رشته گرافیک چه شاخه هایی دارد؟
اهمیت اطلاع و شناخت زیر شاخه های رشته گرافیک چیست؟
رشته گرافیک و طراحی بسته بندی نرم افزار از جمله های رشته های شناخته شده و محبوب در بین علاقمندان به ادامه تحصیل در گروه آزمایشی هنر است. اما موضوعی که قبل از ورود به این رشته دانشگاهی مطرح می شود این است که هر فرد باید از زیر شاخه های گرافیک نیز اطلاعاتی را بدست آورد و با آن ها آشنا شود.شاید بپرسید که چه لزومی بر شناخت زیر شاخه های گرافیک از جمله زیر شاخه های رشته گرافیک برای کارشناسی در دانشگاه ها و یا زیر شاخه های گرافیک در هنرستان (در صورت وجود) برای هر فرد متقاضی وجود دارد؟
باید عرض کنیم که بدون شناخت زیر شاخه های گرافیک نمی توان اقدامی برای ورود به یکی از زیر شاخه های گرافیک کرد و کسب اطلاعاتی در رابطه با این گرایش ها و زیر شاخه های گرافیک برای هر فرد متقاضی الزامی است. در واقع، فرد باید با کسب شناخت کاملی در رابطه با زیر شاخه های گرافیک دست به انتخاب یکی از این زیر شاخه ها و گرایش های گنجانده شده در این رشته محبوب دانشگاهی بزند. در ادامه این نوشته سعی در آشنایی شما با زیر شاخه های رشته گرافیک برای کارشناسی ناپیوسته در دانشگاه علمی کاربردی را برای شما دوستان و همراهان عزیز داریم.
گرافیک کامپیوتری و کاربردهای مختلف آن
یکی از چیزهایی که تاثیر زیادی در شکل دادن به دنیای اطراف ما دارد، گرافیک کامپیوتری است. تصور کردن زندگی روزمره بدون وجود نقش گرافیک، دشوار و غیر ممکن به نظر میرسد. بدون وجود شاخه های مختلف گرافیک، نه چیز زیادی از تلویزیون و رسانه باقی میماند و نه اینترنت. حتی فضای شهرها نیز بخش بزرگی از زیبایی خود را مدیون گرافیک کامپیوتری هستند.
اگر بخواهیم کاربرد گرافیک را در یک جمله بیان کنیم، باید بگوییم که گرافیک کامپیوتری در همه جنبههای زندگی ما نقش دارد. اما این جمله هرچقدر هم که واقعی و درست باشد، برای درک کاربردهای گرافیک کافی نیست. به خصوص اگر قصد داشته باشید برای کسب درآمد وارد دنیای گرافیک شوید. برای کار در حوزه گرافیک، اول باید بدانید گرافیک چه شاخه هایی دارد. تنها پس از شناسایی شاخه های مختلف گرافیک و کسب اطلاع در مورد کاربردها و فرصتهای شغلی آنهاست که میتوانید تصمیم درستی بگیرید.
گرافیک چه شاخههایی دارد؟
کار روی عکس و فیلم، از اصلیترین موضوعاتی هستند که شاخه های گرافیک حول آنها پدید آمدهاند. برخی از شاخههای گرافیک، پا را فراتر از این گذاشتهاند و به خلق این محتواها میپردازند. در ادامه، با هم میبینیم که گرافیک چه شاخه هایی دارد.
ادیت و ویرایش عکس
یکی از پرطرفدارترین شاخه های گرافیک، ویرایش عکس است. این مهارت، کاربردهای زیادی دارد که شاید مشهورترین آن، ادیت عکس در آتلیه است. البته کاربرد ویرایش عکس تنها به استخدام در آتلیه محدود نمیشود. بلکه آژانسهای چاپ و تبلیغات و مراکز چاپ کتاب نیز به افرادی با این مهارت نیاز دارند. اگر علاقمند به کار فریلنسری باشید، در فضای مجازی و سایتهای دریافت پروژه هم میتوانید فرصتهای شغلی ویرایش عکس زیادی پیدا کنید. برای فعالیت در زمینه ویرایش عکس و طراحی بسته بندی در مشهد، فتوشاپ بهترین نرم افزار محسوب میشود. خانه فتوشاپ چندین دوره آموزشی مختلف در زمینه برای ویرایش تصویر دارد که تهیه آنها میتواند شما را در کسب تخصص در این زمینه یاری کند.
موشن گرافیک و انیمیشن سازی
یکی دیگر از شاخه های گرافیک، ساخت موشن گرافیک و انیمیشن است. هردوی این موارد از جمله کاربردیترین و البته پولسازترین شاخه های گرافیک محسوب میشوند. با وجود اینکه این دو شاخه از گرافیک، علاقمندان و فعالان زیادی دارد، اما باز هم تقاضا برای متخصصان بیشتر، وجود دارد. از موشن گرافیک و انیمیشن میتوان در طیف وسیعی از کارها استفاده کرد.
