عمومیکسب و کار

هزینه دیوار کشی باغ با بلوک سیمانی چقدر است؟

در این مقاله قصد داریم نحوه محاسبه قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی را به شما بگوییم. مطلبی که در این بایت لازم است بدانید، این است که قیمت دیوارکشی با به قیمت بلوک سیمانی به علاوه هزینه حمل آن، قیمت تمام شده ملات و هزینه دستمزد کارگر بستگی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا ببینیم چقدر هزینه دارد. قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی شامل قیمت خرید بلوک، هزینه‌ی حمل آن، قیمت ملات و هزینه دستمزد کارگر است.

اگر نیازمند چاه کن حرفه ای، استعلام قیمت چاه کن، حفاری چاه فاضلاب، حفاری چاه ارت، حفاری شمع ساختمان، حفاری منهول و … هستید همین الان با شماره 09370919055 تماس بگیرید. متخصص های خونه سازها با افتخار منتظر پاسخگویی شما هستند.

در این خصوص، قیمت بلوک سیمانی اولین چیزی است که باید به آن بپردازیم. این مورد بر حسب نوع دیواری که می‌خواهیم بلوک چینی کنیم، متفاوت خواهد بود. چرا که برای هر نوع دیوار، از نوع خاصی بلوک استفاده می‌شود.  اگر بخواهیم با مثالی این موضوع را شفاف‌تر توضیح دهیم

می‌توانیم بگوییم که بلوکی که برای دیوار چینی دور ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، از نوع بلوک‌های سبک است که وزنی زیر 10 کیلوگرم دارد. اما برای بلوک چینی دیوار دور باغ، از بلوک‌های سنگین استفاده می‌شود که وزن آن‌ها تا 16 کیلوگرم هم می‌رسد. خود بلوک‌های سیمانی سبک هم در انواع معدنی و صنعتی هستند و هرکدام نمونه‌های متفاوت در ابعاد متفاوت دارند که قیمت آن‌ها هم با یکدیگر متفاوت است.

How much does it cost to wall the garden with cement blocks

دیوار چینی با بلوک سیمانی سبک

بلوک سیمانی سبک از مصالح ساختمانی است که بیشتر برای دیوارکشی ساختمان‌های چندطبقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساخت این بلوک‌ها از سیمان و پوکه معدنی یا صنعتی استفاده می‌شود. پس طبیعتا قیمت آن هم به قیمت روز این دو ماده بستگی دارد. این بلوک در ابعاد مختلف و با تعداد جداره‌های مختلف تولید می‌شود که این موارد نیز بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد. یکی از متداول‌ترین ابعاد بلوک سیمانی، 15*20*50 دوجداره است که از آن برای دیوار محیطی ساختمان و اتاق آسانسور استفاده می‌شود.

دیوار چینی با بلوک سیمانی سنگین

از بلوک سیمانی سنگین بیشتر برای دیوارچینی دور باغ و یا حیاط خانه‌ها استفاده می‌شود. چون وزن این بلوک‌ها سنگین است، استفاده از آن‌ها برای دیوارهای ساختمان باعث افزایش بار می‌شود. بلوک سنگین مورد استفاده برای دیوار چینی معمولا سایز 20 می‌باشد و این بلوک نسبت به بلوک‌های سبک قیمت پایین‌تری هم دارد.

تعداد بلوک در هر متر مربع دیوار

برای این که بتوانیم قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی را حساب کنیم، باید تعداد بلوکی که در هر متر مربع دیوار استفاده می‌شود را به دست بیاوریم. در قسمت‌های قبل اطلاعات کافی درمورد انواع بلوک‌های سیمانی به دست آوردید. این بلوک‌ها از نظر اندازه طول، دو نوع بیشتر نیستند و همین اندازه طول آن‌ها هم هست که تعدادشان در هر متر مربع دیوار را مشخص می‌کند

دسته‌ی اول بلوک‌ها طولی به اندازه 40 سانتی‌متر دارند و دسته‌ی دوم طول 50 سانتی‌متر دارند. اگر شما در پروژه خود از بلوک 40 سانتی‌متری استفاده می‌کنید، برای هر متر مربع دیوار به 13 عدد بلوک احتیاج خواهید داشت. اما اگر از بلوک‌های 50 سانتی‌متری استفاده می‌کنید، 10 عدد بلوک نیاز دارید. در مقاله‌ای دیگر نحوه محاسبه تعداد بلوک در هر متر مربع به طور مفصل توضیح داده شده است.

