عمومیکسب و کار

آیا روشی وجود دارد که به سرعت بتوان لینک اول گوگل شد؟

روش های لینک‌ سازی در سئو

یکی از مهمترین جنبه‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) لینک‌سازی است؛ زیرا از مهم‌ترین دلایل رتبه‌دهی به سایت‌ها، لینک‌های ساخته شده توسط آن‌ها محسوب می‌شود. به همین دلیل استراتژی لینک‌سازی در سئو از اهمیت به سزایی برخوردار است. افراد باید تعداد بک لینک‌های با کیفیت را در سایت خود به حداکثر برسانند که البته این راه نیاز به شیوه‌های خلاقانه دارد. در ادامه روش‌های مناسب لینک‌سازی و چگونگی تکامل آن را برای شما شرح خواهیم داد.

گوگل

از ۱۰ سال گذشته‌ تا به امروز لینک سازی روشی ساده برای دستیابی به رتبه‌های برتر موتورهای جستجو بوده است. با کمک ابزارهای خاص می‌توان بک‌لینک‌ها را به لینک‌های با کیفیت بالا تبدیل کرد تا افراد بیشتری را به عنوان مخاطب جذب کرد. این فرایند تاثیر بسزایی در رتبه‌گیری سایت دارد.

فروم‌ها نیز از گذشته راهی مناسب برای لینک‌سازی در سئو بودند؛ زیرا افراد از طریق فروم‌های ایجاد شده به سوالات پیش آمده دیگران پاسخ و در ادامه پاسخ خود، لینکی از سایتشان را قرار می‌دهند. این لینک‌ها سبب جذب افراد و ارتباط‌گیری بیشتر می‌شود. پیش از این هاست‌ها از لینک‌ها سوءاستفاده کرده و فروم‌ها را مملو از این لینک‌ها کردند که اکثرا با موضوع اصلی آن در ارتباط نبودند که به همین جهت اغلب نتایج مفیدی برای کاربر واقعی حاصل نمی‌شد.

تلاش‌های گوگل برای جلوگیری از اسپم:

روش‌های لینک سازی ذکر شده در گذشته که تنها در تلاش برای کسب رتبه از سوی گوگل بودند شامل محتواهایی بی‌کیفیت شدند که در رتبه‌های اول گوگل قرار داشتند. این حالت منجر به نامطلوب شدن نتایج صفحه اصلی گوگل شد. به همین جهت گوگل شروع به ایجاد و به روزرسانی الگوریتم‌های خود کرد و از این طریق مانع رتبه‌گیری سایت‌هایی که شامل محتوای بی‌کیفیت بودند، شد. نتیجه اولین ، ایجاد اسپم برای این چنین لینک‌های بی‌کیفیت بود.

یکی از مهمترین به روزرسانی‌های الگوریتم گوگل، الگوریتم «پنگوئن» بود. این به روزرسانی محتوای بی‌کیفیت را که همراه با کلمات کلیدی مشابه و پر تکرار بودند را اسپم کرد. این الگو تا به امروز از اهمیت بسزایی برخوردار بوده است. گوگل از زمان به روزرسانی این الگوریتم تا به امروز با تجزیه و تحلیل بک‌لینک‌های یک سایت به انواع لینک‌های زیر اعتبار نبخشیده و آنان را اسپم می‌کند:

  • لینک‌های خریداری شده
  • لینک‌های نامربوط به موضوع
  • استفاده بیش از حد از لینک‌هایی که تنها به کلمه کلیدی توجه دارد و به خوانایی دقت نمی‌کند
  • تعداد بالای لینک‌های بی‌کیفیت
  • لینک سازی با سرعت زیاد و غیر طبیعی

امروزه به دلیل به روزرسانی‌های مداوم الگوریتم‌های گوگل، کیفیت لینک‌ها در اولویت کار قرار دارند. در سایتی که رتبه بالایی دارد، نمی‌شود لینک‌های مصنوعی وجود داشته باشد. به همین دلیل موتورهای جستجوگر به سایت‌ها توصیه می‌کنند تا به جای تلاش برای لینک‌سازی بی‌کیفیت شروع به تولید محتوای باکیفیت کنند.

به همین دلیل امروزه کلید اصلی لینک سازی در سئو است. یک محتوای هدفمند باعث ایجاد بک‌لینک‌های بالقوه برای اشتراک گذاری و لینک سازی بیشتر می‌شود. از مهمترین روش‌های تولید محتوا که باعث افزایش اشتراک گذاری می‌شوند، ارائه اطلاعات مفید، اینفوگرافیک، کتاب‌های الکترونیکی و آنالیزهای رایگان است.

مشخصات کیفی بک‌لینک و سئو چیست؟

بک‌لینک‌های یک سایت باید در یک پراکندگی‌ طبیعی قرار گیرند و دارای انکر پوینت مناسب باشند. این حالت تاثیر زیادی در رتبه‌گیری وب سایت‌ها دارد. برای این کار باید به موارد زیر دقت کرد:

  • انکر تکست
  • تعداد بک لینک و زمان ایجاد آن‌ها
  • مکان لینک‌گذاری
  • لینک‌های NoFollow و DoFollow
  • لینک‌های داخلی
  • لینک‌های خارجی
  • آدرس‌ با IPمختلف

