نماد سایت مجله سلامتی ایران

اسید شویی سنگ و کاربردها و ویژگی های آن

اسیدشویی چیست ؟

ابتدا به تعریف واژه اسیدشویی می پردازیم. منظور از اسیدشویی چیست و اسید مورد استفاده در کفسابی ساختمان کدام است ؟ اسید یک ماده شیمیایی است که پی‌اچ کمتر از 7 دارد و PH پایین به معنی غلظت بالاتر می باشد. اسیدها به انواع قوی ، ضعیف معدنی و ضعیف آلی تقسیم می شوند و محلول هایی که ویژگی های اسیدی داشته باشند را مواد اسیدی و یا اسید می گویند. حالا بعد از شناخت اسید بهتر می توانیم به اسیدشویی نما و کف بپردازیم.

اسیدشویی به فرآیند شستشو با محلول های اسیدی گفته می شود. اسیدشویی در ساختمان در قسمت های داخلی و خارجی ساختمان انجام می شود. به اسیدشویی خارج ساختمان که عمدتا در نمای ساختمان ها می باشد اسیدشویی نما گفته می شود و به اسیدشویی داخل ساختمان که عموما در کف ساختمان و سنگ های ساختمانی می باشد، اسیدشویی کف ساختمان گفته می شود که در ادامه مطلب به توضیح هریک میپردازیم

اسیدشویی نمای ساختمان

اسیدشویی نما مناسب ساختمان هایی می باشد که در شهرهای پرجمعیت و دارای ترافیک زیاد می باشد. در شهرهای شلوغ و پر ترافیک به علت آلودگی هوای شهر نمای ساختمان ها به مرور کثیف و کدر می شوند که احتیاج به دارد، اما در بعضی مواقع کار شستشوی نما با نماشویی ساده قابل انجام نخواهد بود و نتیجه دلخواه را ایجاد نخواهد کرد. به این دلیل که ساختمان در فواصل بیشتری بدون شستشو باقی مانده و بر اثر بارش باران های اسیدی آسیب هایی بر نمای ساختمان وارد شده و نمای ساختمان کدر شده است.

پس بنابراین با شستشوی به موقع نمای ساختمان نیازی به اسیدشویی نما نخواهد بود، اما در هرصورت ساختمان های قدیمی که به موقع نمای آن ها تمیزکاری نشده نیاز به اسیدشویی نما خواهند داشت. آلودگی هایی که توسط خودروها در شهرهای پرجمعیت و پرترافیک ایجاد می شود تاثیر بسزایی در ظاهر ساختمان ها دارد و ترکیباتی مثل دی اکسید کربن ، اسید سولفوریک ، واکسیدهای نیتروژن و دوده اتومبیل ها آلاینده هایی هستند که ظاهر ساختمان ها را کثیف و کدر می کنند.

روش های شستشوی نمای ساختمان

روش های اصلی برای تمیز کردن نمای ساختمان به شکل زیر هستند

ما در این مقاله به راهکارهای اسیدشویی نما پرداخته و نحوه آن را توضیح می دهیم

نحوه انجام اسیدشویی نما

پاک کننده های اسیدی را روی هر مصالح ساختمانی نمی شود اجرا کرد. در اسیدشویی نما فقط می توان نمای ساختمان هایی که در نمای آن های از متریال سنگ استفاده شده است استفاده کرد آن هم نه هر نوع سنگی، برای اسیدشویی نمای ساختمان فقط باید ساختمان هایی که در نمای آن ها از سنگ گرانیت و سنگ تیشه ای استفاده شده است را اسیدشویی نما انجام داد. همچنین برای شستشوی نمای ساختمان با اسید نباید از اسید بالای 20 درصد استفاده کرد، چون اسیدهای با درصد بالا به دلیل خورندگی بالایی که دارند باعث از بین رفتن مصالح ساختمانی شده همچنین سلامتی فرد را نیز به خطر می اندازد

اسیدشویی کف ساختمان و اسیدشویی سنگ کف

محلول های اسیدی و مواد شیمیایی دارای اسید به راحتی می توانند جرم و کثیفی های ماندگار در سطوح را از بین برده و سطح را پاکسازی کنند. اسیدشویی کف ساختمان با مواد و محلول های اسیدی یکی از خدمات بارز تیم زیباساب می باشد، از اسیدشویی کف برای از بین بردن رنگ های قدیمی و باقی مانده نقاشی ساختمان که روی کف باقی مانده استفاده کرد. همچنین اسیدشویی سنگ کمک می کند لکه های موجود در کف ساختمان که حاصل از زنگ زدگی آهن آلات که بر روی کف نقش بسته را پاکسازی کرد

اسیدهای مهم در اسیدشویی کف ساختمان

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد. اسیدها با غلظت های متفاوتی برای شستشو در داخل و خارج ساختمان وجود دارد، اما متداول ترین نوع آن ها که در اسیدشویی کف ساختمان استفاده می شود عبارت است از :

انواع فرچه برای اسیدشویی سنگ کف ساختمان

اسیدشویی سنگ های کف ساختمان به شکل های مختلف و با ابزارهای مختلفی قابل اجرا می باشد. یکی از ابزارآلات برای اسیدشویی کف ساختمان فرچه می باشد که به صورت زیر می باشد :

بیشترین استفاده را در بین ابزارهای شستشوی کف ساختمان با اسید ، فرچه سیمی نرم دارد و معمولا از فرچه بکسری بسیار بسیار کم استفاده می شود مگر در موارد خیلی خاص چون فرچه بکسری به دلیل ساختاری که دارد باعث آسیب رسیدن به سنگ می شود. از فرچه بکسری زمانی استفاده می شود که لکه ها و جرم های سختی به کف ساختمان و روی سنگ ها چسبیده باشد و با دیگر روش های معرفی شده قابل حل نباشد. همچنین از فرچه پلاستیکی نیز در مواردی که لکه های روی کف جزئی باشد و نیاز به شستشوی زیاد نداشته باشد استفاده می شود. فرچه پلاستیکی در اسیدشویی کف کاربرد متوسطی دارد و بیشتر برای پخش اسید بر روی سطوح استفاده می شود.

مراحل اسیدشویی کف و سنگ ساختمان

برای شستشوی کف ساختمان که عموما از سنگ استفاده شده است و مثل اسیدشویی نما می توان از محلول های اسیدی استفاده کرد اما آن هم نه از هر اسیدی! همچنین توصیه می شود برای اسیدشویی کف ساختمانتان حتما کار را به متخصص این کار بسپارید و خودتان وارد عمل نشوید، ممکن است در درجه اول به خودتان و سپس به ساختمانتان آسیب وارد کنید. برای شستشوی کف ساختمان با اسید باید مراحل زیر رعایت شود:

مرحله اول : ابتدا تمام گل ها گیاهان و درختچه های موجود در فضا را از محلی که اسیدشویی می شود دور کنید و یا روی آن ها را با کاور بپوشانید تا آسیبی به آنها وارد نشود. سپس تمام محیط را جارو کرده و از آشغال ها و گردوغبار پاک کنید و کف ساختمان را خیس کنید تا تمام قسمت هایی که قرار است اسیدشویی شود مرطوب شده باشد.

مرحله دوم : از دستکش لاستیکی و عینک ایمنی استفاده کنید و یک گالن آب را با ترکیب 10 به 1 از آب سرد و اسید مورد نظر پر کنید. برای انتخاب اسید با توجه به متریال استفاده شده در کف از یک متخصص کمک بگیرید.

مرحله سوم : پس از آماده سازی مراحل قبل حالا نوع فرچه را باید انتخاب کنید که این هم بستگی به شرایط مختلف دارد و باید از متخصص امر کمک بگیرید. سپس فرچه را داخل محلول فرو برده و بعد روی زمین را فرچه بکشید و بعد محلول را بر روی کف ریخته و منتظر بمانید تا جرم ها و کثیفی ها در اسید حل شود. سپس با آب تمام سطح را بشویید و از پاک شدن کف از وجود اسید مطمئن شوید.

کاربرد سنگ ها در ساختمان

سنگ طبیعی یکی از گزینه های گران قیمت است که هنوز هم در طراحی، تزئینات و بازسازی بسیاری از خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. مورد استفاده این سنگ ها برای کاشی کاری، دیوارپوشی، کف و اوپن آشپزخانه و… است. اما جرم ها همیشه می توانند روی سنگ را بگیرند و از کیفیت و براق بودن آن کم کنند و برای رسیدن به زیبایی مجدد این سنگ ها نیاز به یک تمیزکاری کامل دارد. خصوصا سنگ هایی که جرم های زیادی گرفته و اصطلاحا رنگ گرفته و سیاه شده اند حتی با شوینده های معمولی قابل پاک شدن نیستند و باید با اسیدشویی سنگ به استقبال آنها بروید.

اسیدها با خاصیت قوی ای که دارند یک ماده شیمیایی سنگین هستند که آلودگی ها، مواد چرب و شوره های روی سنگ را برطرف کنند. برای مثال اسید هیدروکلریک یکی از همین اسیدهای قوی است که به راحتی جرم روی سنگ ها را پاک می کند و هنگام استفاده از آن باید مراقب پوست و چشم ها باشید و یا این کار را به یک متخصص بسپرید.

انواع اسید برای اسیدشویی

به طور کلی اسیدهایی که برای شستشوی سنگ در ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند شامل یکی از موارد زیر است:

اسید جرم آلکس یکی از پرکاربردترین اسیدها در این زمینه است هم از قدرت جوهر نمک و اسید دیسکلر برخوردار است. برای شستشوی سرامیک و موزاییک بیشتر از جوهرنمک استفاده می شود. اما اسید دیسکلر که اسید قوی تری است تنها برای مواردی که جرم ها با اسیدهای دیگر پاک نشوند وارد میدان می شود.

نکته: توجه داشته باشید که اسید ها باید به طور مناسب مورد استفاده قرار گیرند، در غیر این صورت ممکن است خسارت هایی را به وجود بیاورد که از جمله آن می توان به خورندگی سنگ اشاره کرد. در استفاده با اسید حتما موارد گفته شده را رعایت نمایید.

خروج از نسخه موبایل