تیزرهای تبلیغاتی ساخته شده با این روشها، سهم بزرگی از آگهیهای تلویزیون و تبلیغات شبکههای مجازی را به خود اختصاص دادهاند. نمونه هایی از این تیزرها را در آپارات و یوتیوب هم میتوانید ببینید. موشن گرافیک یکی از بهترین راهها برای انتقال مفاهیم نیز هست؛ برای همین استفاده از آن در حوزه آموزش، روز به روز بیشتر میشود. به طور کلی میتوان کاربردهای موشن گرافیک و انیمیشن را در لیست زیر معرفی کرد.
- تبلیغات خدمات و کالا ها
- ساخت انیمیشن های سینمایی و سریالی
- انتقال بهتر و درکپذیرتر مباحث آموزشی
- استفاده در طراحی بنر گیف برای آپلود در فضای اینترنت
نرم افزارهای ساخت انیمیشن و موشن گرافیک، متعدد هستند و هرکسی بنا به تجربه و علاقه خود یکی از آنها را انتخاب میکند. انیمه استودیو، ویدیو اسکرایب و افترافکت، از جمله مشهورترین و قدرتمندترین نرمافزارهای ساخت موشن گرافیک و انیمیشن هستند. خانه فتوشاپ برای آموزش هرکدام از این نرمافزارها، دورههای جداگانهای را تولید کرده است. چنانچه قصد دارید در این زمینه فعالیت کنید، توصیه میکنیم دورههای مربوط به را ببینید. هرکدام از این دورهها، مباحث آموزشی زیادی را پوشش دادهاند تا بتوانید در زمینه ساخت موشن گرافیک و انیمیشن موفق عمل کنید.
طراحی وب
یکی دیگر از شاخه های گرافیک، طراحی وب است که اتفاقا بازار کار بسیار پررونقی هم دارد. یک طراح وب، وظیفه طراحی ظاهر یک وبسایت را دارد و در این راه باید از المانهای گرافیکی مختلف، رنگها و فونتها استفاده کند. در واقع جنبه بصری یک سایت که تاثیر مهمی هم در جذب مخاطب دارد، توسط طراح وب ساخته و پرداخته میشود. با نفوذ اینترنت و گرایش کسب و کارها برای تبلیغ، فروش و اطلاعرسانی در فضای وب، نیاز به طراح وب روز به روز افزایش پیدا میکند. برای همین ورود به این شاخه گرافیک، میتواند یک راه عالی برای کسب درآمد باشد.
فرقی نمیکند که سایت مورد بحث، یک سایت آموزشی باشد یا یک سایت خبری؛ تمام سایتهای موجود روی اینترنت برای داشتن ظاهری منظم، جذاب و کاربرپسند، نیازمند خدمات یک طراح وب هستند. این مساله در مورد سایت های فروشگاهی، اهمیت بسیار بیشتری نیز پیدا میکند؛ زیرا اگر بد طراحی شوند، مشتریان خود را از دست خواهند داد.
نرم افزارهای زیادی برای طراحی وب وجود دارند که هرکدام به ویژگیهای مختلفی مجهز هستند. با این وجود، هنوز هم میتوان فتوشاپ را کاربردیترین و بهترین نرم افزار طراحی وب دانست. دارا بودن ابزارهای مختلف، پشتیبانی از فرمتهای متنوع گرافیکی و یادگیری سریع و ساده باعث شدهاند که بسیاری از طراحان وب، نرمافزار فتوشاپ را برای انجام کارهای خود انتخاب کنند. شما میتوانید برای آموزش طراحی صفحات وب در فتوشاپ، از دورهای که خانه فتوشاپ با همین موضوع تهیه کرده است استفاده کنید.
طراحی بازی
حالا که داریم میبینیم گرافیک چه شاخه هایی دارد، نباید طراحی بازی را فراموش کنیم. صنعت بازی سازی تا دو دهه پیش در انحصار کمپانیهای بزرگ بود و کمتر کسی میتوانست وارد چنین حوزهای شود. اما به مرور این انحصار از بین رفت و شرکتهای کوچکتر نیز در این زمینه مشغول به کار شدند. به مرور و با گسترش استفاده از تلفنهای همراه هوشمند، بازیها پرتعدادتر و رایجتر شدند. حالا شرکتهای کوچک بسیاری در مشغول طراحی بازی هستند و حتی امکان تولید بازی ساده توسط یک نفر هم وجود دارد.
ایران هم از این قاعده مستثنی نیست و هر سال بازیهای زیادی در مارکتهای اندروید و آیفون منتشر میشود. این شرایط باعث شده است که طراحی بازی، یکی از داغترین بازارهای مربوط به گرافیک کامپیوتری باشد. از طراحی کاراکتر گرفته تا طراحی المانهای موجود در محیط بازی، بر عهده طراح گرافیک بازی است. اگر بتوانید در زمینه طراحی بازی، به خوبی آموزش ببینید، فرصتهای شغلی بسیار زیادی پیش روی شما خواهد بود. برخی از این فرصت های شغلی برای طراح بازی، به صورت استخدام و برخی دیگر به شکل پروژهای و حتی دورکاری در دسترس هستند.