چرا گوگل سایتم رو در صفحه اول نشون نمی‌ده؟

بهینه سازی و سئو رو برای سایتت شروع کن

  • انکرتکست‌ها لزوما نباید هم نام با همان متنی که برایشان لینک ساخته شده‌اند، باشند؛ می‌توان به جای آن که همیشه از کلمات کلیدی استفاده کرد از اطلاعات دیگری؛ مانند نام دامین بهره گرفت که به هر حال، هنگام لینک‌سازی در سئو به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشید اگر سایت شما مملو از بک‌لینک‌های با انکرتکست‌های یکسان باشد خطرآفرین است و ممکن است به  دچار شوید.
  • تعداد بک‌لینک‌ها، شاخص مهمی برای رتبه‌گیری شما در نتایج جستجو است. هرچه یک سایت از لینک‌های با کیفیت بیشتری برخوردار باشد از نظر گوگل، آن سایت بهتر عمل کرده است. این دقت و توجه برای لینک‌های جدیدتر بیشتر است؛ زیرا زمان ایجادشان نشان دهنده‌ی طبیعی و غیرطبیعی بودن آن‌ها است. زمانی که گوگل متوجه خلافی درباره‌ی ساخت لینک غیرطبیعی شود جریمه‌هایی را برای آن اعمال می‌کند.
  • مکان قرارگیری لینک از نظر گوگل حائز اهمیت است. به عنوان مثال: اهمیت لینکی که در پاورقی با لینکی که در بین محتوا آمده است، به سبب ارتباط و عدم ارتباط با اصل موضوع، یکسان نیست.
  • یک بک‌لینک با کیفیت، شامل هر دو نوع لینک‌های DoFollow و NoFollow است. با وجود آن که لینک‌های NoFollow تاثیر کمتری در رتبه گیری دارند؛ اما بخشی از یک لینک ارگانیک محسوب می‌شوند. رابطه بین DoFollow و NoFollow باید متعادل باشد تا کیفیت بالای محتوا را نشان دهد. بعضی از کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا لینک‌های DoFollow ، ۷۰تا۹۰ درصد بک‌لینک را تشکیل دهند.
  • نکته مهم دیگر این است که لینک دهی نباید صرفا در ارتباط با چند پیج اصلی باشد، بلکه باید به صفحات دیگری که مرتبط با همان کلمه کلیدی هستند، لینک دهی شود.
  • لینکدهی خارجی برای سایت‌ها اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این بک‌لیک‌ها نشانه ارگانیک بودن آن محتوا است که منجر به کسب امتیاز مثبت برای آن سایت می‌شوند؛ بنابراین گوگل آن را محتوای با کیفیت تلقی کرده و به آن امتیاز مثبت می‌دهد.
  • یکی از ویژگی‌های مثبت لینک با کیفیت پیوند آن با آدرس‌های IP گوناگون است. این برای موتورهای جستجوگر نشان از آن دارد که همه‌ی لینک‌ها توسط یک فرد ساخته نشده است. به همین دلیل از اسپم آن جلوگیری می‌کند. به سایت‌هایی که به آن‌ها بک‌لینک می‌دهید توجه بسیاری داشته باشید؛ زیرا بعضی از سایت‌ها تنها برای آنکه از طریق آن بک‌لینک داده شود، ساخته شده‌اند. این حالت ممکن است از طریق گوگل شناسایی شده و امتیاز منفی برای سایت شما محسوب شود.

تاکتیک‌های پیشنهادی برای استراتژی لینک سازی:

با توجه به پیشنهاد  برای ساخت بک‌لینک با کیفیت نیاز است تا پروفایل رقبا را تجزیه و تحلیل کرد. از این طریق می‌توان منابع بک‌لینک آنان را پیدا کرده و از آن منابع برای لینک سازی مناسب برای بهبود سئو سایت خود استفاده نمایید. هنگام تجزیه و تحلیل پروفایل بک لینک رقبای خود سوالات زیر را برای خودتان مطرح کنید:

  • کدام یک از صفحات آن‌ها در فهرست ۱۰ کلمه کلیدی قرار دارند؟
  • پروفایل بک‌لینک آن‌ها چیست؟
  • منابع کدام یک از لینک‌ها می‌تواند مرتبط با محتوای سایت شما باشد؟

ارائه محتوای مفید و رایگان:

در این روش شما می‌توانید کتاب‌های پی‌دی‌اف یا آنالیزهای بدون هزینه به مخاطبان ارائه دهید. با وجود این که این کار هزینه‌بر است و زمان شما را می‌گیرد؛ اما شیوه مناسبی است برای اینکه مخاطبان بیشتری را جذب کنید. فقط باید دقت نمایید که مطالب رایگانی که قرار می‌دهید برای مخاطبان شما مفید باشد. این کار ارزش بسیاری برای کاربران شما ایجاد می‌کند و سبب می‌شود تا افراد سایت شما را به دیگران پیشنهاد دهند.

از نوشته‌های خوب و مناسب افرادی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، استفاده کنید. این کار نه تنها باعث محبوبیت شما می‌شود بلکه میزان بازدید از سایت شما را بالا می‌برد.

یکی از شیوه‌های بسیار پربازده برای بازدید از سایت، استفاده از اینفلوئنسرهاست. اینفلوئنسرها افرادی هستند که رهبر فکری گروهی محسوب می‌شوند. این افراد به سبب شبکه وسیع خود و تاثیری که روی آنان دارند، می‌توانند به جذب مخاطب کمک زیادی کنند. شما می‌توانید با ارتباط‌گیری با آنان و توضیح درباره‌ی سایت و خدمات خود، آن‌ها را ترغیب کرده تا درباره‌ی شما در کانال‌های متفاوت؛ مانند: یوتیوب و فیسبوک صحبت کنند.

همچنین شما می‌توانید برای اینکه بدانید چه اینفلوئنسری مناسب سایت و کسب‌و‌کار شما است از سایت‌هایی که اینفلوئنسر یا بلاگر مربوط به کار شما را معرفی می‌کند استفاده کنید. سایت Buzzsumo و Influma دو نمونه موفق در این حوزه هستند.

اصطلاح ویکی توسط ویکی‌پدیا در میان مردم بسیار محبوب شده است. ویکی‌ها یک دایره المعارف کامل نیستند بلکه بر بخش مهم و خاصی متمرکز هستند. محتوای ویکی باید از کیفیت بالایی برخودار باشد تا افراد با آن ارتباط برقرا کنند. قرار دادن بک لینک در آن‌ها به سادگی صورت نمی‌گیرد. باید کیفیت بالا را حفظ و با افرادی که در حوزه مشترک با شما فعالیت دارند ارتباط بر قرار کرد.

امروزه باید در این فضای رقابتی به ابعاد مختلف سئو سایت توجه بسیاری داشت تا بتوان در جایگاه مناسبی نسبت به مخاطبان قرار گرفت. دستیابی به جایگاه درست نیاز به تجربه، علم کافی و همچنین زمان دارد. شما نیز می‌توانید برای بهینه‌سازی وبسایت خود و دریافت با مشاوران ما در تماس باشید.

