نماد سایت مجله سلامتی ایران

چرا ماشین تو سربالایی کم میاره؟

علت کم آوردن ماشین در سربالایی چیست؟

محتوای این مطلب نمایش

معمولا افراد وقتی در به خودروی دلخواه‌شان می‌رسند، تصمیم می‌گیرند با این به سفر بروند. مقصد برخی از افراد جاده‌های کوهستانی است و از رانندگی در پیچ و خم جاده لذت می‌برند، اما چه اتفاقی میوفتد اگر ناگهان شما در سربالایی‌ها کم بیاورد و دیگر کشش بالا رفتن را نداشته باشد؟ اگر در وسط جاده مانده‌اید و دیگر خودروی شما بالا نرفت باید چه کنید؟ علت کم آوردن ماشین در سربالایی چیست؟ در این مقاله از مدرن امداد به بررسی علل کم آوردن ماشین در سربالایی‌ها پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

۱. فیلتر هوا را تعویض کنید تا در سربالایی کم نیاورید

یکی از عواملی که باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود، بسته بودن راه تنفسی خودرو است. خراب شدن فیلتر هوا باعث می‌شود که هوا به موتور نرسد و موتور نتواند به خوبی وظیفه‌اش را انجام دهد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند. خراب شدن و یا کثیف شدن فیلتر هوا به‌جز کاهش شتاب خودرو در سربالایی‌ها باعث افزایش مصرف سوخت و روشن شدن چراغ چک خودرو هم می‌شود، این علائم می‌توانند شما را راهنمایی کنند که این اتفاق‌ها، از فیلتر هوا نشات می‌گیرند. برای جلوگیری از این اتفاقات و عدم بروز ، کارشناسان یدک کش مدرن امداد پیشنهاد می‌کنند که هر ۵ هزار کیلومتر، فیلتر هوا را تعویض کنید.

۲. برای کم نیاوردن در سربالایی‌ها شمع‌های خودرو را بررسی کنید

یکی از اجزای اساسی خودرو که در انفجار داخل موتور خودرو نقش اساسی دارد، شمع‌ها هستند و چون شمع‌ها در معرض حرارت و انفجار قرار دارند، سریع مستهلک می‌شوند و باید آن‌ها را تعویض کنید تا از شتاب خودرو کم نشود.

۳. موتور را با روغن خوب تغذیه کنید

روغن موتور وظیفهٔ تغذیه موتور، روان کاری و خنک کردن قطعات موتور را بر عهده دارد. اگر از روغن کم کیفیت استفاده کنید و یا روغن موتور را دیر به دیر تعویض کنید، باعث می‌شود موتور داغ شود و نتواند به‌خوبی به وظیفهٔ خودش عمل کند. برای حفظ سلامت خودرو و جلوگیری از این اتفاقات، بهتر است پس از طی مسافت مشخص، روغن موتور را با یک روغن موتور با کیفیت تعویض کنید.

۴. تعویض فیلتر روغن موتور را از قلم نیاندازید

هر وقت روغن موتور خودرو را تعویض کردید، حتما فیلتر روغن را هم عوض کنید. فیلتر روغن وظیفهٔ تصفیهٔ روغن موتور را دارد. اگر فیلتر روغن کثیف شده باشد، عملکرد روغن موتور و در نتیجه عملکرد موتور ماشین تحت تاثیر قرار می‌گیرد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۵. باک خودرو را با سوخت باکیفیت پر کنید

در صورت انفجار در موتور ماشین، نیرو محرکهٔ لازم برای حرکت ماشین به وجود می‌آید. برای ایجاد این نیروی محرکه، باید سوخت با هوا مخلوط و مشتعل شود. اگر بنزین بی‌کیفیت باشد، قدرت انفجار کمتر می‌شود و با کاهش قدرت انفجار، شتاب خودرو هم کاهش پیدا می‌کند و ماشین در سر بالایی کم می‌آورد.

۶. پمپاژ سوخت را کنترل کنید

اگر پمپ بنزین ماشین شما دچار ایراد شود، دیگر بنزین نمی‌تواند به‌اندازه کافی به محفظهٔ احتراق موتور منتقل شود و اگر این بنزین به محفظه نرسد، شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق، کارشناسان پیشنهاد می‌کنند هیچ وقت نگذارید باک خودروی شما خالی از بنزین شود و با باک خالی رانندگی کنید، حداقل بیشتر از یک چهارم باک را پر نگهدارید.

