چاپ دیجیتال به روش حرارتی
قدمت چاپ دیجیتال به نسبت چاپ هاي دیگر کوتاه تر هست و گوتنبرگ بازرگان آلمانی رو به عنوان مخترع چاپ دیجیتال می شناسند. اولین چاپخانه هاي دیجیتالی در اوایل دهه ۱۹۹۰ وارد بازار شدند. اولین چاپ دیجیتال رنگی در جهان نیز در سال ۱۹۹۳ به نام “مجله ایندیگو” ثبت شد. بازار چاپ دیجیتال بعد از اولین چاپ آن همچنان به طور گسترده ایی در حال رشد است . ما در این محتوا از چاپ نوین قصد داریم فرآیند چاپ دیجیتال رو توضیح دهیم. همچنین شما عزیزان می توانید در بخش گالری سایت ایرانیان پک، تصاویر جعبه برگر و ویدئو بسته بندی برگر را مشاهده نمایید و جهت سفارش جعبه همبرگر اقدام نمایید.
فرآیند چاپ دیجیتال
چاپ دیجیتال، تازه ترین روش براي تبدیل تصاویر دیجیتال به محصولات چاپی است. این روش جایگزینی براي روش هاي سنتی مانند لیتوگرافی، فلکسوگرافی، گراور و نامه نویسی و …. است. فرآیند چاپ دیجیتال تفاوت اصلی اش با روش هاي سنتی استفاده نکردن از پلیتهاي چاپ است؛ در نتیجه فرآیند چاپ دیجیتال به دلیل حذف مراحل پیش از چاپ سریع تر و ارزان تر است. چاپگرهاي جوهرافشان و لیزري پرکاربردترین ماشین ها و چاپگرهاي دیجیتالی محسوب می شوند. این چاپگرها پیگمنت یا تونر را بر روي زمینه هاي متنوعی از جمله:
- کاغذ
- کاغذ عکاسی
- بوم
- چوب
- فوم
- شیشه
می نشانند. در بیشتر فرآیندهاي چاپ دیجیتال برخلاف روش هاي سنتی، جوهر در داخل کاغذ نفوذ نمی کنند و فقط یک لایه ي نازك روي سطح تشکیل می دهند. در واقع می توان گفت که اطلاعات مربوط به چاپ از طریق رایانه به چاپگر منتقل می شود، که یک تصویر شطرنجی را به چاپگر منتقل می کند.
چاپ حرارتی چیست و چه مزایایی دارد؟
طبق تحقیقات اخیر شرکت مطالعات بازاریابی Global Market Insights، چاپ حرارتی به خاطر پیشرفت ها و توسعه های اخیرش مخصوصا در صنایع بهداشتی و مراقبتی و خرده فروشی، آینده ای پررونق و پرسود خواهد داشت. چاپخونه ها برای چاپ عکس و متن بر روی کاغذ از طیف گسترده ای از فناوری ها استفاده می کنند که چاپ حرارتی یکی از آنهاست که برای انتقال مرکب و پیگمنتها بر روی کاغذ، از حرارت استفاده می کند.
چاپ حرارتی چه مزایایی به همراه دارد؟
مطالعات نشان میدهد که تقاضای فزاینده برای چاپ لیبل و تگ مخصوصا در بخش تدارکات و حمل و نقل کالاها، باعث رونق کسب و کارهای فعال در زمینه چاپ حرارتی خواهد شد و انتظار میرود که این رشد قابل ملاحظه حداقل تا سال ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد.
چاپ حرارتی چیست ؟
فرایند چاپ حرارتی به خاطر سرعت بالای چاپ و تحویل کار، عملکرد بدون خطا و چاپ لیبل ها، تگها و رسیدهای مقاوم در برابر آسیب های محیطی، یکی از محبوب ترین و مهمترین فرآیندها در تولید و عرضه ی محصولات کارخانه ها محسوب می شود.
با چاپ حرارتی چاپ بر روی چه محصولاتی را می توان انجام داد؟
یکی از مهمترین محصولات چاپ حرارتی بعنوان نوعی چاپ دیجیتال، چاپ لیبل های بارکد که نوعی بسته بندی به شمار می آید، است که برای ردیابی و پیگیری محصولات در حین حمل و نقل و مدیریت انبارها کاربرد ویژه ای دارد. برای ارتقای عملکرد و اثربخشی چاپگرهای حرارتی، تولیدکنندگان این نوع ماشین ها، از آخرین فناوری های روز دنیا در تولیدات خود بهره می گیرند.
در سال ۲۰۲۰، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان ماشین های چاپ حرارتی یعنی Zebra از نصب چاپگر حرارتی RFID مدل ZT۴۰۰ خود در یک انستیتو تحقیقاتی مربوط به هوش مصنوعی خبر داد. این انستیتو اخیرا اعلام کرده است که با بهره گیری از این ماشین، توانسته عملکرد و اثربخشی کارکنان را | بهبود دهد، مدیریت منابع و تجهیزات شرکت را دقیقتر و سریعتر سازد و در مجموع گردش کار شرکت را بهینه کند.
فناوری چاپ حرارتی طیف گسترده ای از محصولات را در برمی گیرد؛
- چاپگرهای POS
- چاپگرهای RFID
- پرینترهای بارکد و پرینترهای کیوسکی مخصوص چاپ بلیط
همه میتوانند از فناوری های چاپ حرارتی بهره بگیرند. اما در میان اینها انتظار میرود که چاپگرهای بارکد به خاطر کاربرد مهم شان در یکپارچه سازی بخش های مختلف تدارکات، انبارداری و تولید، در سالهای پیش رو با رشد و رونق قابل توجهی رو به رو شوند.
چاپگرهای RFID در کنار چاپ اطلاعات خوانا برای انسان، قابلیت چاپ بارکدهای۱D و ۲D ارقام و اشکال گرافیکی را هم دارند. همچنین به خاطر توانایی جمع آوری دقیق اطلاعات و شناسایی سریع حجم بالای کالاهای دارای تگ، این چاپگرها در کارخانه های عرضه کننده ی محصول، محبوبیت زیادی دارند.
محبوبیت و تقاضای بالا برای داشتن فناوری ای که قابلیت جمع آوری اطلاعات و ردگیری و شناسایی حجم زیاد محصولات را داشته باشد، چاپ حرارتی را پیش از گذشته در میان شرکت ها و کارخانه ها محبوب کرده است. به همین دلیل و طبق گزارش های شرکت Global Market Insights، ارزش بازار چاپ حرارتی تا سال ۲۰۲۶ به ۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
چاپ حرارتی چند نوع دارد؟
از نظر فرآیندهای تکنولوژیک، چاپ حرارتی به سه دسته ی ترانسفر حرارتی انتقال رنگ، ترانسفر حرارتی و چاپ حرارتی مستقیم تقسیم می شود. یکی از مزایای استفاده از فرایند ترانسفر حرارتی انتقال رنگ، چاپ عکس و گرافیک با کیفیت بالاست که مهمترین فرآیند و مزیت چاپ حرارتی هم محسوب می شود.
در این نوع روش چاپی، هد ماشین پیگمنت های رنگی را از روی فیلم با ریبون رنگ، توسط حرارت بر روی بسترهای چاپ پذیر از جنس PVC چاپ می کند.
چاپ حرارتی چه مزیت هایی دارد ؟
از چاپ حرارتی در بخش ها و صنایع مختلف مانند خرده فروشی، مراقبتی درمانی، تدارکات و انبارداری، گردشگری و مهمانداری، امور دولتی و … استفاده می شود. مخصوصا در حرفه های مربوط به مراقبت و درمان و بیمارستان ها که همیشه نیاز به عوض و جایگزین کردن سریع وسایل یکبار مصرف و پوشش ها و همچنین کارهای مربوط به تمیز کردن و نگهداری تجهیزات و ابزارها وجود دارد، از مزیت های چاپ حرارتی بهره های زیادی گرفته می شود، بهترین روش هم محسوب می شود. چاپ حرارتی امکان چاپ متن و عکس با کیفیت بالا و مقاومت زیاد در برابر تغییرات آب و هوایی، فرسایش و … را در سرعت های بالا فراهم می آورد.
امکان ردیابی و مدیریت کالاها در هنگام انبارداری و حمل و انتقال هم یکی از ویژگی های بدیع این روش چاپی محسوب می شود. از نظر جغرافیایی، به خاطر توسعه قابل ملاحظه صنایع الکترونیک در کشورهای ژاپن و چین و به خاطر نیاز به استفاده از لیبل ها تگ های ردیاب بر روی محصولات، انتظار می رود که شرکت های تولید کننده چاپگر و مواد مصرفی چاپ حرارتی در این کشورها در سالهای آینده به رشد و رونق قابل توجهی دست پیدا کنند در این میان شرکت هایی مانند Avery TXCOM. Dennison Corporation. AxiohmCo. Brother Industries. Citizen Bixolon Systems و … نیز از مهمترین شرکت های فعال در زمینه چاپ حرارتی محسوب می شوند