شاید این مطالب هم به کارتان بیاید:

  • محتوای تکراری به چه معناست؟ محتوای تکراری محتوایی است که در چندین مکان از سایت شما و یا حتی خارج از سایت شما موجود است که معمولا URL  و یا…
  • کلمات کلیدی در سئو سایت کلمات کلیدی یکی از مهمترین عناصر در هر استراتژی سئو سایت هستند. در یک تعریف کوتاه، به هر کلمه یا عبارتی که قصد دارید با استفاده…
  • گوگل وبمستر تولز یکی از مهمترین ابزار سئو سایت است که هر سئوکاری باید با آن آشنا باشد. در این مطلب شما را با همه راز و رمزهای کنسول جستجوی…

لینک ها، یا به طور کلی لینک بیلدینگ، یکی از مباحث داغ در دنیای محسوب می شوند. با این حال، بیشتر این صحبت ها پیرامون انجام می شود: چگونه برای وب سایتم بک لینک خوب بسازم؟ چگونه از شر لینک های بد وب سایتم خلاص شوم؟ درست است که لینک ها هنوز هم یکی از ، با این حال کم تر کسی درباره ساخت لینک داخلی پرسش می کند یا حداقل به اندازه لینک های خارجی به آنها اهمیت می دهد.

من هم مانند بسیاری دیگر از متخصصان سئو با یادگیری تاکتیک های بهینه سازی سایت مانند تحقیق کلمات کلیدی یا تحلیل آمارهای مرتبط با کاربران، هیجان زده می شوم. چنین کارهایی نه تنها حس باهوش بودن به من می دهد، بلکه بسیاری برای وب سایتمان نیز نتیجه بخش است!

با تمام این اوصاف، یک تکنیک پیشرفته سئو وجود دارد که بیشتر متخصصان سئو آن را نادیده می گیرند و این تکنیک چیزی نیست جز لینک سازی داخلی وب‌سایت!

شاید در نگاه اول ساخت لینک داخلی برای وب سایت، تکنیکی نه چندان پیشرفته؛ و حتی خسته کننده و بی ثمر به نظر برسد. من، به شخصه، پس از دو سال وبلاگ نویسی به اهمیت لینک سازی داخلی پی بردم. تا قبل از آن روز، هر صبح با خوشحالی از خواب بیدار می شدم و مقاله ای در یکی از وب سایت ها منتشر می کردم.

می نوشتم و منتشر می کردم.  این روند به مدت دو سال ادامه داشت!

با گذشت زمان و با خواندن مقالات مختلف حوزه سئو متوجه شدم اگر مقالات جدیدم را با لینک های داخلی به مقالات قدیمی وصل کنم، خوانندگان وبلاگ مطالب بیشتری برای مطالعه خواهند داشت و میزان وب سایت نیز به مرور کاهش می یابد. به این ترتیب تصمیم گرفتم که لینک سازی داخلی را آغاز کنم. هر بار که مطلب جدیدی می نوشتم، قسمتی از متن آن را به یکی از محتواهای قدیمی لینک می کردم.

حدس بزنید چه اتفاقی افتاد؟ پس از مدتی متوجه شدم آمار بازدید وب سایت به طرز چشمگیری افزایش یافته و میزان نرخ پرش وب سایت بسیار کم شده است. کاربران با کلیک کردن بر روی لینک ها به محتوای قدیمی منتقل می شدند و مطلب جدیدی را مطالعه می کردند. همین امر باعث شد که مدت زمان ماندن کاربر در وب سایت افزایش یابد.

این اتفاق برای من و صاحبان وب سایت هایی که برایشان کار می کردم، بسیار خوشایند بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا با ساخت لینک داخلی وضعیت سئوی وب سایت ها را بهتر کنم. در ادامه این مقاله قصد دارم به شما توضیح دهم چگونه می توانید با ساخت لینک داخلی، وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید و در نتیجه ترافیک قابل ملاحظه ای دریافت کنید.

لینک داخلی یا لینک سازی داخلی چیست؟

اگر با مفهوم لینک داخلی آشنایی ندارید باید به شما بگویم لینک داخلی، لینکی است که یکی از صفحات وب سایت تان را به صفحه ای دیگر از وب سایت تان متصل می کند. هر وب سایتی که بیشتر از یک صفحه دارد، صفحات خود را به این شکل به یکدیگر متصل می کند. در حقیقت، لینک سازی داخلی مفهوم بسیار ساده ای در معماری و طراحی سایت محسوب می شود. وب سایت ها معمولاً معماری (یا طراحی) کلی دارند که ساختار سایت را به صورت منطقی نمایش می دهد. در زیر می توانید یکی از مدل های رایج ساختار وب سایت را مشاهده نمایید:

یکی از الگوهای رایج لینک سازی داخلی سایت

بیشتر وب سایت ها یک صفحه مرکزی دارند که منوها و دیگر صفحات سایت به صورت شاخه ای به آن صفحه متصل هستند. البته باید گفت که برخی از وب سایت ها ساختار پیچیده تری دارند.

الگویی پیچیده از لینک سازی داخلی وب سایت

در گذشته، وب سایت های قدیمی برای آنکه بتوانند تکرّر کلمه کلیدی هدفشان را برای یک دسته بندی بیشتر کنند، محتوای وب سایت خود را مانند سیلو یا انبار دسته بندی می کردند.

مدل سیلو یا انبار محتوا در لینک سازی

مدل دسته بندی سیلو، تا مدتی پیش هم ساختار محبوبی برای دسته بندی محتوای وب سایت بود. بسیاری از سئوکاران هنوز از این ساختار برای دسته بندی محتوای سایت استفاده می کنند زیرا ساختار آن کاملاً منطقی به نظر می رسد.

الگوی سیلو یا انبار محتوا در لینک سازی داخلی سایت

البته باید گفت ساختاربندی یک وب سایت می تواند بسیار پیچیده باشد.

اما نگران نباشید. داشتن ساختاربندی پیچیده در سایت اصلاً ضروری نیست. در واقع، بسیاری از مقالات و مباحث موجود درباره ساختار وب سایت و لینک سازی داخلی چندان کاربردی نیستند. بیشتر مقالات موجود در این زمینه آنقدر پیچیده می شوند که هیچ راهکار مشخصی را در اختیار خواننده قرار نمی دهند.

