دستور العمل لازم برای طراحی اهداف بسته بندی موفق

روشها، تکنیکهای کاربردی و اصول طراحی و بسته بندی محصول چیست ؟ [بسته بندی محصولات غذایی و …]

۱. تصور و ایده پردازی

طراحی بسته‌بندی محصول و کارتن سازی خود را با هویت نام تجاری خود هماهنگ کنید. بسته‌بندی محصول شما باید دو کار انجام دهد:

مشتری را متقاعد به خرید آن محصول خاص کند و مشتری را مجاب کند که به نام تجاری شما وفادار بماند؛ بنابراین مهم است که تمام بسته‌بندی‌های محصول شما با هویت برند شما همسو باشد و خریدار ایده آل شمارا به خود جلب کند.

بنابراین، با خریدار شروع کنید. یک شخصیت خریدار ایده آل ایجاد کنید و ارزیابی کنید که چه چیزی آن شخص را به سمت خرید سوق می‌دهد. تحقیقات بازار را برای تنظیم تصمیمات طراحی مانند رنگ‌آمیزی، قلم، عکاسی، کپی و معماری اطلاعات انجام دهید تا مشتری ایده آل شمارا جذب کند.

سپس، جنبه‌هایی از تجارت خود را در نظر بگیرید که شمارا از رقبا متمایز می‌کند. آیا پایبندی شما به مواد ارگانیک است؟ آیا مزیتی است که به مشتریان خود ارائه می‌دهید؟ آیا این داستان یا مأموریت برند شما است؟ شناسایی ارزش نام تجاری شما در بازار، گام مهمی در پی ریزی طرح بسته‌بندی شماست.

2. مرحله طراحی

پس از ایجاد ایده برای محصول خود، می‌توانید مرحله فرآیند طراحی بسته بندی محصولات مثلا کارتن تخم مرغ را شروع کنید. در طول این مرحله، شما تصمیمات فنی و تصمیمات هنری را برای تولید محصولی تولید می‌کنید که مشتری شمارا راضی کند و حضور برند شمارا تقویت کند. شما می‌توانید با مراجعه به یاد بگیرید با نرم‌افزار فتوشاپ بسته‌بندی خود را طراحی کنید. قبل از شروع به طراحی بسته بندی محصول، اطلاعات زیر را جمع‌آوری کنید:

سپس، شما باید در مورد سلسله‌مراتب «معماری اطلاعات» خود تصمیم بگیرید.

این‌یک روش سرگرم‌کننده و فانتزی برای توصیف ترتیبی است که اطلاعات شما برای اولین بار توسط مشتری دریافت می‌شود. به‌عنوان‌مثال، آیا مهم است که مشتریان شما سریع وگان بودن محصول خود را بدانند و درک کنند؟ یا ترجیح می‌دهید حضور نام تجاری خود را ایجاد کنید؟ در این صورت، نام تجاری شما باید برجسته‌ترین مورد در طراحی باشد. هنگامی‌که طراح شما به تمام اطلاعات و مواد لازم مسلح شود، می‌توانند اولین دور طراحی را شروع کنند.

3. تجدیدنظر

مرحله بعدی  از مراحل طراحی بسته بندی ،مرحله تجدیدنظر شما خواهد بود. در این مرحله، طراح شما باید گزینه‌های طراحی بسیاری را برای همه جنبه‌های طراحی بسته شما فراهم کرده باشد. یک تیم معتمد دورهم جمع شوید تا گزینه‌هایی را که طراح شما به شما ارائه داده است بسنجید.

با هر پیش‌نویس طراحی بسته بندی محصولات، در نظر بگیرید که آیا طراحی بسته به‌طور مؤثر مهم‌ترین اطلاعات را به مشتریان شما منتقل می‌کند یا خیر. یعنی اینکه محصول شما راه‌حل ایده آلی برای نیازها یا خواسته‌های آن‌هاست. همچنین، حتماً طرحی را انتخاب کنید که علاوه بر انسجام، به هویت کلی برند شما نیز اضافه کند. به یاد داشته باشید که این بسته‌بندی محصول شماست که درنهایت محصول شمارا به مصرف‌کنندگان می‌فروشد. این را در اولویت مراحل تصمیم‌گیری خود قرار دهید. هنگامی‌که تیم شما در مورد طرح برنده مشورت کرد و به توافق رسید، وقت آن است که کار با چاپگر خود را شروع کنید.