اگر قصد خرید دوره آموزش طراحی بازی با فتوشاپ را دارید، میتوانید از بسته آموزشی که خانه فتوشاپ تهیه کرده است استفاده کنید. این دوره آموزشی، طراحی گرافیک بازی دوبعدی را در قالب پروژههای عملی به شما آموزش میدهد.
طراحی رابط کاربری UI
یکی دیگر از شاخه های گرافیک، طراحی رابط کاربری یا UI است. تمام برنامهها چه برنامههای کامپیوتری و چه اپلیکیشنهای موبایلی، برای اینکه بتوانند کارایی لازم را داشته باشند، به یک رابط کاربری مناسب نیاز دارند. طراح UI وظیفه دارد المانهای موجود در بخشهای مختلف یک اپلیکیشن را طوری طراحی و چیدمان کند که کاربر در استفاده از آن مشکلی نداشته باشد.
در واقع طراح UI وظیفه دارد قدرت و امکانات اپلیکیشن را به بهترین نحو در اختیار کاربر قرار دهد. بازار طراحی UI بسیار گسترده و پردرآمد است، چرا که تمام اپلیکیشنهای موبایلی به این پوزیشن شغلی نیاز دارند. با توجه به افزایش روزافزون تعداد اپلیکیشنهای موبایل، میتوان این شاخه از طراحی گرافیک را جزو مواردی دانست که تا مدتها پولساز باقی میماند.
همین حالا شرکتهای مختلفی به دنبال طراح رابط کاربری هستند. برخی از این شرکتها به دنبال استخدام تمام وقت طراح UI هستند و برخی دیگر کار خود را به صورت پروژهای واگذار میکنند. شما پس از آموزش طراحی رابط کاربری UI میتوانید شیوه مناسب برای فعالیت خود را بنا به شرایط انتخاب کنید و حتی به صورت فریلنسری مشغول به کار شوید.
نرم افزارهای زیادی برای ساخت رابط کاربری مورد استفاده قرار میگیرند اما میتوان فتوشاپ را بهترین نرم افزار طراحی رابط کاربری دانست. ابزارها و امکاناتی که در فتوشاپ قرار دارند، تمامی نیازهای یک طراح رابط کاربری UI را پوشش میدهند. برای همین، فتوشاپ در این زمینه بسیار پرکاربرد است. خانه فتوشاپ یک دوره جامع و کامل برای آموزش رابط کاربری UI تهیه کرده است که توصیه میکنیم سری به صفحه مربوط به آن بزنید. خرید دوره آموزشی رابط کاربری، راه خوبی برای ورود به این شاخه از گرافیک است.
طراحی تبلیغاتی
بدون شک در پاسخ به پرسش گرافیک چه شاخه هایی دارد، باید طراحی تبلیغاتی را هم نام ببریم. طراحی تبلیغاتی، شامل طراحی ابزارهایی است که برای معرفی و تبلیغات یک برند، کالا یا خدمات به کار میروند. اگر بخواهیم بگوییم طراحی تبلیغاتی شامل چه چیزهایی می شود، بهتر است آنها را در یک لیست ارائه کنیم. همانطور که میبینید، طراحی تبلیغاتی، گستردگی بالایی دارد. برای همین حداقل برای شروع، باید یکی از شاخههای آن را انتخاب کنید. با پیشرفت در شاخهای که انتخاب میکنید، میتوانید به مرور وارد بخشهای دیگر هم بشوید.
بستهبندی و چاپ
یکی دیگر از شاخه های گرافیک، طراحی بسته بندی و چاپ است. شما با فرا گرفتن مهارت های مربوط به این شاخه میتوانید فرصتهای شغلی زیادی را پیش روی خود ببینید. طراحی بستهبندی، گستردگی زیادی دارد و طراحی بسته بندی خوراکیها، مواد شوینده، لوازم الکترونیکی و بسیاری چیزهای دیگر را شامل میشود. طراحی بسته بندی، تاثیر زیادی در جلب مشتری دارد؛ برای همین، تولیدکنندگان هزینه قابل توجهی را به آن اختصاص میدهند.
تصویرسازی
تصویرسازی یکی دیگر از شاخه های گرافیک است که مانند طراحی تبلیغاتی، زیرمجموعههای زیادی دارد. هدف کلی تصویرسازی، انتقال مفهوم از طریق خلق تصاویر است. تعدد زیرمجموعه های تصویرسازی، به معنی تنوع کاربردهای آن است. برای همین، شما انتخابهای زیادی برای فعالیت در حوزه تصویرسازی دارید. در ادامه، لیست کاربردهای تصویرسازی را مرور میکنیم.
- تصویرسازی طنز
- تصویرسازی کامیک
- تصویرسازی تبلیغاتی
- تصویرسازی انیمیشن
- تصویرسازی جلد کتاب
- تصویرسازی کتاب داستان