نماد سایت مجله سلامتی ایران

شستشوی نما چیست؟

شستشوی نما و نظافت نمای ساختمان

شستشوی نما به فرایندی گفته می‌شود که طی آن به تمیز کردن شیشه‌ها و دیگر بخش‌های نمای سازه‌های شهری اقدام می‌نمایند. همان‌طور که می‌دانید نمای ساختمان‌ها می‌توانند از مصالح مختلفی به‌ وجود آمده باشند. این بخش، شامل سازه اصلی نما، معماری نما، پنجره‌ها و… است. در حال‌ حاضر عده زیادی از افراد به عملیات شستشوی نما بدون داربست و یا با داربست دست می‌زنند.

عملیات شستشوی دیوار ساختمان در تهران به صورت‌های دستی و یا با استفاده از انواع مختلفی از ابزارهای شستشو صورت می‌پذیرد. فناوری‌های نوینی که توانسته‌اند این عملیات را مکانیزه گردانده و سرعت اجرای کار را بیشتر کنند. در این مقاله قصد داریم به ارائه مطالبی در زمینه شستن نما بپردازیم و برخی از روش‌های شستشوی نما با طناب، با اسید، شستشوی نما با دستگاه واتر جت و … را بیان کنیم.

شستشوی نما چیست؟

شستشو دادن نما ساختمان، یکی از اقداماتی است که سهمی عمده و قابل‌ توجه در زیبایی بخشی به یک سازه و آراستگی آن دارد. به‌ طور کلی می‌توان گفت هرچه نمای بیرونی ساختمان شما، تمیزتر باشد جذاب‌تر هم به‌ نظر خواهد رسید. در برخی از شهرها آلودگی هوا بیشتر بوده و باران‌های اسیدی نیز اتفاق می‌افتند. این عوامل باعث می‌شود تا به‌ مرور زمان لایه‌هایی از آلودگی‌ها و مواد اسیدی و خورنده بر سطوح نماها ایجاد شود و ظاهر آن‌ها را کثیف و نا زیبا سازد.

اگر به شستشوی هرچه سریع‌تر و به‌ موقع این آلودگی‌ها دست نزنید هم ساختمان خود را به صورتی زشت در معرض دید قرار داده‌اید و هم این امکان را فراهم کرده‌اید که آلودگی‌ها به دیگر لایه‌های زیرین نمای ساختمان شما نیز نفوذ کنند و به‌ مرور زمان آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار داده، از بین ببرند. مجموعه این عوامل باعث شده تا شستشوی نما تهران و یا شستشوی نمای ساختمان در کرج و دیگر نقاط کشور، ضرورت و اهمیت پیدا کند.

قرارداد شستشوی نما

در حال حاضر انواع مختلفی از قرارداد شستشوی نما وجود دارد. شما می‌توانید این نوع از خدمات را با پرداخت پول نقدی درخواست کنید و یا قراردادهایی از نوع مناقصه را منعقد سازید. به‌ طور کلی می‌توان گفت مقررات انجام و اجرای این عملیات، مجوزهای مورد نیاز، روش انجام کار، ابزارآلات و تجهیزات مورد نیاز آن و… در ساختمان‌های مختلف و پروژه‌های گوناگون با یکدیگر دارای اختلافاتی است.

شستشوی نما با طناب

این روش، جدیدترین و بروزترین روشی است که برای شستن نمای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شیوه، از ابزارها و تجهیزات سنگ‌نوردی استفاده نموده و در ارتفاع مورد نیاز قرار می‌گیرند تا بتوانند به شستن نمای مورد نظر اقدام نمایند. در واقع عنصر اصلی در این فرایند، طناب است. طناب‌هایی از نوع استاتیک که مقاومت بسیار بالایی در برابر کشش و همچنین ساییدگی دارند. این روش، سرعت بسیار بالایی دارد و از طرف دیگر قیمت و هزینه آن نیز مقرون‌ به‌ صرفه است.

شستشوی نما بدون داربست و با داربست

در مواقعی که ساختمان و بام آن به‌ نحوی ساخته ‌شده باشد که امکان دسترسی به آن دشوار گردد؛ برای نمونه از سقف شیروانی برخوردار بوده و یا تاج سازه پیش‌آمدگی بیش‌ از اندازه‌ای داشته باشد، شستن نما با داربست اتفاق می‌افتد. در غیر این صورت می‌توانند از روش شستن نما بدون داربست استفاده کنند. روش شستن نما با داربست به دلیل نصب تجهیزات، قیمت بیشتری نسبت‌ به شستشوی نما بدون داربست و یا طناب دارد.