۷. گازهای حاصل از سوخت به‌درستی تخلیه نمی‌شوند

یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود شتاب خودرو در سربالایی کم شود و ماشین کم بیاورد، عدم تخلیه گازهای حاصل از سوخت بنزین است. گازهای حاصل از سوخت باید به‌طور کامل تخلیه شوند. کاتالیست یک مبدل است که از خروج گازهای سمی به بیرون جلوگیری می‌کند. کاتالیست موجب تصویهٔ گازهای خروجی ماشین می‌شود تا از آسیب بیشتر به محیط زیست جلوگیری کند. اگر کاتالیست خراب شود و باعث حبس گازهای تولیدی شود، شتاب ماشین کاهش پیدا می‌کند. برای رفع مشکل کافیست مبدل کاتالیست را تمیز و یا تعویض کنید.

۸. گرفتگی انژکتور باعث کاهش شتاب خودرو می‌شود

انژکتور موتور وظیفهٔ پاشیدن سوخت را بر عهده دارد، با گذشت زمان امکان مستهلک شدن این قطعه وجود دارد. اگر انژکتور نتواند وظیفه‌اش را به خوبی انجام دهد و یا اگر دهانهٔ انژکتور گرفتگی داشته‌باشد، سوخت به میزان کافی وارد محفظهٔ احتراق نمی‌شود و احتراق با قدرت کافی صورت نمی‌گیرد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۹. به کمک سوپاپ‌های فرسوده بروید

با گذر زمان و استفاده از ماشین، سوپاپ‌ها فرسوده می‌شوند و با فرسوده شدن آن‌ها در هوا رسانی به موتور اختلال ایجاد می‌شود و و درز بندی به‌طور کامل اتفاق نمیوفتد، مخلوط سوخت و هوا نشت می‌کند و قدرت انفجار کاهش پیدا مرانندگی در سربالایی اصلا کار  راحتی نیست. به‌خصوص اگر شیب تندی نیز در جاده باشد و شما بخواهید با دنده دستی یا حتی اتوماتیک در این مسیر حرکت کنید.

در طول حرکت، موتور و سایر اجزای خودرو سخت درگیر هستند. به همین دلیل موتور باید از قدرت کافی برخوردار باشد تا خودروی شما حرکت کرده و بتوانید این مسیر را سپری کنید. در این شرایط اگر قطعه‌ای معیوب باشد، فشار بیشتری به موتور وارد می‌شود. در این مطلب از وبلاگ آچاره قصد داریم تا در مورد علت کم آوردن ماشین در سربالایی صحبت کنیم. همچنین بگوییم که چرا این اتفاق میفتد.

۱۱ علت کم آوردن ماشین در سر بالایی

تاحالا شده به این موضوع فکر کنید که چرا فقط خودروی شما در مسیرهای سربالایی کم می‌آورد و شما مجبور هستید با دنده سنگین حرکت کنید؟ پیش از صبحت در خصوص دلایل، باید بدانید این مشکل ممکن است برای تمام خودروها پیش آید؛ ولی معمولا وجود قطعه معیوب در خودرو می‌تواند علت کم آوردن ماشین در سربالایی‌ها باشد. از مهم‌ترین دلایل می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم:

1. فیلتر سوخت خراب

علت‌ کم آوردن ماشین در سر بالایی، می‌تواند باشد. بسیاری از خودروها دارای فیلتر سوختِ خراب، کثیف یا بد هستند. در نتیجه نمی‌توانند جلوی سرازیر شدن ناخالصی سوخت به داخل موتور را بگیرند و این عامل روی عملکرد موتور تاثیر منفی می‌گذارد. معمولا باید هر چند وقت یک بار نسبت به تعویض یا تعمیر فیلتر سوخت اقدام کنید. در غیر اینصورت ذرات و رسوبات مخزن بنزین یا گاز جمع شده و فیلتر سوخت را مسدود می‌کند. درنهایت جریان سوخت محدود شده و خودرو در سر بالایی‌ها با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

2. علت کم آوردن ماشین در سربالایی؛ شل شدن سیم گاز

اگر سیم گاز شل شود، یعنی ممکن است دریچه گاز ورود به موتور کامل باز نشود. در نتیجه هوای خوبی نیز وارد سیلندر نمی‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث از دست رفتن عملکرد خوب موتور خودرو شود. برای جلوگیری این مشکل کافی است سیم گاز خودرو را بررسی کرده تا پس از شناسایی مشکل، آن را رفع کنید.

3. گرفتگی اگزوز؛ علت کم آوردن ماشین در سربالایی

در سیستم اگزوز، مبدل کاتالیزوری و صدا خفه‌ کن (برای کاهش صدای درون اگزوز) وجود دارد. اگر هر یک از این قطعات دچار مشکل شوند، موتور عملکرد خود را از دست می‌دهد. برای کاهش آلودگی و هوای کثیف از محفظه از مبدل کاتالیزوری استفاده می‌شود. علت کم آوردن ماشین در سر بالایی‌ می‌تواند گرفتگی مبدل باشد. در صورت گرفتگی اگزوز، هوای کثیف در محفظه می‌ماند و موتور با مشکل روبه‌رو می‌شود.

