سئو آن هم سئوی کلاه سیاه ؛ داستان از آنجا شروع شد که در غرب وحشی و در اواخر دهه ۱۹۹۰، کم کم تب اینترنت داغ شد و گنگسترهای اینترنتی درباره سئو با هم اختلاف نظر پیدا کردند. اختلاف آنها به قدری بالا گرفت که درنهایت به دو دسته تقسیم شدند:

دو گروپ بزرگ : کلاه سفید و کلاه سیاه !
کلاه سیاهها اعتقاد داشتند باید هرچه سریعتر در گوگل رتبه بالا گرفت. آنها برای بالا آمدن در نتایج جستجو، از هیچ اقدامی دریغ نمیکردند. شعار کلاه سیاهها این بود: هدف، وسیله را توجیه میکند! از آن طرف کلاه سفیدها اصرار داشتند که تحت نظارت قانون عمل کنند. آنها هیچ قانونی را زیر پا نمیگذاشتند. کلاه سفیدها اعتقاد داشتند دور زدن برای مدت کوتاه و استراتژی در بلندمدت تاثیرگذار است.
نزدیک به ۳۰ سال از این دعوای بزرگ گذشته و حالا این کلاه پوشها صاحب بسیاری از کسب و کارها در اینترنت هستند. آنها هنوز هم بر اساس کلاههایی که میپوشند، سئوی سایت خود را انتخاب می کنند. پشت این رنگها، استراتژیهای کاملا متفاوتی وجود دارد. و این تفاوت آنقدر مهم است که اگر میخواهید یک سئوی درست برای سایتتان داشته باشید، باید آن را درک کنید. دوره متخصص سئو سون لرن تمام این نکات را به ظور جامع ارائه میدهد.
همان اوایل که جرقههای اختلاف داشت در بین گنگسترهای غرب وحشی زده میشد، تعدادی از آنها بودند که هیچ تمایلی برای دانستن قوانین نداشتند. آنها مطمئن بودند که دارند راه درست را میروند و هیچوقت دست از پا خطا نخواهند کرد. اما حالا آنها کجا هستند؟ آنها هیچ جا نیستند چون گوگل آنها را تبهکار تشخیص داد و مجازاتشان کرد! پس اگر به خودتان مطمئنید و هنوز فکر میکنید که هر آنچه باید درباره سئوی سایت، را میدانید، هشدار میدهم که با نخواندن این مقاله احتمال دستگیر شدنتان به عنوان یک کلاه سیاه زیاد است.
خیلی ساده اس ؛ شما تنها با صرف ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یک مقاله بسیار بسیار ارزشمند مطالعه خواهید کرد که میتواند زحمات چندین ساله و سنجه های مهم سئو برای مدیران که برای وبسایت خود کشیده اید را تضمین کند سئوی کلاه سیاه، یک عمل مجرمانه برخلاف قوانین موتورهای جستجو است و برای بالا بردن رتبه سایت در نتایج جستجو مورد استفاده قرار میگیرد.
در غرب وحشی یک ضربالمثل وجود دارد که میگوید : عاقبت تبهکاران یا زندان است و یا قبرستان ! سئوی کلاه سیاه هم یک روش تبهکارانه است و نهتنها به رتبهبندی سایت شما کمکی نمیکند، بلکه اغلب با مجازات غمانگیز موتورهای جستجو پایان مییابد. سئوی کلاه سیاه تکنیکهای بسیاری دارد مانند: تکرار بی مورد کلمات کلیدی، مخفی کردن کلمات، خرید و فروش غیرقانونی لینک و …
ظاهر شدن در نتایج جستجو برای رشد هر کسب و کاری حیاتی است، اما یک راه درست و یک راه غلط برای بهینه سازی موتور جستجو وجود دارد. روش درست آن همان راه قدیمی کلاه سفیدهای درستکار است. اگر درباره آن چیزی نمیدانید، پیشنهاد میکنم اول مقاله ۱۹ تکنیک سئوی کلاه سفید ما را بخوانید. اما روش غلط آن چیست؟ سئوی کلاه سیاه، که یک کلاهبرداری کاملا اشتباه است.