ساخت لینک داخلی بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که تصور دارید! در ادامه روش ساده ای برای ساخت لینک داخلی در وب سایت به شما معرفی می کنم. استفاده از این روش بسیار آسان است و وقت چندانی از شما نمی گیرد.

اما پیش از آنکه این روش را به شما معرفی کنم، باید بدانید ساخت لینک داخلی چه اهمیتی دارد.

لینک سازی داخلی چه تاثیری بر سئو وب سایت دارد؟

لینک سازی داخلی یکی از ارزشمندترین ابزارهای (بخوانید سلاح!) سئو است. شاید بپرسید چرا؟ جواب ساده است، زیرا به سئوی سایت تان کمک می کند.

از آغاز راه اندازی گوگل تا امروز، الگوریتم رتبه بندی گوگل تغییرات فراوانی داشته است. راحت بگویم، امروزه گول زدن الگوریتم گوگل تقریباً غیر ممکن شده است.

اگر دقت کنید، وب سایت های ایرانی چند سالی است که به تولید محتوای مرتبط روی آورده اند و بالطبع فضای رقابتی خوبی در وب فارسی ایجاد شده است. همین پیشرفت الگوریتم گوگل بود که صاحبان وب سایت ها را مجبور به تولید محتوا و اتخاذ روش های سئوی کلاه سفید کرد.

با این حال هر سیستمی هر چقدر پیشرفته باشد، باز هم باگ ها و ایرادات ساده ای دارد. ساخت لینک داخلی یکی از این روش های ساده است که می تواند تحول بزرگی در رتبه وب سایت شما ایجاد کند. توجه داشته باشید لینک سازی داخلی به معنی دور زدن قوانین گوگل نیست، بلکه روش بسیار ساده ای برای بهبود وضعیت سئوی سایت است.

مزایای لینک سازی داخلی

برخی از مزایای لینک سازی داخلی عبارتند از:

ساخت لینک داخلی به ایندکس شدن وب سایت کمک می کند

ربات های خزنده گوگل (Crawlers) برای یافتن و ایندکس کردن وب سایت ها، لینک های موجود در اینترنت را دنبال می کنند. ربات های گوگل با دنبال کردن لینک ها، صفحات وب سایت ها را یافته و ایندکس می کنند. اگر وب سایت شما لینک سازی داخلی قدرتمندی داشته باشد، کرالرهای گوگل محتوای جدید وب سایت تان را راحت تر پیدا می کنند.

باید بدانید گوگل همواره به دنبال محتوای جدید در اینترنت است. اگر محتواهای وب سایت شما به خوبی به یکدیگر لینک شده باشند، مطمئناً عمل خزیدن برای گوگل سریع تر خواهد بود. در نتیجه، فرآیند ایندکس شدن نیز سریع تر انجام می شود.

لینک سازی داخلی شانس لینک گرفتن محتوای قدیمی سایت را افزایش می دهد

اگر بک لینک های وب سایت خود را بررسی کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر این بک لینک ها به صفحه اصلی سایت تان اشاره دارند. اگر تعداد بک لینک های صفحه اصلی سایت خود را با بک لینک های صفحات قدیمی وبلاگتان مقایسه کنید، با نسبت تقریبی زیر مواجه خواهید شد:

این نسبت باید کاملاً بر عکس باشد.

متاسفانه باید به شما خبر دهم تعداد زیاد بک لینک به صفحه اصلی به ضرر سئوی وب سایت تان است. در حقیقت، نسبت چارت بالا باید برعکس باشد. بیشتر بک لینک ها باید به صفحات داخلی سایت تان اشاره کنند، نه به صفحه اصلی تان!

زمانی که وب سایتی به صورت منظم محتوا تولید نمی کند، ساختار لینک بیلدینگش به شکل زیر خواهد بود:

میزان توزیع لینک های داخلی در وب سایت هایی که محتوایشان مرتباً بروزرسانی نمی شود.

همانطور که می بینید بیشتر لینک ها به صفحات تماس با ما، درباره ما و پروفایل‌ شبکه های مجازی اشاره دارند. مطمئناً این موضوع تاثیر مثبتی بر روی وب سایت تان نخواهد داشت.

اما اگر ساختار لینک های داخلی وب سایت تان اصولی باشد با ایجاد مسیرهای کلیک و ایندکس برای ربات های گوگل، شانس دریافت بک لینک برای صفحات داخلی وب سایت تان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

چرا؟ زیرا با این کار شما اولویت خزیدن و ایندکس شدن وب سایت تان را تغییر می دهید!

ساخت لینک داخلی، قدرت وب سایت را به صفحات داخلی منتقل می کند

اگر کمی درباره سئو مطالعه کرده باشید، احتمالاً با مفهوم Link Juice آشنایی دارید. Link Juice مفهومی قدیمی (و شاید منسوخ!) در سئو است و تعریف آن به شکل زیر است:

زمانی که صفحه اصلی وب سایت شما یک بک لینک دریافت می کند، بخشی از اعتبار و ارزش آن لینک به صفحات داخلی وب سایت تان منتقل می شود.

متاسفانه باید به شما بگویم مفهوم Link Juice به این سادگی نیست.

در واقع، الگوریتم موتورهای جستجو بسیار پیچیده تر از آن هستند که اعتبار یک لینک را از طریق Link Juice اندازه گیری کنند. با این حال نمی توان گفت که مفهوم Link Juice وجود ندارد. تجربه نشان داده است هرچه ساختار لینک های داخلی سایت به هم تنیدگی بیشتری داشته باشد، عملکرد وب سایت در نتایج جستجو بهتر خواهد بود.

ساخت لینک داخلی با انکر تکست های متنوع به ارزش سایت می افزاید

یک لینک داخلی، در واقع رشته کدی به زبان HTML است که یک صفحه از وب سایت را به صفحه ای دیگر لینک می کند. کد لینک داخلی به شکل زیر است:

زمانی که شما برای لینک داخلی خود انکر تکست تعریف می کنید، ارزش لینک داخلی تان افزایش پیدا می کند. در واقع انکر تکست ها با اضافه کردن کلمات کلیدی و محتوا به لینک، ارزش لینک را ارتقا می دهند.

مطمئناً موتور جستجوی گوگل تنها به تگ های A HREF اهمیت نمی دهد و در زمان ایندکس کردن، انکر تکست ها را نیز لحاظ می کنند (در هر صورت انکر تکست نیز بخشی از ساختار یک لینک است).

باید بدانید روزهای Keyword Stuffing در انکر تکست ها به سر آمده است، اما اگر انکر تکست شما بیش از حد بهینه سازی نشود مطمئناً ارزش لینک هایتان دو چندان خواهد شد.

اگر می خواهید در این زمینه بیشتر بدانید، پیشنهاد می کنم مقاله ای که درباره منتشر کردیم را مطالعه نمایید.

لینک سازی داخلی برای کاربران وب سایت مفید است

شاید بتوان گفت، این مهم ترین ویژگی لینک سازی داخلی است. درست است که ساخت لینک داخلی در وب سایت، یک تکنیک ساده در سئو است، اما مزایای آن به همین جا ختم نمی شود.

در نهایت، لینک سازی داخلی برای کاربران سایت مفید است. به شخصه زمانی که درباره موضوعی تحقیق می کنم، دوست دارم منابع متعددی که پیرامون آن موضوع وجود دارد را بررسی کنم.

اگر خواندن مقالۀ یک نویسنده یا یک وب سایت برایم لذت بخش باشد، مطمئناً درباره دیگر مقالات آن نویسنده یا وب سایت نیز کنجکاو می شوم. برای مثال در همین مقاله ای که مطالعه می کنید چند لینک داخلی قرار داده شده است تا در صورت علاقه، دیگر مطالب وب سایت را نیز بررسی کنید.

لینک سازی داخلی شاید نتواند به طور مستقیم کاربران را به مشتری تبدیل کند، اما قطعاً تاثیر بسیار مثبتی در قیف بازاریابی دارد و مشتریان را به سمت مقصد نهایی هدایت می کند (پیشتر درباره توضیح داده ام).

یادتان باشد سئو و بهینه سازی سایت برای کاربران انجام می شود و صرفاً تکنیکی برای قرار گرفتن در رتبه های بالای سایت نیست. اگر به تاثیر لینک سازی داخلی بر سئو اعتقاد ندارید، حداقل آن را برای کاربران وب سایت تان انجام دهید.

تکنیک ها و روش های ساخت لینک داخلی

خب، اکنون زمان ساخت لینک داخلی فرا رسیده است. اما چطور می خواهید این کار را انجام دهید؟ بهترین روش برای لینک سازی داخلی چیست؟

پیش از هر اقدامی باید دو نکته را رعایت کنید:

  1. اول اینکه محتوایی در سایت تان وجود داشته باشد. حتی وجود یک مقاله در وب سایت هم کارتان را راه می اندازد و می توانید لینک سازی داخلی را از همین نقطه آغاز کنید.
  2. دوم اینکه اگر می خواهید لینک سازی داخلی بهترین نتیجه را داشته باشد، بهتر است به صورت مرتب محتوای وب سایت خود را بروزرسانی کنید. انتشار محتوای جدید در وب سایت، اولین و مهم ترین قسمت در ایندکس شدن سایت است.

خب، آماده اید کار را شروع کنیم؟

از یک محتوای طولانی به دیگر محتواهای طولانی لینک بدهید

بهترین نوع ساخت لینک داخلی این است که یک مقاله را به مقاله ای دیگر لینک دهید. این کار باعث می شود که ساختار لینک های داخلی وب سایت قدرتمند شود (با به اصطلاح به صورت ریشه ای شود).

اگر ناوبری قالب سایت تان به خوبی طراحی شده باشد، لینک های داخلی خوبی به صفحات اصلی سایت مانند صفحات اصلی، درباره ما، تماس با ما و در اختیار دارید. بنابراین لزومی ندارد که برای این صفحات لینک داخلی بسازید.

مشخصاً اگر قصد دارید از طریق محتوایتان محصول یا خدماتی را بفروشید، لینک سازی داخلی این فرصت را به شما می دهد که کاربر را به سرعت به صفحه مورد نظر منتقل کنید. با این حال سعی کنید، بیشتر لینک سازی داخلی خود را به مقالات وبلاگی اختصاص دهید.

در لینک های داخلی سایت از انکر تکست استفاده کنید

بهترین لینک ها چه ویژگی دارند؟ پاسخ کوتاه است، لینک هایی که دارای انکر تکست توصیفی هستند. خب، منظور از انکر تکست توصیفی چیست؟

خب، شما با مفهوم انکر تکست آشنایی دارید، درست است؟ . به چنین متنی انکر تکست گفته می شود.

لینک های داخلی سایت باید انکر تکست داشته باشند، اما باید بدانید که هر انکر تکستی خوب نیست. پیشنهاد می کنم عبارات و جملاتی که موضوع صفحه مورد نظر را توصیف می کنند به عنوان انکر تکست انتخاب کنید.

اجازه بدهید با چند مثال این موضوع را برایتان توضیح دهم:

اگر می خواهید به مقاله ای درباره استفاده از ریچ اسنیپ ها لینک دهید، از روش زیر استفاده کنید:

  • برای آنکه بتوانید اطلاعات و داده های وب سایت خود را به بهترین شکل در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهید، پیشنهاد می کنم از استفاده کنید.

اگر قصد دارید به مقاله ای درباره الگوریتم پنگوئن گوگل لینک دهید، از روش زیر استفاده کنید:

در حقیقت با این کار شما موضوع صفحه ای که می خواهید به آن لینک دهید را با کلمات و عبارت کلیدی مناسب توصیف می کنید.

  • در مثال های بالا، انکر تکست اول دارای کلمه کلیدی ریچ اسنیپت های گوگل است که موضوع اصلی مقاله ای است که به آن لینک شده است.
  • انکر تکست دوم شامل عبارت الگوریتم پنگوئن گوگل بروزرسانی شد است و مقاله ای که به آن لینک شده درباره آخرین بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل و ویژگی های جدیدش است.

خب، اما سوال دیگری که پیش می آید این است که در روند ساخت لینک داخلی برای صفحات وب سایت، چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟

  • صفحات وب سایت خود را با انکر تکست های تطبیق دقیق (Exact Match) به یکدیگر لینک نکنید. بروزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل، استفاده مکرر از انکر تکست Exact Match را به شدت نهی می کند. این کار می تواند باعث جریمه شدن وب سایت تان شود.
  • در لینک های داخلی سایت از انکر تکست های عمومی مانند اینجا را کلیک کنید یا اطلاعات بیشتر استفاده نکنید. انکر تکست های عمومی هیچ ارزشی برای لینک‌هایتان ندارند.
  • دقت داشته باشید انکر تکست تان نباید از یک جمله طولانی تر باشد. هیچ وقت (تکرار می کنم هیچ وقت!) یک پاراگراف را به طور کامل به یک صفحه لینک نکنید. این کار تجربه کاربری بدی به بازدیدکنندگان ارائه می کند. بهتر است انکر تکست تان از چند کلمه یا یک عبارت تشکیل شده باشد.

در پست های جدید وبلاگ به چهار یا پنج پست قدیمی لینک دهید

زمانی که پست جدیدی در وبلاگ تان منتشر می کنید، محتوای آن باید حداقل به چهار یا پنج پست قدیمی وبلاگ لینک شده باشد. شاید بپرسید دلیل این کار چیست؟

همانطور که در یکی از مقالات نوین، را بررسی کردیم یکی از فاکتورهای مهم در رتبه گرفتن وب سایت، انتشار مداوم مقالات جدید در وبلاگ است. گوگل وب سایت ها را بر اساس بروزرسانی محتوای جدیدشان رتبه بندی می کند. هرچه فعالیت شما در زمینه تولید محتوا بیشتر باشد، مطمئناً رتبه وب سایت بهتری خواهید داشت.

سایروس شِپِرد، یکی از متخصصان سئوی MOZ عقیده دارد:

لینک هایی که در محتوای تازه قرار دارند، ارزش بسیاری به صفحات وب سایت می دهند.

اگر بتوانید در مقالات جدید به پست های قدیمی تان لینک دهید، شانس رتبه گرفتن وب سایت شما در نتایج جستجو افزایش چشمگیری خواهد داشت.

محتوای قدیمی سایت را با لینک های داخلی جدید بروزرسانی کنید

به‌روزرسانی محتوای قدیمی سایت یکی از روش های موثر سئو برای افزایش ترافیک سایت است. حتی در سال 2015 به‌روزرسانی جدیدی به نام Freshness به هستۀ موتور جستجوی گوگل اضافه شد که اهمیت این موضوع را دو چندان کرد. الگوریتم Freshness گوگل، تازگی محتوای شما را بررسی می‌کند و در صورت لزوم امتیازی را برای آن در نظر می‌گیرد. تازه هر چقدر که بحث پیرامون آن موضوع در فضای وب داغ‌تر باشد، اهمیت به‌روز بودن و تازگی محتوا بیشتر می‌شود.

توصیه می‌کنم حتماً سری به مقالۀ بزنید و با نحوۀ کار و نکات مهمی که باید بدانید، آشنا شوید.

حال اگر شما بتوانید این روش را با تکنیک ساخت لینک داخلی ادغام کنید، مطمئناً نتایج بهتری خواهید گرفت.

زمانی که شما محتوای قدیمی تان را به‌روزرسانی می کنید، ربات‌های خزنده گوگل یک بار دیگر آن محتوا را بررسی و ایندکس می‌کنند. همین امر باعث می شود شانس بهبود رتبه سایت در نتایج جستجو، افزایش یابد.

من پیشنهاد می کنم مقالات قدیمی وب سایت تان را در دوره های زمانی مشخص بروزرسانی کنید. برای این کار می توانید از روش های زیر کمک بگیرید:

  • در ابتدای مقاله پاراگرافی را اضافه کنید و دلایل به‌روزرسانی محتوا را به خوانندگان توضیح دهید.
  • در ادامه، چندین پاراگراف به متنِ محتوایتان اضافه کنید و اطلاعات جدید را در اختیار خوانندگان قرار دهید.
  • و مهم تر از همه اینکه: در متن مقاله به آخرین پست های وبلاگ خود لینک بدهید.

انجام این کار دو مزیت بزرگ برایتان به همراه خواهد داشت:

  • اول اینکه محتوای قدیمی تان به‌روزرسانی می شود که این کار به رتبه‌بندی سایت شما کمک می کند.
  • و مزیت دوم این است که یکی از صفحات معتبر و قدیمی وب‌سایت تان به یکی از مقالات جدید و نه چندان معتبر لینک می‌شود.

در جای مناسب لینک بسازید

در اینجا سوالی که وجود دارد این است که این لینک های داخلی را در کجای متن قرار بدهیم؟

مطمئناً تنبلی شما را وسوسه می کند تا در انتهای مقاله با انکر تکست “برای خواندن مقالات بیشتر اینجا را کلیک کنید!” یک لینک داخلی بسیازید. اما من به شما توصیه می کنم این کار را انجام ندهید.

در عوض، به دنبال قسمت هایی از محتوا باشید که چند موضوع با یکدیگر همپوشانی دارند. در این قسمت از محتوا برای توضیح بهتر موضوع، شما باید بر اساس دیگر مقالات منتشر شده در وبلاگ تان، استدلال کنید و مطمئناً منطقی ترین محل برای ساخت لینک داخلی همین نقاط همپوشانی هستند.

اگر دقت کنید در همین مقاله برای توضیح بهتر مفهوم لینک سازی داخلی در صورتی که نیاز به توضیح مفهوم دیگری از سئو بوده، یک لینک داخلی به مقاله مرتبط داده شده است.

لینک های داخلی سایت نباید nofollow باشند

این نکته کاملاً ساده است. به لینک های داخلی سایت تگ nofollow اضافه نکنید. در صورتی که لینک داخلی سایت تان nofollow باشد، تغییر چندانی در نتایج جستجوی گوگل مشاهده نخواهید کرد.

شواهد نشان می دهد لینک های nofollow کمک چندانی به روند لینک بیلدینگ سایت تان نخواهند کرد. مطمئناً این لینک ها ضرری برایتان به همراه ندارند، با این حال اگر در این زمینه حق انتخاب دارید از لینک های nofollow استفاده نکنید.

