نگاه کارمندی در حوزه تربیت کارساز نیست
مجله سلامتی ایران/زنجان مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزشوپرورش گفت: نگاه کارمندی در حوزه تربیتی کارساز نیست.
حجتالاسلام محمدحسین پورثانی ظهر امروز (۶ خردادماه) در نشست تشریحی – توجیهی برنامهها و فعالیتهای تابستانی کشور که به میزبانی زنجان برگزار شد، با بیان اینکه امروز ما با چیزی به عنوان نسل نوجوان سر و کار داریم که با عناوین مختلف از جمله بچههای دهه هشتادی و نودی از آنها یاد میشود، عنوان کرد: برخی از نوجوانان ۲۰ الی ۳۰ سال جلوتر از زمان اکنون خود در حال زندگی هستند و بعضی وقتها مربیان ما ۲۰ الی ۳۰ سال در گذشته زندگی و سیر میکنند.
وی با بیان اشاره به اینکه برای ساخت بازیهای کامپیوتری در خارج از کشور ۲۰ برابر بودجه وزارت ارشاد هزینه شده است، عنوان کرد: امروز بیش از ۹۰ درصد نوجوانان گوشی هوشمند دارند و درگیری آنها در فضای مجازی به حدی است که هیچ یک از ما را باور ندارند.
این مسئول با تاکید بر ضرورت لزوم کاستن از فاصله بین معلم و دانشآموز، تصریح کرد: در اجرای برنامههای فرهنگی و تربیتی باید مطابق شرایط و اقتضائات جدید عمل کنیم ولی متاسفانه در این حوزه همچنان ادامه دهنده همان برنامههای چند دهه قبل هستیم.
حجتالاسلام پورثانی با تاکید بر اینکه دانشآموزان ولینعمتان ما هستند و باید برای ما مهم باشد که فعالیتهای پرورشی در کف مدارس اتفاق بیفتد، افزود: برای اینکه شاهد اثربخشی فعالیتهای پرورشی در کف مدارس باشیم، باید دانشآموزان را که امروز بسیار متفاوت از نسلهای گذشته هستند به خوبی بشناسیم.
وی با توضیح اینکه ۶۵ درصد کسانی که در اغتشاشات اخیر حاضر شدند برای تخلیه هیجانات خود آمده بودند، ادامه داد: با توجه به هجمههایی که علیه دانشآموزان وجود دارد باید با هدف تربیت دانشآموز کار کنیم و در این مسیر به سمت حرفهگری پیش رویم.
این مسئول با تاکید بر اینکه کمیگرایی افراطی در برنامههای تربیتی، نابودکننده است و باید به سمت دانشآموزمحوری و فرآیندمحوری در این برنامهها حرکت کنیم، افزود: باید در اجرای برنامهها و فعالیتها در حوزه پرورشی جرات و جسارت داشته باشیم.
مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزشوپرورش، با بیان اینکه رویکرد جدید آموزشوپرورش در اجرای برنامههای فرهنگی و تربیتی، فرآیند محوری است، تصریح کرد: کمیگرایی افراطی و نتیجهگراییهای افراطی ما را از اهداف کیفی بازداشته و اهمیت دانشآموزان را کمرنگ کرده است.
وی با تاکید بر اینکه برای کار در حوزههای تربیتی باید نگاه وظیفه محور داشته باشیم زیرا نگاه کارمندی در این حوزه کارساز نیست، یادآور شد: در توزیع اعتبارات برای طرح ویژه اعتبار داریم این اعتبار را در اختیار کسی میگذاریم که کار انجام دهد.
این مسئول با اشاره به اینکه مردمیسازی و تمرکززدایی از محورهای عمده فعالیتهای تابستانی مدارس در سالجاری است، یادآور شد: امسال اختیارات بیشتری در این خصوص به استانها واگذار شده است.
وی با تاکید بر ضرورت تلاش در راستای ترویج فرهنگ دینی در مداس، یادآور شد: در همین راستا تدارک ویژهای در خصوص برپایی موکب در مرز و برگزاری اردوهای اربعین دانشآموزی دیده شده است.
حجتالاسلامپورثانی با یادآوری اینکه برنامههای تابستانی و پرورشی آموزشوپرورش، اجتماعمحور و دانشآموزمحور با نگاه نخبگانی است، متذکر شد: باید اجازه دهیم کسانی که انگیزه دارند به کمک آموزشوپرورش بیایند که در این مسیر حمایت سازمان تبلیغات اسلامی و کانونهای فرهنگی و هنری مساجد پیشبینی شده است.
مدیرکل فرهنگی، هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: استانها باید تفاوت و تخصص اساتید را در نظر بگیرند و از ظرفیت دستگاههایی مثل فنیوحرفهای استفاده کنند و در کنار کار عمومی کار تخصصی نیز پیشبینی شده است.
انتهای پیام