شستشوی نما با اسید

شستشو دادن نما با اسید یکی دیگر از روش‌های جلا دهی به نمای خارجی یک سازه است. در این روش از مواد شیمیایی استفاده می‌کنند تا به تمیز کردن و شستشوی سطح نما دست بزنند. در حالت معمول در مواقعی از مواد اسیدی برای این کار استفاده می‌کنند که نتوانند جرم‌ها و آلودگی‌های موجود بر نما را با استفاده از آب، شستشو دهند.

از طرف دیگر از این روش شستشو در مواقعی استفاده می‌شود که جنس نما از نوع سنگ، سنگ گرانیت و یا تیشه‌ای باشد. چراکه هر نوع سنگی را نمی‌توان با استفاده از مواد اسیدی شستشو داد. یکی دیگر از نکات مهم در این شیوه، نوع اسید به‌ کار رفته در فرایند شستشو است. اسیدی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرد نباید بالای ۲۵ درصد باشد.

با استفاده از پاک‌کننده‌های اسیدی می‌توانند به‌ راحتی انواع مختلفی از لکه‌ها و آلودگی‌ها را از بین ببرند. برای نمونه با به‌ کارگیری این ترکیبات می‌توانند به حذف رنگ دست بزنند و یا لکه‌های حاصل از زنگ‌زدگی و… را از بین ببرند.

از جمله اسیدهای قابل‌ استفاده و پرکاربرد در حوزه شستن نمای ساختمان می‌توان به اسید دیسکلر، اسید جوهر نمک، اسید جرم آلکس و… اشاره کرد. در حالت معمول این مواد تمیزکننده را با توجه به نوع سطح، انتخاب نموده و سپس بر روی سطوح مورد نظرشان اسپری می‌کنند.

سطح مورد نظر باید قبلاً مرطوب شده باشد. به جای اسپری کردن، می‌توانند از یک برس نیز استفاده نموده و بر روی سطح مورد نظر بکشند. پس‌ از این کار اجازه می‌دهند تا مدت زمانی مواد شستشو دهنده اسیدی بر روی سطح مورد نظر باقی بماند و به اندازه‌ کافی خیس بخورد.

پس‌ از این کار می‌توانند سطح مورد نظرشان را شستشو دهند. هرچند با توجه به میزان آلودگی‌های سطوح، ممکن است روش‌های مختلف و مراحل متنوعی را برای این کار در نظر بگیرند. برای نمونه می‌توانند سطح را در ابتدا با آب شستشو دهند تا کاملاً خیس شود.

سپس با استفاده از پاک‌کننده‌های قلیایی آن را شستشو داده و در نهایت، شوینده‌های اسیدی را مورد استفاده قرار دهند.

مزایای شستشوی نما و نماشویی

یکی از مزایای مهم نماشوییخصوصا شستشو نما ساختمان با واترجت؛ ترمیم سنگ نمای ساختمان است. که ترک خورده و یا در طول سالها از بین رفته است. یکی از عمده مشکلاتی که در صورت به تعویق انداختن نماشویی دوره ای رخ می دهد. ریزش سنگ های نما و از بین رفتن کیفیت ان است زیرا آلودگی هوا، جرم و وجود آلاینده ها باعث می شود تا سنگ ها شکننده شده و با گذر زمان هزینه ترمیم افزایش یابد.

در چه مواردی شستشو با دستگاه واتر جت لازم است؟

شستن نما بدون داربست بوسیله دسترسی با طناب واتر جت به دستگاه آب پاش فشار قوی گفته می شود که آب شهری را با فشار بسیار بالا به سطح مربوطه پاشش می کند و در نهایت هرگونه جرم و آلودگی را از سطح مورد نظر می زداید. دستگاه واتر جت ،آب را با فشار ۲۰۰ تا ۳۰۰ بار از نازل خارج کرده و جرم و کثیفی را از روی سطح نما و … پاک می نماید. از دستگاه واتر جت می توان به منظور نماشویی ساختمان،نماشویی برج های مرتفع،نماشویی سنگ ،نماشویی آجر ،نماشویی سطوح سیمانی، نماشویی سطوح سیلیسی،نماشویی دیوار،شستن کف و …  به شرح ذیل استفاده استفاده کرد :

خروج از نسخه موبایل