به صفحات محبوب وب سایت تان لینک بدهید

آیا در وب سایت تان صفحه ای دارید که کاربران با دیدنش با شما تماس می گیرند؟ اگر پاسختان مثبت است، حتماً به این صفحه لینک داخلی بدهید. در وب سایت نوین، مقالات خوب متعددی وجود دارند که نرخ تبدیل ما را افزایش داده اند و من تا حد ممکن سعی می کنم به این مقالات لینک بدهم.

این نقطه، دقیقاً همان جایی است که ساخت لینک داخلی ارزشی فراتر از سئو دارد. چنین لینک های داخلی می توانند نرخ تبدیل و میزان درآمد وب سایت تان را افزایش دهند. اگر بتوانید بازدیدکنندگان بیشتری را به صفحات محبوب وب سایت تان هدایت کنید، مطمئناً نرخ تبدیل بالاتری خواهید داشت!

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید، لینک سازی داخلی چندان دشوار نیست. باور کنید گاهی اوقات روند سئو می تواند بسیار پیچیده شود. حتی ممکن است مجبور شوید چند روز را به تحقیق و بررسی گزارشات بگذرانید تا بتوانید به نتیجه دلخواهتان برسید.

با این حال، ساخت لینک داخلی در وب سایت از آن دست تکنیک هایی است که علاوه بر آسانی، بسیار تاثیرگذار است. اگر باور دارید ساخت لینک داخلی نمی تواند به وضعیت رتبه سایت تان کمک کند، پیشنهاد می کنم با استفاده از نکات موجود در این راهنما برای مدت کوتاهی به صورت آزمایشی لینک سازی داخلی انجام دهید. مطمئن باشید تاثیر مثبت ساخت لینک داخلی را بر روی ترافیک و رتبه وب سایت تان مشاهده خواهید کرد.

اگر در زمینه لینک سازی داخلی تجربه دارید یا با استفاده از نکات موجود در این راهنما شاهد تغییراتی در رتبه سایت خود شده اید، این تغییرات را با من یا همکارانم در میان بگذارید. همچنین، نظرات و پیشنهاداتتان را از ما دریغ نکنید.

موفق باشید!

ایندکس گوگل چرا اینقدر برای مالکان و وبمسترها اهمیت دارد؟ یکی از تصورات رایج و البته غلطی که افراد در خصوص گوگل دارند، این است که آن ها فکر می کنند زمانیکه یک عبارتی را گوگل مورد جستجو قرار می دهند، نتایج جستجوی خودشان را مشاهده می کنند اما در واقع اینطور نیست. شما در نتایج جستجو سایت هایی را که در لیست ایندکس گوگل قرار گرفته اند را مشاهده می کنید. این مساله مانند جستجوی کتاب در کتابخانه می ماند. شما کتاب هایی را می توانید پیدا کنید که دارای شماره مخصوص آن کتابخانه باشند.

روش کار گوگل به این صورت است. گوگل فعالیت خود را از زمانی که لینکی برای بررسی به او معرفی می شود، شروع می کند. او ابتدا لینک و محتویات صفحه اصلی به همراه لینک های داخلی آن به صفحات دیگر را مورد بررسی قرار می دهد. سپس از طریق لینک، وارد صفحات مورد نظر شده و آن ها را هم نیز مورد بررسی قرار می دهد. در هر بار یکی از عواملی که بررسی می شود، چگالی کلمات کلیدی است.

این بررسی صفحات، لینک های داخلی آن و همچنین صفحات آن لینک تا جایی ادامه می یابد که گوگل هیچگونه ارتباط خارجی از آن صفحه به دیگر صفحات نتواند پیدا کند. بعد این صفحات بسته به نوع کلمه کلیدی و معیاری هایی دیگر که برای گوگل مهم هستند، مورد رتبه بندی قرار می گیرند. هر صفحه که بررسی می شود، در پایگاه ایندکس گوگل ذخیره شده و در هر جستجو، گوگل لینک سایت هایی را که در رتبه اول ایندکس قرار دارند را به کاربران نشان می دهد.

بنابراین، برای اینکه مطمئن شوید که سایت شما در نشان داده می شود، اول از همه باید بررسی کنید که آیا لینک سایت شما در لیست ایندکس گوگل قرار گرفته است یا خیر. اگر به هر دلیلی قرار نگرفته باشید، یعنی ممکن است جریمه شده باشید، حتی اگر بهترین محتوا را هم داشته باشید هیچگاه نشان داده نخواهید شد.

دو روش قرار گرفتن سایت در لیست ایندکس گوگل

اصولا دو روش کلی برای ایندکس گوگل وجود دارد:

  1. از سایت های دیگر لینک دریافت کنید و وقتی که گوگل آن سایت ها را بررسی می کند، خزنده آن سایت شما را هم بررسی کرده و ایندکس می کند. فقط تنها مشکلی که دارد، این است اگر هیچ ارتباطی بین صفحات داخلی سایت شما وجود نداشته باشد، فقط همان صفحه ای را که خزنده آن را می بیند در لیست ایندکس گوگل قرار می دهد.
  2. با استفاده از نقشه سایت و معرفی لینک سایت خود به گوگل می توانید هنگامی موتور جستجو صفحه اصلی شما را بررسی می کند، با استفاده از نقشه به دیگر صفحات هدایت شود و آن ها را ایندکس نماید.

مثلا فرض کنید که شما سایتی را ایجاد کرده اید اما هنوز در لیست قرار نگرفته است. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر حتی لینک سایت خود را معرفی نکنید، به صورت خودکار و اتوماتیک مورد ایندکس گوگل قرار می گیرد ولی زمان زیادی این مساله طول خواهد کشید. بعد از اینکه سایت خود را ایجاد کردید و آن را آپلود نمودید، بعد از روز نقشه سایت را ایجاد کرده و از گوگل درخواست مجدد ایندکس شدن صفحات را می کنید. در این هنگام مشاهده خواهید، تعداد صفحات ایندکس شده که قبلا حدود برای یک سوم کل بود، بعد از نقشه سایت، تمامی صفحات با سرعت بیشتری ایندکس می شوند. زیرا گوگل با استفاده همین نقشه به راحتی می تواند مسیر پیمایش خود را سریعا پیدا کند.

