بی وای دی e7؛ سدان برقی اقتصادی مخصوص ناوگان تاکسی رانی
به گزارش خبرگزاری مجله سلامتی ایران و براساس گزارش پدال BYD e7 با بهره گیری از باتری های بادوام LFP و طراحی مبتنی بر زبان “زیبایی شناسی دریایی” یکی از گزینه های بالقوه بازارهای نوظهور از جمله ایران خواهد بود.

معرفی کلی BYD e7
بی وای دی e7 در ادامه توسعه سری e این خودروساز برای بازار تاکسی ها و ناوگان های حمل ونقل شهری طراحی شده است. این سری اکنون زیرمجموعه ای از خانواده ی بزرگ تر Ocean Series محسوب می شود که خودروهای محبوبی مانند Seal Dolphin و Seal-U را در خود جای داده است.
BYD با معرفی رسمی تصاویر این خودرو عملاً فرآیند عرضه آن به بازار چین را آغاز کرده است. مجوز فروش این خودرو در ژانویه ۲۰۲۵ ثبت شده و به زودی وارد خیابان ها خواهد شد.
طراحی ظاهری؛ ساده اما هدفمند
BYD e7 با رنگ خاکستری ساده و طراحی بدون زرق وبرق معرفی شده که نشان دهنده تمرکز آن بر کاربردپذیری است. این خودرو از زبان طراحی جدید BYD به نام Marine Aesthetics (زیبایی شناسی دریایی) بهره می برد.
مشخصات ظاهری:
- چراغ های کشیده و باریک جلو
- خطوط شیب دار روی کاپوت
- جلوپنجره ای با طراحی ذوزنقه ای شکل
- چراغ های عقب دوتکه (غیر یکپارچه)
- سپر عقب ساده و بدون تزیینات خاص
بر خلاف بسیاری از خودروهای روز بازار که از دستگیره های مخفی یا جمع شونده بهره می برند در e7 از دستگیره درهای سنتی استفاده شده است. همچنین رینگ های ۱۶ اینچی خاکستری رنگ با توجه به ابعاد خودرو کوچک به نظر می رسند و باعث شده فاصله بین چرخ ها و گلگیر زیاد باشد که حس حجیم بودن به خودرو می دهد.
مشخصات ابعادی و فنی BYD e7
ویژگی | عدد/مشخصات |
---|---|
طول | ۴۷۸۰ میلی متر |
عرض | ۱۹۰۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۱۵ میلی متر |
فاصله بین دو محور | ۲۸۲۰ میلی متر |
وزن خالص | بین ۱۴۹۹ تا ۱۵۶۶ کیلوگرم |
نوع موتور | الکتریکی (مدل TZ180XSJ) |
قدرت موتور | ۱۳۴ اسب بخار (۱۰۰ کیلووات) |
حداکثر سرعت | ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت |
نوع باتری | LFP (فسفات آهن-لیتیم) |
ظرفیت باتری | اعلام نشده |
برد حرکتی |
هنوز مشخص نشده |
نکته جالب این جاست که این خودرو از نظر طول ۶۰ میلی متر بلندتر از تسلا مدل ۳ است که در نتیجه فضای سرنشینان عقب می تواند برای استفاده در تاکسی مناسب تر باشد.
تجهیزات رفاهی؛ کاربردی نه لوکس
تصاویری که از این خودرو منتشر شده مربوط به نسخه فول آپشن است اما حتی در این نسخه هم خبری از امکاناتی مانند دوربین دید ۳۶۰ درجه یا رادار پارک جلو نیست. با این حال وجود یک سانروف پانورامیک در لیست تجهیزات این خودرو دیده می شود که در این کلاس قیمتی امتیاز محسوب می شود.
امکانات احتمالی BYD e7:
- سانروف پانورامیک
- سیستم تهویه دیجیتال
- نمایشگر مرکزی با سیستم اطلاعات و سرگرمی
- ترمز پارک برقی
- شارژر USB برای سرنشینان عقب
- سیستم پایش فشار باد لاستیک ها
- ترمز ضدقفل (ABS) و کنترل پایداری (ESP)
- دوربین عقب
باتری LFP؛ انتخابی هوشمندانه برای تاکسی
استفاده از باتری های LFP (Lithium Iron Phosphate) به معنی دوام بیشتر ایمنی بالاتر و عملکرد مناسب در چرخه های شارژ متعدد است. این نوع باتری برای کاربردهایی مثل تاکسی بسیار مناسب است چون:
- طول عمر بالا
- مقاوم در برابر داغ شدن
- هزینه ساخت کمتر نسبت به باتری های NMC
جایگاه در بازار و رقبا
بی وای دی با e7 به دنبال ارائه یک راه حل اقتصادی برای ناوگان حمل ونقل شهری است. این خودرو احتمالاً در رده قیمتی پایین تر از BYD Qin Plus EV قرار خواهد گرفت.
رقبای احتمالی در چین:
مدل | قدرت | نوع باتری | محدوده قیمت (تخمینی) |
---|---|---|---|
BYD e7 | ۱۳۴ اسب بخار | LFP | زیر ۱۵۰ هزار یوان (احتمالی) |
JAC E-J7 | ۱۹۰ اسب بخار | NCM | ۱۴۵ تا ۱۷۵ هزار یوان |
Tesla Model 3 | ۲۸۳ اسب بخار | NMC | حدود ۲۵۰ هزار یوان |
Geely Geometry A | ۱۵۰ اسب بخار | LFP | حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار یوان |
آیا BYD e7 گزینه مناسبی برای بازار ایران است؟
با توجه به رشد آرام بازار خودروهای برقی در ایران BYD e7 می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای تاکسی های برقی یا سیستم حمل ونقل هوشمند شهری باشد. ویژگی هایی که آن را برای ایران جذاب می کند:
- طراحی ساده و کم هزینه
- مصرف انرژی پایین
- استفاده از باتری LFP بادوام
- امکان تولید یا مونتاژ توسط شرکای داخلی BYD
تاکنون چهار خودرو به عنوان تاکسی برای ایران مورد تایید قرار گرفته اند. جک EJ7 کرمان موتور چانگان ایدو سایپا گک آیون شهرداری تهران و بستیون نات ایران خودرو.
۲۲۷۲۲۷