قرار گرفتن رسوب در مسیر لوله اگزوز از دلایل دیگر محفوظ ماندن هوای کثیف در داخل موتور است. اگر یکی از این فیلتر‌ها مسدود شود، موتور قدرت و توانایی خود را برای شتا‌ب‌گیری از دست داده یا حتی محدود می‌شود. این احتمال وجود دارد که شما در مسیر‌های مسطح بدون مشکل رانندگی کنید، اما در مسیر سر بالایی، فشاری زیادی به موتور وارد شود.

برای رفع مشکل تنها نیاز است اگزوز را تمیز کنید تا مسیر مسدودشده باز شده و هوای کثیف از اگزوز خارج شود. حتی می‌توانید نسبت به تعویض این قطعه نیز اقدام کنید. گرفتگی اگزوز اصلا موضوع شوخی‌برداری نیست و حتی می‌تواند باعث آتش‌سوزی شود. اگر فکر می‌کنید اگزوز خودروی شما مسدود شده، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک نیروی متخصص مشورت کنید!

4. گرفتگی یا خرابی فیلتر هوا

علت کم آوردن ماشین در سر بالایی می‌تواند به خاطر فیلتر هوای خودرو باشد. در حالت عادی فیلتر اجازه عبور گردوغبار و ناخالصی‌ها را به داخل موتور نمی‌دهد. گرفتگی یا خرابی فیلتر هوا می‌تواند آسیب زیادی به موتور وارد کند.

فیلتر هوا مثل هر قطعه دیگری بعد از مدت زمان کوتاه، دچار خرابی یا فرسودگی می‌شود و ممکن است باعث مسدود شدن مسیر جریان هوای فیلتر شود. در نتیجه در این شرایط فشاری بیشتری به موتور وارد خواهد شد. برای رفع این مشکل به بررسی و تعویض فیلتر هوا نیاز دارید.

اگر خودروی شما یک فیلتر هوای تمیز و فاقد گرفتگی داشته باشد، می‌تواند هوای تمیز و بدون ناخالصی را از فیلتر عبور دهد و وارد محفظه کند. در غیر اینصورت موتور خودروتان عملکرد خوبی در سر بالایی‌ها نخواهد داشت.

5. نشت خلاء

اگر نشتی بد باشد، روی عملکرد اصلی خودرو تاثیر منفی می‌گذارد و هوای انداز‌ه‌گیری‌نشده وارد منیفولد ورودی می‌شود. برای تست نشت خلاء می‌توانید از تست دود استفاده کنید و کیفیت هوا را بسنجید.

6. کویل‌های جرقه‌زنی

ولتاژ پایین باتری توسط کویل‌های احتراق به ولتاژ بالا تبدیل می‌شود. احتمالا می‌دانید به مرور زمان سیم پیچ و سیم‌های جرقه‌زنی فرسوده می‌شوند و عایق خود را از دست می‌دهند. این اتفاق می‌تواند باعث ایجاد آتش‌سوزی ناقص شود.

7. خرابی شمع‌های خودرو

یکی از دیگر از اجزایی است که بعد از مدت زمانی استفاده، باید تعویض شود؛ شمع خودرو است. شمع خودرو جرقه موردنیاز در محفظه موتور را تامین می‌کند و اگر شمع دچار خرابی شود، روی عملکرد موتور تاثیر منفی می‌گذارد؛ چراکه در معرض حرارت قرار دارد. اگر نسبت به تعویض آن اقدام نکنید، انفجار در داخل موتور با شدت انجام نمی‌شود و در نتیجه، احتراق ناقص انجام شده و برق تولید نخواهد شد.

8. خرابی سوپاپ؛ علت کم آوردن ماشین در سربالایی

رینگ پیستون (سوپاپ) در قسمت بالای پیستون قرار دارد. علت کم آوردن ماشین در سر بالایی می‌تواند به‌خاطر فرسودگی سوپاپ‌ها باشد. در صورتی که سوپاپ با مشکل روبه‌رو شود، سوخت و هوا از طریق منافذ به پایین سیلندر می‌رسند. درنتیجه جرقه موتور با شتاب انجام نمی‌‌شود. در این زمان بهترین کار، تعمیر سوپاپ‌ها و رفع مشکل گاز نخوردن خودرو در سر بالایی‌ها است.

