گیرد.

اگر ماشین لباسشویی و چراغ‌های روی پنل آن روشن می‌شود و دستگاه آبگیری می‌کند اما فرایند شست و شو آغاز نمی‌شود، به احتمال زیاد خرابی کلید استارت یا ولوم دلیل کار نکردن ماشین لباسشویی روشن است.

در صورت خرابی کلید استارت یا ولوم، دستور شروع برنامه به درستی داده نمی‌شود. خرابی کلید استارت یا ولوم لباسشویی ممکن است مکانیکی یا الکترونیکی باشد و باید آن را تعویض و یا تعمیر کرد.

خرابی و بروز مشکلات در برد دستگاه

اصلی‌ترین قسمت هر دستگاه برد آن است و ایراد در آن می تواند باعث مشکلات مختلف شود. یکی از این مشکلات روشن شدن لباسشویی اما کار نکردن آن است. اگر دستگاه به دلیل مشکل در برد الکترونیکی کار نمی‌کند، به علت قیمت بالا و حساس بودن این قطعه، حتما از تکنسین فنی برای تعمیر لباسشویی ایندزیت در اصفهان  کمک بخواهید.

مشکلات پمپ آب یا پمپ تخلیه

گاهی ممکن است پمپ تخلیه خراب شده باشد. یکی از دلایل شایع خرابی پمپ تخلیه ماشین لباسشویی عبور کرک یا اشیا از فیلتر و گیر افتادن آنها در پمپ تخلیه است. در بسیاری از مواقع، پمپ باید تعویض شود.

اگر ماشین لباسشویی روشن می‌شود ولی آب در ماشین لباسشویی وارد نمی‌شود، شیر برقی را بررسی کنید. برای این کار لباسشویی را از برق جدا کنید و شیر برقی را به وسیله سیم تست، چک کنید. اگر مشکل وجود داشت باید شیر برقی را تعویض کنید.

هیدروستات میزان آب ورودی به لباسشویی را کنترل می کند و از ورود بیش از حد آب به دستگاه جلوگیری می کند. در صورت هوا گرفتن هیدروستات و خالی نشدن هوای درون آن به علت وجود رسوب و جرم، آب به میزان کافی وارد دیگ شست و شو نمی شود. هیدروستات یکی از قطعات مهم دستگاه است. حتما باید برای کار کردن مجدد ماشین لباسشویی، آن را رسوب زدایی و تعمیر کنید.

خرابی موتور و اتصالات مربوط به آن هم یکی از مهمترین دلایل کار نکردن ماشین لباسشویی روشن است. ممکن است پارگی تسمه باعث کار نکردن موتور شده باشد، از طرفی ممکن است اتصالات موتور به برد دچار مشکل شده باشد. البته دلایل فنی دیگری هم وجود دارد که می تواند باعث کار نکردن ماشین لباسشویی شود. به این نکته توجه داشته باشید در صورتی که ماشین لباسشویی را برای انجام عملیات شستشو روشن کردید اما صدای خفه ای یا صدای وز وز از دستگاه به گوشتان رسید بلافاصله دستگاه را خاموش کنید و از متخصص با تجربه بخواهید که برای ، سامسونگ، ، پاکشوما، بوش و همه برندها متخصصین را به محل شما مراجعه کند.

بروز مشکل در چرخ دنده‌های ماشین لباسشویی

خرابی چرخ دنده ها باعث می شود در حالی که دستگاه روشن است هیچ گونه نیروی محرکه ای به محور تایمر انتقال نیابد و به همین دلیل چرخه ی شست و شوی لباسشویی شروع نمی شود. برای رفع مشکل لباسشویی در این حالت باید حتما چرخ دنده‌ها چک شوند.