محاسبه قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی

حال برای محاسبه قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی فرض می‌کنیم که شما از بلوک با طول 40 سانتی‌متری استفاده می‌کنید. پس به 13 عدد بلوک احتیاج دارید. حال اگر را به طور متوسط 10 هزار تومان در نظر بگیریم، یا احتساب هزینه حمل قیمت هر بلوک تقریبا به 12 هزار تومان می‌رسد. پس قیمت بلوک برای هر متر مربع برابر خواهد بود با:

13*12000=156000 تومان بلوک

مورد بعدی که باید به محاسبه هزینه آن بپردازیم، قیمت ملاتی است که برای چسباندن بلوک‌ها به هم استفاده می‌شود. ملات متشکل از سیمان و ماسه است. به طور متوسط برای ساخت ملات مورد نیاز برای هر متر مربع دیوار، به نیم کیسه سیمان (25 کیلوگرم) نیاز داریم. اگر به طور متوسط قیمت هر پاکت 50 کیلویی سیمان را 70 هزار تومان بگیریم، نصف آن می‌شود 35 هزار تومان.

70000/2=35000 تومان سیمان

برای ساخت ملات مورد نیاز برای هر متر مربع دیوار به حدود دو فرغون ماسه احتیاج است. که قیمت دو فرغون ماسه هم چیزی حدود 25 هزار تومان می‌شود. پس به عبارتی هزینه ملات مورد نیاز را می‌توان 60 هزار تومان در نظر گرفت. (هزینه‌های ناچیزی مثل هزینه آب مورد نیاز برای ساخت ملات در نظر گرفته نشده است و فرض شده که لوازم و وسایل مورد نیاز برای این کار را از قبل داشته‌اید)

آخرین موردی که باید به محاسبه آن بپردازیم، هزینه دستمزد کارگر است. که این هزینه شهر به شهر و بسته به شرایط ساختمان، متفاوت خواهد بود. اما اگر بخواهیم رقم میانگینی برای آن در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم که هزینه دستمزد کارگری که برای این کار می‌پردازیم، چیزی حدود 70 هزار تومان خواهد بود.  در آخر خواهیم داشت:

156.000+60.000+70.000= 286.000 قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی

قیمت دیوارکشی با بلوک در سال 1402 با نرخ روز به طور میانگین چقدر تمام می شود؟ هزینه ساخت یک مترمربع دیوار در سال جدید چقدر است؟ فعلا قیمت مصالح ساختمانی تا حدودی به ثبات رسیده است و با توجه به قیمت روز مصالح ساختمانی فعلی، می توان قیمت دیوارکشی با بلوک در سال 1402 را به‌صورت تقریبی محاسبه کرد.

ما ریز هزینه های ساخت یک مترمربع دیوار بلوکی را از قیمت مصالح مورد نیاز تا دستمزد کارگر را برای حالت استاندارد و به‌طور میانگین در این مطلب برای شما محاسبه کرده ایم و در نهایت گفته ایم که برای ساخت یک متر مربع دیوار با بلوک سیمانی، چقدر باید هزینه کنید.

همانطور که می‌دانید قیمت های مصالح ساختمانی در روزهای گذشته، افزایش بسیار شدیدی داشته و رکورد نرخ ها در سال جاری شکسته شده است. قیمت بلوک سیمانی سبک در اواخر سال قبل در محدوده ی قیمتی 7500 تا 11000 هزار بود. اکنون و در بهار سال 1402 با افزایش 4000 تومانی، قیمت هر یک عدد بلوک سبک که همه از آن استفاهده می کنند، به بیش از 14000 تومان هم رسیده است.

قیمت ماسه، قیمت سیمان، قیمت پوکه ی معدنی و دستمزد کارگر هم در روند این افزایش قیمت ها بوده و رکورد جدیدی را ثبت کرده اند. همه ی این مواردی که ذکر شد، ما را بر آن داشت که یک محاسبه جدید و به روزی از قیمت دیوارکشی با بلوک در سال 1402 را در اختیار سازندگان عزیز قرار دهیم تا الگویی برای حساب کتاب و برآورد هزینه های ساخت و ساز در بخش دیوارچینی باشد.

این استعلام قیمت ها از طریق مکاتبه و ارتباط با مصالح فروشی ها و سازنده های فعال در بازار انجام و جمع‌آوری شده است که امیدواریم به درد کار شما بخورد.

نرخ اتحادیه بنایی ۱۴۰۲

نرخ اتحادیه بنایی ۱۴۰۲ بسته به مهارت استادکار و شاگر بنا متفاوت است وقابل قیاس نیست. اما به ازای هر متر دیوارچینی این قیمت در حدود 50 هزار تا 100000 تومان می باشد و حدود دستمزد روزانه بین 500 هزار تومان تا 1.5 میلیون تومان می باشد.

ساخت یک مترمربع دیوار چقدر هزینه لازم دارد؟

بازار خرید و فروش مصالح ساختمانی در اوایل سال جدید در اکثر مصالح پایه روند رو به افزایش قیمتی داشت، پیرو همین افزایش قیمت ها، قیمت بتن سبک، قیمت بلوک و قیمت سیمان بیشترین افزایش قیمت را در این نوسانات بازار داشته اند، البته تعداد خیلی کمی از مصالح تغییر قیمت مشهودی نداشته اند.

