عمومیکسب و کار

خصوصیات مهم در انتخاب عایق ساختمان

عایق کاری ساختمان با هدف صرفه جویی در انرژی انجام می‌شود. عایق‌ها از نظر کاربرد، عملکرد، فرم و جنس به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم می‌شود که رایج‌ترین آن‌ها عایق صوتی و رطوبتی و حرارتی می‌باشد. به طور کلی هر چیزی که از عبور جرم و انرژی جلوگیری کند عایق نامیده می‌شود. عایق‌ها علاوه بر پنجره دوجداره بر روی دیوارهای ساختمان، سقف و کف نیز کاربرد دارند. عایق بندی ساختمان نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی گرمایشی می‌شود بلکه می‌تواند از ساختمان در برابر آتش سوزی نیز جلوگیری کند. طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده نشان می‌دهد ساختمان‌هایی که عایق هستند از دوام بیشتری نسبت به سایر سازه‌ها برخوردار می‌باشند.

ساختمان

نکات مهم انتخاب انواع عایق حرارتی ساختمان: به طور کلی در تاسیسات حرارتی و برودتی ساختمان ها به منظور کم کردن اتلاف حرارت و کاهش مصرف انرژی، نفوذ رطوبت، انتقال صدا در سطوح ساختمان، لوله ها، مخازن و کانال ها، از مواد و مصالحی به نام عایق استفاده می گردد. استفاده از عایق ها علاوه بر تاسیسات گرمایش و سرمایش ساختمان ها در صنایع مختلفی مانند: صنایع پتروشیمی، نفت، شیمیایی، خودرو سازی، کشتی سازی، هواپیما سازی، نیروگاهی و داروسازی کاربرد دارد.

جهت خرید و آگاهی از آخرین قیمت های محصولات عایق کاری و نیز دریافت مشاوره خدمات می توانید  با شماره تماس 09121454305 در ارتباط باشید.

ساختمان

اهمیت عایق بندی ساختمان

اهمیت عایق‌کاری در هیچ ساختمانی قابل‌چشم‌پوشی نیست، چراکه انواع مختلفی از عایق‌ها چه از نوع حرارتی، صوتی و یا رطوبتی از جمله ضروریات یک ساختمان در هر فصلی از سال به‌حساب می‌آید؛ بنابراین با توجه به اهمیت این مسئله شناخت انواع عایق‌ ها و آشنایی با قوانین اجرایی و نوع اجرای آن می‌تواند برای اغلب کارفرمایان و کسانی که درگیر این مسئله هستند بسیار مفید واقع شود.

عایق‌ها از جمله موادی هستند که به‌ صورت پوشش روی پشت‌ بام، کف و دیوار های ساختمان اجرا می‌شوند تا برای جلوگیری از رد و بدل شدن حرارت و یا صوت مورد استفاده قرار گیرند. به‌طورکلی می‌توان بیان کرد که عایق‌های رطوبتی برای جلوگیری از ورود و خروج رطوبت و عایق‌های صوتی برای کنترل صدا و کاهش آلودگی صوتی در ساختمان، استفاده می‌شوند. همچنین انواع عایق به اشکال مختلف صفحه‌ای، تخته‌ای، آجری، ورقه‌ای و نواری در بازار وجود دارند.

نقش‌ مهم عایق در ساختمان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد که شامل:

  • کاهش اتلاف انرژی و حرارت
  • افزایش دوام سازه
  • ایجاد آسایش گرمایشی و سرمایشی برای افراد
  • کاهش آلودگی صوتی
  • حفاظت از ساختمان در برابر آتش‌سوزی

نکات مهم در هنگام عایق بندی

در هنگام نصب عایق حرارتی در ساختمان باید به نکات زیر توجه کرد:

۱- عدم استفاده از مواد جاذب رطوبت در مکان های مرطوب (در صورت اجبار از لایه نم بند برای محافظت از مصالح استفاده کنید)

۲- رعایت پیوستگی بین عایق حرارتی و نم بند در هنگام نصب نم بند

۳- عدم استفاده از مصالح قابل احتراق در مکان هایی که امکان آتش سوزی وجود دارد.

۴- لایه های عایق  بایستی به صورت عمود بر روی هم قرار بگیرند.

