نماد سایت مجله سلامتی ایران

تابلو برجسته با خمیر تکسچر 

مدل های جدید تابلو برجسته دکوراتیو

تکسچر خمیری است که با آن و  رنگ اکریلیک می توان اشکال و طرح های مختلفی ایجاد کرد.تکسچر خاصیت انعطاف پذیری دارد و به همین علت می توان به راحتی طرح و بافت مورد نظر را روی سطح ایجاد نمود.تکسچر برای کارهای هنری و تزیینی استفاده می شود و در گچ کاری یا بتن برای ترمیم کنندگی قابل استفاده است.با خمیر تکسچر می توان انواع نقوش را ایجاد کرد و طرحهای برجسته زیبا  و هنری و خلق کرد.

در پتینه کاری انواع مختلف خمیر تکسچر استفاده می شود.سه تکسچر پرکاربرد سند استون (بافت شنی)، بسکت (بافت ترک) و جسو (بافت بدون ترک) هستند.تکسچر نباید به قدری شل باشد که نتوان به آن فرم داد و نه به قدری سفت که شکل نگیرد.تکسچر در بازار به نامهای خمیر سرامیک، خمیر پتینه، پاستا و … به فروش می رسد.

معمولا طرح مورد نظر روی بوم ایجاد شده و پس از خشک شدن رنگ آمیزی می شود.می توانید با ترکیب پودر مل ، چسب چوب و کمی آب خمیری با غلظت مناسب بسازید و با ابزار پتینه کاری روی سطح طرح بزنید.خشک شدن خمیر تکسچر مدتی طول می کشد، به همین دلیل می توان بافت و طرح مورد نظر را به راحتی اجرا نمود.خمیر تکسچر بسیار انعطاف پذیر بوده و قابلیت مانور زیادی دارد.

خمیر تکسچر چسبندگی بالایی داشته و ضد آب است.خمیر تکسچر مقاومت بالایی در برابر انواع مواد شیمیایی داشته و برابر قارچ ها، جلبک ها و خزه ها بسیار مقاوم است.به راحتی قابل اجرا بوده و دوام بسیار بالایی دارد و به صورت دبه، گالن و یا در ظروف کوارت قابل عرضه می باشد.برای ایجاد نقش می توانید از قلمو، کاردک، غلتک و شابلون استفاده کنید.

خمیر تکسچر نرم (بسکت) برای ایجاد بافت های نرم در پتینه کاری مورد استفاده قرار می گیرد.خمیر تکسچر زبر یا خشن (اسپانچ) برای نماهاهای خشن تر پتینه قابل استفاده می باشد.برای اجرای تابلوهای نقش برجسته هیچ محدودیتی در طراحی و اجرا وجود ندارد و می توان طیف وسیعی از لوازم اولیه را به کار گرفت.خمیر سراتابلو برجسته یکی از تابلوهای محبوب و زیبای ایران و جهان محسوب می شود که دارای تنوع زیادی در طرح، جنس، رنگ و … می باشد، چنانچه علاقه دارید دیوار منزل خود را با هنر خود مزین کنید، می توانید به راحتی این تابلو را در خانه بسازید؛ در این مطلب ساخت تابلو برجسته را آموزش داده ایم.

برخی به تعداد زیاد، نصب تابلوهای زیبا و شیک را در منزل خود دوست دارند، این تابلوها دارای تنوع زیادی هستند که می توان از مهمترین آنها به تابلوی برجسته اشاره نمود که طرح خاص آن توجه افرادی حتی غیر از این گروه را نیز به خود معطوف می کند، شاید شما از همان برخی افراد می باشید، چنانچه با دیدن یک آثار هنری چنان غرق در خطوط آن شده و مبهوت می گردید که ساعاتی را در این شناور بودن به سر می برید.

چه خوب است که علاوه بر هنر دوست بودن طعم هنرمند بودن را نیز بچشید، لذت بردن از تماشای هنر سایر هنرمندان لذت بخش است، اما وقت آن رسیده که از هنر خود لذت برده و دیگران را هم از این لذت بهره مند سازید. به همین خاطر ما در این مطلب آموزش ساخت تابلو برجسته را به رشته ی تحریر در آورده ایم.

شما می توانید به آسانی این تابلو را در منزل بسازید، شاید بار اول تابلوی دست ساز شما کمی متفاوت تر از آنی باشد که انتظارش را می کشیدید و زیاد جذاب به نظر نرسد، اما به آن اهمیت ندهید، بار دوم و سوم تابلوهای شما به مراتب زیباتر و هنرمندانه تر می شود، به طوری که غریقان زیادی را به سوی خود می کشاند.