در برخی مواقع ممکن است دلایل ساده‌ای باعث روشن نشدن ماشین لباسشویی شما شود. قبل از هر چیز درباره این موضوع به اطمینان برسید و کابل رابط را بررسی کنید که دچار پارگی و یا خرابی نشده باشد. اگر هر گونه مشکلی در کابل رابط و یا سیم اتصال به برق ماشین لباسشویی مشاهده کردید بهترین گزینه تعویاینکه چرا ماشین لباسشویی ال جی روشن نمی‌شود دلایل زیادی می‌تواند داشته باشد. در ادامه چند دلیل اساسی که ممکن است در مورد ماشین لباس‌شویی شما وجود داشته باشد را با هم بررسی خواهیم کرد:

  1. وجود نوسان در برق ماشین لباسشویی

قبل از انجام هر کاری و تماس با کارشناس مربوطه، باید مطمئن شوید که دستگاه به برق متصل است و هیچ مشکلی در اتصالات برقی آن وجود ندارد.

گاهی ممکن است پریزی که دوشاخه‌ ماشین لباسشویی را به آن متصل کردیده‌اید، مشکل داشته باشد. خیلی ساده با استفاده از یک فازمتر می‌توانید چک کنید که آیا در همان پریز اتصال برق وجود دارد یا خیر!

  • گاهی پارگی یا پوسیدگی سیم‌های برق ممکن است دلیل اصلی به وجود آمدن این مشکل باشد.
  • اگر بررسی کردید و متوجه شدید که سیم‌های ماشین لباسشویی مثل قبل نیست، بهترین کار تعویض سیم‌های برق پوسیده یا آسیب‌دیده است.

ماشین‌های لباسشویی ال جی زمانی که مقدار ولتاژ برق ورودی‌شان کمتر از ۲۰۵ ولت باشد، روشن نمی‌شود و ممکن است فکر کنید که دستگاه به مشکل خورده است.

در مورد این ماشین‌های لباسشویی، بهترین ولتاژ برای بهترین عملکرد، چیزی بین ۲۰۵ تا ۲۳۰ ولت با جریان ۱۵ آمپر است. بهترین وسیله برای تست ولتاژ هم دستگاهی به اسم مولتی‌متر است.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی ال جی خود را به کاراباما بسپارید پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته

  1. درست قرار ندادن لباس‌ ها در ماشین لباسشویی

گاهی ممکن است که درست قرار ندادن لباس‌ها یا مچاله و تلنبار کردن البسه روی هم، علت کار نکردن ماشین لباسشویی‌ ال جی باشد.

  • هرگز سعی نکنید که بیشتر از ظرفیت ماشین آن را پر کنید.
  • اگر حجم لباس‌ها خیلی بیشتر از حجم مشخص شده باشد، همین امر ممکن است موجب درست نچرخیدن دیگ یا کلا روشن نشدن لباسشویی شود.
  • خوب است که هنگام قرار دادن لباس‌ها به داخل دیگ ماشین لباسشویی، به صورت یکنواخت و تک‌تک قرار دهید.
  1. ایراد در دکمه‌ استارت و سوئیچ

در مدل‌های صفحه نمایش لمسی ماشین‌های لباسشوی ال جی در صورتی که ماشین روشن نشود، پنل دستگاه باید توسط تکنسین باز و بررسی شود.

ولی اگر صفحه نمایش لمسی نداشت باید کلید قطع و وصل را تکنسین با مولتی‌متر بررسی کند.

  1. خرابی میکروسوئیچ درب ماشین لباسشویی ال جی

در طراحی ماشین‌ لباسشویی‌های جدید، سیستمی تعبیه شده است که به محض باز کردن درب، فعالیت ماشین هم متوقف می‌شود.

وظیفه متوقف کردن عملیات بر عهده‌ میکروسوئیچ است که گاهی خراب بودن همین قطعه ممکن است دلیل اصلی کار نکردن ماشین لباسشویی باشد.

این قطعه اگر نتواند به خوبی کار کند، درب ماشین بسته نمی‌شود و اگر درب به طور کامل بسته نباشد، ماشین لباسشویی نمی‌تواند شروع به کار کند.

