عمومیکسب و کار

چگونه فن بیان خود را تقویت کنیم؟

فن بیان چیست و چرا باید فن بیان خوبی داشت؟

مهارت های خوب صحبت کردن و فن بیان موضوع بسیار مهمی است که هر انسان موفقی باید آن را کسب کند، فن بیان در همان توان سخن گفتن (در هر شرایط و زمان) است. اگر می خواهید با دوستان خود ارتباط خوبی برقرار کنید، روابط عمومی خوبی داشته باشید، منظور خود را به خوبی به مخاطبانتان منتقل کنید و همچنین کاری کنید که بقیه از همنشینی و صحبت با شما لذت ببرند باید «فن بیان» خوبی داشته باشید.

روش های تقویت فن بیان کدامند؟

در ادامه می خواهیم به بررسی روش های تقویت فن بیان بپردازیم که نه تنها برای افرادی که می خواهند به عنوان سخنران فعالیت داشته باشند می توانند از این روش ها کمک بگیرند، اگر در جمع دوستانه می خواهید هم صحبتی خوب باشید نیز این روشها برای شما مناسب است.

مهارت مدیریت استرس

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که هر سخنرانی لازم است به آن مجهز باشد، مدیریت استرس است، به همین علت، معمولاً در آموزش فن بیان، بخشی از تمرین‌ها و تکنیک‌ها به مدیریت استرس اختصاص پیدا می‌کند.بسیاری از کسانی که احساس می کنند فن بیان قوی ندارند، صرفاً به علت ضعف در مدیریت استرس این‌گونه به‌نظر می‌رسند.

شمرده صحبت کنید

با هر صدا و سرعتی که صحبت می کنید، «وضوح» کلید موفقیت‌تان است. شنونده باید قادر باشد تمام کلمات را بشنود، بنابراین هر عبارت مبهمی می تواند این وضوح را از بین ببرد. درست صحبت کردن را با تلفظ و ادای صحیح کلمات تمرین کنید.

گوش دادن

برای داشتن فن بیان خوب باید به نوع صحبت کردن دیگران توجه کنیم و به حرف های آنها خوب گوش دهیم بنابراین به صحبت های دیگران توجه کنید، لحن شان، ریتم و.. ببینید و دریابید رمز عالی بودن فن بیان آنها چیست؟

همچنین بخوانید: روش های کنترل لهجه + راهکارهای عملی

مهارت کنترل احساسات

ارائه احساساتی مانند هیجان، شوق، شوخ طبعی و حتی ترس در برخی از لحظات سخنرانی لازم می باشند بنابراین احساسات می تواند هم کمک کننده و هم نابود کننده باشند بنابراین باید احساسات را در جای درست آن در سخنرانی بکار برد زیرا ارائه احساسات خارج از کنترل به فن بیان کمکی نمی کند و باعث ایجاد یک نکته منفی در سخنرانی شود.

به چیزی که می‌گویید اعتقاد داشته باشید

نکته ی قبل در مورد اعتمادبه‌نفس موقع صحبت کردن بود و این نکته درمورد ارتباطی است که شما با موضوعی که درمورد آن صحبت می‌کنید برقرار کرده‌اید: باید خودتان چیزی که می‌گویید را باور داشته باشید.

وقتی با اشتیاق صحبت می کنید، مردم تفاوت را حس می کنند. شاید این نکته‌، بسیار لطیف و کمی نامحسوس باشد اما در حقیقت وقتی در متن تان طنین انداز شود، صدای تان قابل باور تر و متقاعد کننده تر به نظر خواهد رسید و این یکی از راه‌های تقویت قدرت بیان است.

رابطه زبان بدن و فن بیان را فراموش نکنید

در مورد اهمیت زبان بدن در سخنرانی‌ها، به اندازه‌ی کافی صحبت شده است.تاکید بر این نکات در حدی است که گاه، استفاده از حرکات بدن بسیار افراطی شده و از حالت طبیعی خارج می‌شود.

