بیانیه دومین همایش ملی مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور
دومین همایش ملی » مهارت افزایی هدایت شغلی و صالحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور« با هدف تبیین نقش نظام آموزش عالی در توسعه پایدار برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری آنا دومین همایش ملی «مهارت افزایی هدایت شغلی و صلاحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور» با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران روز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) برگزار شد.
دومین همایش ملی » مهارت افزایی هدایت شغلی و صالحیت حرفه ای در آموزش عالی کشور« با هدف تبیین نقش نظام آموزش عالی در توسعه پایدار مهارت افزایی هدایت شغلی و صالحیت حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان ترویج و اطلاع رسانی فعالیت ها و دستاوردهای زیر نظام های آموزش عالی در استقرار سازوکارهای مرتبط برنامه ریزی و برگزار گردید. در این همایش ضمن تبادل نظر میان محققان و دانش پژوهان ایده ها و تجارب جدیدی نیز دریافت و شیوه ها و الگوهای کاربردی مناسب میان متولیان مهارت افزایی و هدایت شغلی دانشگاه ها پژوهشگاه ها و مراکز علمی کشور و وزارتخانه ها دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی به بحث گذاشته شد. با توجه به مباحث مطرح شده در پنلهای تخصصی اهم جمع بندی ها به شرح ذیل تدوین شده و انتظار می رود شرکت کنندگان در همایش و مراجع ذی ربط مساعدت الزم جهت تحقق این موارد را به عمل آورند.
1-رشد و توسعه کشور مستلزم وجود نیروی انسانی تحصیل کرده و دارای مهارت است و ارتباط متقابلی بین کیفیت و مهارت دانشجویان و دانش آموختگان و میزان توسعه یافتگی صنعت و خدمات کشور وجود دارد. بر این اساس با توجه به تنوع و گستردگی رشته های دانشگاهی ضروری است وزارتخانه ها دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی در راستای توانمندسازی و توسعه مهارت های دانشجویان در تدوین و برگزاری دوره های مهارت افزایی مشترک در حوزه مهارت های نرم و سخت متناسب با نیاز بازار کار با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی همکاری همه جانبه داشته باشند.
2 -از وزارتخانه ها دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی درخواست می شود در راستای توانمندسازی و آشنایی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی با بازار کار در برگزاری مناسب و با کیفیت دوره های کارآموزی کارورزی و بازدیدهای تخصصی دانشجویان همکاری همه جانبه و مستمری را با دانشگاه ها و مراکز آموزشی برنامه ریزی نمایند.
3 -در راستای مشاوره هدایت شغلی و اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی از دولت محترم و مجلس محترم شورای اسلامی درخواست می شود مشوق ها و بودجه های مورد نیاز حمایت از مراکز هدایت شغلی تخصصی در دانشگاه ها و توسعه نرم افزارها و سخت افزارهای تخصصی را پیش بینی و تأمین نمایند.
4 -با توجه به اهمیت و تأثیر نمایشگاه های کار در آشنایی دانشجویان و دانش آموختگان با بازار کار از وزارتخانه ها دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی درخواست می شود با هماهنگی دانشگاه ها نسبت به برگزاری سالانه این نمایشگاه ها مساعدت نمایند و از سازمان محترم صداوسیما نیز تقاضا می شود با پوشش مناسب این رویدادها زمینه ترویج آنها را فراهم نماید.
5 -با توجه به ضرورت توسعه و استقرار نظام صالحیتحرفهای در حیطه مشاغل تخصصی مبتنی بر آموزش های دانشگاهی از نهادهای متولی بازار کار شامل بخشه ای دولتی و غیردولتی در کشور درخواست می شود به گواهینامه های صالحیت حرفه ای را که از طریق مراجع ذی ربط در وزارت علوم تحقیقات و فناوری صادر می شود رسمیت دهند و اعتباربخشی نمایند.
6 -ازآنجاکه سیست گذاری مبتنی بر داده ها یکی از اثربخش ترین رویکردها درسی است گذاری علم و فناوری است ضروری است توسعه و به کارگیری گسترده پایگاه مطالعات بازار کار )LMI ) توسط دستگاه های اجرایی ذی ربط با هدف تسهیل و افزایش بهره وری در سیاست گذاری و اتخاذ تصمیمات کالن و بین دستگاهی در امر مهارت افزایی و شناسایی افراد متخصص و توانمند در دستور کار قرار گیرد.
7 -انتظار می رود شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه ای و مهارتی در راستای اجرای مناسب چهارچوب ملی صالحیت حرفه ای نقش ارکان را متناسب با مأموریت ها و حیطه های عملکردی تبیین و تفکیک نماید و با توجه به رسالت نظام آموزش عالی در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر توسعه و استقرار صالحیت حرفه ای در سطوح چهار و باالتر به وزارتین علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت درمان و آموزش پزشکی محول شود.
8 -ضروری است نظام آموزش عالی کشور با توسعه و اجرای طرح هایی همچون راه اندازی و توسعه کارگاه های مهارت محور در جوار خوابگاه های دانشجویی زمینه الزم برای افزایش اثربخشی آموزش دانشگاهی را فراهم نماید.
9 -به منظور ارتقای سطح مهارت های تخصصی و افزایش اشتغال پذیری دانشجویان و دانش آموختگان ضروری است دانشگاه ها پژوهشگاه ها و مراکز آموزش عالی از ظرفیت های صنعتی و اجرایی کشور در راستای تدوین و بههنگامسازی محتوای آموزشی بهره مند شوند.
10 -نظر به اهمیت و نقش کلیدی نهادها و مجامع بین المللی مهارت افزایی و ارتقای صالحیت حرفه ای ضروری است تدوین چهارچوب عملیاتی با هدف عضویت ایران در این نهادها و مشارکت در سمپوزیوم های جهانی از طریق ایجاد تقسیم کار ملی و همکاری بین دستگاهی با نقش هماهنگ کنندگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گیرد.
11 -با توجه به اهمیت صالحیت حرفه ای در مشاغل مختلف مناسب است الگوهای نظارتی کیفیت سنجی و نظام رتبه دهی در آموزش عالی بر مبنای اثربخشی آموزش ها و میزان توجه به صالحیت های شغلی مورد نیاز بازار کار بازنگری و اصالح شود.
12 -هدفمندسازی دوره های آموزشی نیازمند شناخت دلیل اصلی کاهش اثربخشی شناسایی نقاط قوت و تعریف دوره های آموزش حرفه ای با توجه به نیازمندی های بازار کار است. بر این اساس ضروری است نقش وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ایجاد کارگروه های ارزیابی صنعت شناسایی نیازمندی- های آموزشی و ایجاد ارتباط میان مراکز آموزش عالی و کارگروه های مرتبط مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق اثربخشی دوره های آموزش حرفه ای ارتقا یابد
13 -با توجه به مصوبه محترم هیئت دولت مبنی بر اجرای طرح آموزش برای اشتغال دانش آموختگان ) آباد و در راستای اشتغال پذیری دانش آموختگان دانشگاهی ضروری است تمامی وزارتخانه ها دستگاه های اجرایی و تشکل های بخش خصوصی همکاری الزم را به منظور اجرای طرح مذکور با وزارت عتف به عمل آورند.
14 -با توجه به ضرورت هماهنگی تجمیع و هم راستایی سیاست ها برنامه ها و اقدامات اجرایی در زمینه مهارت افزایی هدایت شغلی و صالحیت حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان در نظام آموزش عالی کشور الزم است فعالیت ها و برنامه های آموزش عالی کشور از طریق » شورای مهارت افزایی و صالحیت حرفه ای دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاهی« هماهنگ و به صورت همافزا به اجرا گذاشته شود.