تست سالم بودن میکروسوئیچ درب لباسشویی:

  • برای اینکه مطمئن شوید که مشکل ماشین از میکروسوئیچ است باید درب ماشین لباسشویی را کامل باز کنید.
  • سپس فنر دور درب را با استفاده از یک پیچ‌گوشتی به سمت بیرون بکشید تا فنر آزاد شود.
  • فنر را از جای خودش آزاد کنید و به آرامی بخش بیرونی لاستیک دور درب را درون آبکش دیگ قرار دهید تا بتوانید میکروسوئیچ را باز کنید.
  • بعد از باز کردن باید زبانه‌ میکروسوئیچ را فشار داده و بعد رها کنید.
  • اگر بعد از انجام این کار صدایی را نشنیدید، این نشان دهنده‌ این است که میکروسوئیچ از کار افتاده و باید آن را تعویض کنید.
  1. خراب شدن ولوم تایمر

در بعضی از مدل های ماشین لباسشویی ال جی، برای خاموش و روشن کردن دستگاه باید از یک ولوم تایمر استفاده کرد.

ولوم تایمر روی پنل اصلی قرار داده شده است. گاهی خرابی یا هرز شدن ولوم تایمر ممکن است علت کار نکردن ماشین لباسشویی ال جی باشد که به راحتی با تعویض این قطعه، مشکل‌تان برطرف خواهد شد.

  1. خرابی برد اصلی ماشین لباسشویی

صفحه نمایش کوچکی که در قسمت جلویی ماشین‌ لباسشویی‌های ال جی قرار داده شده است نقش مهمی در عملکرد دستگاه دارد.

چرا که با استفاده از همین صفحه نمایش می‌توانید برنامه‌های شستو، کدهای خطا و در کل تمامی عملکرد ماشین لباسشویی را کنترل کنید.

اگر زمانی احساس کردید که یک یا چند دکمه از این صفحه نمایش کار نمی‌کند، ممکن است برد اصلی ماشین لباسشویی دچار مشکل شده باشد. با تعمیر یا تعویض برد این مشکل برطرف خواهد شد.

  1. نبود ولتاژ کافی در برد کنترل

وظیفه‌‎ اصلی برد ماشین لباسشویی که به نوبه‌ای می‌تواند فرمانده‌ کل دستگاه باشد، کنترل صحت عملکرد اجزای داخلی مثل موتور، پمپ و سایر اجزای مهم دیگر است.

اگر برد کنترل ماشین نتواند ولتاژ کافی برای موتور، شیر برقی، پمپ یا قفل درب (میکروسوئیچ) را محیا کند، همین امر می‌تواند دلیل دیگری برای روشن نشدن ماشین لباسشویی ال جی باشد.

  1. عدم عملکرد صحیح موتور، علت کار نکردن ماشین لباسشویی ال جی

وظیفه‌ اصلی موتور ماشین لباسشویی، تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی برای به چرخش درآوردن دیگ ماشین است. وقتی که ماشین شروع به کار می‌کند، موتور باید در دو جهت امکان چرخیدن داشته باشد.

حال اگر این موتور به درستی نتواند کار خودش را انجام دهد یا احساس کردید که صداهای ناخوشایندی از دستگاه بیرون می‌آید، می‌توانید مطمئن شوید که دلیل اصلی روشن نشدن لباسشویی، عدم عملکرد صحیح موتور است.

گاهی ممکن است بعد از خنک شدن موتور، بتوانید دوباره ماشین لباسشویی را روشن کرده و از آن استفاده کنید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

در این مقاله در مورد اینکه چرا ماشین لباسشویی روشن نمی‌شود برای شما گفتیم و رایج‌ترین مواردی که در این مورد وجود دارد را باهم بررسی کردیم تا حدالامکان نیازی به نداشته باشید. گاهی ممکن است دلیل اصلی این مشکل از جای دیگری باشد و نیازمند آن باشد که از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید.