عمومیکسب و کار

آیا متافیزیک خرافات است؟ یا علمی است؟

امر غریب به معنای چیز پنهان از حواس بشری است و اعتقادی که طبق آن، شخص به دانشی دست پیدا می‌کند که از سازو کار جهان آگاهی یافته و حتا به دست‌کاری در این ساز و کار می‌رسد. نکته مهم درباره علوم غریبه که در سایت کتاب خاص توضیح داده شده این است که شاخه‌هایش در گذر تاریخ، بین مرز خرافه و واقعیت در رفت و آمد و به تعبیر پرویز براتی، سرگردان بوده‌اند.

با نحوه انتخاب اسم با حروف ابجد آشنا شدید، اما قطعا شما هم متوجه هستید که انسان‌ها با نام‌های یکسان شرایط زندگی و سرنوشت‌های متفاوتی دارند، بنابراین تکیه بر نام برای سعادتمندی معقول به نظر نمی‌رسد. مسائل مختلفی وجود دارد که خیلی بیش از یک اسم می‌تواند بر شخصیت و زندگی انسان تاثیر بگذارد.

فکرهای درون ذهن ما انرژی دارند و این انرژی تنها در کاسه سر باقی نمی ماند بلکه در سراسر هستی پخش می شوند. مثلا من کسی را می شناختم که به واسطه حرف فالگیری فکر می کرد نباید ازدواج کند، به طور تصادفی در شب عروسی او چنداتفاق افتاد و بعد او مرتب با خود فکر می کرد حرف آن فالگیر درست بوده است. البته این ِفرَق در این تاریخ هدفشان خدا نیست بلکه ریختن آبروی اسلام است که البته بنده از لحاظ اخلاقی این مورد را متذکر شدم.

روز آن 19 فروردین است و معروف و لازم است که آن را بر روی طلا، نقره، عقیق زرد برای حامل دارای خواص و منافع بیشمار است. زیرا این طلسم شامل اسماء الحسنی بوده و اسامی خواجه لولاک و اوصیآء عظام آن حضرت علیه السلام را در بر دارند. خوش‌شانسی یا اصطلاح «برام اومد داره» در فوتبال هم زیاد دیده می‌شود. در رابطه با پدر دروازه‌بان تیم مس کرمان، دیده شده که هروقت در هر بازی‌ای این تیم نیاز به برنده شدن دارد، پدر این دروازه‌بان را بین تماشاگران می‌آورند تا با انرژی‌ای که دارد، بُرد را به سمت تیم موردنظر ببرد.

نظرسنجی

اینک برای تبیین مطلب به نقل اقوال مفسّران دربارة معانى «النَّفَّاثَاتِ فِى العُقَد» می‌پردازیم. همان‌گونه که در هنگام سَحَر نمی‌توانیم چیزهای پیرامون خود را واضح و آشکار ببینیم، در عمل «سِحر» که ساحر انجام می‌دهد، هم نمی‌توانیم چگونگی سیر طبیعی آن عمل را مشاهده کنیم. جالب است که ابن سینا طلسمات،‌ نیرنجات (همان نیرنگات) و کیمیا را جز زیرشاخه‌های علوم طبیعی می‌داند.

در توضیح بیشتر درباره علم کیمیا هم بد نیست بگوییم که کیمیا معروف‌ترین دانش از علوم خمسه محتجبه است و کیمیاگر کسی است که می‌کوشد تا اکسیری به دست آورد که به واسطه آن فلزات کم‌بها مانند مس و روی را به فلزات گران‌بها نظیر طلا و نقره مبدل کند. باید اذعان داشت که جادو جنبل و مراسم مربوط به آیین‌های شیطانی که در کتاب کنزالحسینی توضیح داده شده تماماً از طرف شیطان هستند و کسانی که خود را درگیر آن می‌کنند، در واقع، به قشون شیطان ملحق شده‌اند.

غلامحسین ساعدی در پژوهش‌هایی که داشته، بادهای پراکنده سواحل و جزایر خلیج فارس را به ۷ گروه تقسیم کرده است. علی ریاحی نیز به عنوان یک محقق دیگر، بادهای پراکنده در بلوچستان را به ۵ گروه تقسیم کرده است. بادها در یک طبقه‌بندی دیگر به ۲ دو دسته کلی مسلمان و کافر هم تقسیم می‌شوند. براتی در کتاب خود اشاره کرده که آرییان ارواح بد را دشمن می‌دانستند و با اورادی به دفع شر آنان می‌پرداختند که این اعمال بعدها موجب گسترش سحر و جادو شد.

در سطور بعدی این مطلب به مفاهیمی چون سحر و جادو نیز خواهیم پرداخت. گفتنی است که انسان فقط یک نوع سرنوشت ندارد، بلکه سرنوشت‌های گوناگونی در پیش دارد که ممکن است هر کدام از آن‌ها جانشین دیگری گردد، مثلاً اگر کسی بیمار شود و معالجه کند و نجات پیدا کند، به موجب سرنوشت و قضا و قدر است.

نیز اگر معالجه نکند و رنجور بماند و یا بمیرد، آن نیز به موجب سرنوشت و قضا و قدر است. یک جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی نیز بر کثرت تبلیغات درمورد خرافه پرستی در جامعه تاکید می کند و عقیده دارد افرادی که تقدیری پرورش می یابند تقدیری هم می اندیشند و از آنجائی که عقیده دارند تقدیر آن ها از قبل مشخص شده، درمورد سرنوشتشان تفکر نمی کنند. انسان اختیار دارد و می تواند با اراده و همت خود، اموری را که به سعی و تلاش وابسته است رقم بزند و اموری را که از دسترس خارج است را می توان با دعا و صدقه تغییر داد.

یا هنگام امتحان مدارس، جوان ها استخاره می گیرند که ببینند قبول می شوند یا نه. در واقع همان آیه‌ای که پیش از آن در فردوس الحکمة نیز آمده بود و در متن چاپی مکارم ‌الاخلاق نیز اشتباه و در جاهایی محو است. سزیانو علاوه بر کتاب مستقل‌اش به زبان فرانسه، که به انگلیسی ترجمه شده‌است، مقالاتی نیز دارد که می‌توان برای اطلاع از جزئیات این دانش و برخی مباحث تاریخی بدان‌ها رجوع کرد.

قتل 319 فلسطینی به دست نیروهای اسرائیلی در یک سال گذشته

به این ترتیب سطح بالایی از انرژی مثبت کیهانی وارد زندگی فرد خواهد شد. هنگام انتخاب اسم با حروف ابجد با توجه به طالع شخص، اگر فرزندتان برای مثال متولد ماه آبان است، باید باقیمانده تقسیم حاصل جمع ابجد نام مورد نظرتان با نام مادر بر ۱۲ برابر با ۸ (شماره طالع برج عقرب) شود. فال‌گیری با قهوه در کشورها و مناطق جهان راه و رسم‌های گوناگونی دارد، ولی عموماً به این ترتیب است که بخش بیشتر مایع قهوه را می‌نوشند و مخلوط غلیظی از قهوه و آب در ته فنجان می‌ماند.

کامل‌ترین تحقیق در زمینه وفق _یا به قول غربیان مربعات جادویی_ را سزیانوانجام داده‌است. او می‌گوید پیش‌تر گفته بودند که مربعات جادویی قبل از رسیدن به بیزانس یا حتی اروپا، چین را ترک کرده، وارد هندوستان شده و سپس وارد کشورهای مسلمان شده‌است. اکنون به‌نظر می‌رسد که این مسیر در جهت مخالف دنبال شده و این علم در حدود سال هزار میلادی در جهان عرب تثبیت شده‌است.

احمد جبار معتقد است «اعداد وفقی» یکی از شاخه‌های جدیدی است که مسلمانان به ریاضیات افزوده‌اند. کاربرد وفق _جدا از ماهیت آن _ نشان می‌دهد که این جداول در خدمت طلسمات و برآوردن حاجات و دوری از مصائب و دشواری‌ها بوده‌است. تأکید بر این‌که ترسیم یا کاربرد این مربعات باید در وضع خاص قرارگیری سیارات باشد، بر همین امر صحه می‌گذارد.

عرضه «بادهای افسون» در نمایشگاه کتاب

آنچه که در مصادیق سِحر نقطة اشتراک قرآن و تورات می‌باشد، همان کارهایی است که در جهت جلب رضایت شیطان و تأمین اهداف شیطان انجام می‌گیرد که یکی از آن قالب‌ها اعمال خاصّی است که نام آن جادو یا سِحر گذاشته می‌شود. آیه‌ای که صریحاً در قرآن در‌بارة سِحر است، آیة 102 سورة بقره و آیة 4 سورة فلق است که در هر دوی این آیات به طور صریح و غیرصریح نامی از شیطان برده شده است.

براتی در کتابش اشاره می‌کند که دین زرتشتی همچون اسلام،‌ مخالف خرافات است و خیلی سخت به جادوگران و اهل خرافات می‌تازد. ب» نصب کرد که بعدها به خاطر اعتراض علما مجبور به برداشتن عبارت «آيت الله» شد. 5- وي در عرصه اجتماعي صحنه آرايي موفق بود بگونه‌اي که اطرافيانش او را انساني عارف و واصل مي‌ناميدند.

عکس‌هايي که از ب براي درج در کتابهايش مورد استفاده قرار مي‌گرفت با وسواس خاصي انتخاب مي‌شد تا خواننده بعد از ديدن آنها مجذوب چهره نوراني و روحاني صاحب اثر شود. کلیه حقوق قانونی این سایت متعلق به روزنامه کیهان بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است. حروف الفبا هر یک داری یک فرکانس انرژی خاص هستند و هر اسمی که از ترکیب حروف مختلف ایجاد می‌شود نیز انرژی متفاوتی خواهد داشت.

این انرژی توسط ذهن دریافت شده و می‌تواند روی سطح هوشیاری یا امواج مغزی اثر بگذارد. جامع المسائل، نشر مطبوعات امیر قم 1376 ش ج 1، ص 630، مسئله 2202؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، نشر مدرسه امام علی قم 1381 ص 156، س 563 و آیت الله خامنه‌ای، رساله اجوبه الاستفتائات نشر پیام عدالت تهران 1389 ش ، س 1229. علمی که غریب است برای شما.ریاضتی است.اصلا به آن توجه نکنید.در این کار تجسس نکنید.این علم ابطال جادو می شود. اصلا این کار ربطی به قرآن ندارد.این درس طلبگی نیست.حساب و کتاب و ابجد است و علم آن با علم آخوندی فرق می کند.

امیر اسکندری نه رمال است نه جادوگر!

درواقع، آنچه موجب اهمیت این موضوع شده است، حیات این باورها در میان قشرهای متفاوت، با اشکال گوناگون در عصری است که با نام‌های چون عصر انفجار اطلاعات، انقلاب‌های علمی، صنعتی و غیره شناخته می‌شود. اگر انسان در بدو تاریخ، به‌علت ناآشنایی با محیط و نبود پیشرفت‌های تکنولوژیکی و غیره برای پاسخ به ناکامی‌ها و احساس ناامنی از محیط زندگی خویش، به خرافات گرایش داشت، در عصر حاضر، این ناامنی، جای خود را به ابعاد دیگری از احساس ناامنی همچون احساس ناامنی اجتماعی، روانی، اقتصادی، فرهنگی و غیره داده است.

گرایش به خرافات در بسترهای مختلف و زمینه‌ها و علل گرایش به آن در زمان، مکان و اقشار مختلف به شیوه‌های گوناگون دست‌یافتنی است. با این اوصاف، آنچه در پژوهش اهمیت دارد، مطالعۀ احساس امنیت روانی و امنیت اجتماعی بر گرایش به خرافات، در میان دانشجویان است که به‌عنوان قشر تحصیل‌کردۀ هر جامعه‌ای، انتظار کنش‌های منطقی‌تری از آنها می‌رود.

بر همین اساس، هدف پژوهش حاضر، آگاهی از میزان گرایش به خرافات در میان دانشجویان و تأثیر احساس امنیت روانی و امنیت اجتماعی بر آنها بوده است. ازنظر مازلو برای بررسی وضعیت روانی و خانوادگی هر فرد باید به سنجش احساسات افراد در امور مختلف زندگی روزمره توجه کرد.

آیا علوم غریبه خرافات است؟

اما فال بینی و کف بینی تنها به وسیله افراد در فضای مجازی صورت نمی‌پذیرد زیرا ده‌ها نرم افزار کف‌بینی و رمالی نیز تولید شده‌اند. در شبکه اشتراک گذاری نرم افزارهای تلفن همراه نظیر «بازار» نیز می‌توان با ده‌ها نرم افزار تلفن همراه ایرانی روبرو شد که در حال کسب درآمد از این طریق هستند. به اعتقاد انتظاری افرادی پیش رمالان می روند که از نظر پایگاه اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی تضعیف شده اند. البته صرف فقر موجب ضعف فرهنگی نیست بلکه یکی از عوامل است. بسیاری از طبقات مرفه که یک شبه ره صدساله را به لطف سو مدیریت در کشور طی کرده اند نیز دچار ضعف فرهنگی هستند.

اگر به دنبال یادگیری علوم غریبه هستید

پیشنهاد ما این است حتما به سایت کتاب خاص به نشانی ketabekhas.com سر بزنید در حالی که به نظر می‌رسد در هزاره سوم، بایستی دوران رمالی و فال‌گیری به پایان می رسید اما همچنان گروهی از شهروندان برای حل مسائل خود به چنین اقداماتی گرایش می یابند. پژوهش‌های جامعه‌شناسی نشان می‌دهند که یکی از دلایل مراجعه به فالگیرها و رمالان، گریز از تصمیم‌گیری یا فهم مسائل است.

شاید تعجب آور نباشد که گرفتن یک فال قهوه ساده تلفنی تنها قیمتی در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزارتومان داشته باشد. 9ـ یا با تصفیة نفس (ساحر با ریاضات غیرشرعى مثل اعمالى که مرتاض‌هاى هندى انجام مى‌دهند) بتواند به صرف ارادة کارهایى انجام دهند. 5ـ قَسَم بدهند (به موجوداتى مثل جن یا شیاطین یا مَلَک قَسَم که فلان کار را بر ایشان انجام دهند). 1ـ سِحر کلامى است که به زبان جارى کنند و اورادى که مفهوم نباشد. نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.

فارابی، ابونصر، احصاءالعلوم، قاهره، دارالفکر العربی، ۱۹۴۸م. طوسی، ابوجعفر محمد، تهذیب الاحکام، تهران، دار الکتب الاسلامیه، ۱۳۶۴ش. رابطۀ متغیرهای زمینه‌ای (جنسیت، قومیت، اشتغال و مقطع تحصیلی) بر گرایش به خرافات نیز غیرمستقیم است. متغیرهای زمینه‌ای در این پژوهش، متغیر میانجی در نظر گرفته شده‌اند.

جنسیت با شدت (0.360) و اشتغال با شدت (0.232) بر میزان گرایش به خرافات مؤثر است. متغیر وضعیت اشتغال را متغیر میانجی در نظر می‌گیریم که نتایج تحلیل در جدول ذیل آمده است. متغیر قومیت را متغیر میانجی در نظر می‌گیریم که نتایج تحلیل در جدول ذیل آمده است. بعضی‌ها با کف‌بینی، قدرت خواندن شخصیت، گذشته و آیندۀ افراد را دارند.

دست خالی سرمربی بایرن برای دیدار با گلادباخ

به‌نظر می‌رسد درست به همین دلیل علم وفق وارد دسته‌بندی‌های علم ریاضی یا به‌طور خاص ارثماطیقی در کتاب‌هایی مانند مفتاح السعادة و کشف الظنون شده‌است، حال‌آن‌که در دسته‌بندی‌های موجود در منابع کهن‌تر مانند شفا یا مفاتیح العلوم نیامده‌است. اعتقاد به بداء، بهترین وسیله عبادت خداست؛ یعنی اگر اعتقاد نداشته باشیم که مقدرات، مقدرات غیرقطعی قابل تغییر است،‌ انسان تلاش نمی‌کند و در حالت رکود باقی می‌ماند؛ اما در اثر اعتقاد به بداء حتی اگر امری مقدر هم شده باشد، می‌توان به اذن‌الله و با دعا و توسل آن را تغییر داد.