سئوی کلاه سیاه با توجه به الگوریتمهای گوگل، کلاهبرداری انجام میدهد و رتبهبندی شما را در گوگل تغییر میدهد. به جای حل کردن مسئله سئوی سایت شما، یک شبه راهحل ارائه میکند و شما را به یک رتبه خوب در گوگل میرساند. درست است که در لحظه جایگاه خوبی در گوگل دارید، اما استفاده مداوم از سئو کلاه سیاه، به جایگاه شما در گوگل شدیدا آسیب میزند. درست مانند اینکه یک سردرد همیشگی داشته باشید و بجای رفتن پیش دکتر، فقط مسکن بخورید. پس از مدتی مسکن تاثیر خود را از دست میدهد. تازه بعدا مجبورید هم سرتان را درمان کنید و هم معدهتان!
اولین جریمه : افت بسیار قابل توجه رنک سایت شما
دومین جریمه : ممکن هست سایت شما برای همیشه حذف شود
سومین جریمه : خارج شدن دامنه سایتتان از کنتر شما
سالها طول کشده است تا اولگوریتم های گوگل در زمینه سئو پیچیده شود و بتواند تمامی تکنیک های غیر قانونی سئوی کلاه سیاه را شناسایی کند ، پس توجه داشته باشید که شما باید در بین اولگوریتم ها از سئوی کلاه سیاه شدیدا دوری کنید.
تکنیک های کلاه سیاه در سئو را شناسایی کنیم :
سئوی کلاه سیاه تکنیکهای بسیاری دارد و در بسیاری موارد تشخیص دادن آنها کار بسیار سختی است. در یک مقالهی مفصل تمام تکنیکهای غیراخلاقی این روش را به شما میگویم اما حالا و در این مقاله میخواهم تعدادی از پرطرفدارترین تکنیکهای آن را به شما بگویم تا به هر سایتی که رفتید، تبهکاران را شناسایی کنید:
کلمات کلیدی (Keyword Stuffing)
گوگل در این لحظه از همیشه باهوشتر است و کلیت محتوای شما هرچه که باشد، آن را شناسایی میکند.
در الگوریتم قبلی گوگل، شما باید کلمات کلیدی خود را بارها و بارها در متن تکرار میکردید تا گوگل محتوای شما را شناسایی کرده و در دستهبندی مناسب قرار دهد. یعنی در گذشته، تکرار کلمات کلیدی بر ارزش محتوای شما اضافه میکرد. اما با رونمایی از الگوریتم جدید گوگل، تکرار کلمات کلیدی نهتنها فایدهای ندارد، بلکه باعث جریمه شدن سایت شما هم میشود و رتبهی پایینی در موتورهای جستجو برای شما به ارمغان میآورد. اخیرا گوگل برای استفاده از این نوع کلمات یک حد مشخص تعیین کرده است که به آن چگالی کلمات کلیدی میگویند.
این میزان بین ۱ تا ۳ درصد در هر صفحه میباشد. پس نیازی نیست با تکرار مداوم یک کلمهی خاص، اعصاب خوانندهها را خرد کنید. در الگوریتم جدید گوگل اگر شما به جای تکرار یک کلمهی کلیدی میتوانید مترادف آن را هم بکار ببرید. بخاطر داشته باشید که روش تکرار کلمات کلیدی، قدیمی شده است و حالا دیگر به هیچ دردی نمیخورد. در صورت ادامه دادن به این کار غلط، گوگل تصور میکند که شما دارید او را گول میزنید و به عنوان یک کلاه سیاه با شما برخورد جدی میکند.
متن زیر یک نمونه درباره استفاده نامناسب از کلمات کلیدی است:
آژانس بازاریابی نوین، یک آژانس بازاریابی معتبر است. آژانس بازاریابی نوین ارائه دهندهی انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی است. پس اگر برای رشد کسب و کار خود به خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی نیاز دارید ، با آژانس بازاریابی نوین تماس بگیرید تا از بهترین خدمات دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات اینترنتی آژانس بازاریابی نوین بهرمند شوید!
کلوکینگ یا همان پنهان کاری بمعنای این هست که شما یک بخشی از محتوای سایتتان را به نمایش می گذارید و قسمت کوچکی را هم بصورت مخفی مینویسید. و با فونت همرنگ با بکگراند آن را پنهان میکنید.