9. فشرده‌سازی سیلندر کم

تراکم بالای سیلندر می‌تواند باعث ایجاد قدرت بالای موتور خودرو شود که خودرو برای بالا رفتن از سر بالایی به این قدرت نیاز دارد. در غیر اینصورت ماشین زمان بالا رفتن از سر بالایی با مشکل روبه‌رو خواهد بود.

10. گرفتگی انژکتورهای سوخت

آخرین قسمت قبل از محفظه احتراق، انژکتورهای سوخت هستند. این قطعه یکی از اجزای تشکیل‌دهنده سیستم سوخت است و وظیفه پاشش سوخت را برعهده دارد. معمولا مدت زمان طولانی بدون ایجاد مشکل کار می‌کند. البته کیفیت پایین یا استفاده طولانی‌‌مدت از آن می‌تواند باعث گرفتگی سوخت می‌شود. در این شرایط فیلتر بنزین توانایی جمع رسوبات باک بنزین را ندارد؛ پس مسدود شده و روی سوخت تاثیر منفی می‌گذارد.

اگر انژکتور به‌صورت کامل مسدود شود، کار آن متوقف شده و هیچ نوع سوختی به محفظه احتراق نمی‌رسد؛ بنابراین وقتی پدال گاز را فشار می‌دهید، خودرو با مشکل روبه‌رو می‌شود.

11. شرایط محیطی

اگر هوای بیرون گرم باشد، دمای هوای ورودی خودرو بالاتر می‌رود. همچنین معمولا در هوای گرم سیستم تهیه مطبوع روشن می‌شود که می‌تواند باعث ایجاد فشار روی موتور شود.

نتیجه‌گیری

در این مطلب از مجله آچاره در مورد علت کم آوردن ماشین در سر بالایی صحبت کردیم. به‌عنوان نکته آخر در نظر داشته باشید که اگر خودرو زمان بالا رفتن از سر بالایی به مشکل برخورد و از سرعت آن کاسته شد، بهتر است پدال گاز را فشار ندهید؛ چراکه فقط آسیب بیشتری به موتور وارد می‌کنید و سرعت خودرو بیشتر نخواهد شد. حتما هم بعد از گذر از جاده با شیب تند، خودرو خود را به یک متخصص کار بلد نشان دهید تا مشکل موجود را برطرف کند. در آخر امیدواریم در این مطلب به پاسخ سوال خود رسیده باشید.

۱۰. دمای سیلندر را کاهش دهید

یکی دیگر از عواملی که باعث کم شدن قدرت خودرو در سربالایی‌ها می‌شود، بالا رفتن دمای سیلندر و پیستون است. با بالا رفتن دما سیلندر و پیستون، سوخت بدون نیاز به جرقه زدن در شمع‌ها مشتعل می‌شود، به این اتفاق ناک زدن موتور هم گفته می‌شود. ناک زدن باعث می‌شود که قدرت اشتعال کاهش پیدا کند و خودرو توان لازم برای بالا رفتن از سربالایی‌ها را نداشته باشد.

۱۱. تسمه تایم پاره کرده‌است

حتما گوش شما هم با عبارت تسمه تایم پاره کرده‌است آشنایی دارد. اگر تسمه تایم پاره شود و یا از جای خودش خارج شود، تعادل سوپاپ‌ها را بهم می‌ریزد. با بهم خوردن تعادل در حرکت سوپاپ‌ها احتراق به‌درستی صورت نمی‌گیرد و شتاب خودرو کاهش پیدا می‌کند.

۱۲. ظاهر را فدای شتاب نکنید

معمولا که با لاستیک‌های پهن، ظاهر زیبا و اسپرتی پیدا می‌کند، خودروی پژو پارس است و اگر در خیابان نگاهی به خودروها بیاندازید متوجه می‌شوید که متاسفانه بیشتر راننده‌های این خودروها علاقه دارند خودروی خودشان را اسپرت کنند و از لاستیک‌ها و رینگ‌های پهن‌تر استفاده کنند و استفاده از لاستیک‌های پهن باعث کاهش شتاب و عملکرد خودرو می‌شود.

۱۳. ECU را فراموش نکنید

یکی دیگر از عواملی که باعث کاهش شتاب در سر بالایی‌ها و گاز نخوردن ماشین می‌شود، ناتوانی ECU در انجام وظیفه خودش است. ECU وظیفهٔ هدایت سنسورهای مختلف ماشین را بر عهده دارد. وجود مشکل در این سیستم هدایت سنسور باعث نقص عملکرد کلاچ، فرمان‌های هیدرولیک و سنسور میل سوپاپ می‌شود.

منبع:

امداد خودرو تویوتا

مدرن امداد امداد خودرو تهران

خروج از نسخه موبایل