شاید شما هم سخنران‌هایی را دیده باشید که حرکات دست و پای آنها آن‌قدر زیاد و افراطی و تصنعی است که خاطرات اجرای دکلمه در دوران دبستان را برای ما زنده می‌کند، اما به هر حال،  افراط یا تفریط در به‌کارگیری زبان بدن می‌تواند اثربخشی سخنرانی ما را کاهش دهد.

اگر قصد دارید زبان بدن را به شکلی موثرتر در سخنرانی‌ها به کار بگیرید، یکی از راهکارهای ساده، در نظر گرفتن زبان بدن به عنوان ابزار علامت‌گذاری در سخنرانی است.

با صدای تان با ملایمت رفتار کنید

رخلاف یک نوازنده ی گیتار، پیانو یا طبل، هنگام سخنرانی، ابزار کار شما بدن تان است. ببینید چطور نوازنده های حرفه ای از آلات موسیقی شان نگهداری می کنند. با وسواس آن را تمیز، از آن محافظت، قطعات شکسته اش را تعمیر و در جای خوب و راحتی از آن نگه‌داری می کنند.

شما چطور با ابزار کارتان رفتار می کنید؟ برای نگه‌داری، مراقبت و حفاظت از طراوتش چه کارهایی انجام می دهید؟

برای حفاظت از صدای تان این نکات را رعایت کنید:

نفس عمیق بکشید و با استفاده از الگوهای تنفسیِ مناسب، گام اول را در این راه محکم بردارید. کیت دِوُر، مؤسس توتال وُیس، می گوید: «اگر به‌جای تنفسِ عمیق شکمی، از راه سینه و سطحی تنفس صحیح داشته باشید، صدای تان ضعیف تر و وحشت‌زده به‌نظر می‌رسد، همچنین این کار می تواند باعث کشش غیرضروری تارهای صوتی تان شود. وقتی اضطراب و استرس دارید یا وحشت زده هستید شاید کمی سخت باشد یادتان بماند نفس عمیق بکشید، اما نفس‌های آرام، عمق صدای تان را بهبود می بخشد و به شما کمک می کند مطمئن تر به نظر برسید.»

افزایش دایره واژگان

یکی از نقاط ضعف بسیاری از افراد برای سخن گفتن ، فقر واژگان است زیرا آنچه که در ذهن دارند را نمی توانند با همان کیفیات ذهنی به کلمه تبدیل کنند و آن را ارائه کنند بنابراین هنگامی که موضوعی را بیان می کنند، به دلیل به کاربردن کلمات مناسب و درخور، مخاطب دچار سوءتفاهم و یا اشتباه در فهم و درک مطلب می شود. برای افزایش دایره واژگان، کار کردن با فرهنگ طیفی و خواندن کتاب ها و متون ادبی مانند نثر و شعر تاثیر شگرفی دارد.

تمرین کنید

برای تقویت قدرت بیان باید تمرین کنید. تمرین باعث از بین بردن نواقص می شود و صداپیشه ها از این راه به موفقیت می رسند. برای یادگیری فن بیان باید، قدرت کلامی خود را افزایش دهید و از تکنیک ها و تمرین های عمومی استفاده کنید.

دلیل مشکل در فن بیان و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران

اگر شما در ارتباط برقرار کردن با دیگران مشکل دارید و گاهی نمی توانید به درستی حرف هایی که دارید بزنید یا منظورتان را شفاف مطرح کنید احتمالا به کمبود اعتماد به نفس شما یا خجالتی بودن و ….برمی گردد که باعث می شود نتوانید به درستی مساله مورد نظرتان را بین افراد مطرح کنید.

اهمیت ارتباط چشمی در سخنرانی و فن بیان

گاهی اوقات این نگرانی ها به دلیل افکار منفی در مورد خودمان است .این افکار باعث می شود ناخوداگاه دچار استرس و نگرانی شویم بنابراین اگر ریشه این استرس چنین افکاری است باید این افکار را کنترل و اصلاح کنید.

انبوهی توصیه وجود دارد که چشم‌های خود را هنگام سخنرانی چگونه حرکت دهید.