یکی از تابلوهای پرطرفدار که بسیاری از کشورها از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته و در حال افزایش محبوبیت می باشد، تابلو برجسته است؛ تابلوهای برجسته ی مدرن امروزی به نوعی شبیه و دنباله ای از تابلو برجسته سازی سنتی می باشد که در دوران خود از محبوبیت بالایی برخوردار بود، این تابلوها دارای طرح هایی زیبا، متنوع، خلاقانه و ذهنی می باشند که بنا به سلیقه و هنر خود می توانید آن را یا خریداری کرده و یا در منزل تهیه نمایید.

روش های مختلفی برای ساخت تابلوی برجسته وجود دارد، استفاده از خمیر سرامیک و چسب چوب، پودر مل و چسب چوب، خمیر تکسچر، ورق آلومینیومی و گل، گچ و سیمان و …. وجود دارد که می توانید برای ساخت تابلوهای برجسته مورد استفاده قرار دهید؛ به انتخاب در این مطلب دو روش ساخت تابلو برجسته را آموزش داده ایم، تا پایان مطلب همراه ما بمانید.

روش ساخت تابلو برجسته

وسایل مورد نیاز

روش اول: با خمیر سرامیک و چسب چوب به شکلی زیبا

برای ساخت این تابلو ابتدا باید خمیر سرامیک را تهیه کنید، سپس به سراغ ساخت تابلو می رویم.

ساخت خمیر

تمامی مواد را با هم ترکیب نموده و به خوبی هم بزنید، تا شکل یکنواختی به خود بگیرد، چنان چه خمیر سفت بود، به آن کمی چسب چوب بیافزایید، توجه داشته باشید که خمیر شما نباید به دست بچسبد و یا سفت باشد.نکته : هیچگاه از آب برای از بین بردن سفتی و نرم نمودن خمیر بهره نبرید، این کار موجب می شود تا اثر شما در پایان کار دچار شکستگی و ترک خوردگی شود.

پس از تهیه خمیر حالا نوبت به ساخت تابلو می رسد، برای این منظور ابتدا باید طرح مورد نظر خود را انتخاب نموده و بر روی کاغذ پوستی رسم کنید. هنگام انتخاب طرح به اندازه طرح و برابری آن با تابلو توجه داشته باشید.سپس طرح انتخابی خود را به وسیله ی کاربن بر روی تابلو منتقل کنید.

در این مرحله دست های خود را چرب نموده و مقداری از خمیر را جدا کنید و بر روی سطح کار بگذارید، می توانید برای جلوگیری از خشک شدن مابقی خمیر را درون پلاستیک بگذارید.به وسیله ی وردنه خمیر را بر روی سطح کار پهن کرده و قسمت هایی از طرح و یا همان الگو را بر روی آن قرار داده و ببرید، لازم به تاکید است که در این مرحله توجه و دقت زیادی به خرج دهید.

تمامی قسمت هایی را که برای برجسته کاری تابلو نیاز دارید را بر روی خمیر قرار داده و ببرید، سپس خمیرهای برش خورده را بر روی تابلو بگذارید.به همین ترتیب تمامی مراحل برش طرح های خمیری و قرار دادن آنها را بر روی تابلو با استفاده از هنر، حوصله و خلاقیت انجام دهید تا شکل مورد نظر شما ترسیم شود.پس از پایان کار در آخرین مرحله تابلو را به مکانی مقابل هوای آزاد انتقال دهید، و در نهایت پس از خشک شدن کار آن را به سلیقه ی خود و متناسب با کار رنگ آمیزی نمایید.

وسایل مورد نیاز

روش دوم: با ورق آلومینیومی و برگهای مصنوعی و طبیعی زیبا و شیک

ابتدا برای شروع برگها را بر روی تکه ای چوب به وسیله ی چسب چوب بچسبانید.سپس بر روی برگ ها به وسیله ی قلم مو چسب چوب زده، ورق آلومینیومی دارای ضخامت پایین را بر روی آن چسبانده، محکم کاری کنید.به وسیله ی قطعه ای اسفنج شاپان یا همان قیر مایع را بر روی آن بکشید.در صورت تمایل می توانید به جای تکه چوب از مقوای نازک بهره ببرید، و به جای شاپان از واکس سیاه استفاده کنید.

خروج از نسخه موبایل