4. چاپ بسته

چاپ طرح بسته فرآیندی بسیار پیچیده‌تر از چاپ سنتی دوبعدی است. همکاری با یک چاپخانه که تجربه کافی درزمینهٔ بسته‌بندی دارد، مهم است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی شما مورد رضایت شماست. قبل از اینکه سفارش عمده شما انجام شود، باید از چاپگر یک نمونه چاپ درخواست کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد بسته‌بندی محصول خود را شخصاً ببینید و تصمیم بگیرید که آیا اندازه، رنگ و خطوط برش همان چیزی است که تصور می‌کردید یا خیر.

قبل از سفارش واقعی، دیدن محصول نهایی خود به‌صورت 3 بعدی مهم است. گاهی اوقات، طرحی که به‌عنوان یک فایل PDF یا Illustrator دوست داشتید، وقتی روی یک بسته واقعی چاپ و مونتاژ می‌شود، کاملاً یکسان نخواهد بود. ممکن است بخواهید که اصلاحات نهایی را روی طرح خود ایجاد کنید تا محصول شما همان‌طور که می‌خواهید به نظر برسد.

5. وارد بازار کنید

در این مرحله که آخرین پله از طراحی بسته بندی محصولات است ، شما با دقت تمام دید خود را نسبت به یک محصول واقعی و ملموس مشاهده کرده‌اید. اکنون وقت آن است که محصول خود را به جهان عرضه کنید. این مرحله نیاز به مجموعه‌ای کاملاً جدید از تصمیمات و استراتژی. برخی از سوالاتی که باید آماده پاسخگویی در این مرحله باشید عبارت‌اند از:

چگونه محصولات خود را تهیه و تحویل می‌دهم؟ چگونه می‌خواهم محصولاتم نمایش داده شوند؟ چگونه می‌خواهم حضور آنلاین محصول خود را حفظ کنم؟ ضروری است که معیارهای فروش محصول خود را پیگیری کنید تا بتوانید نسخه بعدی خود را دوباره مرور و تجدیدنظر کنید.

این طرح کلی برای فرآیند طراحی بسته‌بندی به‌هیچ‌وجه جامع و کامل نیست. در هر مرحله از راه، ممکن است لازم باشد که فرآیند را متناسب با نیازهای برند، بودجه، چشم‌انداز یا محصول خود تنظیم کنید. هدف ما از مقاله مراحل طراحی بسته بندی این است که برای شروع کار درزمینهٔ طراحی و راه‌اندازی محصولی که به آن افتخار می‌کنید و اشتیاق زیادی برای دستیابی به دست مصرف‌کنندگان دارید، احساس راحتی کنید.

آموزش طراحی کارتن

ما در ادامه این مقاله می‌خواهیم به آموزش طراحی کارتن در محیط نرم‌افزارهای ویرایشی بپردازیم، به این صورت که حجمی سه‌بعدی را به‌صورت دوبعدی طراحی کنید. پس اگر در ابتدای کار هستید ما به شما کمک خواهیم کرد تا در کمترین زمان یک طراحی کارتن قابل‌قبول انجام دهید. شما میتوانید از این آموزش برای طراحی کارتن زغال، طراحی کارتن خرما، طراحی کارتن کشمش، طراحی کارتن دارویی، طراحی کارتن کفش، طراحی کارتن میوه استفاده کنید. اگر جز افرادی هستید که می‌خواهید هنر خود را برای دیگران نمایش دهید یا از هنرتان کسب درآمد کنید آموزش جامع طراحی بسته بندی تجاری مناسب شماست. شما میتوانید آموزش طراحی بسته‌بندی خود را با این مقاله آغاز کنید.