ایندکس گوگل همانطورکه بیان شد، یکی از مسائل خیلی مهم مالکان و وبمسترها می باشد تا سریعا بتوانند سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل قرار بدهند. برای اینکه این روند زمانی مخصوصا برای سایت های تازه طراحی شده، سریعتر سپری شود، روش های زیر را حتما باید استفاده کند:

ایجاد نقشه سایت

نقشه سایت یک فایل XML برروی سرور سایت شما است که شامل تمامی صفحات سایتتان می باشد. نقشه سایت به موتورهای جستجو بیان می کند که چه زمانی صفحه ای جدید ایجاد شده است و هرچند وقت یکبار صفحات را برای بررسی تغییرات، مورد خزش قرار دهد. برای مثال شما قصد دارید که موتورهای جستجو هرروز صفحه اصلی و محصولات و بلاگ شما که مورد بررسی قرار دهند و آخرین تغییرات را در آن ها در لیست خود قرار دهند. نقشه سایت همانطور که در بالا بیان شد، یکی از موارد مهم برای ایندکس گوگل است.

معرفی نقشه سایت به ابزار گوگل وبمستر تولز

نخستین مکانی که باید نقشه سایت را در آن معرفی کنید، ابزار گوگل وبمستر تولز است. ایجاد گوگل وبمستر خیلی ساده است، فقط کافی است که یک اکانت گوگل بسازید و سپس در قسمت گوگل وبمستر ثبت نام کرده و لینک سایت خود را اضافه کنید. بعد به قسمت optimization و بعد sitemap بروید و لینک نقشه سایت خود را در آنجا اضافه کنید. با این روش دیگر خیالتان از ایندکس گوگل راحت است.

نصب گوگل آنالیتیک

با استفاده از گوگل آنالیتیک می توانید فرآیند های مختلفی مانند تعداد بازدید، نوع کانال های ورودی و میزان ورودی از هر کدام، میزان زمان بازدید هر کاربر و بسیاری اطلاعات دیگری را برای ردیابی کاربران بدست بیاورید. گوگل آنالیتیک اطلاعات مفیدی را به شما می دهد تا متوجه چرا صفحه یا سایت شما در ایندکس گوگل قرار نگرفته است.

ثبت آدرس سایت در موتورهای جستجو

بعضی از متخصصان بیان می کنند که این یک روش بیهوده است و روش های بهتر و زیادی برای ایندکس گوگل وجود دارد. اما این نکته را بهتر است که بدانید، ازهیچ روش درستی نباید برای افزایش سرعت ایندکس گوگل غافل شوید. ثبت سایت درگوگل وقت زیادی را به خود اختصاص نمی دهد و فقط کافی است که در گوگل وبمستر نیز لینک سایت خود را در عرض چند ثانیه ثبت کنید.

ایجاد پروفایل شبکه های اجتماعی

همانطور که در بالا بیان شد، موتورهای جستجو با استفاده ازلینک های ورودی به سایت شما، وب سایتتان را مورد بررسی قرار می دهند. مساله که ای که برای موتورهای جستجو در ایندکس گوگل خیلی مهم است، نوع لینک ورودی است. لینک هایی که از شبکه های اجتماعی وارد سایت شما می شوند از نظر گوگل خیلی اهمیت دارند و رتبه بالاتری برای آن ها در نظر می گیرد.

پس حتما در شبکه های اجتماعی یک پروفایل اختصاصی برای کسب وکار خود ایجاد کرده و مطالب سایت خود را در آنجا به اشتراک بگذارید. بهتر است که تکنیک های را مطالعه نمایید.

به اشتراک گذاری مطالب

هرچه از محتوای ارگانیک در بخش بلاگ سایت خود استفاده کنید، شانس به اشتراک گذاری مطالب سایت شما توسط دیگران کاربران بیشتر است. این اشتراگ گذاری توسط کاربران باعث دریافت لینک ورودی بیشترمی شود و نتیجه سرعت ایندکس گوگل سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین به اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی و قرار دادن یکی از بهترین روش های اشتراک گذاری مطالب است.

تولید محتوا

بهترین روش برای افزایش سرعت ایندکس گوگل، است. تولید محتوای ارگانیک و براساس اصول سئو نه تنها می تواند باعث افزایش رتبه سایت شود، بلکه کاربران بیشتری را جذب سایتتان خواهد کرد. امروزه حرف اول در گوگل را تولید محتوا وبه کار بردن کلمات کلیدی البته با چگالی مناسب است و برای همین است که اکثر شرکت ها برای این کار، بخش و دپارتمان جداگانه ای را تخصیص داده اند.

سوالات متداول

ایندکس در گوگل به چه معنا است؟

ایندکس گوگل شبیه فهرستی در کتابخانه است که اطلاعاتی را درباره تمام کتاب‌های موجود در کتابخانه فهرست می‌کند. با این حال، به جای کتاب، ایندکس گوگل تمام صفحات وب را که گوگل در مورد آنها می داند فهرست می کند. وقتی گوگل از سایت شما بازدید می کند، صفحات جدید و به روز شده را شناسایی می کند و فهرست گوگل را به روز می کند.

ایندکس گوگل در سئو چیست؟

به زبان ساده، ایندکس فرآیند افزودن صفحات وب به جستجوی گوگل است. بسته به اینکه از کدام متا تگ استفاده کرده اید index یا NO-index، گوگل صفحات شما را می خزد و فهرست می کند. NO-index به این معنی است که آن صفحه به فهرست جستجوی وب اضافه نخواهد شد

چگونه بفهمم سایت من توسط گوگل ایندکس شده است؟

با استفاده از دستورات جستجوی سایتsite: یا info: در گوگل به شما نشان می دهد که آیا صفحه ایندکس شده است یا خیر. فقط URL صفحه وب خود را از نوار آدرس کپی کنید، سپس آن را در Google قرار دهید و هر کدام از site: یا info: را در مقابل آن قرار دهید. اگر صفحه وب را در نتایج جستجو برگرداند، ایندکس می شود.

خدمات سئو تیم محتوامون