۵- در صورت  استفاده از عایق های فله ای می بایست  سطح عایق کاری شده صاف بوده و ضخامت  یکنواختی داشته باشد.

۶- جلوگیری از فشرده شدن عایق های نرم مانند عایق های پتویی، قطعه ای، توپی و فله ای

۷- تهویه مناسب سطح مجاور عایق در مناطق مرطوب جهت جلوگیری از تجمع آب و تعرق

انواع عایق بندی

عایق بندی ساختمانی انواع مختلفی دارند که از جهات مختلف دسته بندی می شوند، از متداول ترین دسته بندی انواع عایق بندی ساختمان می توان به عایق بندی ساختمان از نظر عملکرد و عایق بندی ساختمان از نظر جنس اشاره نمود.

انواع عایق بندی ساختمان از نظر جنس موادی که در ساخت آن ها استفاده می شود، عبارت است از:

  • عایق پلیمری، مواد مصنوعی
  • عایق معدنی، مواد طبیعی

عایق بندی های ساختمان از نظر نوع عملکرد و کاری که انجام می دهند، عبارت است از:

  • عایق صوتی
  • عایق حرارتی
  • عایق رطوبتی

گاهی یک ماده می‌تواند هر سه ویژگی عایق صدا بودن، عایق رطوبت و عایق حرارت بودن را با هم داشته باشد مانند پشم سنگ.

ساختمان

پشم سنگ یک عایق صوتی-حرارتی  و رطوبتی با الیاف معدنی می‌باشد. ماده اولیه‌ی عایق پشم سنگ، بازالت است که از گروه سنگ‌های آذرین می‌باشد و بازمانده فعالیت‌های آتش‌فشانی است. عایق پشم سنگ شامل انواع مختلفی از جمله: ، ، و .. است. پشم سنگ به‌عنوان عایق آتش، نقش مهمی در پیشگیری از توسعه حریق دارد و مقاومت آن در برابر حرارت مستقیم آتش بسیار بالا است، به همین دلیل از این عایق در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها و عایق‌کاری کانال‌ها و لوله‌ها به کار می‌رود. همچنین عایق پشم سنگ علاوه بر اینکه یک عایق حرارتی است، از انتقال سروصدا در ساختمان نیز جلوگیری می‌کند.

ساختمان‌ها با توجه به ویژگی‌های محیطی، کاربرد و نوع‌شان به عایق مخصوصی نیاز دارد. با توجه به تنوع محصولات موجود در بازار، برای انتخاب عایق مناسب ساختمان بهتر است پیش از خرید تحقیقات لازم را انجام دهید. برای خرید عایق ساختمان باید به جنبه‌های مختلف اقتصادی، ساختاری و نوع عایق مورد نیاز توجه شود تا مناسب‌ترین عایق خریداری شود.

فیلم خصوصیات مهم در انتخاب عایق ساختمان (youtube)

‫2 دیدگاه ها

  1. توضیحات خوبی درباره انواع عایق‌ها و کاربردشون ارائه دادید. به نظرم خیلی مهمه که قبل از انتخاب عایق مناسب، هم ویژگی‌های مختلف هر نوع رو بررسی کنیم و هم شرایط محیطی و کاربرد مورد نظر رو در نظر بگیریم. مثلاً پشم سنگ که هم عایق حرارتی و صوتی و هم رطوبتی هست، می‌تونه انتخاب خیلی خوبی باشه برای محیط‌های مختلف. هم‌چنین، توجه به نکات فنی مثل عدم استفاده از مواد جاذب رطوبت در مکان‌های مرطوب هم خیلی کاربردیه.

  2. این مقاله واقعاً کمک‌کننده بود و به خوبی توضیح داده که هر نوع عایق چه مزایایی داره. مخصوصاً تاکید روی اهمیت عایق‌های حرارتی و رطوبتی در کاهش مصرف انرژی و افزایش دوام ساختمان خیلی خوب بود. انتخاب عایق باید با دقت انجام بشه تا مطمئن بشیم که با نیازهای ساختمان هم‌خوانی داره و مشکلاتی مثل انتقال صدا یا نفوذ رطوبت پیش نیاد.