بعبارتی ساده تر میخواهید گوگل را دور بزنید. سایت های کلاه سیاه این کار را انجام میدهند تا محتوای آنها در موضوعات مختلف هنگام جستجو بالا بیاید. وب سایت های اسپم هم معمولا از این تکنیک استفاده میکنند تا توسط ربات موتور جستجو شناسایی نشوند. در این روش، کلاه سیاه، متنی را مینویسد که برای کاربران قابل نمایش نیست و فقط موتورهای جستجو میتوانند آن را شناسایی کنند. باید این خبر بد را به تبهکاران اینترنتی بدهم که امروزه موتورهای جستجو حتی متوجه این مسئله هم میشوند و سریعا سایت را جریمه میکنند.
اشتباه نکنید! متناسب کردن محتوا با گروههای مختلف کاربران کاملا قابل قبول است و اصلا در دستهبندی پنهانکاری قرار نمیگیرد. برای مثال:
- ریسپانسیو بودن سایت؛ یعنی ابعاد سایز شما متناسب با بازدید از موبایل و کامپیوتر تغییر کند.
- تغییر زبان سایت ؛ اگر زبان سایت خود را به صورت اتوماتیک متناسب با کشور بازدیدکنندگانتان تغییر میدهید، اصلا و ابدا پنهان کاری نمیکنید.
- آگهیهای متفاوت ؛ کمپانیهای Forbes و Inc آگهی های صفحاتشان را بر اساس بازدیدکنندگانشان تغییر میدهند تا محتوای آنها را تامین کند.
عملکرد شما در تولید محتوای سایت، باید جوری باشد که موتورهای جستجو همانند یک کاربر عادی مطالب شما را ببینند.
این مثال ها کاملا قابل قبول هستند تا زمانی که شما تغییر محتوا را برای رباتهای موتور جستجو پنهان نکنید. حقیقتش را بخواهید قاعده خیلی مشخصی درباره اینکه چه چیزی قابل قبول است، وجود ندارد. بهترین توصیه این است که از خودتان بپرسید: آیا کاری که دارم انجام میدهم، مشکلی را از کاربر حل میکند؟ اگر جواب مثبت است، پس انجامش دهید.
اگر کنجکاو هستید که گوگل چگونه وبسایت شما را میبیند، می توانید از ابزار Fetch به عنوان موتور جستجوی گوگل استفاده کنید و نتیجه را با آنچه کاربران می بینند، مقایسه کنید.
فرستادن کاربر به یک آدرس اینترنتی دیگر (یا متفاوت) همان تغییر مسیر هست. فرض کنید شما روی لینک دانلود فیلم کلیک میکنید و با صفحه فروش عینک مواجه میشوید. کلاه سیاهها با استفاده از تغییر مسیرهای موذیانه به اهداف غیراخلاقی خود میرسند. سئوی کلاه سیاه نه تنها کاربران، بلکه موتورهای جستجو را هم گول میزند!
اگر بخواهیم یک مثال دیگر از این روش نادرست بزنیم ، این است که یک صفحه بسیار معتبر را با تعداد زیادی بک لینک به یک صفحه غیر مرتبط هدایت کنید. این کار برای افزایش رتبه در گوگل انجام میشود. کلاه سیاهها با استفاده از ریدایرکت ۳۰۱ نیز، شما را به صفحات مورد نظرشان هدایت میکنند. خلافکاران کلاه سیاه با استفاده از تغییر مسیرهای موذیانه فقط میتوانند نتایج موتورهای جستجو را دستکاری کنند. و مثلا آن ها را فریب دهد.
پس در کل استفاده کردن از ری دایرکت (redirect) بسیار اشتباه هست. به خاطر داشته باشید که ریدایرکت فقط باید در موقعیت مناسب استفاده شود تا مفید باشد. مانند زمانی که شما دامنه سایت خود را تغییر میدهید. یا میخواهید یک محتوای دو قسمتی را تغییر دهید. استفاده از جاوا اسکریپت نیز برای هدایت کردن کاربران در بعضی موقعیتهای خاص ایرادی ندارد.
خب بعنوان مثال فرض کنید زمانی که شما به شبکه اجتماعی لینکدین (Linkdin) لاگین می کنید ، صفحه کاربران به صورت کامل برای شما به نمایش درمیآید ، اما زمانی که از این شبکه خارج میشوید، اطلاعات پروفایل کاربران به صورت محدود برای شما نمایش داده میشود.
