علمی و پزشکیکسب و کار

مبتلایان به کم کاری تیروئید این غذاها را نخورند

رژیم غذایی کم کاری تیروئید می‌تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد غده تیروئید داشته باشد غذاهای خاص مانند: خانواده کلم‌ها، گوشت پرچرب می‌توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. کم کاری تیروئید قابلیت تبدیل شده به یک بیماری پیچیده را دارد که کنترل آن به سختی انجام شده و برای فرد مشکلات متعدد ایجاد می‌کند. در این مقاله به بررسی انواع غذاهای نامناسب برای تیروئید کم کار برای افراد درگیر با کم کاری تیروئید می‌پردازیم.

تیروئید

رژیم غذایی کم کاری تیروئید چیست؟

رژیم غذایی کم کاری تیروئید یعنی شما باید حداقل از مصرف بعضی از غذاها دوری کنید به طور مثال: غذاها مثل فست فود یا غذاهای فرآوری شده، مواد قندی مثل شیرینی، بستنی، کیک و کوکی ها و مصرف الکل را در رژیم غذایی حذف کرد اما هیچ رژیم مشخص و دقیقی وجود ندارد که باعث درمان قطعی کم کاری تیروئید شود ولی خوردن عاقلانه و هوشمندانه برخی مواد غذایی می تواند به شما علیرغم این شرایط احساس خوب دهد.

غذاهای مضر در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای همگان مهم است، مصرف برخی از غذاها می‌تواند مزایای ویژه برای بهبود بیماری های خاص داشته باشد. تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند برای کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید باشد.  بنابراین رژیم غذایی کم کاری تیروئید می توان بسیار کمک کننده باشد. کمبود مواد مغذی نظیر: ید، منیزیم، سلنیوم،  ویتامین D، روی، تیامین و B6 علائم بر تاثیر مستقیم درکم‌کاری تیروئید علائمی مانند اضطراب، ضعف خلق و خوی و خستگی را تشدید می‌کند، بنابراین توجه به رژیم غذایی کامل و بهینه بسیار مهم است.پس 9 تا غذا را معرفی می کنیم که اگر از آنها دوری کنید کنترل خیلی بهتری روی کم کاری تیروئید خود خواهد داشت.

بعضی از محققان معتقدند که میزان زیاد مصرف سوی ممکن است که ریسک هر فرد را به هیپوتیروئیدی افزایش دهد. یک مطالعه ای که در مقاله ای در مارس سال 2019 به چاپ رسید بر این عقیده بود که محصولات سوی هیچ اثری ندارد و مقداری فقط محرک در سطح هورمون تیروئید وجود دارد. با این وجود هیچ دستورالعمل رژیم خاصی وجود ندارد اما برخی از تحقیقات پیشنهاد می کنند که مصرف سوی ممکن است که با قدرت جذب داروی تیروئید مقابله کند به همین دلیل شما ممکن است که بخواهید چهار ساعت بعد از مصرف غذاهای حاوی سوی داروی خود را مصرف کنید. بهتری است که با پزشک تان مشورت کنید تا بهترین حالت را برای شما در نظر بگیرد.

سبزیجات مثل بروکلی، کلم پیچ و بروکسل سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند اما این ها با تولید هورمون تیروئید مقابله می کنند. اگر شما کمبود ید دارید عقیده خوبی است که مصرف کلم بروکلی و گل کلم و کلم پیچ را محدود کنید. بخاطر این که تحقیقات نشان می دهند هضم این سبزیجات ممکن است که قدرت تیروئید را متوقف کند تا ید مصرف شود که برای عملکرد غده تیروئید طبیعتاً بسیار اساسی است. با این وجود برحسب بررسی مایوکلینیک شما نیاز به مصرف مقدار مشخصی از مصرف سبزیجات چیلیا دارید تا ید بدن تان جذب شود اما اگر شما هم هیپوتیروئید هستید و هم کمبود ید دارید باید بدانید که فاکتور هایی وجود دارد که شما می توانید سبزیجاتی که کمتر مضر هست را استفاده کنید.

اگر این سبزیجات را پخته مصرف کنید اثر سبزیجات روی غده تیروئید کاهش پیدا می کند و اثر مصرف این سبزیجات به صورت پخته به میزان کمتر می تواند کمک کننده باشد چون این مقدار به ظاهر اثرات جانبی در عملکرد تیروئید ندارد. آنچه شما می خورید می تواند در غده تیروئید شما اثر کند، همانطوری که در توانایی بدن شما برای تولید هورمون تیروئید اثر دارد. بیایید بیاموزیم که چه غذاهایی برای بیماری هیپوتیروئیدی یا همان کم کاری تیرئید نباید صرف کنیم. هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) می تواند شرایطی باشد که شما بتوانید آن را کنترل کنید ولی آنچه شما می خورید می تواند با درمان شما مقابله کند. بعضی از مواد غذایی می تواند قدرت بدن شما را برای جذب هورمون ها مهار کند و در درمان بیماری شما اختلال ایجاد شود.

شرایط بیماری تیروئید به اصطلاح یک پیکنیک یا یک تفریح یا یک دوره کوتاه مفرح در زندگی شما نیست یک بیماری مزمن است و شما در این مقاله می توانید سلامتی خودتان را بر اساس آخرین مطالعات متوجه خواهید شد. براساس انجمن تیروئید آمریکا بیش از ۱۲ درصد جمعیت آمریکا در زندگی خودشان این شرایط هیپوتیروئیدی را تجربه می کنند. تقریباً نزدیک به ۲۰ ملیون آمریکایی با این بیماری هستند. حدود ۶۰ درصد نمی دانند که این بیماری را دارند. براساس شرایط سلامتی شما بعضی فاکتور ها تحت کنترل هستند مثل تاریخچه فامیلی و آب و هوای اطراف شما اما رژیم یک نقش غالب را بازی می کند و زمانی که شما مسئول انتخاب یک بشقاب غذا می شوید شما می توانید غذاهایی را که بسیاری مناسب برای تیروئیدتان است را در رژیم غذاییتان انتخاب کنید.