چند نکته برای شروع دوره آموزش طراحی کارتن

چه نرم‌افزاری برای شما مناسب‌تر است؟

نرم‌افزارهای گرافیکی زیادی هستند که می‌توانید برای دوره طراحی کارتن و بسته بندی از آن‌ها استفاده کنید. اگر بخواهیم چند تا از آن‌ها را نام ببریم می‌توانیم به فتوشاپ، کورل، ایلستریتور و… اشاره‌کنیم. البته بیشتر طراحان ترجیح می‌دهند از نرم‌افزارهایی مثل ایلستریتورکه برداری هستند استفاده کنند ولی اگر قادر باشید با ابزارهای برداری فتوشاپ کارکنید می‌توانید از فتوشاپ نیز استفاده کنید. شما می‌توانید از پلاگین هایی مثل اسکو برای تصور سه‌بعدی طرحتان کمک بگیرید. ما در این مقاله به‌منظور آموزش طراحی کارتن از نرم‌افزار فتوشاپ استفاده می‌کنیم.

طراحی قالب یا نقشه بسته‌بندی

طراحی قالب بسته‌بندی شما باید کاملاً دقیق باشد و همه جزییات مثل موقعیت خط تا و محل ایجاد سوراخ‌ها و برش و…را نشان دهد. می‌توانید برای نشان دادن این مکان‌ها از نقطه‌چین گذاری یا عوض کردن رنگ استفاده کنید. این کار به ساخت و طراحی آسان‌تر کارتن و بسته‌بندی شما کمک به سزایی می‌کند.

آموزش ساخت جعبه بسته‌بندی در فتوشاپ

حال که با مقدمات دوره آموزش طراحی کارتن آشنا شدید می‌توانیم یک پروژه عملی را با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ پیاده‌سازی کنیم. از این آموزش میتوانید برای طراحی خلاقانه کارتن استفاده کنید. در کار خود دلسرد نشوید و به طراحی ادامه بدهید.

فایل خود را در فتوشاپ قرار دهید.

برای آماده‌سازی ماکت همه وجوه جعبه را به یک فایل jpg تبدیل کنید. حال سه فایل jpg مربوط به وجه‌های بالا و سمت راست و جلوی جعبه را با کلیک روی File> Place و انتخاب هر فایل jpg در فتوشاپ قرار دهید.

فایلتان را Rasterize کنید.

وقتی هر سه فایل در فتوشاپ قرار گرفتند فایلتان را rasterize کنید تا بعداً ویرایش شوند. این کار را از طریق Layers> Rasterize> Layers انجام دهید.

از ابزار free transform استفاده کنید.

در این مرحله از اموزش طراحی کارتن، بیایید شروع به دست‌کاری هر یک از 3 عکس کنیم آن‌ها را کنار هم بیاوریم تا جعبه ما 3D شود.

با عکس وجه جلویی شروع کنید و Edit > Free Transform را انتخاب کنید. selection box ظاهر می‌شود. حال اگر سیستم شما مک است کلید command key و اگر pc هستید کلید control key را نگه‌دارید و روی نقطه میانی کنار جعبه‌ای که می‌خواهید دست‌کاری کنید کلیک کنید و آن راکمی بالا بکشید.

این‌طور به نظر می‌رسد که قسمت جلویی آن زاویه دارد. سپس همین مراحل Edit > Free Transform > Hold down the Command/Control Key > Drag را برای دو عکس دیگر تکرار کنید. برای هر وجه لبه‌های تصویر را بکشید تا گوشه‌ها مطابقت پیدا کنند

گوشه عقبی را کوتاه کنید.

اکنون‌که شمای اصلی جعبه خود را پیدا کردید. بیایید چند افکت برای صیقل دادن آن اضافه کنیم. گوشه عقبی را با ابزار Rectangular Lasso کمی کوتاه کنید تا واقعی‌تر به نظر برسد. با استفاده از ابزار rectangular lasso قسمت کوچکی از عقب و سمت چپ وجه بالایی را انتخاب کرده و Delete را بزنید. بعد، روی “select” کلیک کنید و Deselect را انتخاب کنید.

خروج از نسخه موبایل