عزیزان ، امروزه تشخیص یک مطلب کپی شده از یک مطلب دست اول برای گوگل بسیار راحت شده است.
- محتوای کپی : یکی دیگر از کارهای زشت کلاه سیاهها ، استفاده از محتوای بیکیفیت است که هیچ ارزشی برای جستجوگر ندارد. این نوع محتوای بیارزش شامل مطالبی است که از یک وبسایت دیگر توسط یک ربات یا یک شخص دزدیده میشود. این روش در گذشته کارساز بود و خلافکاران با کپی محتوا رتبهی لحظهای کسب میکردند. چون گوگل نمیتوانست به خوبی محتوای دزدی را تشخیص بدهد. اما با بروزرسانی گوگل و ارائه الگوریتم پاندا، این مشکل کاملا برطرف شد.
- کلمات نامرئی : اضافه کردن کلمات کلیدی نامرئی به مطالب نیز ممنوع است. برخی از وب سایت هایی که با سئوی کلاه سیاه فعالیت مینمایند، با ایجاد متنی همرنگ با رنگ پسزمینه صفحه، اقدام به ایجاد سئو میکنند. برای مثال شما با جستجوی عبارت کرم ضدآفتاب و کلیک کردن بر روی لینک خرید آن با صفحه فروش ماسک صورت مواجه شوید. در این حالت این سایت مطلب مربوط به کرم ضدآفتاب را در صفحه مورد نظر دارد، اما این متن برای شما قابل مشاهده نیست زیرا به رنگ پس زمینه است و دیده نمیشود. تنها گوگل میتواند متن را تشخیص دهد و به همین دلیل است که این مطلب در جستجوی گوگل شما بالا میآید. هنگامی که یک کاربر بر روی نتیجه کلیک می کند، و به سایت شما میآید، مطلب شما باید در ارتباط با سوال او باشد. اگر میخواهید مشکل دیگران را حل کنید پس نیازی به پنهانکاری ندارید.
- طعمه گذاری : این مورد هم یکی دیگر از روشهای تولید محتوای بیکیفیت است. کلاه سیاهها با استفاده از طعمهگذاری، موتورهای جستجو را گمراه میکنند. طعمهگذاری شامل ساختن محتواهای متفاوت درباره موضوعی است که میخواهید در گوگل بالا بیاید. زمانی که روی لینک مورد نظر کلیک میکنید، آن مطلب، سریعا با یک مطلب دیگر در همین زمینه تعویض میشود. این اتفاق باعث ایجاد تجربه منفی برای جستجوگرها میشود. این کار ناپسند، کاربران و موتورهای جستجو را فریب میدهد و روش خوبی برای سئو و رتبه گرفتن در گوگل نیست.
با تغییر مطالب ، گوگل را فریب ندهید.
در نهایت به شما میگویم که محتوای اصیل و کپی نشده، بخش مهمی از سئوی کلاه سفید است. محتوای اروجینال نه تنها شما را از شر مجازات موتورهای جستجو در امان نگه میدارد، بلکه باعث منحصر به فرد بودن وبسایت شما هم میشود. باور کنید هرچه محتوای شما باکیفیتتر باشد، مخاطبین شما بیشتر به شما اعتماد میکنند. تجربه مدیران وبسایتهای معتبر در طی چندین سال، ثابت کرده است که محتوای اورجینال، بازدیدکننگان شما را به مشتریان شما تبدیل میکند.
سرچ انجین یا همان موتور های جستجوگری مثل گوگل ، خرید و فروش لینک را به شدت ممنوع کردهاند. گوگل در وبسایت خود اعلام کرده است که “هر لینکی که برای دستکاری رتبه صفحه و یا رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل مورد استفاده قرار بگیرید، میتواند به عنوان نقض قوانین گوگل در نظر گرفته شود”. گوگل همچنین هرگونه مبادله برای خرید لینک را غیرقانونی تلقی میکند. مانند زمانی که شما در ازای دریافت لینک، محصولات وبسایت خود را به صورت رایگان برای وبسایت دیگری میفرستید. تشخیص اینکه چه تبادلی قابل قبول است و چه تبادلی جرم محسوب میشود، ممکن است کمی سخت به نظر برسد. پس اگر شما هم جز افرادی هستید این مورد وسئوی کلاه سیاه نگرانتان کرد و نگران تبادلات خود شدید باید دستورالعملهای FTC را بخوانید.