غذاهای حاوی سوی مثل لوبیای پخته چینی، توفو و غذای چینی. ارتباط طولانی مدتی در اثرات منفی بالقوه این ترکیبات در سوی به اثبات رسیده است که این مواد ایزو فلاون ها هستند که می توانند در تیروئید اثر بگذارند. بعضی از محققان معتقدند که میزان زیاد مصرف سوی ممکن است که ریسک هر فرد را به هیپوتیروئیدی افزایش دهد. یک مطالعه ای که در مقاله ای در مارس سال ۲۰۱۹ به چاپ رسید بر این عقیده بود که محصولات سوی هیچ اثری ندارد و مقداری فقط محرک در سطح هورمون تیروئید وجود دارد. با این وجود هیچ دستورالعمل رژیم خاصی وجود ندارد اما برخی از تحقیقات پیشنهاد می کنند که مصرف سوی ممکن است که با قدرت جذب داروی تیروئید مقابله کند

به همین دلیل شما ممکن است که بخواهید چهار ساعت بعد از مصرف غذاهای حاوی سوی داروی خود را مصرف کنید. بهتری است که با پزشک تان مشورت کنید تا بهترین حالت را برای شما در نظر بگیرد. ايسنا : در این مطلب به معرفی یک رژیم غذایی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که یکی از بیماری‌های شایع غدد است می‌پردازیم. کسانی که کم کاری تیروئید دارند چه بخورند؟ کم کاری تیروئید باعث کاهش سرعت واکنش‌های سوخت‌وساز و در نتیجه کاهش سرعت متابولیسم می‌شود. شایع ترین علائم آن خستگی، افزایش وزن، ریزش مو، عدم تحمل سرما، خشکی پوست، احساس خواب آلودگی و افسردگی است. باید و نبایدهای غذایی برای مبتلایان به زخم معده

تیروئید چیست؟

تیروئید، یک غده پروانه‌ای شکل کوچک است که در قسمت جلوی گردن قرار دارد. هورمون‌های تولید شده توسط غده تیروئید، تری یدوتیرونین (T۳) و تیروکسین (T۴) تأثیر زیادی بر سلامت فرد دارند و بر تمام جنبه‌ های متابولیسم فرد تأثیر میگذارند. در این خبر به تشریح باید و نباید های غذایی برای مبتلایان به زخم معده که در اثر ترشح بیش از حد اسید معده رخ می‌دهد می‌پردازیم.

چه عواملی باعث ایجاد کم کاری تیروئید می‌شوند؟

دلایل مختلفی میتواند وجود داشته باشد، از جمله بیماری خود ایمنی، درمان پرکاری تیروئید، پرتودرمانی، جراحی تیروئید و برخی داروها، بیماری مادرزادی، بارداری و کمبود ید. سرور مجازی امن و سریع با قیمت مناسب! (رایگان شروع کن) هشدار برای دیابتی‌ها/درمورد مصرف سیب زمینی مراقب باشید مقدار نشاسته و شاخص گلیسمی موجود در سیب زمینی می‌تواند سطح قند را برای افراد مبتلا به دیابت افزایش دهد.ورزش‌هایی همچون پیاده‌روی سریع، دویدن، کوهنوردی و قایقرانی برای این منظور مناسب هستند.

غده‌ی تیروئید در تنظیم سوخت‌وساز و متابولیسم بدن نقش دارد. زمانی که بیش‌ از حد کار کند، ممکن است که بدن شما لاغر شود و زمانی که کمتر از حد معمول کار کند، ممکن است که بدن شما چاق شود بنابراین؛ یکی از مهم‌ترین علائمی که ممکن است در کم کاری تیروئید با آن مواجه شوید چاقی است. برای کنترل این بیماری در کنار رعایت رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی، می‌بایست حتما تحت نظر متخصص مربوطه، دارودرمانی نیز انجام شود و رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند در درمان آن موثر باشد. تحقیقات نشان می‌دهند ورزش‌های هوازی متوسط تا شدید می‌توانند باعث افزایش سطح هورمون تیروئید شوند که این هم به‌ نوبه‌ خود می‌تواند به تسریع سوخت‌وساز بدن کمک کند.

در رژیم غذایی کم کاری تیروئید چه چیزهایی بخوریم؟

ید: ید ماده‌ معدنی ضروری برای تولید هورمون‌های تیروئید است؛ بنابراین افرادی که کمبود ید دارند در معرض خطر ابتلا به کم‌کاری تیروئید هستند. اگر کمبود ید دارید، نمک یددار را به غذایتان اضافه کنید و غذاهای غنی از ید مانند غذاهای دریایی، ماهی، لبنیات و تخم‌مرغ مصرف کنید. نوع نمک مصرفی شما نیز حتما از نوع نمک تصفیه شده ید دار باشد (برای از بین نرفتن ید نمک، آن را در پایان پخت غذا اضافه کنید). ید از طریق مواد غذایی تامین می‌شود و نیازی به مصرف مکمل آن وجود ندارد چرا که مصرف بیش از حد آن می‌تواند به غذه تیروئید آسیب بزند. سلنیوم: سلنیوم برای فعال کردن هورمون‌های تیروئید مورد استفاده قرار میگیرد به نحوی که بدن بتواند از هورمون‌های تیروئیدی استفاده کند.