برای مثال، در برخی دعاهای شب‌های ماه رمضان، می‌گویید خدایا اگر اسم من را جز اشقیا نوشته‌ای، اسمم را محو کن و جزو سعدا بنویس؛ یعنی قابل تغییر است. در دعای بعد از نماز زیارت امام رضا علیه‌‌السلام عبارتی] با این مضمون است که قضای قطعی را هم تغییر می‌دهی. سایر اقلام بسیار ضروری ازین دست چه قانونی چه غیر قانونی وارد کشور میشه. و اما مجلس محترم ضمن تشکر از این ریزبینی تان آیا توییت جدید علی مطهری رو دیدین.

اخیرا سایتی جعلی با عنوان دعاگو786 راه اندازی شده که از اسم و دامین و لوگو و مطالب و تمامی موارد سایت ما سوء استفاده میکند. سایت جعلی مذکور هیچگونه ارتباطی از هیچ حیث با سایت ما نداشته و ندارد و ما هیچگونه مسئولیتی در مورد آن نداریم و اقدامات قانونی این کار در دست انجام میباشد. » نوشتن دعاهايي که از حضرات معصومين (عليهم السلام) رسيده و در کتب معتبر موجود است، اشکالي ندارد.

ولي دعا نويسي حرفه‌اي، که شغل افراد سودجوست، صحيح نيست و غالب کتاب‌هايي که به آن استناد مي‌کنند، اعتباري ندارد. براى رفع آن هر روز پنج مرتبه آیة الکرسى را بخوانید و به خود و اطرافیانتان بدمید و هر روز هر چند به مقدارى صدقه بدهید و بر خدا توکّل کنید. طبق فتوای همه فقهای اسلام یاد گرفتن و انجام اعمال سحر و جادوگری حرام است.

نگاهی به تعداد کتاب‌های چاپ شده در این حوزه در طول زمان نشان می‌دهد از اواسط دهه ۷۰ رشد چشمگیری در آن‌ها اتفاق افتاده است. این رشد تا اواسط دهه ۸۰ نیز ادامه پیدا می‌کند و سهم اینگونه کتاب‌ها از کل را سه برابر می‌کند و تا ۰٫۶% افزایش می‌یابد. پس از آن، این روند کاهش می‌یابد و دوباره از سال ۱۳۹۵ به این سو شاهد افزایش اینگونه کتاب‌ها هستیم.

در ادامه نشان خواهیم داد رشد اخیر با گذشته متفاوت است و مربوط به شاخه‌ای جدید مربوط می‌شود. اگر علوم غریبه را از سحر و جادو و خرافه متمایز کنیم، این علوم جایگاهی در نظام فکری و فرهنگی امروز ندارند. این علوم در همان معنای خمسه محتجبه، مربوط به زمانی است که جغرافیای ما بطلمیوسی و زمین مسطح بود.

هستی‌شناسی در کتاب هزار طلسم یا پشت علوم غریبه، از جغرافیای بطلمیوسی و هندسه اقلیدسی منبعث است. پس می‌توان آینده را پیش‌بینی کرد؛ منتها در محدوده‌‌ای خاص و تا آن‌جایی که واقعاً روش‌های علمی ایجاب کند. البته علم به همان معنایی که شامل نتایج ظنی هم می‌شود، نه آن علم به معنای منطقی که نتیجه‌اش قطعی و یقینی باشد.

آینده‌پژوهی، ‌مانند دیگر مباحث، یک سلسله کلیاتی دارد؛ تعریف، هدف، پیشینیه تاریخی، شخصیت‌های معروف رشته، تحولاتی که پیدا کرده است و وضع فعلی آن در جهان، ازجمله این کلیات است. در پرداختن به موضوع آینده‌پژوهی، برخی پرسش‌ها به ذهن متبادر می‌شود؛ مانند این‌که فایده آن چیست؟ چه نیازی ما را وادار می‌‌سازد تا کسانی در این زمینه مطالعه و فکر کنند و کتاب بنویسند؟ این‌ موضوع چه اهمیتی دارد؟ و …