توصیه میکنم : مقاله را مطالعه بفرمایید.
متاسفانه این سایتهای بزرگ گمان میکنند که با خرید و فروش لینک میتوانند رتبه خوبی در گوگل کسب کنند و همیشه در آن جایگاه باقی بمانند. این افراد با استفاده از این روش، دیگر برای تولید محتوا هزینهای در نظر نمیگیرند. اگر شما هم از این دسته افراد هستید، متاسفانه یک خبر بد برایتان دارم؛ امروزه گوگل با کسانی که می خواهند با اقدامات غیرقانونی سئوی سایت خود را تامین کنند، به شدت برخورد میکند. اصلا چرا لینک بخرید؟! همین الان لینک بسازید!
از خرید فروش لینک پرهیز کنید، زیرا گوگل از تمام کاربرانش میخواهد که در صورت مشاهده این مدل تبادلات، به آنها خبر دهند. اگر گوگل متوجه معامله خرید و فروش بک لینک بشود، هم شرکت خریدار و هم شرکت فروشنده را به سختی جریمه میکند.
دادههای ساخته شده اطلاعاتی هستند که باعث میشوند یک سایت یا یک ایمیل بهتر دیده شود. در قالب دادههای ساخته شده میتوانیم درباره یک فیلم، سریال، خواننده، بازیگر، مقاله، مجله و … به موتورهای جستجو اطلاعات بدهیم.
از دادههای ساختاری استفاده کنید اما فقط به صورت کلاه سفید!
الگوریتم مرغ مگسخوار گوگل میتواند از داخل سایتها اطلاعات را استخراج کند و اگر صفحهای شامل اطلاعات ساخته شده باشد، الگوریتم مرغ مگسخوار بسیار راحتتر میتواند آن را شناسایی کند.
اما خلافکاران کلاه سیاه چطور از اطلاعات ساخته شده برای اهداف شیطانی خود استفاده میکنند؟! کلاه سیاهها با ارائه اطلاعات نادرست در قالب اطلاعات آماده، کاربران و موتورهای جستجو را فریب میدهند. به عنوان مثال این افراد با استفاده از یک سایت جعلی به خودشان پنج ستاره میدهند و با ارائه اطلاعات ساخته شدهی نادرست، خود را در صفحه جستجوی گوگل برجسته میکنند تا به چشم بیایند. این مورد از سئوی سیاه، کاری بسیار ریسکی و خطرناک است. زیرا گوگل تمام کاربرانش را تشویق میکند تا در صورت مشاهده این مدل تخلف، سریعا آن را گزارش کنند. اما این نباید شما را از به کار بردن دادههای ساخته شده منصرف کند. از دادههای ساخته شده برای بهتر دیده شدن استفاده کنید.
همانطور که از اسم آن مشخص است، این روش شامل پیوند به وب سایت شما در نظرات وبلاگ است. امروزه این اتفاق کمتر میافتد. زیرا الگوریتمهای گوگل بروز شدهاند و هرگونه لینکی را در کامنتها نادیده میگیرند. بیشتر وبلاگهای معتبر در حال حاضر لینکهایی را در قسمت نظرات وبلاگ به صورت nofollow ا یجاد می کنند. ایجاد لینکهای nofollow در کامنتها به این معنی است که موتورهای جستجو مانند گوگل، لینک را فالو نکنند و این لینکها هیچ مجوزی هم صادر نمیکنند.
مزرعه لینک بر عکس اسم بامزهاش، اصلا دوستداشتنی نیست! این روش ساخت لینک، با مجموعهای از وبسایتها انجام میشود که صرفا به منظور ایجاد لینک ساخته شدهاند. وبسایتهایی که به یکدیگر و سایت اصلی شما لینک میفرستند. اگر دوست دارید بیشتر در این رابطه بدانید، پیشنهاد میکنم به سراغ مقاله کامل ما دربارۀ مزرعه لینک بروید.