در راستای همین افزایش قیمت‌های بی رویه و نابجا، قیمت همه مصالح دیوارچینی نیز افزایش داشتند. عموما برای دیوارکشی با بلوک، سیمان، ماسه و بلوک نیاز است و حق دستمزد کارگر و ایاب ذهاب نیز در نهایت به قیمت دیوارکشی با بلوک اضافه می گردد.

که یکی از پر استفاده ترین بلوک های دیوارچینی است برای نوع سبک و استاندارد در بهار 1402 در حدود 11 هزار تومان استعلام شده که با هزینه مربوط به کرایه حمل، در نهایت 13 هزار تومان تمام خواهد شد. پس هزینه ی لازم برای خرید و کرایه بلوک مورد نیاز برای یک متر مربع دیوارچینی حدودا 160 هزار تومان خواهد شد.

(قیمت روز همه بلوک ها در هر سایزی)

یک کیسه سیمان برای دو متر مربع دیوار کافی است یعنی یک متر مربع دیوار تقریبا نیم کیسه سیمان لازم دارد و قیمت هر پاکت سیمان در بهار 1402 در محدوده ی 62000 تومانی قرار دارد، در نتیجه میانگین هزینه لازم خرید سیمان لازم برای یک مترمربع دیوارچینی در حدود 31000 تومان است.

حال به محاسبه هزینه ماسه رسیدیم و برای این کار، قیمت ماسه را در چند معدن استعلام گرفتیم که همگی افزایش قیمت داشته اند، از آنجایی که برای یک متر مربع دیوار تقریبا 2 فرغون ماسه لازم است، در واقع نسبت مصرف ماسه 0.14 به ازای هر متر مربع دیوار است. حدودا 25000 هزار تومان، هزینه لازم برای خرید ماسه ی یک متر مربع دیوار چینی است.

و اما در نهایت باید این هزینه ها را با هزینه ی اصلی که دستمزد کارگر است جمع بزنیم. دستمزد کارگر از ابتدای سال و با اعلام بخشنامه ی دولت، افزایش یافت و در مناسب ترین حالت در حدود 75000 تومان برای یک متر مربع دیوار است. لازم به ذکر است که احتمالا این قیمت در شهرهای بزرگ کمی بالاتر نیز باشد.

در نهایت به عنوان جمع‌بندی این طور می توان بیان کرد که قیمت روز یک متر مربع دیوارچینی طبق فرمول زیر است:

هزینه بلوک + هزینه سیمان+ هزینه ماسه + دستمزد کارگر= قیمت دیوارکشی با بلوک در سال ۱۴۰۲

291000 =75000+25000+31000+160000 = قیمت دیوار چینی در سال ۱۴۰۲

پس قیمت دیوارکشی با بلوک در سال ۱۴۰۲به ازای یک متر مربع دیوار در حدود 291000 هزار تومان برای بلوک 15 سانتی خواهد بود. البته این محاسبات هزینه ها و قیمت به طور میانگین و برای کل کشور انجام شده است، حال ممکن است در برخی شهرها کم یا زیاد شود که با این فرمول محاسبه، این تغییرات نسبی تقریبا قابل محاسبه است. اگر هم برای مصالح دیوارچینی دیگر چون یا و… محاسبه خواستید در واتساپ بپرسید.

یک نکته حائز اهمیت وجود دارد که نباید نادیده گرفت آن هم تورم بیش ازحد اقتصاد کشور است که عامل مهم افزایش هزینه ها و مانع کاهش و اصلاح قیمت ها می باشد. در واقع این طور می شود عنوان کرد که دلیل اصلی افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار به بیش از 30 درصد، همین التهابات مربوط به تورم است که متأسفانه تثبیت هم می شود!

مضاف بر این افزایش قیمت دلار نیز عامل دیگری است که سیاست‌های مدیریت بازار را تا حدودی کم‌اثر کرده و افزایش قیمت‌ مصالح ساختمانی را موجب شده است. افزایش ۴ تا ۵ هزار تومانی نرخ دلار محرک اصلی آشفتگی دوباره ی بازار مصالح ساختمانی و سایر بازارها را در چند روز های اخیر است.

با این اوصاف می‌توان گفت با توجه به عوامل مؤثر و تعیین‌کننده نرخ مصالح ساختمانی، روند بازار طی روزهای آتی نیز افزایشی خواهد بود اما پیش‌بینی قطعی در بازار ایران عملا امکان‌پذیر نیست.در نظر داشت این تعداد، قیمت کل بلوک‌ها و قیمت ملات مورد نیاز و هم‌چنین دستمزد کارگر را بر اساس قیمت‌های روز در تابستان 1402 محاسبه کردیم و قیمت تمام شده یک متر مربع دیوار بلوک سیمانی را 286 هزار تومان به دست آوردیم.