مزارع لینک معمولا حاوی محتوای بیکیفیت و لینکهای بیشمار هستند. موتورهای جستجو مانند گوگل می توانند به راحتی لینکهای مزرعهای و استفاده از آنها را شناسایی کنند. پس از اینگونه لینکها دوری کنید. در عوض، حتما از تاکتیکهای سئوی کلاه سفید، مانند ایجاد محتوای شگفتانگیز، نمودارها، دادهها، مصاحبهها و … استفاده کنید. از محتوایی استفاده کنید که به شما اجازه میدهد لینک ها را به صورت طبیعی و به مرور زمان بدست آورید
ولید نشان دادن قالب
این مورد اشتباه خیلی رایج هست همه میدانند گوگل به علاقه ی بسیاری دارد و با دیدی بهتر به انها نگاه می کند اما هیچ کس نمیداند چرا همه فکر می کنند اگر لوگوی ولید بودن قالب را قرار دهند گوگل رفتاری مهربانانه ترین با سایت های انها خواهد داشت در صورتی که این لوگوری ولید بودن می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند زیرا گوگل اگر متوجه بشود که سایت شما ولید نیست ( که می شود) مشکلات زیادی برای شما ایجاد خواهد کرد چون شما را به عنوان یک سئوکار کلاه سیاه شناسایی میکند و این را گوگل اصلا دوست ندارد.
متاسفانه در جهت فارسی سازی هرچه بیشتر ما گاها به اقداماتی دست میزنیم که نه تنها پیشرفتی در کار ما ایجاد نمیکند بلکه باعث پسرفت ما نیز می شود.
بحث دامنه های فارسی هم جزو همین مشکلات می باشد که عنوان شد می خواهیم سایت های فارسی را واقعا فارسی کنیم اما در عمل سایت های قارسی دچار مشکلات شدند. هیچ مرورگری دامنه های فارسی را پشتیبانی نمیکند و استفاده از انها فقط دفع بازدید کننده میکند به جای جذب بازدید کننده.
متفاوت بودن در محتوا (یونیک بودن)
سئو برای همه به معنی جدب بازدید کننده میباشد که غلط نیست اما کاملا درست هم نیست اما مهم اینجاست که همه فکر میکنند با جذب بازدید کننده خود را افزایش داده اند و در این راستا دست به اعمالی میزنند که واقعا فقط از وبمسترهای ناشی برمیاید یکی دو مورد از این اشتباهات را ذکر میکنم و فقط خودتان فکر کنید ببینید واقا معقول می باشد؟!
- سایت پر از : هر کسی وارد میشود ده ها پیغام خودش امدید وقتی میخواهید خارج شوید ده ها پیغام دیگر…….
- موسیقی زنده
این یکی دو مورد ایرادات رایج در وبلاگ های فارسی زبان بود اما در مورد وبسایت ها :
- تصاویر از همه جهت میپرخند
- افکت های عجیب
ناخواسته سئوکار کلاه سیاه هستیم
رایج ترین نوع سئو کلاه سیاه در ایران استفاده از می باشد. خود تگ مفید هست کسی منکر این موضوع نیست اما هستند سایت هایی که همه ما می شناسیم وقتی توی گوگل سرچ می کنیم می بینم پر هست از سایت هایی که به محتوای مورد نیاز ما اصلا ربطی ندارند اما در رتبه ی اول هم قرار دارند.
اینها جزو کارهای خارق العاده ایرانیان می باشد که ناخواسته و در حالی که نمیدانند چرا اما انجام میدهدند و نتیجه هم میگیریند اما نکته مهم اینجاست که دیگر فریب این موارد را نمی خورد.
مجموعه لاین استور به عنوان مجری و مشاور تبلیغات در شبکه های اجتماعی، سالهاست که به صاحبان کسب و کارها کمک می کند تا بهتر و بیشتر در شبکه های اجتماعی دیده شوند.
این مجموعه با ارائه بهترین خدمات مشاوره ای، طراحی سایت، طراحی و بهینه سازی پیج ، بهینه کردن پروفایل شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات مجازی به صورت تخصصی و حرفه ای به کسب و کارهای مختلف کمک می کند تا کمپین های تبلیغاتی موفقی در این فضا داشته باشند.
منبع:
https://www.linkedin.com/advice/0/what-most-common-seo-metrics-myths